ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

רגע לפני הבחירות: כ"ץ מתכנן להעביר מיליונים למיזם כושל באשדוד

חשיפה: שר האוצר מקדם בימים אלה העברה של מיליונים לפרויקט כושל באשדוד ● משרד האוצר עצמו הקפיא את הפרויקט לאור ביקורת חמורה של מבקר המדינה ● מדובר בהישג לראש העיר, שתומך רשמית בנתניהו בעוד שותפיו עברו לתמוך בגדעון סער ● גורמים בממשלה בטוחים שהמהלך פוליטי: "בשלה לכ"ץ העת לעקוף את אנשי המקצוע" ● כ"ץ: "אין לזה שום קשר לבחירות"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי עם בנימין נתניהו וישראל כ"ץ (צילום: נעם ריבקין פנטון פלאש 90)

הממשלה מתכוונת להעביר עשרות מיליוני שקלים למיזם כושל באשדוד – רגע לפני הבחירות. מדובר בפרויקט בתחום התחבורה בעיר, שמאז שהחל התגלו בו ליקויים חריגים. מבקר המדינה אף כתב עליו אשתקד דוח ביקורת חמור. עד כה כבר הושקעו בו 220 מיליון ש"ח, אך לאחר שהתגלו הכשלים משרד האוצר התנגד לתקצב את הפרויקט בפעימות נוספות חרף בקשות חוזרות ונשנות מצד העירייה.

ראש עיריית אשדוד, יחיאל לסרי עם בנימין נתניהו וישראל כ"ץ (צילום: נעם ריבקין פנטון פלאש 90)

כעת משרד האוצר עושה סיבוב פרסה: שר האוצר ישראל כ"ץ הנחה את אגף התקציבים להעביר עוד לפני הבחירות כ-71 מיליון שקלים למיזם, אף שלא ברור אם הכשלים תוקנו. ל"שקוף" אף נודע כי בעיריית אשדוד כבר אישרו את התוספת מראש ואף החלו בביצוע עבודות בהיקף של 15 מיליון ש"ח טרם אישור הממשלה. השבוע ועדת החריגים של החשב הכללי באוצר תאשרר את התוספת  – אלא אם חברי הוועדה או אנשי אגף תקציבים יתנגדו.

ראש עירית אשדוד ד"ר יחיאל לסרי תומך בליכוד, ובימים אלו מכותר בחברי מועצה שעברו לתמוך בגדעון סער. הישג כזה עשוי לסייע לו כלפי התושבים מהם ביקש להצביע לליכוד.

אף שמקורבי כ"ץ טוענים שהאישור דרוש כדי לא להשאיר את העיר עם פרויקט חצי-גמור, בכירים בממשלה אמרו ל"שקוף" שהעיתוי פוליטי. לדבריהם, התכנית מאושרת דווקא עכשיו כי תיקי האוצר והתחבורה עדיין בידי הליכוד, שעשוי לאבדם אחרי הבחירות. "בשלה הקרקע לעקוף את הפקידים – שחלקם כבר הוגלו מהאוצר – ולתת הנחיה לתקצב בניגוד לדעתם המקצועית", הם טענו.

לא באמת בת קיימא

הסיפור מתחיל ב-2013, אז פרסם משרד התחבורה קול קורא לערים, לשמש כמודל למערכת תחבורה בת קיימא. אשדוד זכתה בתקציב לאחר שהציעה בין היתר להקים מסלולי נת"צ (נתיב תחבורה ציבורית), לשדרג מאות תחנות אוטובוס, להקים שבילי אופניים ולשפר תשתית להולכי רגל. העיר קיבלה כ-220 מיליון שקל לטובת יישום הפרויקט החשוב.

עוד כתבות ב"שקוף":

אלא שב-2019, שש שנים לאחר מכן, מבקר המדינה בדק לעומק את הפרויקט ואיתר בו שורת כשלים. בין היתר הוא חשף שהמיזם מתעכב משום שלא נקבעו אבני דרך להשלמת הפרויקט ושהעירייה הגדילה את התקציב לקבלני המיזם בעשרות מיליוני שקלים – מבלי לדון ולאשרר זאת בוועדות הרלוונטיות.

יחיאל לסרי מצביע (כנראה לליכוד) בבחירות ב-2018 (צילום: פלאש 90)

במקומון "כאן דרום" נכתב ביוני 2020 שהמיזם לא שיפר את חיי התושבים. "ההדמיות יפות, התכניות נראות היטב. אבל בפועל, זמן רב מאז שהתכנית הגרנדיוזית יצאה מהתחנה, עושה רושם שהיא לא מתקדמת לשום מקום", כתבו. "התחבורה הציבורית בעיר לא השתפרה. אין יותר קווים זמינים לטובת התושבים. אין יותר קישוריות שמאפשרת להגיע בקלות ממקום למקום בלי רכב פרטי. גם השימוש באופניים לא התרחב משמעותית, אם בכלל". 

אפילו משרד האוצר עצמו הצדיק את עצירת התקציב בתגובתו למקומון. "זה מספר שנים שהפרויקט אינו מתקדם ועדיין קיימות בו יתרות תקציב שהוקצו לעירייה, אך לא נוצלו", לשון התגובה, "קיים קושי להרחיב את תקציב הפרויקט בעת זו בשל הגירעון הממשלתי הגבוה ולאור כשלים רבים בפרויקט".

סגרו את הברז בגלל הכשלים – ופתחו אותו על אף שאין תקציב

אף שבאשדוד הפצירו בממשלה להעביר תקציבים נוספים – המיזם נתקע. ביוני 2019 הודיע המשנה למנכ"לית משרד התחבורה דאז קובי בליטשטיין לעיריית אשדוד, שמשרד האוצר החליט לא לתת לעיר תקציב נוסף.

במכתב שהגיע לידי "שקוף" כתב בליטשטיין בנובמבר 2019 לראש עיריית אשדוד לסרי: "הנני להודיעך כי תקציב הפרויקט הינו 220 מיליון ש"ח בלבד, ללא תוספות שירות. עליכם להשלים את ביצוע התכולות שסוכמו בתקציב הקיים. בנסיבות אלו, אינני רואה טעם בהמשך קיומה של ועדת ההיגוי המשותפת ואנו נלווה את הפרויקט במסגרת אגף רשויות מקומיות. אציין כי מכתב זה מתואם עם אגף תקציבים באוצר".

תושבים העידו כי "השימוש באופניים לא התרחב" (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

אלא שכעת הכול נפתח מחדש וסכום העתק צפוי לזרום דווקא רגע לפני שהליכוד עלול לאבד את השלטון. מדוע בתקופה עם גרעון ענק ותקציב המשכי, משרדי האוצר והתחבורה בוחרים לתקצב דווקא מיזם כושל?

באשדוד טוענים שהתוספת נדרשת לפיתוח שלל סעיפים שלא נותר להם כסף מהפעימה הראשונה, דוגמת שדרוג תחנות אוטובוס וקמפיין ועידוד שימוש בתחבורה ציבורית. בנוסף, גורמים באוצר טוענים שהמועד לא קשור לבחירות – אלא לזמן שלקח לפקידים במשרדים השונים להגיע להסכמות. לפי הגורמים, אם המיזם לא יתוקצב כעת – תושבי אשדוד יישארו עם פיל לבן.

הסיפור מוזר במיוחד משום שמי שמקדם את התוספת במסדרונות האוצר כיום הוא אותו בליטשטיין שהכריז ב-2019 על עצירת המיזם כשהיה בכיר במשרד התחבורה. בליטשטיין משמש כעת כממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר ויד ימינו של כ"ץ שמינה אותו לתפקיד. באוצר מתעקשים שבליטשטיין מעוניין לעורר את הפרויקט ללא קשר לבחירות, אלא שבכירים אחרים אומרים דברים הפוכים.

"ממשיך לתמוך בנתניהו"

לסרי הוא פוליטיקאי המזוהה עם הליכוד והתמודד בעבר מטעמה לכנסת. הליכוד היא המפלגה המועדפת על תושבי אשדוד שמצביעים לה כפליים מלכל מפלגה אחרת. שר האוצר כ"ץ סייר בצמוד לראש עירית אשדוד יחיאל לסרי בעיר רק בשבוע שעבר. ברקע המהלך, נציין את מעברם של חברי מועצה מהליכוד ל"תקווה חדשה". גבי כנפו, סגנו של לסרי וממלא מקומו, החליט לאחרונה לעזוב את הליכוד והודיע שיתמוך בגדעון סער במקום בנתניהו. כך עשה גם חבר מועצה בכיר אחר, אלי נכט שעתיד להיכנס לתפקיד סגן ראש העיר בעוד כחודשיים. 

לסרי מנגד הכריז שהוא נשאר בליכוד. "אני ממשיך לתמוך בראש הממשלה בנימין נתניהו", אמר לפני כחודשיים, "ובכוונתי להוביל את מטה הליכוד באשדוד לניצחון גם במערכת הבחירות הקרובה כמו בכל מערכות הבחירות בעשור האחרון״‫. 

בישיבת מועצה בפברואר ציין מנכ"ל עיריית אשדוד כי מדובר בהישג של ראש העיר לסרי. "אנחנו אוטוטו הולכים לסיים את החלק החשוב של הפרויקט", אמר בישיבה, "ההסכם הזה תוצאה של עבודה מאומצת מול משרד התחבורה והאוצר, הוכחנו שאנחנו יכולים לעמוד בכל ההתחייבויות שלנו גם בביצוע וגם במסגרת התקציבית". הטענות של גורמים בממשלה, נדגיש, מופנות לבכירי הממשלה – ישראל כ"ץ ושרת התחבורה מירי רגב.

תגובת לשכת שר האוצר:

"אשדוד זכתה בקול קורא לביצוע המיזם הזה שהוא פיילוט בעל חשיבות עצומה לקידום התחבורה הציבורית בישראל.
"ראש העיר אשדוד גילה מנהיגות ואומץ ציבורי רב, כשהסכים לקדם את העבודות גם לפני הבחירות העירוניות. למרות הביקורת הקשה שספג על רקע ביצוע העבודות, בניגוד לראשי ערים רבים שהקפיאו פרוייקטים דומים בגלל חששם מתגובת הציבור על רקע העבודות המקשות.

בנושא זה התקיים דיון מקצועי, בדיוק כפי שמתקיים בנושאים רבים אחרים, והתקבלו סיכומים שבוצעו ע״י הדרגים המקצועיים במשרד האוצר. הוחלט ע״י משרד התחבורה ומשרד האוצר להמשיך את הפרויקט. אין לזה שום קשר לבחירות".

נציין כי המיזם נגרר מזה שנים ארוכות. בנוסף מבקר המדינה הציע לקנוס את ראש העיר לסרי עצמו עקב הכשלים החמורים במיזם.

מעיריית אשדוד נמסר בתגובה: "הגדרת המיזם כמיזם "כושל" חוטאת לאמת ולעובדות, שאף פורטו בעתירה של העירייה לבג"צ נגד משרד מבקר המדינה. בבג"צ נקבע שהינו מנוע מלהתערב בדו"ח מבקר המדינה, ולעמת אותו עם הטענות העובדתיות שהוצגו ע"י העירייה, ושזכויות העירייה וטיעוניה נשמרים ויש להמשיך ללבנם מול משרד המבקר ומשרד הפנים. כבר לפני מספר שנים ובלי קשר לבחירות, העלתה עיריית אשדוד את הפערים בין התכנון הראשוני, שהוגש במסגרת הקול קורא, לצרכים בפועל שעלו בתכנון המפורט ותוך ביצוע העבודה. צרכים אלו נדונו בעשרות דיונים מקיפים שכללו גם את נציגי משרד האוצר ואנו שמחים שרובם ככולם נענו בתקצוב הנדרש. 
בימים אלה אנו בעיצומו של השלב השלישי בשד' ז'בוטינסקי בעיר, ובהקמת מרכז בקרת הרמזורים בעיר. במקביל גם נבנתה תשתית רחבה לתחבורה ציבורית, חכמה ואוטונומית המציגה את אשדוד כעיר מובילה ברמה בינלאומית".


עוד הוסיפו באשדוד: "לאחרונה הוכחנו לצוותי משרד התחבורה והאוצר, את הצלחת הפרוייקט מעבר למשוער, ובסטנדרטים גבוהים יותר, אף במושגים בינלאומיים. על כן, השלמת הפרויקט הנה חובה לאומית, בהיות הפרויקט מודל ארצי לתחבורה ציבורית, ירוקה וחכמה, שבצורתו הסופית יהיה מודל לחיקוי ע"י רשויות מקומיות בארץ ובעולם. כל ניסיון לקשור את השלמת הפרויקט לפוליטיקה ובחירות, הינו חסר אחריות אזרחית, הפוגע בעתיד העיר אשדוד ותושביה, ומונע פריצת דרך לאומית בנושא תחבורה ציבורית".

ממשרד התחבורה לא נמסרה תגובה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

גורמים בממשלה איתם שוחחנו חרדים לכספי הציבור. לטענתם לא הגיוני שתינתן תוספת תקציבית למיזם כושל דווקא בימי גרעון אסטרונומי ותקציב המשכי – בשעה שאינספור תכניות אחרות תקועות. הזרמת כסף נוסף למיזם טרם תיקון הכשלים לא תסייע לתושבי אשדוד, הם טוענים, אלא רק תוביל לחיבור דוח מבקר נוסף בעתיד הקרוב על בזבוז כספי ציבור.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

השבוע תתכנס ועדת החריגים של החשב הכללי באוצר כדי לאשרר את התוספת  – אלא אם חברי הוועדה או אנשי אגף תקציבים יתנגדו. פנינו לאוצר וליו"ר הוועדה סגן בכיר לחשכ"ל רו"ח אלי ביתן יחד עם סיירת השקיפות, וביקשנו מהם להמתין עם ההחלטה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,934 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.

הירשמו לניוזלטר השקוף ונעדכן אתכם אחת לשבוע על כל החשיפות, התחקירים והפרסומים שלנו. מבטיחים לא לשלוח ספאם!