ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

טריקים של הדרה: כך נדחקו שוב הנשים מחוץ לכנסת

אף שנשים הן חצי מהציבור, בכנסת יכהנו רק 29 נבחרות ● חלק מהרשימות שילבו מעט מאוד נשים ברשימה, אחרות דחקו את המועמדות למקומות לא ריאלים ושתי רשימות לא אפשרו לנשים להתמודד בהן כלל ● רק מפלגת העבודה הציגה רשימה שוויונית ואף הוכיחה ששילוב תכנים מגדריים בקמפיין שווה מנדטים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מליאת הכנסת ב-2019. נבחרות הציבור נתקעו בתקרת הזכוכית של משכן הכנסת (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)

כל כך הרבה השתנה מאז הבחירות לכנסת ה-19 בשנת 2013: תקופה בה הליכוד וישראל ביתנו רצו ברשימה אחת, יאיר לפיד ובנימין נתניהו ישבו יחד לצד שולחן הממשלה, לסיעת קדימה היו שני מנדטים בכנסת ורובי ריבלין היה חבר כנסת מן השורה. אבל יש דבר אחד שנשאר כמעט קבוע בשמונה השנים שעברו מאז – אחוז הנשים בכנסת.

נשים הן חצי מהציבור. אז איך זה שמעולם לא נבחרו ליותר מ-30 מהמושבים?

אחת הסיבות היא שיטה כמעט מניפולטיבית בה משתמשים ראשי המפלגות הגברים: שיבוץ מועמדות בודדות בראש הרשימה, תוך דחיקת שאר הנשים למקומות שהם על-סף הריאלים. נראה שיו"ר מפלגת יש עתיד, יאיר לפיד, בחר לפעול כך: בפברואר התגאה לפיד ב-40% נשים במקומות הריאלים, וברשימה שוויונית לגמרי עד המקום ה-120. 

ההצהרה ה"שוויונית" זכתה לאלפי לייקים ותגובות חיוביות, אך בפועל אין לה כמעט משמעות. גם אם היה בוחר לפיד מאה מועמדות לרשימה ומשבץ את כולן אחרי מספר המדנטים הצפויים לו בסקרים – זה לא היה משנה את ייצוג הנשים בכנסת.

לפיד טען לייצוג כמעט שוויוני – 40% – משום ששיבץ שמונה נשים בעשרים המקומות הראשונים. אבל זה לא מדויק: בחמישיה הראשונה של הרשימה אכן שובצו שלוש מועמדות, ומועמדת נוספת במקום העשירי. ארבע המועמדות הבאות? נדחקו לסוף הרשימה ושובצו במקומות 20-17. כעת, משפורסמו התוצאות, נראה כי סיעת יש עתיד תמנה 17 חברות וחברי כנסת, מתוכן רק חמש נשים – 29% בסך הכל.

עוד טורים ב"שקוף":

נראה שמאז 2013 נבחרות הציבור נתקעו בתקרת הזכוכית של משכן הכנסת: בכנסת ה-19 עמד אחוז חברות הכנסת מכלל הח"כים על 23%, כשנבחרו 27 מועמדות. בכנסת ה-20 עלה המספר ל-29, שהן 24%, ונשאר כך גם בבחירות לכנסת ה-21 לפני כשנתיים. לכנסת ה-22 נבחרו שוב 28 נשים, ובכנסת ה-23 הגענו לשיא של 30 חברות כנסת (25%). כעת, עם פרסום תוצאות הבחירות לכנסת ה-24, נראה שחזרנו לאחור: בכנסת הנכנסת יכהנו 29 נשים – 24% מכלל הנבחרות והנבחרים.

חלק מהסיעות בכלל לא מאפשרות לנשים להתמודד בהן. ש"ס ויהדות התורה, שממלאות יחד 16 מושבים בכנסת ה-24, סוגרות את שעריהן בפני נשים באופן סדרתי ואידיאולוגי. בכך, מונעות המפלגות החרדיות מציבור הנשים החרדיות את הזכות להשפיע על מדיניות הממשלה וחייהן בפועל. הדרת הנשים החרדיות מעמדת קבלת ההחלטות פוגעות לא רק בהן, אלא בנשים כולן, כי היא מעגנת את התפיסה לפיה נשים לא ראויות לכהן בתפקידים בכירים. 

התרשים לקוח מתוך דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת

גם ברשימות אחרות, שמציגות עצמן כחופשיות ומתקדמות יותר, המצב לא מזהיר. בדומה ללפיד, גם ברשימת ימינה, שזכתה בשבעה מנדטים בבחירות, השתמשו בשיטת המקומות האחרונים: ח"כ איילת שקד שובצה במקום השני, לצד היו"ר נפתלי בנט. אבל האישה הבאה אחריה, ח"כ לשעבר עידית סילמן, מופיעה רק במקום השמיני ברשימה, ולפי תוצאות הבחירות – שבעה מנדטים לימינה – לא נראה שתחזור לכהן.

גם בשאר הרשימות לא ניסו לקדם ייצוג שוויוני. לפי תוצאות הבחירות שפורסמו עד כה, בסיעת ישראל ביתנו תכהן חברת כנסת אחת, יוליה מלינובסקי, 14% מכלל הסיעה. ברשימה המשותפת, עאידה תומא סלימאן היא הנציגה היחידה – אחת משישה. מתוך 30 המנדטים של הליכוד, רק שמונה נשים יכנסו – קצת יותר מרבע מהסיעה. בתקווה חדשה, מרצ והציונות הדתית, אחוז הנשים הוא 33%. סער התחייב לפני הבחירות כי יציג רשימה עם ארבע נשים בעשיריה הראשונה, ואכן עמד בהבטחה – אך בדומה ללפיד ובנט, בחר לשבץ שתיים מהמועמדות במקומות התשיעי והעשירי, כך שנשארו מחוץ לכנסת. בסיעת כחול לבן יכהנו, נכון לתוצאות הנוכחיות, שלוש נשים מתוך שמונה ח"כים בסך הכל – 37.5%.

העבודה – היחידה עם ייצוג הוגן לנשים

רשימת העבודה בראשות מרב מיכאלי זכתה בשבעה מנדטים, מתוכן צפויות לכהן ארבע חברות כנסת, שהן 57%. מיד כשנבחרה לתפקיד היו"ר הודיעה מיכאלי על שיטת ריצ'רץ': רשימה שוויונית לגמרי, עם מועמדת אישה ואז מועמד גבר בכל שני מקומות.

שיטות דומות לקידום שוויון מגדרי ברשימות כבר קיימות באופן חוקי במקומות אחרים בעולם. בבלגיה ובקוסטה ריקה למשל, מחויבות הרשימות בייצוג שוויוני לגמרי. גם בצרפת יש חובה על שילוב 49% נשים ברשימה. גם כאן בישראל, בבחירות לרשויות המקומיות, יש תמריצים לרשימות בהן מועמדות מהוות 30% לפחות. 

ייצוג שוויוני חשוב גם בפני עצמו, וגם בגלל ההשפעה המהותית שלו. עליה במספר הנשים בכנסת יכולה לשנות את התפיסה הרווחת בציבור לגבי השתתפות נשים בקבלת ההחלטות, לגרום לילדות להאמין כי גם הן יכולות להגיע לכנסת ולעודד נשים רבות יותר לראות את עצמן כמתאימות לתפקיד ולהתמודד בבחירות.

 צילום: אתר הכנסת. ייצוג שוויוני חשוב גם בפני עצמו, וגם בגלל ההשפעה המהותית שלו

לצד זאת, לייצוג השוויוני יש השפעה מהותית בקביעת מדיניות. נשים נוטות לקדם את האינטרסים של נשים יותר מאשר עמיתיהן הגברים, בנושאים שקשורים לרווחה, ילדים, משפחה ושוויון מגדרי. כך, למשל, חברות הכנסת ה-20 קידמו את החוק לאיסור צריכת זנות, שקבלתו בקריאה שלישית התאפשרה בזכות שיתוף פעולה של חברות כנסת נשים ממגוון סיעות. באופן דומה, עבר בכנסת ה-14 החוק למניעת הטרדה מינית שיזמה קבוצה של חברות כנסת.

קמפיין הבחירות של מפלגת העבודה שם דגש לא רק על הייצוג עצמו, אלא גם על קידום נושאים שחשובים לנשים. לאורך הקמפיין העלתה מיכאלי נושאים כמו קידום שוויון מגדרי בתעסוקה, מאבק באלימות מינית ומאבק באלימות במשפחה. קפיצת המפלגה במספר המנדטים מראה כי יש לזה ביקוש. אחרי הכל, נשים הן חצי מהאוכולוסיה, והקולות שלנו שווים 60 מנדטים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל פינקלשטיין

יעל פינקלשטיין
כותבת ב"שקוף" מאז "מאה ימים של שקיפות", עוקבת אחרי פעילות של לוביסטים שמייצגים בעלי אינטרסים בכנסת וכותבת גם על ייצוג שוויוני בפוליטיקה. לתקשורת כוח עצום להשפיע על החיים שלנו, והיא יכולה לנצל אותו כדי לחשוף עוולות ולדרוש תשובות מנבחרות ונבחרי הציבור - אבל היא לא תמיד מצליחה לעשות את זה. אני שמחה להיות חלק מארגון עצמאי שיכול לפעול רק למען הציבור בחופש מוחלט.

3 תגובות

  1. אולי מספיק עם הכתבות הרדודות האלו??
    זה שיש 50 אחוז נשים בחברה, לא אומר שעל כל תפקיד ציבורי מתמודדים 50 אחוז נשים!

    במפלגות שיש בהן פריימריז- מה אחוז הנשים שהתמודדו??? אני דיי בטוח שאפילו לא קרוב ל50!
    ומשכך גם היצוג שלהן ברשימה הסופית הוא יהיה בהתאם. ( ומייד ישלף טיעון הפלייה- אולי פשוט נשים פחות מעונינות בזה???…)

    בנוסף מפלגה צריכה למנות את מי שיגרום ליותר מצביעים פוטנציאלים להצביע עבורו- ואח"כ לתפקד בשליחות בצובורית בצורה הטובה ביותר להמשיך את העשייה.
    השיקול הזה גובר על האם המועמד הוא גבר או אישה- אם אישה יכולה להביא תוצאות טובות היא תשובץ במקום מתאים אם גבר הוא ישובץ .. כיום זה לא שיקול- בעבר זה היה … היום זה חלף מן העולם.

    הייללות הבלתי פוסקות כפי שמובאות – רק מקטינות את הנשים! וגורסות שצריך לקבוע אפליה מתקנת כי לבד הן פשוט לא מסוגלות! – וזה בעיניי פסול מאוד!!!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!