ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפה: הממשלה הפיצה תעמולה סמויה במטרה "להרתיע" את אזרחי ישראל הערבים

משרד התפוצות בראשות עמיחי שיקלי הוביל את קמפיין ההסברה הבינלאומי של ישראל אחרי טבח 7 באוקטובר • מידע פנימי שהגיע לידי "שקוף" מעלה שאחד ממבצעי ההשפעה בוצע בשיתוף עם משרד ראש הממשלה וכוון נגד הציבור הערבי בישראל • משרד התפוצות: אין תגובה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השר עמיחי שיקלי וראש הממשלה בנימין נתניהו, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ממשלת נתניהו השתמשה ב"אמצעים סמויים" כדי לייצר "הרתעה" בקרב אזרחי ישראל הערבים אחרי טבח 7 באוקטובר – כך עולה ממידע פנימי שהגיע לידי "שקוף". המידע נחשף במסגרת סדרת כתבות על פעילותו של משרד התפוצות בראשות עמיחי שיקלי, שנטל על עצמו את האחריות לניהול קמפיין ההסברה הבינלאומי של מדינת ישראל. במשרד התפוצות סירבו להתייחס לאפיק הפעילות הזה, אך מהמידע עולה שמדובר ככל הנראה במבצע השפעה שמבוסס על תעמולה סמויה.

לדברי מנכ"ל משרד התפוצות, אבי כהן-סקלי, במשרד הוקם "מערך תודעה בחברה הערבית" שפעל "בתיאום מלא" עם משרד ראש הממשלה. במכתב רשמי מאוקטובר 2023 תיאר המנכ"ל כהן-סקלי את מטרת הפעילות: "לשמור את החברה הערבית מחוץ למערכה ולעודד תמיכה בישראל", כלקח מהמהומות האלימות שפרצו בערים מעורבות ב-2021, במהלך מבצע "שומר החומות".

מניעת התלקחות אלימה בתוך גבולות ישראל היא צורך חשוב ולגיטימי, במיוחד בזמן מלחמה, אך במשרד התפוצות בחרו לטפל בכך בדרך בעייתית. המנכ"ל ציין שמבצע ההשפעה כלל "מאמצי פעולה גלויים וסמויים", ושאחת המטרות היתה לייצר "הרתעה" אצל אזרחי ישראל הערבים. אגב כך ביקש ממשרד האוצר ומרשות החירום הלאומית לאפשר לו לבצע "העמקה משמעותית" של מערך התעמולה הייעודי.

במשרד התפוצות מסרו את המידע על מבצע ההשפעה הלוקאלי לידי מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, שאנשיו עובדים בחודשים האחרונים על דוח ביקורת בנושא. מעבר לעובדה שהפעולות המתוארות במכתב חורגות מהמנדט של השר שיקלי ומשרדו, מצב שבו זרוע של המדינה מנסה "להרתיע" קבוצות של אזרחים עשוי להיות בלתי חוקי.

מנכ"ל משרד התפוצות אבי כהן סקלי (צילום מסך מתוך עמוד היוטיוב של מערך ההסברה הלאומי)

אם הממשלה אכן השתמשה לשם כך בפרקטיקות של תעמולה סמויה, המעשה עומד בסתירה לחקיקה שאמורה להגן על הציבור הישראלי מפני דיסאינפורמציה ופרסום מניפולטיבי. במשרד היועץ המשפטי לממשלה הבהירו זאת לפני שנים אחדות, בחוות דעת נחרצת ומנומקת שאסרה על גופים ממשלתיים לרכוש סיקור עיתונאי מאמצעי התקשורת.

השימוש בתעמולה סמויה הוא אחד המאפיינים הבסיסיים של קמפיין ההסברה הלאומי שרץ לאורך מלחמת עזה. במשרד התפוצות הקצו כ-50 מיליון שקל כדי להפיץ ברשת תכנים של עשרות יוזמות, משפיענים וגופים פרו-ישראליים – לרוב בלי לציין שמדובר בתעמולה רשמית מטעם ממשלת ישראל. הפעילות כוונה בעיקר לארצות-הברית, בניסיון להשפיע על השיח הציבורי במעצמה שמתפקדת כבעלת הברית המרכזית של ישראל. רוב הכסף הועבר דרך גוף קש שסייע בטשטוש מקורו.

במשרד התפוצות סירבו להגיב לדברים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

20 תגובות

  1. אני ממש לא מתומכי הממשלה, אבל זה דווקא נשמע לי כמו מהלך חשוב. ואם היו מצהירים שזה ישראל בטח היו מנפנפים את זה… הסברה כזו גם לחו"ל, אפילו הישג, אם זה מביא תוצאות.

  2. יש מספיק פשלות של הממשלה להתייחס אליהן, לא חייבים להמציא .

    עמדות הייעוץ המשפטי, נהלי הלפ"מ וכד'.. בנושא פרסום סמוי מטעם משרדי ממשלה, התייחסו בעיקרן לרכישת כתבות ממונות (פרסומת אשר מתחזה לכתבה עיתונאית).
    המטרה הייתה למנוע ממשרדי ממשלה לממן תעמולה לפוליטיקאי המופיע בה ("פרסום בגוון אישי"),
    ואין קשר בין עניין זה לנושא הביטחוני.
    יש מספיק פשלות של הממשלה להתייחס אליהן, לא חייבים להמציא.

  3. יש לשמור תעודים של מעשי הנבלה ולהביא את שקלי ושותפיו לדין ביום שלא יהיה שוב בעמדת כח.

  4. השלב הבא: מפלגת השלטון מממנת על חשבון (כלל) הציבור קמפיין בחירות סודי, באמצעות שוחד לעיתונות.

  5. נשמע כמו חשיבה אסטרטגית נבונה ונכונה למצב וייתכן שהצילה חיי אדם רבים.
    אני לא מבין למה היא מוצגת בכתבה באור שלילי…

  6. נשמע לי כמו היתממות , המדיניות הרשמית חייבת להשתנות אחרת אין עתיד לשום דמוקרטיה בעולם. כשמדינה כפופה לחוקים שלא חלים על האויב ששם לעצמו לייעד להשמידה (חברים כמו איראן וחמאס), צריך לשנות את החוקים כך שלא ישחקו לטובת האויבים הללו. אלא, אלא אם הכותב דווקא חשב שצודק לצדד במטרתם של אלה.

    1. במידה ועולה צורך לשנות חוקים, משנים אותם אולם לא פועלים בניגוד לחוק בטרם שינויים. הדבר הזה מסוכן לא פחות מאויבים זדוניים מבחוץ. עובדה!

  7. לא מתערבת וגם לא מצביעה לאף מפלגה כי בלאו הכי דעתי אינה משנה מאומה
    שיהיה סופ"ש נעים ורגוע.

    1. "לא להצביע לאף מפלגה" משמע "להצביע למי שהורס א. המדינה כבר 15 שנה".
      בחיי שמעולם לא הבנתי את ה"דווקא" הזה.

  8. אחרי שומר החומות והפוגרומים שביצעו ערביי ישראל ביהודים, נשמע שהעברת מסרים להרגעת האוכלוסיה והרתעתה ממעשים כאלו בשנית, זהו מהלך נבון וחוסך מראש חיי אדם וכסף. שלא לדבר על הצלת יחסי השכנות. יישר כח על חשיבה מראש!

    1. אהא, הרי ידוע שקודם כל אתה זה שקובע מה מביא ביטחון למדינה ודבר שני שאם דבר אינו תורם לביטחון המדינה אז הוא לא ראוי לכתבה.

      1. אולי כדאי לנסות את זה על יהודי התפוצות בשטחים הכבושים.. להרתיע אותם מהפוגרומים שהם עושים כל יום – בישראל (במיוחד בשומר חומות אז כנופיות של מנתחלים עשו עשרות לינצ'ים בערבים והיו האחראיים לרצח הראשון במהלך המהומות) וכמובן באופן יומיומי בשטחים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,839 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!