ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חרף הצפיפות והפקקים: התחבורה הציבורית תצומצם בהדרגה

בשורה רעה לנוסעי התחבורה הציבורית - בשבועות הקרובים תעלה הצפיפות באוטובוסים. ל"שקוף" נודע כי משרד התחבורה מבטל את תגבור האוטובוסים שחל על רקע הקורונה. משרד התחבורה טוען: "הנוסעים טרם חזרו באופן מלא"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

תחבורה ציבורית
תחבורה ציבורית בירושלים (צילום: יוסי זמיר, פלאש 90)

פרסום ראשון: משרד התחבורה הנחה את מפעילות האוטובוסים ברחבי הארץ לצמצם את קווי התחבורה הציבורית על ידי ביטול תגבור הקווים באופן הדרגתי, כך נודע ל"שקוף". זאת, חרף התגברות הפקקים בכבישים וביטול קווי הרכבת, שהובילו לעומסים באוטובוסים. הצמצום ייערך בהדרגה ויסתיים ב-22 במאי, בעוד כשבועיים וחצי.

את ההנחיה, שיצאה השבוע אל חברות האוטובוסים השונות, קיבלה הממשלה על רקע ביטול הגבלת הקיבולת המותרת באוטובוסים וברכבות. בשבוע שעבר משרד הבריאות והתחבורה פרסמו כי ניתן לחזור לתפוסה מלאה בתחבורה הציבורית, ואין עוד חובה לצמצם את מספר הנוסעים להיקף של 75% בשל מגבלות הקורונה. בתקופת ההגבלות, משרד התחבורה נערך לתגבר את הקווים וזאת כדי להימנע מצפיפות. אולם, דיווחים רבים בכלי התקשורת לאורך התקופה העידו כי הקווים נותרו צפופים וההגבלות לא נשמרו או נאכפו במלואן. כעת, גם תגבור הקווים יבוטל, ואנחנו עלולים לצפות לעומסים חריגים.

עוד ב"שקוף":

העומס הרב בכבישים נובע בין היתר משובם של שכירים רבים למשרדים, לאחר שהות ממושכת בבית. בנוסף, קווי התעופה לא שבו לפעילות סדירה, והטיסות היוצאות לחול עדיין לא שבו לתפוסה מלאה ורבים נותרו בארץ. כמו כן, פרויקט חישמול הרכבת גורם לשיבושים רבים בתדירות והיקפן ומעמיס על התשתיות – כשבמקביל חלה חובת קניית כרטיס מראש שמגבילה משמעותית את מספר הנוסעים.

משמעות הגורמים האלה היא עוד עומס על הכבישים, עומס בשימוש ברכבות, וכפועל יוצא – עומס רב על האוטובוסים וצפיפות רבה. כעת, עלול להיות צפוף הרבה יותר. בהיבט הסביבתי – ההחלטה לצמצם את התחבורה הציבורית עלולה להגדיל את מספר כלי הרכב הפרטיים ולהמשיך להעצים את זיהום האוויר.

שרת התחבורה מירי רגב. בשורה קשה לנוסעי האוטובוסים (צילום: יונתן זינדל)

"מדובר בהחלטה אומללה שמתעמרת לא רק בנוסעי התחבורה הציבורית אלא בכלל תושבי ישראל", טענה בתגובה לרה פארן, מנכ"לית ארגון "15 דקות" שעוסק בשיפור התחבורה הציבורית בישראל. "הפקקים החמורים אותם אנו חווים בחודש האחרון הינם תוצר של תחבורה ציבורית קלוקלת ומשרד התחבורה אמור להסיק מכך כי יש לתגבר את שירותי התחבורה הציבורית ולא לצמצמם".

לדבריה "הדבר חמור שבעתיים עקב השבתת חלק מקווי הרכבת. במדינה מתוקנת מתגברים קווי תחבורה ציבורית חלופיים כאשר סוגרים קווי רכבת המסיעים עשרות אלפי אנשים. צמצום כמות הקווים במקום תיגבורם מעידה על חוסר הבנה מוחלט או על אטימות מצד משרד התחבורה. מיותר לציין כי מדובר גם בסיכון הציבור מבחינה בריאותית. מגיפת הקורונה עדיין כאן וידוע כי ואריאנטים שונים של המחלה יכולים להתפרץ בכל רגע נתון. אנו מצפים כי משרד התחבורה ייסוג מהחלטתו וירחיב את השירות ולא יצמצמו".

משרד התחבורה מסר בתגובה: "תגבור קווי האוטובוסים נדרש בשל הגבלת תפוסת הנוסעים בתחבורה הציבורית ל-75% בלבד. עם החלטת משרד הבריאות על הסרת ההגבלות על התפוסה בתחבורה הציבורית בשבוע שעבר, וחזרה לתפוסה מלאה, הונחו המפעילים להיערך להפסקת תגבור הקווים באופן הדרגתי.

"יודגש כי משרד התחבורה עורך ניטור ובקרה באופן שוטף בתפוסת הנוסעים, מתגבר ומרחיב את שירותי התחבורה הציבורית, בהתאם לביקושים בפועל. עוד יודגש כי הנוסעים טרם חזרו באופן מלא לתחבורה הציבורית, ומספירות הנוסעים בכל רחבי הארץ, אנו עומדים על כ-80% ממספר הנוסעים היומיים שהיו בפברואר 2020".
יש לציין כי ההשוואה לחודש פברואר אינה בהכרח משקפת מהימנה את המצב, כאשר חודשי הקיץ עשויים להיות בעלי תפוסה שונה מאשר חודשי החורף.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

4 תגובות

  1. מדינה הזויה שלא מעוניינת שאזרחיה ייסעו בתחב"צ
    עוד ועוד רכבים על הכביש, עוד ועוד פקקים… ואף אחד לא זז לשום מקום
    במקום לבוא לקראת, לוקחים עשרה צעדים אחורה
    ובכלל לא נגעתי בסוגיות זיהום אוויר ומשבר האקלים
    הרבה לא מעלים על דעתם לעבור לשימוש בתחב"צ כי זה כל כך לא נוח; קטוע, שעות דפוקות, אין סינכרון בין אוטובוסים לרכבות

  2. שרת התחבורה מירי רגב היא אכן בשורה קשה לנוסעי האוטובוסים כפי שציינתם מתחת לתמונתה.

    מעבר לכך אני לא מבין מדוע אתם לא מציפים נוסעים אחרים לא פחות חשובים כמו רעש סביבתי בתחנות רכבת ברכבת עצמה ובאוטובוסים, הכריזה הצועקת והמסרים שחוזרים על עצמם באופן תכוף מדי. אנשים רוצים חווית נסיעה נעימה ושקטה יותר.

  3. חבל מאוד, צריך לעשות תחקיר על התחבורה הציבורית בארץ בכלל לעומת מה שקורה במדינות מפותחות אחרות. אנחנו הרחק מאחור

  4. תחזירו את הרכבת בשישי !!
    ובערבים אחרי 8 בקו חיפה ת״א
    זה הקו הכי עמוס ורק הורידו ממנו נסיעות.
    אנשים שרוצים לנסוע בראשון ולחזור חמישי בלילה/שישי (חיילים וכד׳) חייבים לקחת איתם את הרכב בראשון ומעמיסים על הכבישים.
    אנשים שלא יכולים להיות בטוחים שיחזרו לפני 8:30 בערב.
    כל מי שרוצה לצאת אחרי העבודה, או שיש לו חוגים או פעילויות אחרי העבודה חייב לקחת את הרכב כי אין רכבות בשישי או אחרי 8 בערב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!