ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הסרט הכתום נעלם: הח"כית לשעבר שהפכה ללוביסטית פעלה בניגוד לחוק?

קרן ברק השתתפה בשתי ישיבות בוועדת הכלכלה וייצגה את האינטרסים של תאגיד השידור הישראלי, אך ללא התג הכתום שאותו היא מחויבת לענוד לפי החוק • בדיקת "שקוף": ברק לא נרשמה כלוביסטית לאף אחת מהישיבות וייתכן שנכנסה למשכן בזכות זיהויה כחברת כנסת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קרן ברק בדיון בוועדת הכלכלה, ללא תג כתום, השבוע (צילום מסך מתוך שידורי הכנסת)

הלוביסטית שהפכה לחברת כנסת – ושוב ללוביסטית, קרן ברק, השתתפה לאחרונה בשתי ישיבות בוועדת הכלכלה של הכנסת, ללא התג הכתום שמסמן אותה כמי שמייצגת באולם אינטרסים של גוף מסוים. זאת, אף שהיא מחויבת לכך על פי החוק. במקרה הנוכחי מדובר בתאגיד השידור הישראלי, ומבדיקת "שקוף" אף עולה כי לא רק הסרט הכתום נעלם, אלא שברק גם לא נרשמה כלוביסטית באותם ימים כשנכנסה למשכן. 

ברק השתתפה בשתי ישיבות שנערכו בשבועות האחרונים בוועדת הכלכלה בנושא "הצעת חוק הגברת התחרות בשוק השידורים". מוועדת הכלכלה נמסר ל"שקוף" כי לישיבה ב-26 במרץ לא נרשמה ברק, לא על תקן לוביסטית או כל סטטוס אחר. 

בחוק הכנסת, פרק י"ב: שדלנים, סעיף 68 (א), נקבע כי "בעת שהותו במשכן הכנסת, יענוד שדלן, במקום גלוי על בגדיו, תג זיהוי ייחודי לשדלן שיקבל מן הכנסת". התג כולל את שם השדלן, ושם התאגיד שהוא הגיע לייצג עבורו אינטרסים במשכן. 

בישיבה האחרונה בה נכחה ברק, שהתקיימה בשבוע שעבר (26 במרץ) ניתן לראות כי היא יושבת לצד מנכ"ל התאגיד גולן יוכפז, ללא תג כתום של לוביסטית שאותו היא מחויבת לענוד.

גם בישיבה לפני כן ב-18 במרץ 2024 ניתן לראות כי ברק יושבת לצד גולן יוכפז כשאינה עונדת את תג הלוביסט לו היא מחויבת, תג כתום שניתן לראות בבירור על הלוביסטית היושבת מאחוריהם. 

לובינג מכספי ציבור

בעבר דיווחנו על סוגיית תעודת חבר הכנסת לשעבר המאפשרת לחברי כנסת להיכנס למשכן הכנסת ללא צורך ברישום, ולעיתים להשתמש בתעודת הכניסה, שהיא משאב ציבורי, לצורך קידום ענייניהם הכלכליים הפרטיים.  

ברק נבחרה מטעם הליכוד לכנסת ה-21 עד ה-24, וכיהנה כשנה וחצי בלבד בכנסת בשל המשבר הפוליטי המתמשך. לפני שנבחרה פעלה ברק במשך שנים רבות, לפחות מאז פרסום מרשם הלוביסטים ב-2008, כשדלנית ובעלת חברת הלובינג "קונטקטי". בתקופה הזאת היא ייצגה עשרות לקוחות כגון הבנק הבינלאומי, איגוד חברות הנפט, איגוד חברות הביטוח, מגן דוד אדום, נמל חיפה, סלקום, ועוד. 

ברק סגרה את חברת הלובינג כשנבחרה לכנסת. אחרי שלא נבחרה לכנסת ה-25, דווח לפני שנה כי מונתה ליו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים מגז טבעי ומימן. המקרה של ברק הוא הראשון שבו לוביסטית פעילה הצליחה להתברג ברשימת מפלגה ולהיבחר לכנסת, ולאחר שסיימה את כהונתה חזרה לבסוף לעבוד כלוביסטית.    

בימים אלה מתמודדים בגוף השידור הציבורי עם ניסיונות שר התקשורת שלמה קרעי (ליכוד) לפגוע בו ובתקציבו. על הרקע הזה, בחודש שעבר דווח ב"גלובס" כי התאגיד שכר את שירותיה של ברק כלוביסטית מול הממשלה, בסכום של 20 אלף שקלים בחודש. 

אין זו הפעם הראשונה שבה התאגיד שוכר שירותי לובינג חיצוניים. בשנת 2016 דווח כי התאגיד שכר את שירותי הלובינג של חברת פוליסי, בראשות הלוביסט לשעבר בוריס קרסני. על פי החוק, גופים ציבוריים רשאים לשכור שירותי לובינג יקרים מכספי ציבור, ומרשם הלוביסטים כולל עשרות לקוחות שהם גופים ציבוריים כגון רשויות מקומיות וחברות ותאגידים ממשלתיים. בשנת 2017 הניח ח"כ מיקי לוי (יש עתיד) הצעת חוק לאיסור ייצוג גוף ממשלתי בידי שדלן בכנסת, אולם הצעת החוק לא התקדמה בשלבי החקיקה הנדרשים. 

קרן ברק סירבה להגיב לשאלות בנושא.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. חשיפה ראויה , אף כי בעניין זה אני תומך בתאגיד. לוביסטים חייבים להיות מזוהים ובעיקר את מי הם מייצגים בדיון.. שכן ברור לכל שהם בד"כ לא מונעים מאידיאולוגיה אלא נותנים שרות לגוף עסקי ..

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!