ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

לחץ ההורים עבד: העירייה תקים תחנת ניטור קבועה בבתי הספר ליד התחנה המרכזית

אחרי שכבר אמרו בעיריית תל אביב ש"יקיימו דיונים" על המשך הניטור באזור, יזמו ההורים וארגוני סביבה מחאה וח"כ יוראי להב-הרצנו הגיש שאילתא דחופה לשרה סילמן • בעירייה החליטו לבסוף להציב תחנת ניטור לפרק זמן נוסף, חרף טענתם שנתוני הניטור מצביעים על איכות אוויר טובה • במשרד להגנת הסביבה הסבירו מדוע הנתונים הללו עלולים להטעות ונדרשת מדידה של חורף נוסף
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הפגנת הורים בתחנה המרכזית בתל אביב (צילום: אלעד הוכמן, מנכ"ל מגמה ירוקה)

בעקבות מאבק הורים, עיריית תל אביב הודיעה השבוע (שני) שתציב תחנת ניטור קבועה בחצר בתי הספר שצמודים לתחנה המרכזית בעיר. התחנה הקבועה תחליף את תחנת הניטור הניידת של המשרד להגנת הסביבה שהפסיקה לשדר בשל תקלה. 

בסוף חודש נובמבר האחרון, לאחר לחץ תושבים, במשרד להגנת הסביבה הציבו תחנת ניטור ניידת, ולשאלת "שקוף" הבהירו כי בתום חודשיים עיריית תל אביב תתקין תחנה קבועה. אלא שבעירייה אז סירבו להתחייב למועד ובינתיים, התחנה הניידת התקלקלה ובמשרד החליטו לפנות אותה לצמיתות. בשבוע שעבר הבהירו בעירייה ל"שקוף" שבכוונתם לקיים דיונים בנושא ולבחון את נחיצות התחנה. 

לאור התמהמהות העירייה, מובילי המאבק, איתמר שמשוני, נטף רנד ומאיר אליאל יזמו השבוע הפגנה ליד בית הספר בהשתתפות הורים רבים ובהשתתפות חברת מועצת עיריית תל אביב, שולה קשת וארגון "מגמה ירוקה". בהפגנה נכח גם ח"כ יוראי להב הרצנו (יש עתיד), שאף הגיש שאילתא דחופה לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן בנושא. 

במענה לפניית "שקוף" הבהירו במשרד להגנת הסביבה כי "במסגרת הסיכום בין המשרד להגנת הסביבה לעיריית תל אביב, הציב המשרד תחנת ניטור ניידת בבית הספר שורשים, למשך תקופת חודשי החורף, ואילו העירייה התחייבה כי בתום תקופה זו תציב במקומה תחנת ניטור ניידת שתשלים תקופת הניטור באזור למשך שנה שלמה".

יום לאחר ההפגנה, בעירייה שינו את הטון והודיעו שהחליטו להציב תחנת ניטור לפרק זמן נוסף ורק אז לבחון את נחיצותה. עוד הוסיפו בדוברות כי הם עומדים בקשר עם חברות שונות על הצבת התחנה ומקווים שזה יקרה בחודש הקרוב. התחנה תוצב לטווח זמן של תשעה חודשים ועד שנה, "וזאת בהתאם לנתונים", אמרו שם. 

תחנת ניטור אחת, רחוק מהפקקים

בעירייה מתגאים כי עד כה נתוני הניטור משקפים איכות אוויר טובה וללא חריגות, אולם מתעלמים ממשתנים אקלימיים דרמטיים שעלולים היו להטות את התוצאות. "השנה הייתה מבורכת בגשמים וגם במצבי אי יציבות אטמוספירית", הסבירו במשרד להגנת הסביבה בתגובה לשאלת "שקוף" בנושא. "שנה זו אינה מייצגת עונה קרה עם אינברסיות קרקעיות גדולות". או במילים אחרות, זה היה חורף חריג ובטח לא כזה שניתן להסיק ממנו על איכות האוויר בעתיד.

ניידת ניטור האוויר שהציב המשרד להגנת הסביבה (צילום: עומר שטרית, אינ.פי.סי)

בשנה שעברה חשפנו כי כבר עשור שבעיריית תל אביב שוכבים מסמכים ובהם אזהרה מפני ריכוזי זיהום גבוהים שעלולים לפגוע בבריאות התלמידים בבית הספר. למסמכים אף לוותה המלצה להימנע משהייה בשעות הבוקר בחצר כדי לשמור על בריאות התלמידים. אלא שמאז שבעירייה קיבלו את המידע, לא נערכו מדידות נוספות בחצר בית הספר, ויתרה מזו, בעירייה אף הקימו מוסד חינוכי נוסף והגדילו את מספר התלמידים. 

בינתיים, חשוב לזכור, אין באזור התחנה המרכזית ניטור מהימן. באזור פועלת תחנת ניטור אחת בלבד, ברחוב לוינסקי, שתוצאות הניטור שלה לא משקפות את עומסי התנועה הסמוכים לבית הספר משום שלפני כשנה הכביש נחסם בחלקו בשל עבודת הרכבת הקלה. "אנחנו מצפים מהעירייה להחליף בהקדם האפשרי את התחנה הקיימת ולא למשוך את הזמן", אמר שמשוני, ממובילי מאבק ההורים.

עוד הוסיף שמשוני כי "במקום שהעירייה תאבק לצידנו נגד זיהום האוויר, אנחנו מוצאים את עצמנו פעם אחר פעם נאבקים בעירייה, מתחננים ומנצלים את כל הקשרים שלנו, כדי שהילדות והילדים שלנו ינשמו אוויר נקי". לדבריו, "בית הספר צמוד לאחד האתרים המזוהמים בישראל. העירייה צריכה ליזום בעצמה מדידת ניטור קבועה מתוך דאגה לתושבים ולילדים ולא לחכות שהתושבים יפגינו והתקשורת תתערב". 

חצר בית הספר וברקע התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: יעל געתון)

התגובה המלאה של עיריית תל אביב: "עיריית תל אביב-יפו הקימה בשיתוף המשרד להגנת הסביבה תחנת ניטור זמנית בבית ספר שורשים. התחנה הניידת הוצבה במקום למספר חודשים על מנת לספק אינדיקציה נוספת לממצאי תחנת הניטור הקבועה ברחוב לוינסקי, המודדת את איכות האוויר בשכונת שפירא. בממצאים שעלו מהבדיקות בחודשי החורף, החודשים הקריטיים ביותר למדידת איכות אוויר, לא נמצאו חריגות. עם זאת, קיים אישור עקרוני מעיריית תל אביב-יפו להצבת תחנת ניטור קבועה בבית הספר שורשים והקמתה תחל בחודשים הקרובים".

התגובה המלאה של המשרד להגנת הסביבה: "במסגרת הסיכום בין המשרד להגנת הסביבה לעיריית תל אביב, הציב המשרד תחנת ניטור ניידת בבית הספר שורשים, למשך תקופת חודשי החורף, ואילו העירייה התחייבה כי בתום תקופה זו תציב במקומה תחנת ניטור ניידת אשר תשלים תקופת הניטור באזור למשך שנה שלמה. מבירור שערך המשרד, בכוונת העירייה להציב במקום תחנה כך שתושלם יתרת תשעת החודשים הנותרים לניטור.

"על פי ניתוח תוצאות מדידת תחנת הניטור בבית הספר שורשים לחודשים דצמבר 2023, ינואר 2024 וחודש פברואר 2024, לא נמצאה כל חריגה בתקן הן במדידת חלקיקים והן במדידת חנקן דו חמצני. השנה הייתה מבורכת בגשמים וגם במצבי אי יציבות אטמוספירית. שנה זו אינה מייצגת עונה קרה עם אינברסיות קרקעיות גדולות".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!