ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

גורם בליכוד על ההברזות מהוועדות: "לא בכבוד שלהם להיות ח"כים פשוטים"

חרם על הקואליציה מטעמים דמוקרטיים? במפלגה יש מי שיודעים לתת הסבר חלופי לכך שרוב בכירי הסיעה כמעט לא טורחים להגיע למשכן הכנסת ולדיוני הוועדות: "הם חוששים שאם החרם יוסר והם ישתבצו בוועדות - הח"כים הרעבים באופוזיציה יתפסו את הכותרות וינצחו בפריימריז" • ואיפה עומד עכשיו המשא ומתן על שיבוץ מחדש בוועדות?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"לא בכבוד שלהם להיות ח"כים פשוטים" (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

למה הרוב המכריע של חברי הכנסת הבכירים מהליכוד כמעט לא מגיעים למשכן הכנסת? תלוי את מי שואלים. על פי הגרסה הרשמית, ברגע שתהיה חלוקה שוויונית יותר בוועדות הכנסת – הכול ייפתר. אבל בשיחה עם "שקוף" מקורות פוליטיים טוענים שהחרם מתמשך אך ורק משום שהעשירייה הראשונה בליכוד, השרים לשעבר, מתעקשים עליו – ולאו דווקא מסיבות דמוקרטיות. 

עוד ב"שקוף":

"חלקם מרגישים שלא בכבוד שלהם להיות ח"כים פשוטים ולבוא כל יום לוויכוחים בוועדות", אומר אחד הגורמים. "הם חוששים שאם החרם יוסר והם ישתבצו בוועדות – הח"כים הרעבים והטריים באופוזיציה יתפסו את הכותרות וינצחו בפריימריז". ואכן, רבים מהעשירייה היו אפס פעמים בוועדות.

גורם פוליטי אחר מסכים עם האבחנה אך מוסיף כי הוא מבין לליבם של בכירי השלטון לשעבר. "הם נפלו מאיגרא רמא לבירא עמיקתא ועוברים תהליך", הוא אומר. "זה לא פשוט ודורש תקופת הסתגלות. שים לב, בהתחלה הבכירים לא נאמו במליאה, והיום הם רבים על מי ינאם. זה גם מה שיקרה בוועדות לאט לאט. הם בסוף בני אדם".

הח"כים הנוכחים ביותר – מישראל ביתנו, הליכוד בתחתית

כך או אחרת הציבור כולו נפגע מכך. ללא אופוזיציה לוחמת – השלטון פועל כמעט ללא ביקורת. סיעת הליכוד "מככבת" במקום האחרון בטבלת הנוכחות בכנסת, ועוד בפער עצום, ולצידה סיעות אופוזיציה נוספות. להוציא דיונים במליאה שבהם ניתן להביך את הקואליציה, או כשמתקיימת ישיבת סיעה – חברי הכנסת של הליכוד מבריזים.

כשהאופוזיציה נפקדת – השלטון פועל ללא ביקורת. בכירי הממשלה בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

מבדיקת "זמן כנסת" עולה כי ממוצע שעות נוכחות חברי הליכוד מתחילת המושב הנוכחי (8 באוקטובר) עומד על 159 שעות. במקום הלפני אחרון, בפער עצום מהליכוד, משובצים חברי ש"ס וגם הרשימה המשותפת – עם 238 שעות נוכחות בממוצע של חברי כל סיעה. החישוב לא קשור לכמות הח"כים במפלגה, אלא בממוצע השעות של כלל המפלגה. במקום הראשון, אגב חברי הכנסת של ישראל ביתנו (בנטרול השרים): 324 שעות בממוצע, ואחריהם נבחרי הציבור מהציונות הדתית.

חשוב להדגיש: חברי כנסת, אלה שנוכחים ואלה שמבריזים, משתכרים בכ-45 אלף שקלים בחודש, מחזיקים שלושה יועצים ומקבלים שלל הטבות. ומה בסך הכל נדרש מהם מבחינת נוכחות? לא הרבה. הכנסת מתכנסת לרוב שלושה ימים בשבוע – שני, שלישי ורביעי. וביום שלישי – רק מיעוט מגיע. 

ייתכן שחרם על חברות בוועדות הוא מהלך לגיטימי לאור הוויכוח בין הצדדים על החלוקה הלא שיווינית (עליה נרחיב עוד רגע). אבל בעוד שחלק מחברי האופוזיציה עדיין מגיעים לדיונים, משתתפים, ומגיעים לשלל הישגים לטובת מצביעיהם – עשרות מהקולגות שלהם פשוט לא מגיעים למקום עבודתם. המבריזים אף לא חושפים יומן, כך שלא ניתן לדעת כיצד הם כן משרתים את הציבור. 

זו הצעת הליכוד להפסקת אש

ואיפה עומד המשא ומתן בין הקואליציה לאופוזיציה על חלוקת הכוחות בכנסת? חרף יחסי כוחות של 61-59 בין קואליציה לאופוזיציה, בוועדת הכספים יש לקואליציה עדיין יתרון בוועדה של שני ח"כים ולא אחד. זה סלע המחלוקת העיקרי. בנוסף, בניגוד לכנסות קודמות, האופוזיציה לא קיבלה הצעה לנהל ועדה חשובה, כמו ועדת הכלכלה.

בניסיון לגשר על המחלוקת, ח"כ יריב לוין מהליכוד שיגר לאחרונה מכתב לשר המקשר בין הממשלה לכנסת זאב אלקין (תקווה חדשה) וליו"ר הקואליציה עידית סילמן (ימינה) בו הלין על "דורסנות" הקואליציה. לוין דרש במכתב שהרוב בכל ועדה ימנה ח"כ אחד לטובת הקואליציה ולא יותר; שהאופוזיציה תקבל לידיה את ניהולן של שתי ועדות נוספות; שבראש ועדת האתיקה יעמוד ח"כ מהאופוזיציה; ושהקואליציה לא תתערב במינוי ראשי הוועדות מטעם האופוזיציה.

דרישות האופוזיציה יתקבלו? יריב לוין (צילום: דוברות הכנסת)

"על אף העוול שכבר נגרם ושלא ניתן לתקנו בדיעבד, ועל אף התקדימים החמורים שנקבעו שישמשו מכאן והלאה בכנסות עתידיות", כתב לוין, "אני סבור כי ראוי לעשות מאמץ נוסף לתקן את העיוותים הקיימים בעניין הוועדות והרכבן באופן שיינתן לאופוזיציה את המשקל המגיע לה בהתאם לתוצאות הבחירות. זאת, על מנת שניתן יהיה לשוב להתנהלות תקינה בכנסת ולאייש את הוועדות השונות באופן מלא". בקואליציה לא השיבו למכתב של לוין. ראוי לציין כי המגעים בין הצדדים לא התאפיינו גם לפני כן באדיבות או במענה מסודר משני הצדדים.

"חוששים שבליכוד ישרפו את המועדון"

"לא חוכמה להגיד שזו ההצעה וקבלו אותה וזהו", הסבירה בתגובה יו"ר הקואליציה עידית סילמן ל"שקוף". "לא עניתי כי הם הלכו לבג"ץ, שביקש שנשפר את החלוקה, ואכן שיפרנו. בכל הוועדות, למעט כספים וועדת הכנסת – ירדנו לפער של חבר אחד לטובת הקואליציה. נתנו להם לנהל ארבע ועדות ושינינו את החוק להגדלת כמות החברים בוועדות כדי לאפשר להם לשלוח יותר נציגים".

סילמן אומרת כי אינה יודעת מדוע ממשיכים בליכוד להחרים את המשכן, אך מוסיפה כי "הרצון שלהם הוא לערער את הלגיטימציה של הממשל הנוכחי. זה לא בריא. בנוסף, הם לא מגיעים לוועדות הלכה למעשה ולא משרתים את הבוחרים שלהם. אנחנו כל הזמן הולכים לקראתם – והם בשלהם. הם אפילו סירבו להתקזז עם ח"כית מאושפזת".

עם זאת, הדעות בתוך הקואליציה משתנות. בכיר אחר מסכים שצריך לתת לאופוזיציה ועדה חשובה כמו ועדת הכלכלה, למרות החשש ש"ישרפו את המועדון ופשוט יסרבו להעביר שם מהלכים".

"מנסים לערער את הלגיטימציה של הממשל". סילמן (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"כל הסיפור זה שהם רוצים הפרש קטן יותר בוועדת הכספים במטרה לתקוע הכל", טוען מרכז הקואליציה בוועדת הכספים ולדימיר בליאק (יש עתיד). "הם טוענים שהפער תקדימי אך זה לא נכון. ב-2015 קואליציית הליכוד מנתה 61 ח"כים ובוועדת הכנסת הם לקחו יתרון של שניים".

בליאק אמנם צודק ביחס לוועדת הכנסת, אך לטענות האופוזיציה בהחלט יש בסיס – מניתוח חלוקת הוועדות לאורך השנים שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה עולה כי בוועדת הכספים הפער באותה שנה היה של ח"כ בודד וכך גם בוועדה משמעותית נוספת – חוקה, חוק ומשפט. בנוסף, האופוזיציה שלטה לאורך השנים בוועדת הכלכלה או בוועדת החוץ וביטחון – הפעם שתיהן בשליטת הקואליציה. 

"ח"כים צריכים לעבוד"

"הליכוד הוא רבע מהכנסת, אך אנחנו לא מקבלים ייצוג הולם", אומר ל"שקוף" אחד מהח"כים החרוצים ביותר במפלגה, אופיר כץ. "בוועדת הכספים למשל מגיעים לנו ארבעה חברים אך הם מציעים רק שני מקומות. הם חתכו אותנו בחצי". אם בקואליציה ייענו למכתב של לוין, הוא אומר – הכל יסתיים: "אם לא – אז החרם מוצדק. אסור לתת לגיטימיות להליך לא תקין".

לשאלה האם המחלוקת היא רק תירוץ של בכירי המפלגה להמשיך ולהבריז מהמשכן עונה כץ: "ברגע שיפסיקו לדרוס אותנו – נראה מייד את כל הח"כים של הסיעה משתתפים בוועדות. זה חשוב – כי יש להם ניסיון רב". כץ עצמו מגיע תדיר לוועדות, והוא לא היחיד. גם ינון אזולאי מש"ס ושמחה רוטמן מהציונות הדתית, למשל, נוכחים בקביעות, משתתפים בדיונים ורושמים כאמור הישגים נאים. "אני חושב שהחרם צריך להסתיים", אומר אזולאי. "ח"כים צריכים לבוא לעבוד ולנכוח בדיונים, אחרת הם פחות משפיעים". אלא שאזולאי הוא קול נדיר באופוזיציה, גם מקרב הח"כים החרוצים. רוטמן מהציונות הדתית, עוד נוכח-מתמיד, דווקא חושב הפוך. "אם הייתי יו"ר האופוזיציה הייתי מטיל חרם מוחלט על הקואליציה או פיליבסטר במאה אחוז מהמקרים, ולא נותן להם להעביר כלום", הוא אומר. "הסיפור היה נגמר במהירות". 

מי מייצג אותך במשכן?

רוטמן ואחרים מבהירים כי ברגע שיהיה בידם הכוח – הם יתנהלו כך ואפילו בצורה דורסנית עוד יותר. "על יו"ר הכנסת מיקי לוי להגיד שהוא לא מעלה הצעות לסדר יום עד שמסדרים את עניין הוועדות", אומר רוטמן שתולה בלוי אחריות אישית.

ומי נפגע מכל זה? קחו לדוגמה את יום שלישי האחרון. בוועדות הכנסת דנו בשורת נושאים שנוגעים לכולנו: עליית האשפוזים כתוצאה משימוש ב"נייס גאי"; זכויות ילדי אסירים; סמכויות סביב הקורונה וכניסת זרים לארץ; תרופות אונקולוגיות לחולי סרטן; מס על כלים חד-פעמיים. אלא שלמעט אתי עטייה מהליכוד שיזמה את הדיון על התרופות, נכח ח"כ אחד בלבד מהליכוד – אופיר כץ שהגיע, כרגיל, לדיוני ועדת הכספים. כן, מתוך 29 חברי הליכוד, אלו שני נבחרי הציבור היחידים שהגיעו באותו בוקר לכנסת. 

במילים אחרות, כמעט רבע מהאנשים שהלכו לקלפי – לא יוצגו בדיונים המגוונים באותו יום, או בדיונים שנערכים בימים אחרים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

6 תגובות

  1. תשמע תומר, לא צריכים בכירים בליכוד שמתבטאים באנונימיות. כל מי שעיניים לה בראשה יכולה להבין שהם לא רוצים לעשות את העבודה הסיזיפית והקשה של האופוזיציה. אפשר לחוש טיפה אמפטיה כלפיהם, בכל זאת מעבר חד. אבל יש כאן גם משהו עמוק שלא מכיר בכללי השיטה, ראינו את זה כשהיו בשלטון – לעשות עבודה של אופוזיציה מחייב אמו עמוק בשיטה הדמוקרטית, אמון שיש לאופוזיציה חשיבות מהותית. ראינו שהם לא מכירים בכללי המשטר הדמוקרטי עוד קודם, וזוהי רק עוד דוגמה לכך.

    אבל יש כאן עוד מרכיב חשוב שלא הוזכר – ח"כים בליכוד הם תלמידים בבית מדרשו של נתניהו. אצל נתניהו התמונה היא הכל. לשבת כח"כ באופוזיציה ולצעוק בזמן שהקואליציה מעבירה חוקים מעל ראשך – זאת תמונה שלא מצטיירת טוב עבור המצביעים שלהם. הם רגילים לראות את הנבחרים שלהם שולטים, לא כחבורת "כלבים שנובחת בזמן שהשיירה עוברת" (לא שהם כלבים חלילה, רק לשם הביטוי!). נתניהו הוציא אותם מהוועדות כדי לא לתת לתקשורת תמונות שלהם "מושפלים" על ידי הקואליציה (שוב, לא חושבת שזו השפלה, אבל חושבת שככה הראש של נתניהו עובד).

  2. הצעה לשכר חברי הכנסת :
    שכר יסוד : שכר מינימום – דוגמא אישית ושיתוף חברתי ערכי מדרגה ראשונה .
    תוספת וותק לקדנציה שניה ושלישית 10 אחוז לקדנציה( קדנציה רביעית – עדיף שיצאו ויפנו לאחרים)
    להלן שכר בסיס- יסוד + תוספת וותק.
    נוכחות מלאה בוועדות אליהן שובצו = 100 אחוז משכר הבסיס ובהתאם לקזז באופן יחסי היעדרויות שאינן מוצדקות .
    הגשת חוקים שהתקבלו = 100 אחוז משכר הבסיס לכל הצעת חוק שהתקבלה ברוב הכנסת.
    שרות הציבור בנבחרת הראשונה – עבודה למען הכלל ותמורה בהתאם.

  3. הח"כים של הליכוד עושים הפרת האמון הבסיסית ביותר גם לבוחריהם וגם לכנסת עצמה בכך שהם מפרים את שבועת האמונים שלהם לכנסת.
    האם חשבתם על הכיוון הזה ?

  4. את החכי"ם מהליכוד לא מעניין לשרת את הציבור, שבחר בו. כי גם הציבור, שבחר בהם לא מתעניין בזה. הם במילא מצביעים להם אוטומטית. אז מדוע שישרתו אותם???
    הם מנוהלים ע"י ראש ארגון פשע, שבזכותו הם יושבים בכלל בכנסת ישראל, ולכן ממלאים את הוראותיו. אז מדוע הם צריכים להגיע לוועדות. מקבלים משכורת שמנה ממדינת ישראל, ומחרבנים על כל העולם. והבוחרים שלהם: הם במילא רגילים לזה. 90% מהם הגיעו ממדינות ערב או מדינות מוסלמיות אחרות. שם מעולם לא היתה דמקורטיה. שם השלטון מעולם לא שירת את האזרח או העם. שם מי שנמצא למעלה עסוק בלגנוב ולשדוד לעצמו ומקורביו. שם אין הפרדת רשויות. מי שנמצא למעלה שולט בכל. הבוחרים של הליכוד לא מכירים מצב אחר. זה אצלם בגנים התרבותיים. הם לא מבינים, כי הנבחרים צריכים לשרת את האזרחים. זוכרים? כ.כ.כ. כסף כבוד כוח…
    בהרס ציון ננוחם.

    1. תגובה לא ראויה וגזענית.
      לא כל מצביעי הליכוד מגיעים ממדינות ערב, גם אלו שכן, רבים מהם נולדו בארץ ומכירים רק חיים במדינה דמוקרטית. כך שעובדתית הדברים שכתבת אינם נכונים.
      הביקורת על הליכוד מוצדקת, הביקורת על המצביעים מוצדקת, אבל הגזענות, לא.

      1. אז בעצם לשיטתה של שני הכל נכון, פשוט לא ראוי להיאמר? אוקיי…..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!