ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הפתרון בסוף המסדרון: כך יכולים הח"כים לבלום בעלי אינטרסים

במקום להסתפק בהצעות חוק כתובות של לוביסטים, וניירות עמדה מעוותים - הח"כים יכולים לקבל מידע אמין ממרכז המחקר והמידע של הכנסת ● החוקרים מספרים כי משרדי הממשלה לעיתים מסרבים לשתף נתונים עם המרכז כדי לבלום ביקורת ● כל עוד אין תקציב מדינה, אי אפשר לחזק את הגוף שבולם בעלי אינטרסים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ קטי שטרית. "כשח"כים צועקים בשביל כותרת, את יכולה להראות להם נתונים"

כיצד מצליחות חברות מסחריות ובעלי אינטרסים להתערב בעבודת נבחרי הציבור? עד כה כתבנו על יחסי ההון שלטון, על לוביסטים שפועלים ללא שקיפות במשרדי הממשלה, על שיטת הדלתות המסתובבות. אך יש סיבה נוספת, אולי שכיחה יותר מכולן: הצפת מידע וחוסר זמן.

הכנסת מכילה רק מאה ועשרים חברות וחברים, אך עליהם ללמוד לעומק אינספור נושאים ולהתמקצע תוך תקופה קצרה – לפעמים רק כמה חודשים, עד הבחירות הבאות – בתחומים שאולי לא עסקו בהם קודם מעולם. לבעלי אינטרס קל למלא את החלל עם מידע חלקי שמועיל להם. כך יכולים לוביסטים להעביר מסמכים מוטים או הצעות חוק כתובות מראש לחברי הכנסת ואף להופיע כדוברים בוועדה, וכך לשנות את דעת נבחרות ונבחרי הציבור אם הם לא בקיאים בנושא הנידון.

קראו עוד על לוביסטים:

אך כדי להצליח לקבל מידע מקיף ומהימן, הכנסת מציעה את אחד המשאבים החשובים ביותר: הזמנת מחקר ממרכז המחקר והמידע, או בקיצור הממ"מ. "היום חברי הכנסת מוצפים מכל הכיוונים – אם זה לוביסטים או ארגוני מגזר שלישי", מספרת הודיה קין, מנהלת הממ"מ. "לנו חשוב לאפשר להם לקבל את הנתונים המעמיקים, האמינים והמדויקים ביותר".

מספר החוקרים במרכז מוגבל והם לא תמיד מצליחים לעמוד בעומס – אך כל עוד אין תקציב מדינה הנושא תקוע. במקביל, משרדי הממשלה מסרבים לא פעם לשתף פעולה ולא מספקים את הנתונים. השבוע ב #טרחנות_לשבת, על הכלי החשוב שיכול לבלום השפעות חיצוניות על החלטות ציבוריות.

תחליף למידע שמשרת בעלי אינטרס

רוב המחקרים שנכתבו על ידי הממ"מ בכנסת ה-23 הוכנו לבקשת ועדות הכנסת, או ביוזמת הממ"מ עצמו. הוועדות שלצורך עבודתן נכתבו הכי הרבה מחקרים הן ועדת הקורונה, הכספים והחינוך. "נשענו עליהם מאוד בדיוני הוועדה", מספר יו"ר ועדת החינוך, רם שפע. "אם יהיה כוח אדם גדול יותר והקואליציה תחשוב שזה דבר חשוב, אז לטווח ארוך צריך לבנות את הממ"מ ולהפוך אותו לעוד יותר חזק. ברור שזה יוכל לסייע לנו להסתמך פחות על גורמים אינטרסנטים שמעבירים מידע".

יו"ר ויעדת החינוך, ח"כ שפע. "חיזוק המרכז יסייע לבלום בעלי אינטרסים"

הגדלת המרכז התגלתה כנחוצה במיוחד בכנסת האחרונה, שבה נוספו ועדות מיוחדות כמו ועדת קרן רווחי הגז או הקורונה, לצד הוועדות הקבועות וועדות המשנה, שהגדילו את העומס. "ועדות המשנה לפעמים דורשות עבודה עוד יותר אינטנסיבית שדורשת מומחיות והבנה של דברים לעומק", הסבירה קין. "הנהלת הכנסת מכירה בחשיבות הגוף הזה, והיא צריכה לקבל החלטה. בסוף זה עניין של תקציב הכנסת וצריך לתעדף. כרגע בגלל שלא היה תקציב מדינה אז הדיונים האלה הוקפאו". 

"לטווח ארוך צריך לבנות את הממ"מ ולהפוך אותו לעוד יותר חזק. ברור שזה יוכל לסייע לנו להסתמך פחות על גורמים אינטרסנטים שמעבירים מידע"

מבין חברי הכסת שהרבו להזמין מחקרים, אפשר למצוא את ח"כ קטי שטרית (הליכוד), ח"כ עידן רול (יש עתיד) וח"כ יוסף ג'בארין (הרשימה המשותפת), שביקשו כל אחת ואחד שמונה מחקרים לאורך כהונת הכנסת ה-23. 

"המחקרים יכולים לעזור לך לקבל החלטות יותר מבוססות, המחקר אומר אם הכיוון שלך נכון". מספרת ח"כ שטרית. "לפעמים חברי כנסת מחפשים כותרות, לצעוק במליאה או בוועדה, אבל אם את מביאה נתונים, את מראה דברים מבוססים, אף אחד לא יכול להגיד לך שהתשובה היא אחרת".

משרדי הממשלה בולמים ביקורת

המרכז מתבסס באופן קבוע על מידע שמגיע ממשרדי הממשלה, אך לפעמים זה לא כל כך פשוט.  "לפעמים הנתונים שלנו מציגים את משרדי הממשלה באור מעט בעייתי, ואז יש פחות נכונות לשתף פעולה", מספרת קין מהמרכז. "בזמן הקורונה הנתונים כבסיס למדיניות היו דבר ממש קריטי, אבל לא תמיד קיבלנו אותם".

לדברי קין, בעתיד יוכל יו"ר הכנסת לפעול מול המשרדים כדי להוביל לשינוי. "זה משהו שאנחנו ננסה לשנות למשל דרך מדיניות יו"ר הכנסת – בסוף מדובר במעמדה של הכנסת וביכולת שלה לבצע את התפקידים שלה".

לדברי אורלי אלמגור לוטן, ראש צוות בכירה במרכז, גם לחברי הכנסת יש כוח לדרוש מידע ממשרדי הממשלה. "בסוף הכנסת ה-20 למשל, הייתה ישיבה על הפשיעה בחברה הערבית, וזה נושא שהתקשינו לקבל עליו נתונים באותה תקופה", היא נזכרת. "ח"כ יואב קיש היה יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה. הוא דרש מהמשרד לביטחון פנים שיעבירו את הנתונים ואמר שאחרת לא יעביר תקנות בוועדה".

"בזמן הקורונה הנתונים כבסיס למדיניות היו דבר ממש קריטי, אבל לא תמיד קיבלנו אותם ממשרדי הממשלה".

ח"כ קטי שטרית סיפרה כי ביקשה לקבל מהממ"מ מסמך בנושא מסוים, אך הנתונים לא הגיעו. לדבריה, הסיבה היא חוסר שקיפות של משרדי הממשלה. "יש תחומים שבהם קשה לקבל אינפורמציה. לפעמים כשהמשרדים לא עונים לוחות הזמנים מאוד ארוכים. אני מציעה לאותם משרדים שמתקשים להקים מחלקה מיוחדת להנגשת מידע, לא רק בפני חברי הכנסת אלא גם בפני הציבור".

יו״ר הכנסת יריב לוין. יכול לפעול כדי שהממשלה תמסור נתונים (צילום: דוברות הכנסת)

במקרים אחרים, מספרת אורלי אלמגור לוטן, המשרדים משתפים פעולה ואף משנים מדיניות בעקבות מסקנות המחקרים. "כתבנו לפני שנה בערך מסמך על הטיפול באסירים משוחררים של אלימות במשפחה. במהלך הכתיבה מצאנו בעיה בעדכון של הקהילה. רצינו לבדוק מי מרים את הטלפון לנפגעת לעדכן אותה על השחרור. תוך כדי עבודה, בלשכת השר אמיר אוחנה הבינו דרך התשובות שיש בעיה שצריך לפתור. כמה חודשים אחר כך כבר קיבלנו את הנוהל המעודכן".

עד כמה המידע שקוף? הכל מפורסם לציבור. "אצלנו הכל שקוף – כל המסמכים עולים לאתר, גם אם חבר הכנסת לא רצה להשתמש במסמך", מוסיפה אלמגור לוטן. "יש הבנה וכבוד לזה מצד הח"כים. התשובה מתפרסמת גם אם חבר הכנסת קיבל את התשובה שלא רצה בהכרח לקבל".

  • תודה למתנדב שקוף ליאור גורודיסקי על עזרה בניתוח נתונים לכתבה

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

הח"כים מוצפים במידע, ונעזרים פעמים רבות בנתונים או אפילו הצעות חוק שקיבלו מבעלי אינטרסים. זה מסוכן ועלול לפגוע בך. ככל שיותר חברות וחברי כנסת יתבססו על מידע מטעם גוף אובייקטיבי שתפקידו לשרת אך ורק את הציבור ונבחריו, המהלכים שיקדמו יועילו יותר לנו, ופחות למקורבים או לחברות שמיוצגות על ידי לוביסטים.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

ניתן להגדיל את צוות הממ"מ כך שיוכל לספק מידע במהירות לכל ח"כ שירצה בכך. בנוסף, יש להגביר את השקיפות במשרדי הממשלה ולחייב אותם לספק את הנתונים החיוניים לעבודה השוטפת של הכנסת, כפי שכתוב בחוק.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!