ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לו"ז חלקי ופתרונות מיושנים: עדיין אפשר להשפיע על התוכנית להפחתת זיהום בתחנה המרכזית

עיריית ת"א פרסמה את התוכנית שגובשה לאחר שהאזור הוגדר כמוכה זיהום אוויר, אך אין בה התחייבות להזזת המפגע המזהם בדרום העיר • במסמך החדש העירייה הציגה לוח זמנים חלקי ומשוער בלבד לפתרונות המשמעותיים להפחתת הזיהום: הסטת קווים למקומות אחרים בעיר וחשמול אוטובוסים ומיניבוסים עירוניים • בקרוב תינעל האפשרות לציבור להוסיף הערות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90)

עיריית תל אביב לא תפנה בזמן הקרוב את התחנה המרכזית החדשה – כך עולה ממסמכי התוכנית המגובשת להפחתת זיהום אוויר שפרסמה העירייה לאחרונה. מסמכי התוכנית, שלא זכו להפצה בהודעה מהדהדת לתקשורת, נפתחו להערות הציבור בתחילת אפריל ויינעלו היום (רביעי). מי שחיפש בשורה חדשה, קיבל את אותם הסעיפים שהוצגו בטיוטה הראשונית, תוך שינויים קלים והבהרות שדרשו במשרדי הממשלה. 

לפני כשנתיים השרה להגנת הסביבה דאז תמר זנדברג הכריזה על אזור התחנה המרכזית החדשה כאזור מוכה זיהום אוויר, הכרזה המחייבת את העירייה להציג תוכנית להפחתת הזיהום תוך שישה חודשים. ביוני 2023 חשפנו את טיוטת התוכנית שהוגשה באיחור למשרד להגנת הסביבה. כעת, לאחר הערות משרדי הממשלה ועיבוד החומרים, בעירייה שחררו את המסמכים לציבור. מעל הכל בולט כי גם בגרסה הזו התחנה נשארת במקומה.

הוקלט באולפני המרכז לתרבות מונגשת

כמו בנוסח הקודם, ההצעות להפחתת הזיהום נוגעות בעיקר להסטת 35% מהקווים למקומות אחרים בעיר, וחשמול אוטובוסים ומיניבוסים עירוניים. עם זאת, התוכנית החדשה כוללת לוח זמנים חלקי ומשוער בלבד. עוד בין הפתרונות הריאליים – הפחתת 6% מכלי הרכב הפרטיים שעוברים באזור כחלק ממערך פתרונות כולל וכן דרישה, שלא היתה בגרסה הקודמת, לחייב את חברות האוטובוסים להשתמש בצי רכבים שעומד בתקינת יורו 6 עד הרבעון השני של 2024. 

מדובר בתקינה אירופאית מיושנת משנת 2014 שמגדירה את מסנני הגזים וכמות הפליטות של רכבים. כך למשל, כיום 16% מהאוטובוסים שנכנסים ויוצאים מהתחנה הם תחת תקינת יורו 5. לשם השוואה, באיחוד האירופי בוחנים את יישום התקן יורו 7.

איך נמדד הזיהום? תלוי את מי שואלים

הבדל נוסף ובולט, מתייחס לאופן שבו בעירייה ביקשו להסתמך על ארגון הבריאות העולמי. בטיוטה שכתבו, ביקשו לכוון את ערכי הזיהום להמלצות הארגון, בעוד שבתוכנית המגובשת כמעט כל ההתיחסויות לארגון נמחקו, ונשארה רק התייחסות לתקן המקומי שהוא מקל יותר. בשפה מקצועית הרף של ארגון הבריאות מכונה "ערכי יעד", כלומר כאלה שיש לשאוף אליהם, ולא ערכים שמשמשים לאכיפה. הערכים המשמשים לאכיפה מקלים יותר ונקראים בחוק "ערכי סביבה". 

תוכנית-2024

כך למשל, בסעיף מתודולוגיה פורטו מרכיבי התוכנית ובהם "הצגת יעדים ממודלים לשיפור איכות האוויר בהתאם לחקיקה הישראלית". בתוכנית המקורית התייחסו בעיריית תל אביב גם "להמלצות ארגון הבריאות העולמי", אולם שורה זו נמחקה. דוגמה נוספת מתייחסת למודל שבחן את ערכי החנקן הדו חמצני, שם ציינו כי לא צפויות חריגות בריכוזים השעתיים או היממתיים מעל ערך הסביבה המוצע של ארגון הבריאות העולמי. בגרסה הסופית נעלמה לחלוטין ההתייחסות לארגון הבריאות העולמי בסעיף הרלוונטי. 

"חשוב לזכור שערכי הסביבה בישראל גבוהים פי כמה מהערכים עליהם ממליץ ארגון הבריאות העולמי, וכיוון שזיהום האוויר הטבעי בישראל, למשל מסופות אבק, גבוה יחסית, כל תוספת אנושית מסכנת את בריאות הציבור עוד יותר", הבהיר פרופ' עדי וולפסון מהמכללה האקדמית סמי שמעון, שמלווה את מאבק התושבים בזיהום מהתחנה. "אומנם לפי העירייה, ביישום התוכנית, ריכוזי המזהמים באזור יהיו נמוכים מהערכים הקבועים בחוק בישראל – המוגדרים כערכי סביבה, ערכים שמבקשים לאזן בין ההשפעות של הזיהום על בריאות הציבור לבין הצרכים של החברה האנושית, ושחריגה מהם מהווה זיהום אוויר חזק או בלתי סביר – אבל זה לא אומר שאין השפעה על בריאות הציבור ובמיוחד על ילדים ומבוגרים". וולפסון הדגיש כי ככל שריכוזי המזהמים גבוהים יותר והחשיפה מתמשכת, הסכנה גוברת. 

"אין הליך שקוף מול הציבור"

בארגון מגמה ירוקה, שם מגבשים בימים אלה מסמך תגובה, טוענים כי חסרים לוחות זמנים לפרמטרים רבים ובעיקר, התוכנית לא פועלת לפינוי התחנה. "העירייה מתעלמת בתוכנית מהצורך בסגירת התחנה והעברת הפעילות למסופים, ולא מציינת תאריך לסיום בנייתם או יעדים לצמצום הזיהום", אמר תומר גרטל, רכז קשרי ממשל בארגון. "בנוסף, אין לוח זמנים ברור או הליך שקוף מול הציבור שסובל מאחד ממפגעי הזיהום החמורים בישראל, שעלול להוביל למחלות נשימתיות, לב, כלי דם ואף סרטן. כל אלה לא מקובלים על אנשי המקצוע והציבור הרחב". 

בין נספחי התוכנית הרבים, מצורפת תגובת המשרד להגנת הסביבה מחודש מרץ האחרון, שם דורשים כי באזור שעליו הכריזו כמוכה זיהום יפעלו שתי תחנות ניטור "כך שישקפו את איכות האוויר באזור ההכרזה". במשרד הסבירו כי אחת מהתחנות צריכה להיות בגובה הרחוב והשנייה בגובה הבניינים הסמוכים לרמפה של יציאות וכניסות האוטובוסים מהתחנה. במשרד נקבו במועד – לא יאוחר מסוף חודש יולי הקרוב. 

נכון למועד כתיבת שורות אלה, באזור פועלת תחנת ניטור יחידה ברחוב לוינסקי, שמנטרת כביש ריק שנסגר לתנועה בשל עבודות הרכבת הקלה. "ללא מידע אמין, זמין ורציף לא ניתן יהיה לדעת את השפעת הפעולות השונות על הפחתת זיהום האוויר באזור המוכרז", כתבו במשרד. בעירייה הבהירו בתגובה כי הם נערכים להצבת תחנה בבית הספר שורשים במקום ניידת הניטור של המשרד להגנת הסביבה וכי הם "שוקדים על איתור מקום חלופי לתחנה הוותיקה בלוינסקי". עוד ציינו כי במהלך העבודה עם המשרד, יבחנו את הצורך בתחנות ניטור נוספות שאינן באזור ההכרזה. 

הפגנה לפינוי התחנה המרכזית בדרום תל אביב, בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

מכתב נוסף של המשרד להגנת הסביבה מבטא את האיחור שבו הוגשה טיוטת התוכנית "ברגע האחרון" "ולאחר חלוף הזמן", ומצוין בו כי הדבר "מצער". בהמשך, במשרד להגנת הסביבה נזפו בעירייה על כך שמהמסמכים עולה וענה של העירייה על נושאים שאינם בתחומה לתפיסתם. "בהתאם לחוק, נדרשת עיריית תל אביב-יפו להכין ולבצע תוכנית לנקיטת אמצעים שבמסגרת סמכותה, לשיפור איכות האוויר", כתבו. "למרות זאת, כללה טיוטת התוכנית מספר רב של צעדים שלתפיסת העירייה אינם באחריותה – גישה זאת אינה מקובלת על המשרד". 

ביטוי לשינוי ניתן לראות בסעיף שבו העירייה טוענת כי בימים אלה היא מקימה, בשיתוף פעולה עם משרד התחבורה, חניון שיהיו בו יותר מ-150 עמדות טעינה לאוטובוסים חשמליים בסמוך לתחנה המרכזית. במסמך המקורי, טענו בעירייה כי "המעבר לאוטובוסים חשמליים יעשה על-ידי מפעילי התחבורה הציבורית בעידוד הממשלה. לעירייה אין סמכות בתחום זה". בגרסה החדשה המשפט נמחק. 

דוגמה נוספת עוסקת בהחלטה לבטל את חניון הלילה בתחנה המרכזית. החניון משמש ל-200 אוטובוסים ומוסיף תנועה לתחנה ומחוצה לה. בתוכנית המקורית בעירייה טענו כי הם מבקשים לבחון פתרונות חניה חלופיים, אולם הוסיפו כי "שינוי מיקום חניון הלילה של האוטובוסים צריך להיעשות בתיאום בין משרד התחבורה לבין חברות האוטובוסים". בגרסה החדשה המשפט נמחק ובמקומו כתבו כי "העירייה מקדמת, בשיתוף משרד התחבורה, הרחבה והוספה של מגוון מתקני תשתית". במשרד התחבורה הוסיפו בסעיף זה כי בשנת 2025 תפונה הקומה השנייה בתחנה וכי עד שנת 2026 "המשרד יפעל לביטול מרבית חניית הלילה". יש לציין כי בשתי התוכניות טענו בעירייה כי לפתרון זה השפעה נמוכה על איכות האוויר. 

ישנם גם רעיונות נוספים קיבלו תיעדוף נמוך, כמו הגבלת שעות הפריקה והטעינה של סחורות, תשתיות אופניים, כלי רכב שיתופיים ועידוד הליכתיות. לרעיונות אלה לא תהיה השפעה משמעותית על נפחי התנועה ולכן לא יקטינו את הזיהום באופן משמעותי. 

תוכנית-2023

בין סך ההצעות, בעירייה ביקשו לטעת עצים כדי לצמצם את ריכוזי הזיהום וליצור "חומה ירוקה בין הולכי הרגל לכביש", כלשונם. לעצים יש יתרונות סביבתיים רבים, הפחחת עומסי חום, תרומה למגוון הביולוגי וכמובן, הם סופחים זיהום אוויר. אף שאין ויכוח על התרומה, בעירייה טוענים כי לא ניתן לכמת את אופי תרומתם והשפעת פעולתם בשל המשתנים הרבים ובנוסף – החלטה כזו שאינה טעונה את אישור משרדי הממשלה, אפשר היה ליישם לפני שנים רבות. 

הצעה נוספת שעלתה גם בתוכנית המקורית היא פרויקט "עיר אוויר נקי". מדובר ברעיון שבקיץ האחרון מלאו לו לא פחות משלוש שנים מאז פורסם לראשונה ומשמעותו היא צמצום פליטות מזהמי אוויר והגבלת כניסה של כלי רכב מזהמים לתל אביב. "לפעולה יש פוטנציאל גבוה לשפר את איכות האוויר באזור המוכרז", כתבו בתוכנית. אלא שמדובר ביעד רחוק: האכיפה תיעשה על ידי מצלמות, לפי רשימת רכבים מזהמים שתועבר מהמשרד להגנת הסביבה. 

בנוסף, במסגרת התוכנית יחלו בחישמול מדורג של כלל האוטובוסים הנוסעים בעיר לאוטובוסים חשמליים. אלא שלפי הנוסח הסופי, "מסמך ההבנות עודנו בהליך תיאום עם משרד התחבורה" יישומו יחל רק לאחר הרצת מודל על כל העיר ולאחר החתימה המשותפת על מסמך ההבנות עם משרדי הממשלה. בתוכנית החדשה הוסיפו כי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים עדכן ביחס לאמצעי פעולה זה, כי הוא פועל מול העירייה לתיאום הנושא.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!