ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ח"כ קרן ברק ממשיכה לייצג נאמנה את הלקוחות שייצגה בעבר כלוביסטית

הח"כית מהליכוד שוב תפסה את הצד של התעשייה בדיון על תקנות למען שיפור תנאי התרנגולות המטילות • בחברת הלובי שהקימה בעבר היא ייצגה בין היתר את מועצת הלול • האם העובדה שהיא מספקת גילוי נאות מספיקה? • ברק לא הח"כית היחידה שדילגה בין המשכן לעולם הלובי - הנה עוד כמה שעברו בדלת המסתובבת
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ממשיכה לייצג את הלקוחות מחברת הלובי. ברק (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

הלקוחות מחברת הלובי ממשיכים לקבל את תמיכת חברת הכנסת: בדיון בתקנות צער בעלי חיים שעשויות להיטיב עם התרנגולות המטילות ולשפר את תנאי החזקתן, בחרה שוב ח"כ קרן ברק (ליכוד) לצדד דווקא בבעלי הלולים – אותם ייצגה בעבר כשעמדה בראש חברת לובי. 

יו"ר ועדת החינוך ח"כ שרן השכל (תקווה חדשה) הסבירה בדיון בחודש שעבר את המתח הקיים בין ההגנה על בעלי חיים לבין התעשייה החקלאית שרוצה למקסם רווחים ולחסוך עלויות. כשזכות הדיבור הגיעה לברק, היא לקחה את הצד של התעשייה ויצאה בנאום חוצב להבות למען בעלי הלולים.

"המגדלים מפתחים את הגבולות ושומרים על הגדרות, בזכותם אנו חיים כאן במרכז בשלווה", אמרה. "זו שמירת גבולות, וגם רעיונות ציוניים ואפילו שטחים ירוקים. אנחנו רוצים שבעלי המשקים המשפחתיים ימשיכו להתפרנס ולא יהפכו להיות לנתמכי ביטוח לאומי. אין סרט שבו אנו שולחים אותם ואין לנו שום אחריות".

צפו בדבריה של ברק בוועדת החינוך

בדיון שנערך בהשתתפות שר החקלאות עודד פורר הוסיפה ברק כי היא מכבדת את ח"כ השכל על "מלחמתה למען בעלי החיים" אבל הדגישה כי "הדאגה לחיות מצוינת רק כשזה עומד בפני עצמו, ולא על חשבון משהו אחר – בני אדם ועל חשבון מדינת ישראל". 

זו לא הפעם הראשונה שברק נלחמה את מלחמת בעלי הלולים – גם בדצמבר 2021 הגיעה לוועדת הכלכלה וטענה כי "בלעדיהם לא יהיה לנו חיים כאן". 

גם לפני השבעתה לכנסת היא נאבקה עבורם – אך הפעם כלוביסטית. רגע לפני שהפכה לח"כית, ברק עבדה כשדלנית בין היתר עבור סלקום, הבנק הבינלאומי, איגוד חברות הנפט וכן, גם עבור מועצת הלול, שבה מיוצגים הגורמים הקשורים בשלוחות הלול, לרבות המגדלים והמשווקים. ברק קידמה תמורת שכר את האינטרסים של חברות אלו ואחרות מול נבחרות ונבחרי הציבור, עד שהפכה לאחת כזאת בעצמה.

לוקחת שוב ושוב את צד התעשייה אך מספקת גילוי נאות. האם זה מספיק?

ברק הייתה שדלנית חרוצה. ככל הידוע לנו לפני שנבחרה לכנסת היא השתתפה ב-78 דיוני ועדות – בין סוף 2016 לסוף 2018, ובהם היא ייצגה לפחות 14 חברות וארגונים. את חלקם המשיכה "לייצג" במובן מסוים גם אחרי היבחרה.

חשוב להדגיש כי בדיונים בכובעה כח"כית סיפקה ברק גילוי נאות וציינה כי סייעה בעבר למועצת הלול. האם שקיפות כזו, שחשובה בפני עצמה, מספיקה? לא בטוח. מאז שנכנסה לכנסת ברק הספיקה גם לפעול נגד התחרות בענף הביטוח, מה שמטיב עם איגוד חברות הביטוח בישראל – עוד לקוח לשעבר. עם זאת, חשוב להדגיש שברק לעתים בוחרת בצד של התעשייה גם ללא שום קשר אם שילמו לה בעבר או לא. כך היה בדיונים סביב מס הסוכר – שם ברק השתלחה בנציגי משרד הבריאות.

אז מה בעצם הבעיה? הרי אין ח"כ שמגיע לכנסת טבולה רסה. אבל ח"כים שמגיעים מעולם הלובי וממשיכים לסייע לחברות ששילמו להן לפני כן – זה כבר דבר הדורש דיון מעמיק. במיוחד אם אותו ח"כ לוקח שוב ושוב את הצד של מי ששילם לו בעבר. מי שמפסיד מכך הוא הציבור. כפי שברק בעצמה ביטאה ברהיטות בדיון על התרנגולות: "לנו כמדינה יש הרבה ערכים ואנו כח"כים צריכים לעשות זום אאוט ולראות איך הערכים מתיישבים אחד עם השני". אלא שברק השדלנית וברק הח"כית נשמעות בדיוק אותו דבר. 

גם ח"כ בן ארי מחזקת את הלקוחות מחברת הלובי

אף שהח"כ-השדלן הוא תופעה חדשה, ברק לא לבד. ח"כית נוספת עברה לאחרונה בדלת המסתובבת, ובניגוד לברק, עשתה זאת פעמיים: מירב בן ארי (יש עתיד). אחרי שלא נבחרה ב-2019, בן ארי החלה במהרה לעבוד בחברת הלובי "הקבינט" – חברה שעבדה בשיתוף פעולה עם חברת הלובי של ברק בזמנו. ב-2021 בן ארי שבה לכנסת, ובדומה לברק סייעה מאז כמה פעמים ללקוחותיה לשעבר.

בשנה שעברה הגישה בן ארי הצעת חוק שמבקשת להחריג עמותות מהחוק שאוסר על שליחת הודעות ספאם – כך שיוכלו לשלוח ישירות לטלפונים שלנו בקשות תרומה ופרסומות. את ההטבה הזו ביקשה בן ארי להעניק לעמותות לאחר שעבדה עד זמן לא רב קודם לכן בשירות כמה מהן. את "הקבינט", אגב, מנהל עוד ח"כ לשעבר, יואל חסון.

עוד שניים שעברו בדלת המסתובבת. בן ארי וחסון. (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

זה לא הכל. בעיצומה של מערכת הבחירות לכנסת הנוכחית ביקרה בן ארי יחד עם יו"ר מפלגתה יאיר לפיד כנציגת הרשימה לכנסת – במטה מגן דוד אדום. במהלך הביקור השתתפה בסרטון של המפלגה, שבו הבטיחה כי תעשה "כל מה שאפשר מתוך הכנסת כדי להמשיך ולחזק את מד"א".

נדגיש: מד"א והעמותות שלהן היא מסייעת הם ארגונים בעלי מטרות חיוביות ומבורכות שמועילות לרבים בישראל. עם זאת, האינטרסים שלהם לא תמיד תואמים את טובת הציבור. בן ארי סירבה להגיב לכתבה בנושא שפרסמה אצלנו יעל פינקלשטיין.

ערבוב האינטרסים הוא מתכון לניגודי עניינים

ברק הצהירה על עברה כלוביסטית, ואכן חשוב שנדע על הקשרים הקודמים של נבחרות ונבחרי הציבור שלנו. רוב מוחלט מקרב חברי הכנסת הגיעו לשרת את הציבור הרחב. אבל ללא שקיפות או חוקים שמגבילים אותם, עלולים הח"כים "ליפול" לקידום אינטרסים צרים.

זאת ועוד, המעבר בין עולם הלובי למשכן קל במיוחד (נדרש צינון של שנה במעבר בין הכנסת ללובי). לצערנו, רוב יומני הח"כים לא שקופים, בהם זה של ברק, וכמעט ואין לנו דרך לעקוב אחר פגישותיהם עם לוביסטים או מקורבים מחוץ לכנסת. זכרו – הח"כים עובדים עבור הציבור ובמימונו. זכותנו לדעת מה הם עושים עם הזמן והכוח שקיבלו מאיתנו, ולוודא שהם מקדישים את כל כולו לעבודה למען הציבור.

ברק לא הגיבה לשאלות שנשלחו לה בנושא. עם זאת, בכתבה קודמת ב"שקוף" היא ציינה: "לפני למעלה משנה, חברת הכנסת קרן ברק ויתרה מרצונה על עסק מצליח מאוד, אותו בנתה וטיפחה במו ידיה במשך שני עשורים. זאת, על מנת שתוכל להגשים את שאיפתה ארוכת השנים – לשרת כנבחרת ציבור בכנסת ישראל, תוך שהיא רותמת את יכולותיה האישיות, המקצועיות, הפרלמנטריות והפוליטיות לטובת "לקוח" אחד בלבד: הציבור הישראלי! כבר בצעירותה, מימיה כסטודנטית, שנים לפני הקמת החברה, היתה דמות מוכרת במוסדות הליכוד, עסקה בפעילות ציבורית מתוכה ואף מונתה לכהן כדירקטורית בחברות ממשלתיות, תוך כדי שהתמודדה מספר פעמים לכנסת. לאורך כל שנות פעילותה, ח"כ ברק הובילה אינספור תהליכים מקצועיים ומאבקים ציבוריים שעיקרם המוחלט הסתיים בהצלחה רבה. זאת עבור מגוון גופים וארגונים עבורם פעלה, ביניהם: חברות מהמגזר העסקי, גופים ציבוריים, ארגוני המגזר השלישי ועמותות חברתיות והתנדבותיות".

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

המעבר המהיר בדלת המסתובבת שבין עולם הלובי לכנסת מערבב באופן מדאיג את האינטרס הציבורי עם האינטרסים הכלכליים של חברות פרטיות. קשרים בין ח"כים מכהנים ללוביסטים ולחברות עשויים לגרום להם להעמיד את טובת החברות לפני טובת הציבור הרחב.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

יש לחייב את חברות וחברי הכנסת לפרסם את יומן הפגישות שלהם, ולהחיל חובת צינון גם על לוביסטים שהופכים לח"כים. בנוסף ניתן לקבוע שקיפות על המסמכים שאותם מעבירים השדלנים לח"כים וכן לתת פומבי לסכומים שמשלמים הגופים השונים לחברות הלובי, וגם לפרסם מה שהם מתבקשים לקדם עבורם.

נמשיך לעקוב אחרי עבודת הח"כים והח"כיות שקשורים לחברות הלובי. כאן תוכלו גם אתם ואתן להיכנס לתמונה – עזרו לנו לעקוב אחר העבודה של ברק, בן ארי ושאר הח"כים: שלחו לנו תמונות, מידע על פגישות או כל דבר שיכול להרכיב את הפאזל.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת תומר אביטל

תומר אביטל
מייסד-שותף, לשעבר כתב ועורך ב"שקוף".

2 תגובות

  1. הכתבה ראויה, חשובה ואני מקווה ואף בטוח שתמשיכו לעסוק בנושא.
    לעניין תרנגולות: לעומת נושאים רבים שבהם עוסקים לוביסטים ויש לנו הסכמה רחבה היכן נמצא האינטרס הציבורי (לא בצד של הלוביסט), נגד חקלאות בעלי החיים עומד לובי רחב למדי של ארגונים ועמותות הנסמכים במידה רבה על יחסי ציבור (פופוליזם והטעייה).
    נושא רווחת בעלי החיים חשוב, אך מורכב, בנושאים רבים אנו נדרשים ל"ניחושים" בעיקר משום שאנחנו לא יודעים מה מרגישה התרנגולת- וזה יותר מסובך מהאמירה השגורה "איך אתה היית מרגיש בכלוב" (אני לא תרנגולת).
    ברק סבר- מגדל עוף לתעשיית השניצל

    1. תומר יישר כוחך, אל תתן לדוד החוצפן להפיל את רוחך, אתה עיתונאי חשוב.

      אגב, מה השטויות הללו שהיא אמרה עת התרנגולים והגדרות? גבולות? אני, כלא איזה פריק של צער בעלי חיים, כואב לי לראות את הכלובים הקטנים הללו אז אני קונה ביצי חופש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!