ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לייק לפוסט יוביל לשלילת אזרחות? הממשלה ממשיכה לקדם חוקים דרקוניים

תמונת המצב שמצטיירת מהליכי החקיקה המזורזים שמבצעת הממשלה בחסות מצב החירום של המלחמה היא מדאיגה • על פי הסכמי ממשלת החירום אסור לקדם מהלכים ללא הסכמת המחנה הממלכתי, שם אומרים: "נתמוך רק במהלכים שתומכים במאמץ המלחמתי ויקבלו את גיבוי גורמי המקצוע"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

האם המחנה ממלכתי תתנגד לחוקים הבעייתיים? גנץ ונתניהו במליאה עם השבעת ממשלת החירום (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)
האם המחנה ממלכתי תתנגד לחוקים הבעייתיים? גנץ ונתניהו במליאה עם השבעת ממשלת החירום (צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90)

בחסות המלחמה, הממשלה מקדמת בימים אלו חוק דרקוני נוסף – שרים יוכלו לשלול אזרחות ממי שהורשע בגילוי "הזדהות" עם ארגון טרור בזמן החירום. מה נחשב כ"גילוי הזדהות"? לייק לפוסט, למשל. יחד עם כמה חוקים ותקנות נוספים שמקודמים או כבר אושרו בתקופה האחרונה מתגבשת תמונת מצב מבהילה שכמעט ואיננה מסוקרת בערוצי החדשות. 

שלילת אזרחות היא אקט קיצוני במיוחד. לפי החוק החדש, שר הפנים ושר המשפטים יוכלו להחליט בעצמם מי יהפוך לחסר אזרחות, בלי קריטריונים ברורים ותחת המעטה של "מצב חירום". כלומר גורמים פוליטיים שמושפעים בין היתר מהבייס שלהם, מיו"ר המפלגה וכו' – יקבלו את ההחלטה. עכשיו דמיינו נער שכותב שטויות בגלל לחץ חברתי וכתוצאה מכך מאבד את האזרחות שלו.

דמוקרטיה נמדדת בימי משבר ופה המדרון חלקלק ומסוכן במיוחד. היום זה ערבים, מחר זה שמאלנים. הליך לשלילת אזרחות חייב לכלול מנגנוני פיקוח רציניים ולא להיות נתון לגחמותיו של שר כזה או אחר.

חוק נוסף, שכבר אושר בשבוע שעבר בקריאה שנייה ושלישית ונכנס לספר החוקים, אף שטרם ברור כיצד ייאכף, קובע כי צריכה שיטתית של פרסומי טרור (גם בלי לסמן לייק) – עשויה להיחשב לעבירה שעונשה שנת מאסר.

עוד חזית

החוקים האלה לא מקודמים בחלל ריק, וברקע מתרחשים תהליכים מדאיגים נוספים. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מחלק נשק כמעט לכל דורש, בהליך מזורז. לא מעט ממי שמתבטא נגד המלחמה ונגד פגיעה בחפים מפשע – נרדף ונעצר במעצר שווא. ח"כ צבי סוכות, יעד של השב"כ, מקבל סמכות פיקוח על הפעילות הביטחונית בשטחים. ואם זה לא מספיק, חוק טרי שפורסם ביום שלישי יאפשר לצה"ל ולשב"כ לחדור למצלמות אבטחה פרטיות – גם ללא הסכמת בעליהן, מבלי שיידעו על כך ובפיקוח מינימלי.

וכך נוצר המצב האבסורדי שבו בזמן שיקירינו נלחמים בעזה או בחזית הצפון, אנחנו נאלצים להילחם גם בממשלה. ההיסטוריה מלמדת שגורמים קיצוניים עלולים לנצל שעות משבר ואת ערפל המלחמה כדי לקדם מהלכים אנטי דמוקרטיים. חייבים לעצור את הטירוף לפני שיהיה מאוחר מדי. 

הכוח בידינו. זכרו: כבר בלמנו יחד לא מעט צעדים כמו ביטול השקיפות, הסלמת נהלי פתיחת אש, ואפילו את הרפורמה המשפטית שהייתה מחלישה אנושות את האיזונים והבלמים של הדמוקרטיה שלנו.

אז מה אפשר לעשות? לכתוב באתר משרד המשפטים הסתייגות לחוק לשלילת האזרחות. איך? נכנסים לכאן ואם מכלול המהלכים הזה מדאיג אתכם – ידעו בכך את נבחרי הציבור. בחרו שר אחד – וכתבו לו משהו אישי. עדיף איכות על כמות. ציינו שהמלחמה היא לא תירוץ לרדיפת חפים מפשע. קישור לשליחת הודעות בווטסאפ ונוסחים אפשריים להודעה תמצאו כאן

ישיבת ממשלה, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)
ישיבת ממשלה, ארכיון (צילום: חיים גולדברג, פלאש 90)

חשוב לציין כי לפי הסכמי ממשלת החירום, אסור לקדם חוקים ללא הסכמת שרי המחנה הממלכתי. במפלגה בראשות בני גנץ ביקשו עוד פרטים בנושאים אלו, ואמרו ל"שקוף" כי "נתמוך רק במהלכים שתומכים במאמץ המלחמתי ויקבלו את גיבוי גורמי המקצוע. מעבר לזה, כל החלטה נבחנת לגופו של עניין". למפלגה לא נותר זמן רב עד שיבחנו את העניין הספציפי הזה לגופו – תזכיר החוק נסגר להערות הציבור ב-23 בנובמבר, ואם לשפוט לפי כמה מהחוקים הקודמים שקידמה הממשלה, גם חוק זה יאושר בהליך מזורז.

כולנו רוצים להבטיח את ביטחון ישראל. העמקת המתח הפנימי בין יהודים וערבים ומעקב אחר אזרחים שומרי חוק – הם לא הדרך. – בקישור נמצא גם נוסח החוק. מתחברים לפורטל הממשלתי (אפשר דרך חשבון גוגל), נכנסים מחדש לקישור וכותבים הערה. הערה לדוגמה תמצאו כאן.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!