ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בדיקת "שקוף": הח"כית לשעבר קרן ברק קיבלה 321 אלף ש"ח ב-2023 תמורת ייעוץ ולובי לתאגיד

מהבדיקה עולה כי מדובר בעלייה בהוצאות תאגיד השידור הישראלי עבור שירותי לובינג • בשנה וחצי האחרונות מתמודדים בתאגיד עם ניסיונות ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התקשורת שלמה קרעי להביא לסגירתו ולפגוע בו בדרכים שונות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קרן ברק בדיון בוועדת הכלכלה (צילום מסך מתוך שידורי הכנסת)

תאגיד השידור שכר בשנת 2023 את שירותיה של חברת הכנסת לשעבר, הלוביסטית לשעבר והלוביסטית בהווה, קרן ברק, בסכום שנתי של 321 אלף שקל כולל מע"מ, כלומר 22,200 שקל ריטיינר חודשי. מדובר בעלייה בסכום ההוצאות התאגיד על ייעוץ אסטרטגי וייעוץ בנושא רגולציה. 

מיום הקמתו מתמודד תאגיד השידור עם ניסיונות ראש הממשלה בנימין נתניהו לסגור את שעריו באמצעות הליכי חקיקה ורגולציה. בשנה וחצי האחרונות פועל שר התקשורת, שלמה קרעי, על מנת לפגוע בתאגיד השידור בדרכים שונות. לצורך התמודדות עם האתגרים, לאורך השנים שכר התאגיד שירותי ייעוץ אסטרטגי ולובינג חיצוניים על מנת לנסות ולהדוף את אותם ניסיונות. 

תחילה היה זה ב-2016 כשנשכרו שירותי הלובינג של חברת "פוליסי" בראשות בוריס קרסני, כשהריטיינר החודשי שלה עמד על 14,000 שקל ללא מע"מ (16,380 שקל). בתשובה לבקשת חוק חופש מידע משנת 2018 של העמותה לדמוקרטיה מתקדמת, השיבו מתאגיד השידור כי באותה שנה פנו ביוזמתם למשרדים של חברות הלובינג אימפקט, ריפבליק ואופיר שפיגל, על מנת להתקשר עם אחת מהן לצורך קבלת שירותי ייעוץ אסטרטגיה רגולציה וקשרי ממשל, אולם לבסוף באותה שנה לא הבשיל התהליך לכדי חוזה. 

בתשובה מצוין כי נכון לשנת 2019 התאגיד התקשר, באופן מוגבל ודחוף, בהליך שאינו מחייב מכרז, עם חברת הלובינג "ריפבליק", כשסכום הריטיינר החודשי ששולם לה עמד על 10,000 שקל (ללא מע"מ).

בשבוע שעבר קיבל עו"ד אלעד מן מעמותת "הצלחה" תשובה על בקשת חופש המידע שהפנתה לתאגיד השידור, ובה ביקשה העמותה לקבל מידע "לשנים 2020 ואילך, עד למועד מתן המענה, פירוט מלוא ההתקשרויות הנוגעות לשירותי שדלנות/לובינג וייעוץ וטיפול בענייני חקיקה". 

בתגובה שלח תאגיד השידור את חוזה ההתקשרות שלו עם קרן ברק, כשחלקים מסוימים בחוזה מושחרים, כולל סכום ההתקשרות. אולם מקורות שונים מסרו ל"שקוף" כי סכום ההתקשרות לשנת 2023 עמד על 321,000 ש"ח (כולל מע"מ), וככל הנראה הסכום בשנת 2024 פחות במידה מסוימת מהסכום של שנה שעברה. 

ברק נבחרה מטעם הליכוד לכנסת ה-21 עד ה-24, וכהנה כשנה וחצי בלבד בכנסת בשל המשבר הפוליטי הגדול. לברק ניסיון עשיר בלובינג, ביצירת אסטרטגיה לקידום רגולציה וחקיקה, לאור שלפני הבחרה לכנסת פעלה במשך עשרות שנים כלוביסטים ובעלת חברת הלובינג "קונטקטי", וייצגה עשרות לקוחות כגון הבנק הבינלאומי, איגוד חברות הנפט, איגוד חברות הביטוח, מגן דוד אדום, נמל חיפה, סלקום, ועוד. 

ברק סגרה את חברת הלובינג כשנבחרה לכנסת, ואחרי שלא נבחרה לכנסת ה-25 מאחר ושובצה למקום ה-48 הלא ריאלי ברשימת הליכוד, דווח בפברואר 2023 כי מונתה ליו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים מגז טבעי ומימן.  

בחודש מרץ השנה כבר דווח ב"גלובס" כי תאגיד השידור שכר את שירותי ברק כיועצת אסטרטגית מטעמו, בסכום שהוערך בכ-20 אלף שקל בחודש. עתה ניתן לפרסם סכום מדויק יותר. ממקורות שונים נטען כי סכום ההתקשרות עם ברק לשנת 2024 פחות מהסכום בשנת 2023 אולם לא קיבלנו מידע מדויק על מידת הירידה בריטיינר החודשי. 

בתחילת אפריל דיווחנו על שני מקרים בהם נכחה קרן ברק בישיבות ועדת הכלכלה של הכנסת, מטעם תאגיד השידור, אולם לא ענדה תג כתום הנדרש מלוביסט. 

מתאגיד השידור נמסר: "תאגיד השידור נלחם כל העת במהלכים רגולטוריים משמעותיים המבקשים להצר את צעדיו, מהלכים שהלכו והחריפו בשנה האחרונה, ומתמודד באופן מתמשך (כבר קרוב לשנה וחצי) עם שורת נסיונות פגיעה בעצמאותו ובחופש פעולתו. כחלק מהתמודדות זו – נעזר התאגיד גם ביועצים בודדים, ובהיקף מצומצם מאד ביחס לגופים אחרים שמתמודדים עם היקף כזה של נסיונות הצרת צעדים רגולטוריים".

קרן ברק סירבה להגיב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

4 תגובות

  1. מה יהיה ? איפה שלא דורכים השחיתות נמצאת שם בכל עוצמתה . איך אפשר לרפא מחלה ממארת זו ?

  2. זה מצחיק שמשלמים 22 אלף שקל בחודש ללוביסטית בזמן שבתאגיד מחזיקים מנהלת רגולציה בשכר שמשודרגת כעת לתפקיד סמנכ"ל רגולציה על חשבון כספי הציבור.

  3. אחכ מבקשים מהעובדים לחסוך בהוצאות ומקצצים שעות שידור חי כי אין כסף
    המנכל ממנה חברים שלו מערוץ עשר שקרס לתפקידי מפתח למרות שהם ללא כישורים
    הפכו לגרועים מראשות השידור מהר מאוד

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!