ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דרום תל אביב נחנקת: כבר שנה שאין נתונים מדויקים על איכות האוויר בתחנה המרכזית

תחנת ניטור זיהום האוויר, שנמצאת בפיקוח של המשרד להגנת הסביבה, ממוקמת ברחוב לוינסקי שנחסם בחלקו לתנועה • תושבי האזור התגייסו למציאת מקום לתחנת ניטור חלופית, אך במשרד להגנת הסביבה פסלו את ההצעות והסבירו שמדובר ב"נושא מורכב" • בינתיים, זיהום האוויר נותר ללא בקרה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: יעל געתון)

כבר יותר משנה שאין מידע מהימן על כמות הזיהום שמייצרת התחנה המרכזית בתל אביב. הסיבה: הרחוב שבו נמצאת תחנת ניטור האוויר הוותיקה נסגר בחלקו לתנועה ובמשרד להגנת הסביבה לא מוצאים חלופה. 

תחנת הניטור, שמפעילה חברת התחנה המרכזית, נמצאת בפיקוח של המשרד להגנת הסביבה ומנטרת בין היתר חלקיקים ותחמוצות חנקן רעילות שעלולים לפגוע בבריאות תושבי המקום. תחנת הניטור ממוקמת צמוד לתחנה המרכזית, ברחוב לוינסקי, שבנובמבר 2022 שבחלקו הופקע לטובת עבודות הרכבת הקלה שבאזור. המשמעות היא שכבר מעל לשנה לא עוברים שם אוטובוסים באופן שמשקף את הזיהום שמייצרת התנועה מהתחנה המרכזית ואליה, אלא הם הוסטו לנתיבים אחרים.

בזמן שבמשרד להגנת הסביבה לא מוצאים פתרון לניטור איכות האוויר בתחנה המרכזית, תושבי האזור מגוייסים למציאת חלופה. גדי טונס, ממובילי המאבק בתחנה המרכזית ותושב שכונת נווה שאנן, אמר בשיחה עם "שקוף" כי באוגוסט האחרון נערך סיור שבו השתתפו נציגים מהשכונות הסמוכות לתחנה וגם נציגים מהמשרד להגנת הסביבה במטרה למצוא מיקום חדש לתחנת הניטור. 

התחנה המרכזית בתל אביב (צילום: מתניה טאוסיג, פלאש 90)

"הצענו מספר מקומות זמינים אך נציגי המשרד אמרו שאינם טובים מבחינה מקצועית, ורק שני מקומות ראויים מבחינתם", מספר טונס. "תושבי השכונה חקרו וביררו למי אותם מקומות שייכים, הורידו נסחי טאבו, עשו טלפונים". אלא שלדברי טונס, המיקומים הרלוונטיים דרשו עבודה בירוקרטית מול גופים פרטיים ומול העירייה. המשרד להגנת הסביבה "לא עשה מספיק מאמץ כדי לשכנע את הבעלים להקים בו תחנת ניטור, או את העירייה", הבהיר. "את רוב העבודה עשו תושבי השכונה בזמנם הפרטי, ללא כל תמורה".

במשרד להגנת הסביבה אמרו בתגובה כי הם לא מוצאים מקום ציבורי מתאים לתחנת הניטור וכל המקומות שהציעו במטה המאבק של התחנה המרכזית הם מקומות פרטיים (התגובה המלאה בסיום הידיעה). על השאלה מדוע המשרד מטיל את מלאכת חיפוש המיקום על תושבי תל אביב ולא עושה זאת בעצמו, ענו כי "המשרד להגנת הסביבה פועל בשיתוף פעולה עם תושבי השכונה על מנת ללמוד את השטח ולמצוא את הפתרונות הטובים ביותר, כולל ביצוע סיורים משותפים בשטח". עוד ציינו כי הסיבה היא שמציאת מיקום לתחנת ניטור היא "נושא מורכב".

הפגנה נגד התחנה המרכזית בדרום תל אביב, בדצמבר 2021 (צילום: תומר נויברג, פלאש 90)

"היינו מצפים מהמשרד להגנת הסביבה להשקיע יותר באיתור מקומות חדשים, אם עולה בעיה עם המקומות שהם בעצמם הציעו, או להיות יותר נחושים בהקמת תחנת הניטור החדשה במיקומים שהם מצאו לנכון", אמר טונס. "בסופו של דבר המצב נשאר כפי שהוא ותחנת ניטור לוינסקי כבר לא רלוונטית ואף אחד לא יידע את חומרת הזיהום ואת הסכנה הנשקפת לתושבים בדרום תל אביב". עוד ביקש להדגיש, "נראה שהכוונות במשרד להגנת הסביבה טובות, אבל בשורה התחתונה אין ביצוע".

תגובת המשרד להגנת הסביבה:

"תחנת הניטור ברחוב לוינסקי היא תחנה המופעלת על ידי חברת התחנה המרכזית בתל אביב. מטבע הדברים, תחנה זו יכולה להיות מועתקת על ידם רק בשטח שלהם. לא נמצא מקום ציבורי מתאים שבו ניתן להציב תחנת ניטור באזור לוינסקי. כל המקומות שהוצעו על ידי מטה המאבק של התחנה המרכזית שאנו עומדים בקשר רציף איתם, הם מקומות פרטיים בלבד".

בהמשך, ענו במשרד להגנת הסביבה לשאלות "שקוף":

"המשרד להגנת הסביבה פועל בשיתוף פעולה עם תושבי השכונה על מנת ללמוד את השטח ולמצוא את הפתרונות הטובים ביותר, כולל ביצוע סיורים משותפים בשטח. זאת לנוכח העובדה שמציאת מיקום לתחנת ניטור הינו נושא מורכב. ככל הידוע למשרד, כל מיקום רלוונטי שעלה על הפרק נבחן."לא ניתן להעתיק את תחנת הניטור הנמצאת בלוינסקי, המופעלת בהוראה על ידי התחנה המרכזית, למקום אחר. בנוסף, במסגרת אישורי התוכנית של העירייה נבחן גם את הצעת העירייה למיקומי ניטור תחבורתי באזור. המשרד בחן גם את הנכסים העירוניים וגם את חלופות השכירות, בשלב הזה החלופות אשר נבחנו העלו קשיים ביחס ליכולת להציב תחנת ניטור שם".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!