ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יותר מחודש אחרי הפריצה לבסיסים: דממה בוועדת האתיקה 

יו"ר הוועדה משה רוט לשאלות "שקוף": "דיוני הוועדה חסויים, לא נתייחס לתיק מסוים" • הוועדה לא התכנסה שוב מאז הדיון שהתקיים שבוע וחצי אחרי שחברי הכנסת ניסים ואטורי וצבי סוכות השתתפו בפריצות לבסיסי צה"ל בשדה תימן ובבית ליד • גם באותו דיון כלל לא בטוח שנידונו המקרים החמורים, לאור העובדה שעל שולחן הוועדה הצטברו על פי ההערכות יותר ממאה תלונות

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

צבי סוכות בבסיס שדה תימן, 29.7.24 (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)

חודש וחצי חלף מאירועי הפריצה לבסיסי צה"ל שדה תימן ובית ליד, בהם עשרות מפגינים, חלקם רעולי פנים, פרצו לשטחי הבסיסים בעקבות מעצר חיילי מילואים הנאשמים בהתעללות בעצור ששהה במתקן הכליאה שדה תימן. מי שעוד השתתפו בפריצות הם חברי הכנסת צבי סוכות (הציונות הדתית) וח"כ ניסים ואטורי (הליכוד). ועדת האתיקה, שאמורה להיות הגוף שיטיל עליהם סנקציות במקרה הצורך – כונסה פעם אחת בלבד מאז, ככל הידוע ל"שקוף", וגם באותו דיון כלל לא ברור שהמקרה שלהם עלה לדיון. יו"ר הוועדה משה רוט (יהדות התורה) אומר בתשובה לשאלות "שקוף" בנושא כי דיוני הוועדה וסדר יומה חסויים ו"על כן לא נוכל להתייחס לקובלנה או תיק מסוים שנדון בוועדה".

הח"כים שהשתתפו בפריצה לא רק שלא הרגיעו את הרוחות אלא גם היוו אישור לפורעים להמשיך בפעולותיהם. הרמטכ"ל הרצי הלוי התייחס לאירועים וכינה את הפורצים "אנרכיסטים". "אירוע הפריצה לבסיס שדה תימן הוא חמור ביותר ומנוגד לחוק", אמר הלוי. "הפריצה לבסיס צבאי והפרת הסדר במקום הן התנהגות חמורה שאינה מקובלת בשום אופן. אנחנו נמצאים במלחמה, ופעולות מסוג זה מסכנות את ביטחון המדינה. אני מגנה בחריפות את האירוע ואנחנו פועלים להשיב את הסדר בבסיס".

ח"כ ניסים ואטורי והשר עמיחי אליהו בשדה תימן, 29.7.24 (צילום: דודו גרינשפן, פלאש 90)

בהמשך, לאחר אירוע הפריצה בבית ליד, אמר הלוי כי "הגעה של מתפרעים וניסיונות פריצה לבסיסים הם התנהגות חמורה בניגוד לחוק, על גבול האנרכיה, פוגעים בצה"ל, בביטחון המדינה ובמאמץ המלחמתי".

כשבוע לאחר המקרים הקשים התכנסה ועדת האתיקה של הכנסת. חברי הוועדה הנוספים פרט לרוט הם ח"כ פנינה תמנו-שטה (המחנה הממלכתי), ח"כ מיכל וולדיגר (הציונות הדתית) וח"כ שרון ניר (ישראל ביתנו). גם באותה ישיבה יחידה לא ידוע האם דנו חברי הכנסת במקרי הפריצה החמורים, משום שעל שולחנה של הוועדה נמצאות תלונות רבות.

בנוסף, כיומיים אחרי האירוע פורסם כי היועמ"שית שוקלת להורות על פתיחה בחקירה פלילית נגד הח"כים, ולכן ייתכן שהוועדה נמנעה מלדון במקרים שלהם. זאת מכיוון שכפי שהסביר רוט ל"שקוף", "במידה ונושא מסוים נמצא בחקירה של המשטרה או הפרקליטות, הוועדה לא תדון בנושא זה עד לסיום החקירה".

ועדת האתיקה עוסקת באופן שוטף בין היתר בהנחיה אתית של חברי כנסת ובמתן חוות דעת ותשובות לשאלות של חברי הכנסת בענייני אתיקה, בשיפוט של חברי הכנסת בשל הפרת כללי האתיקה ובשל הפרה של הוראות מסוימות בחוק שמהותן אתית, היעדרות מעבר למכסה שנקבעה בחוק, אי הגשת הצהרת הון ועוד.

בין התלונות שהועברו לוועדה נמצאת גם תלונתה של חברת הכנסת נעמה לזימי (עבודה), שהועברה עוד באותו היום (29.7) בו אירעו הפריצות לבסיסים. בתלונתה כתבה כי "מדובר באירוע חמור ביותר, בו חברי כנסת מפרים את כל הכללים ומסכנים באופן ישיר את ביטחון המדינה. לא ניתן לעבור לסדר היום על אירוע חמור כל כך, שמפר כל נורמה חוקית, פוליטית ומשפטית, ויש להעניש את חברי הכנסת המעורבים בכל הכלים שעומדים לרשותנו".

עוד כתבה כי "מן הראוי שתלונה זו תטופל במהרה, למען יראו ויראו. לא ייתכן שחברי כנסת יעברו על החוק ויסכנו את ביטחון המדינה ללא כל תגובה מצד כנסת ישראל".

יו"ר הוועדה משה רוט (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

חברי ועדת האתיקה יכולים להטיל על חברי הכנסת סנקציות שונות: הערה, אזהרה, נזיפה ונזיפה חמורה. כמו כן, רשאית הוועדה לקבוע סנקציות הנוגעות לפעילותו הפרלמנטרית של חבר הכנסת: הרחקה מישיבות הכנסת, איסור הגשת הצעות חוק והצעות לסדר היום.

אולם, לא ניתן לדעת מה עלה בגורל התלונות בנושא, כיוון שהליכי אתיקה המתנהלים נגד חברי כנסת ודיוני ועדת האתיקה בהם, והמסמכים, הפרוטוקולים וההחלטות בעניינם, חסויים על פי נוהל האתיקה לחברי הכנסת. כמו כן, החלטות הוועדה לא מתפרסמות באופן סדיר כך שגם תלונות קודמות, לא קשורות למקרה הפריצה, לא ניתן לדעת מה עלה בגורלן וההחלטה האחרונה שמופיעה פורסמה לפני שבעה חודשים.

התלונות נערמות

ועדת האתיקה דנה כבר מספר פעמים בשנה האחרונה במעשים חריגים של ואטורי. בהחלטה מנובמבר 2023, בה השעתה אותו למשך כשבועיים מזכות דיבור במליאה ובוועדות, הדגישו חבריה את הבעייתיות בתלונות החוזרות נגדו.

"חברי הוועדה שקלו לחומרה את העובדה כי על אף התפקיד בו נושא חבר הכנסת ואטורי, זוהי אינה הפעם הראשונה שענייניו מגיעים אל פתחה של הוועדה וכי בהחלטה קודמת של הוועדה קיבל חבר הכנסת ואטורי סנקציה של אזהרה", כתבו בהחלטה.

ואטורי כינה בעבר את המפגינים מול בית ראש הממשלה "זרוע של חמאס". על חברות הכנסת אימאן חט'יב יאסין (רע"מ) ועאידה תומא סלימאן (חד"ש) אמר: "מודה לקב"ה על הזכות שנפלה בחלקי להעיף את שתי שותפות החמאס האלה מהכנסת ולו לתקופה קצובה. המשימה הבאה להעיף אותן לתמיד!". לסלימאן הגיב בעבר, לאחר שהאשימה את צה"ל בפשעי מלחמה: "נהרוג את כולם! תלכו כפרה את וכל החברים שלך – המחבלים בעזה, על חיילי צה"ל". במקרה אחר כתב: "אנחנו יותר מדי הומניים. לשרוף את עזה עכשיו לא פחות!".

יש לציין כי ח"כ ואטורי משמש בתפקיד ממלכתי כסגן יו"ר כנסת ומנהל ישיבות מליאה מעת לעת. יו"ר הכנסת, חברו למפלגה אמיר אוחנה, לא התייחס לסוגיה וסירב להגיב לפניות "שקוף".

ולא רק ביחס לוואטורי עומדת הוועדה מנגד. על שולחנה מונחות יותר מ-100 תלונות על התנהלות חברי כנסת, חלקן ממתינות להחלטה פרקי זמן ארוכים. ההחלטה האחרונה של ועדת האתיקה, בראשות יו"ר הוועדה הקודם ח"כ ינון אזולאי (ש"ס), התפרסמה ב-13 בפברואר, כלומר לפני יותר מחצי שנה. ההחלטה דנה בתלונה של ח"כ טלי גוטליב שהוגשה בדצמבר 2023. ל"שקוף" נודע כי קיימות תלונות ותיקות ממנה על שולחן הוועדה שטרם נדונו.

מטעמו של יו"ר הוועדה משה רוט נמסר בתגובה: "דיוני הוועדה חסויים וכך גם סדר היום של הוועדה, על כן לא נוכל להתייחס לקובלנה או תיק מסוים שנדון בוועדה. במידה ונושא מסוים נמצא בחקירה של המשטרה או הפרקליטות, הוועדה לא תדון בנושא זה עד לסיום החקירה.

"ההרכב הנוכחי של הוועדה התמנה לתפקידו רק בחודש יולי האחרון. מאז התקיימו מספר ישיבות של ועדת האתיקה. הדיונים ממשיכים גם בפגרה, אך סך ההחלטות יונחו על שולחן הכנסת בתחילת המושב".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,844 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!