ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אוחנה הודה: מערך הכבאות לא מוכן לאסון כי אין תקציב

ראוי להתעכב על תגובתו של השר לביטחון הפנים לממצאי דוח מבקר המדינה שהתפרסם בשבוע שעבר, שמהם עלה שבמקרה של תרחיש קיצון - הכבאות לא מוכנה ולא מצוידת • את התגובה הוא נתן בדיוק בנקודת הזמן שבה ידע שמפלגתו מובילה את המדינה שוב לבחירות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בחירות לפני חיי אדם. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה. צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

בתוך מאות העמודים של דוח מבקר המדינה שפורסם בשבוע שעבר נמצאת תגובה אחת מדהימה. בדוח העוסק במוכנות מערך הכבאות בישראל לאיומים אסטרטגיים, טוען מבקר המדינה שרשות הכבאות לא ערוכה להתמודד עם האיומים האסטרטגיים שהוצבו בפניו. הסיבה לכך, לטענת המשרד לביטחון פנים והשר העומד בראשו אמיר אוחנה: "לא אושר תקציב מדינה".

עוד ב"שקוף":

מאחר שאי אפשר להיות ערוך באופן מלא לכל תרחיש אפשרי, קובעת מערכת הביטחון מדי חמש שנים את תרחיש הייחוס: תרחיש שאליו צריכות מערכות הביטחון, הסיוע וההצלה להתכוונן. במסגרת התוכנית כל רשות גוזרת את המשמעויות לתחום עיסוקה. איומי הייחוס של רשות הכבאות מורכבים מאירועים הכוללים "שריפות, אירועי חומרים מסוכנים, הרס ומתארים מורכבים (כמו מנהרות ורבי-קומות)". מערך הכבאות אמור להתאים את עצמו ולהתאים את תורת ההפעלה שלו, את זמן התגובה ובניין הכוח. 

חוסר של מאות לוחמים – כי אין תקציב מדינה

לשמחתנו, הפעם האחרונה שבה הוכן תרחיש כזה הוא אוקטובר 2018 – רגע לפני שיצאנו לבחירות לכנסת ה-21.  על פי התרחיש הזה, נדרשת הרשות ל-4,399 לוחמי אש בעת חירום ול-3,336 לוחמים בעת שגרה. בנוסף היא זקוקה ל-194 תחנות ול-734 כלי רכב מבצעיים. 

מערך הכבאות לא מוכן לאירוע קיצון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אבל לצערנו, המצב בשטח רע: לפי מבקר המדינה, "בסוף שנת 2020 היו לרשות 126 תחנות כיבוי, 2,289 משרות לוחמי אש ו-559 כלי רכב מבצעיים. מספר תחנות הכיבוי בסוף 2020 מכסה כ-50% בלבד מהאזור האורבני בזמן תגובה של 11 דקות (הזמן נדרש לפי תרחיש הייחוס, ע.ב). וכל זה כי ראש ממשלת ישראל בחר שלא להעביר תקציב כדי להישאר רה"מ. 

התקציב נלקח כבן ערובה, הנפגעים – האזרחים

המבקר בדוח מפנה אצבע רועדת אל השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה ואומר: "ראוי כי השר לבט"פ והרשות יתנו דעתם לפער שבין הצעת התוכנית הרב שנתית לבין בניין הכוח הדרוש לרשות על פי תרחיש הייחוס ולהשפעה של פער זה על מסוגלותו של המערך לספק שירותים מצילי חיים לתושבי המדינה בשגרה ובחירום (הדגשה ע.ב)". ובשפה חופשית: חבר'ה, יש פה פער רציני שעשוי לעלות בחיי אדם, תפסיקו לשבת בחיבוק ידיים – זו אחריות שלכם.

בתגובתו של המשרד והשר לביטחון הפנים, שניתנה בנקודת זמן שבה ידע השר כי מפלגתו הולכת בעיניים פקוחות לבחירות – נכתב: "התוכנית הרב שנתית לא אושרה, בין היתר מפני שלא אושר תקציב המדינה לשנת 2020".

עוד באוקטובר, כשהחליט רה"מ לקחת את התקציב כבן ערובה לצורך אינטרס פוליטי, הזהרנו מכך שבסופו של דבר מי שייפגע הוא הציבור הישראלי. הפעם, שחור על גבי לבן אנחנו מקבלים הודאה רשמית של השר לביטחון הפנים כי הסיבה שמערך הכבאות לא מוכן לתת מענה לאזרחי ישראל הוא בגלל שאין תקציב. אוחנה הלך בעיניים פקוחות לבחירות, בידיעה שמערך הכבאות שעליו הוא אחראי לא מוכן – כי אין תקציב. וכל זאת בזמן שהממשלה, שהוא חבר בה, מחלקת כספים לצרכים פוליטיים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת עידן בנימין

עידן בנימין
כתב לתיקון הכנסת. ירושלמי 15 שנה. מאז הקמת "שקוף" כותב על הפינות החשובות שכלי התקשורת מזניחים: העבודה הפרלמנטרית האמתית, פיקוח הח"כים על הממשלה, כשלונם של נבחרי הציבור לעמוד בחוקים שהם עצמם כתבו, מימון מפלגות פיקוח על מבקר המדינה ועוד. מתעקש לכתוב שוב ושוב על דברים - עד שיתוקנו. הולך לישון בלילה פסימי וקם בבוקר אופטימי. מונע מזעם ומתקווה בו זמנית.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!