ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

נתונים חדשים: ריכוזים גבוהים של זיהום אוויר סמוך לבתי ספר יסודיים בת"א

שלושה חודשי מדידה שסיפק המשרד להגנת הסביבה, לאחר לחץ ציבורי, העלו ריכוז גבוה של חנקן דו חמצני בסביבות בתי הספר היסודיים הסמוכים לתחנה המרכזית בת"א. סילמן הבהירה בדיון בכנסת כי פינוי התחנה באחריות משרד התחבורה, בראשית השרה מירי רגב. אלקין עקץ אותה: "תפעילו את הכלים הרגולטוריים בצורה נחושה"

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

פינוי התחנה המרכזית בתל אביב, שהוכרזה כאזור מוכה זיהום אוויר, אינו נראה באופק – אך בינתיים נתונים חדשים של המשרד להגנת הסביבה מספקים סיבה לדאגה. דוח חדש שמנתח את חודשי הניטור בבתי הספר היסודיים שליד התחנה מצביע על ריכוזים גבוהים של חנקן דו חמצני. הממצאים הראשוניים מצביעים על כך שהריכוזים הממוצעים בשלושה חודשים בלבד עומדים, בהתאמה, על 90% מהתקן המותר בחוק בשנה. "חנקן דו-חמצני הינו המזהם המזיק ביותר מכל תחמוצות החנקן", הזהירו במשרד, וציינו כי יש צורך בשנת מדידות שלמה כדי לאמוד את הסכנות.

הנתונים נוגעים לחודשים דצמבר עד פברואר, והתקבלו תודות לניידת ניטור זיהום זמנית שהציב המשרד לבדיקת החומרים המזהמים. הצבתה נעשתה לאחר לחץ ציבורי מצד ההורים ושורת פרסומים ב"שקוף" על הסכנות הנשקפות לתלמידים ותושבי השכונה. אך הניידת הוסרה לאחר כשלושה חודשי מדידה בלבד.

ילדי בתי הספר היסודיים "השכונתי שפירא" ו"שורשים"
ילדי בתי הספר היסודיים "השכונתי שפירא" ו"שורשים", שהצטלמו לפרויקט "מפת המזהמים" של "שקוף" (צילומים: יעל געתון)

כעת התושבים יכולים לרשום הישג קטן נוסף: לאחר מאבק תושבים בשילוב הוראת המשרד להגנת הסביבה, המדידות בבית הספר עוברות לאחריות עיריית תל אביב, שהודיעה כי תתחיל במדידות בבית הספר בתחילת חודש אוגוסט למשך כשנה. יחד עם זאת, מדובר, שוב, בפתרון זמני. "אני שמח שהנהלת עיריית ת"א הבינה שיש בעיה עם נושא זיהום האוויר בדרום תל אביב ושהיא דואגת לעתיד ילדי וילדות השכונות", אמר איתמר שמשוני מפעילי המאבק נגד הזיהום של התחנה המרכזית, "אנחנו מקווים שהעירייה לא רק תנטר כדי לצאת ידי חובה אלא גם תפעל למיגור המפגע ולפינוי התחנה המרכזית על שלל בעיותיה".

אלקין לסילמן: "תפעילו את הכלים הרגולטוריים בצורה נחושה"

לפני כשנתיים השרה להגנת הסביבה דאז, תמר זנדברג, הכריזה על התחנה המרכזית כאזור נפגע זיהום אוויר. ההכרזה חייבה את העירייה להגיש תוכנית להפחתת זיהום תוך שישה חודשים. אלא שרק לאחרונה העירייה פרסמה את התוכנית להערות הציבור והגישה אותה למועצת העיר. אלא שכפי שפרסמנו, התוכנית לצמצום זיהום אוויר באזור, אינה מציגה פתרון שלם, אלא רק מענים נקודתיים ולוז חלקי. 

חברי כנסת דרשו מהשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, תשובות בנושא התקדמות פינוי התחנה, בדיון שהתקיים במשרד הכלכלה בשבוע שעבר בנושא זיהום מתחבורה ציבורית. "המשרד שלך, המשרד להגנת הסביבה, הגדיר את התחנה המרכזית החדשה בתל אביב בתור מפגע זיהום האוויר החמור ביותר בישראל", אמר ח"כ יוראי להב-הרצנו. "הנתונים מלמדים על זה שהסיכוי לתמותה למי שגר באזור התחנה המרכזית גבוה ב-23% ממי שלא גר ליד התחנה המרכזית החדשה בתל אביב. האם את חושבת שנכון לפנות את התחנה המרכזית החדשה בתל אביב?" 

השרה להגנת הסביבה עידית סילמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

לו"ז חלקי ופתרונות מיושנים: עדיין אפשר להשפיע על התוכנית להפחתת זיהום בתחנה המרכזית

סילמן השיבה שזה לא התפקיד של המשרד להגנת הסביבה לדאוג לפינוי התחנה. "לגבי מה שיוראי שאל – בסופו של דבר, תראו, אנחנו במשרד לא אמונים על החלופה לתחנה", אמרה. "בסוף מי שאמון לפתור את זה מול העירייה, זה משרד התחבורה". 

אלקין, ששימש שר להגנת הסביבה, סבר אחרת ואף העביר ביקורת מרומזת על אופן הפעולה של המשרד: "להעתיק באמת את התחנה זה אירוע מז'ורי בין משרד התחבורה לבין עיריית תל אביב, למציאת מיקום אלטרנטיבי לתחנה, אבל יש לכם כלים שיכולים לאסור, למשל, על כניסה של רכבים מסוג מסוים, לאור זה שיש שם זיהום חריג. זה בידיים של המשרד להגנת הסביבה. אם תפעילו את הכלים הרגולטוריים בצורה נחושה, אז פתאום לא אתם תרדפו אחרי משרד התחבורה, אלא הוא ירדוף אחריכם. תנסו את זה פעם, זה עובד".

השרה סילמן  השיבה כי "אישרנו את כל התיקונים של עיריית תל אביב, עכשיו אנחנו יושבים על התוכנית בצורה משולבת ביחד, בעקבות ההכרזה על האזור כמוכה זיהום. בסופו של דבר משרד התחבורה צריך לשבת אל מול העיר".

"מסוכן במיוחד לתינוקות ומבוגרים"

תוצאות תחנת הניטור החלקיות שהעלו ריכוז גבוה של חנקן דו חמצני, מגיעות לאחר מאבק תושבים עיקש לנטר את האוויר במוסדות החינוך . חשיפת "שקוף" העלתה כי לפני כעשור הנהלת בית הספר "שורשים" קיבלה הנחיה שלא להשתמש בחצר בשעות הבוקר בחודשי החורף בשל ריכוזים גבוהים של מזהמים, אולם מאז לא רק שלא נערכו מדידות נוספות בעשר השנים שחלפו, אלא שכמות התלמידים רק גדלה ובמתחם נפתח מוסד חדש לפני כשלוש שנים.

הפגנה לפינוי התחנה המרכזית בדרום תל אביב, בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

כעת, במשרד להגנת הסביבה מציינים כי שלושת חודשי המדידה עלולים להצביע על מגמה מדאיגה: "למרות שמדובר בתקופת מדידה העומדת על רבע מהשנה, ריכוז החנקן הדו-חמצני היה גבוה יחסית ועמד על 90% מערך הסביבה השנתי דבר המצביע על גורמי זיהום תחבורתיים משמעותיים בסביבה", כתבו בדוח.

יש לציין כי למרות הממצאים, לא נמצאו חריגות בשום פרמטר, כלומר לא הייתה חצייה של הרף החוקי שהמדינה קבעה לפליטות מזהמים. אלא שהנזק עלול להתרחש גם מתחת לרף שהחוק הגדיר. פרופ' עדי וולפסון, פעיל סביבה ומומחה לקיימות מהמכללה האקדמית להנדסה ע"ש סמי שמעון, שמלווה את מאבק התושבים, הזכיר כי "זיהום אוויר גורם לתחלואה ולתמותה, הקשורים באופן ישיר למשך החשיפה ולעוצמת הזיהום, וכן לשילוב של מזהמים שונים. כמו כן, זיהום האוויר מסוכן יותר לאנשים מבוגרים, לתינוקות ולילדים ולסובלים ממחלות כרוניות שונות". 

לדבריו, למרות שנתוני ניטור האוויר לא מצביעים על חריגה מערכי הסביבה המוגדרים בחוק, "עם כל המגבלות של הניטור במזג אוויר לא יציב ושל מדידה במקום אחד בלבד, הנתונים מצביעים על זיהום גבוה שמחייב ליישם לאלתר תוכנית להפחתת פליטות".

פרופ' וולפסון סובר כי אסור להתפשר על פתרון זמני נוסף, כמו ניידת ניטור לזמן מוגבל. "לצד הצבת ניידת ניטור קבועה שתאפשר לאסוף מידע לאורך זמן, על עיריית תל אביב לפעול להפחתת כמות האוטובוסים העוברים באזור ולמעבר לאטובוסים חשמליים, להציע חלופות תנועה נוספות ונקיות יותר ולטעת עצים, שבין היתר גם מנקים את האוויר, ועוד", אמר.

"זיהום אוויר גורם לתחלואה ולתמותה, הוא מסוכן יותר לאנשים מבוגרים, לתינוקות ולילדים ולסובלים ממחלות כרוניות שונות"

פרופ' עדי וולפסון

נקודה נוספת העולה מדוח המשרד להגנת הסביבה, מצביעה על כך שהריכוזים המרביים והממוצעים הגבוהים ביותר נמדדו בתחנת הניטור שברחוב לויסנקי, בתחנת הניטור שצמודה לתחנה המרכזית, וזאת על אף שהכביש סגור כבר תקופה ארוכה בשל עבודות הרכבת הקלה באזור, והתנועה עוברת בנתיבים חלופיים. 

בדוח ציינו מזהמים נוספים שאותרו בחצר בית הספר, כמו בנזן, מזהם שאופייני לתעשיות נפט ותחבורה. הסוכנות הבין-לאומית לחקר הסרטן קבעה שמדובר במסרטן ודאי, כזה שדי בחשיפה נמוכה שלו כדי להעלות את הסיכוי לנזק. במשרד להגנת הסביבה הבהירו כי לא התקבלו חריגות מערך הסביבה היממתי והריכוז המרבי הגיע ל-79.3% מערך הסביבה. "הריכוז הממוצע התקופתי עמד 107.7% מערך הסביבה השנתי", כתבו. עוד יש לציין כי בתחנת הניטור ברחוב הלחי נמצאו מגמות דומות של נוכחות בנזן. "למרות שמדובר בתקופת מדידה העומדת על רבע מהשנה ריכוזי בנזן מצביע על גורמי זיהום תחבורתיים משמעותיים בסביבה", ציינו. 

בנוסף, הבדיקה נעשה בחודשי החורף האחרון, שהיה גשום במיוחד. תנאי מזג האוויר קריטיים למדידת אחוזי זיהום, וכאשר מתרחשים שינויים חריגים, התמונה עלולה להיות מוטה. "התנאים המטאורולוגים בתקופת הניטור התאפיינו בימים רבים של אי יציבות אטמוספירית מצב המעודד פיזור של מזהמי אוויר", הבהירו בדוח. "בתקופה זו נרשמו גם 34 ימי גשם. 

המשרד להגנת הסביבה מסרכי "התנאים המטאורולוגים בתקופת הניטור התאפיינו בימים רבים של אי יציבות אטמוספירית, מצב המעודד פיזור של מזהמי אוויר. בתקופה זו נרשמו גם 34 ימי גשם שבהם ירד לפחות 1 מ"מ (נתוני תחנת חוף ת"א של השמ"ט). על מנת לקבל אפיון אמין של איכות האוויר יש לערוך מדידות של איכות האוויר לשנה אחת לפחות, על מנת להעריך את חשיפת האוכלוסייה לזיהום האוויר באזור זה.

"המשרד היה בקשר עם העירייה – כך שהמשרד מציב ניידת לחודשיים בלבד ויתר הזמן ייעשו המדידות על ידי העירייה. ככל הידוע למשרד, העירייה נערכת למדידות אלה והיא פרסמה הליך בעניין זה לחברות העוסקות בדבר".

תגובת עיריית תל אביב: "ראשית נציין כי בשנתיים האחרונות לא היו כל חריגות ב- no2  (המזהם הנפלט ממנועי הבעירה של האוטובוסים). היו מספר חריגות קטן בחלקיקים  (4 סה"כ) בחורף האחרון, אך לא ניתן להצביע על זיהום מאחר וחלקיקים הם גם אבק הנישא באוויר ללא קשר לתחבורה. חשוב להבין כי תנאי הפיזור בתחנה לא אידיאלים מאחר ומעל התחנה הקבועה בלוינסקי יש משטח עליון עליו נוסעים אוטובוסים שמשפיעים על המדידה, גם אם ברחוב לא נוסעים הרבה אוטובוסים. בנוסף, לא היו כל תנאי מזג אויר חריגים בתקופה זו. בהתאם לסיכום עם המשרד להגנת הסביבה בסוף חודש יולי תוצב תחנת ניטור במיקום צמוד לבי"ס שורשים למשך כשנה, במטרה להתחיל ניטור ב-1.8".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,858 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!