ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"סכנה של ממש לביטחון המדינה": תלונה נגד ח"כ מהליכוד שמשבית ועדה ביטחונית

התנועה לאיכות השלטון פנתה לוועדת האתיקה בעקבות הפרסומים ב"שקוף" - ודרשה לזמן את ח"כ שלום דנינו לדיון דחוף • הסיבה: דנינו משבית את ועדת המשנה למוכנות וביטחון שוטף, אשר בראשותו, מאז ינואר 2023 • בשיחה רוויית סתירות עם "שקוף" הוא טוען: להיות חבר בשתי ועדות זה קשה מאוד
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לא בקיא בחומר. ח"כ שלום דנינו מהליכוד, ארכיון (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)
לא בקיא בחומר. ח"כ שלום דנינו מהליכוד, ארכיון (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)

בעקבות הפרסומים ב"שקוף" התנועה לאיכות השלטון הגישה תלונה לוועדת האתיקה של הכנסת נגד ח"כ שלום דנינו (ליכוד), יו"ר ועדת המשנה למוכנות ובט"ש, שמשבית את פעילות הוועדה מאז כניסתו לתפקידו ב-31 בינואר 2023. למרות הפרסומים בעניינו, ח"כ דנינו מסרב להפעיל את הוועדה החשובה או לפנות את מקומו לאחר שיעשה זאת. בשיחה רוויית סתירות עם "שקוף" הסביר דנינו כי החברות ביותר משתי ועדות מעמיסה עליו, אך האדיר את פועלו בוועדת הכלכלה. 

בתלונה, החתומה בידי עו"ד הדי נגב, מנהל מחלקת מדיניות וחקיקה, מציינים בתנועה כי "השבתת ועדת המשנה שעניינה בפיקוח ובקרה הדוקה על מוכנות צה"ל ומשרד הביטחון לתרחישים השונים – היא סכנה של ממש לביטחון המדינה". זאת, לדבריהם, מכיוון ש"באין ביקורת ופיקוח אין שיתוף דעות ועמדות שונות על תפיסות הביטחון של הגופים השונים ובראשם צה"ל". בתנועה דרשו מוועדת האתיקה לזמן את דנינו לדיון דחוף בתלונה, על מנת שייתן דין וחשבון בנוגע להתנהלותו.

"דנינו פוגע באפשרותה של הכנסת לקיים ביקורת ופיקוח הדוק ובתדמית הציבורית שהציבור רוחש לוועדת המשנה למוכנות ובט"ש וליושבי ראש הוועדות בכלל"

מתוך התלונה של התנועה לאיכות השלטון

על פי התלונה, שיתוק הוועדה בידי דנינו מהווה הפרת חובות של חבר כנסת. "למרות שלראשי הוועדות נתון שיקול דעת רחב", כתבו בתנועה, "עליהם להימנע משימוש לרעה בסמכויותיהם ואל להם להביא לעיכוב דיון". השבתה מוחלטת של ועדת המשנה למוכנות ובט"ש על ידי יושב ראש הוועדה, נכתב עוד, עלולה "לעלות לכדי שימוש לרעה בסמכותו של יושב ראש הוועדה בכל הקשור להבאתם של נושאים לדיון וליבון בוועדה שבראשותו – ואף פוגע בפיקוח ובביקורת של חברי הכנסת על מוכנות צה"ל לפעול בחזיתות המלחמה הנוכחית ובשגרה בגזרות האחרות". 

27.5.2024-קובלנה-נגד-חהכ-שלום-דנינו

בנוסף נטען בתלונה כי בהשבתת פעילות ועדת המשנה החשובה שהופקדה בידיו, דנינו מפר חובה החלה על יו"ר ועדה בכנסת למלא את תפקידו באופן ממלכתי, כיוון שהתנהלותו משליכה באופן ישיר על כבודה של הכנסת, תדמיתה ואמון הציבור בה. "דנינו פוגע באפשרותה של הכנסת לקיים ביקורת ופיקוח הדוק; בתדמית הציבורית שהציבור רוחש לוועדת המשנה למוכנות ובט"ש וליושבי ראש הוועדות בכלל; וכל זאת באופן המשליך על כבודה של הכנסת".

כלל נוסף אותו מפר ח"כ דנינו, לשיטת התנועה, הוא כלל מספר 3 לכללי האתיקה, הקובע כי על חבר הכנסת להקדיש למילוי תפקידו כחבר הכנסת "את כל הזמן הדרוש לכך, ויבכר בזמן הזה את מילוי תפקידו על פני כל עיסוק אחר". לטענת נגב, דנינו עובר על הכלל בהשביתו את פעילות הוועדה שבראשה הוא עומד: "ח"כ דנינו לא קיים את חובתו בנאמנות; לא מילא את שליחותו בכנסת באחריות ומתוך מחויבות למעמדו כיושב ראש ועדה; וכן לא ביכר והקדיש את כל הזמן הדרוש למילוי תפקידו כיושב ראש ועדה, על פני כל עיסוק אחר". 

עוד בפתח התלונה הבהירו בתנועה עמדה עקרונית שלפיה "ועדות הכנסת מהוות חלק בלתי נפרד מעבודתה התקינה והשוטפת של הכנסת. יתרה מכך, עצם הפיקוח והבקרה של הכנסת על משרד הביטחון וצה"ל הוא הכרחי כדי למנוע התנהלות בלתי תקינה של הצבא. ובוודאי שחובה זו 'מוגברת' כשמדובר בשעת המלחמה, שבתחילתה צה"ל לא היה מוכן לה, וכאשר תפקיד הוועדה המושבתת הוא פיקוח על אותה מוכנות שלא הייתה נוכחת ב-7 באוקטובר". 

"באמת לא זוכר"

השיחה עם דנינו, שיש לציין שענה באריכות לשאלות, רק העמיקה את סימני השאלה המרחפים מעל להתנהלותו בנוגע לוועדה הקריטית לביטחון המדינה. במהלך השיחה אף טען דנינו כמה טענות שלא מתיישבות אחת עם השנייה. 

מצד אחד הוא טען כי בתחילת כהונת הכנסת הנוכחית הוא ביקש לכהן בשתי ועדות בלבד, מתוך חמש שאליהן שובץ, מכיוון שרצה להתעמק בחומר. "חשבתי שאני לא יכול כחבר כנסת להיות בעניינים ולהשפיע ולקחת את העבודה בוועדות ברצינות, יותר מאשר בשתי ועדות בלבד", הסביר. "ואני יכול להגיד לך שגם שתי ועדות זה קשה מאוד".

"רציתי להכיר את הצבא לפני שאני בא כמו נפוליאון, להגיד להם תקשיבו, אחת, שתיים, שלוש, קודם כל צריך ללמוד את זה. ואני הקדשתי את כל המושב הראשון ללימוד"

ח"כ שלום דנינו

אולם בהמשך השיחה העיד דנינו על עצמו כי "במושב הראשון בוועדת הכלכלה, באופן לא פורמלי, לקחתי על עצמי להיות סגן יושב ראש הוועדה של ביטן, ואני מבלה שם, ביליתי שם המון המון דיונים". דנינו שיבח את עצמו על היקף העבודה: "עשיתי עבודה בהיקף של 200-300 שעות, עבודה עם כריכה מסודרת, שאני לא חושב שבעשר השנים האחרונות היה חבר כנסת שעשה משהו ברמה הזאת". על ההתפארות העצמית הוא הסביר כי "אני פשוט צריך לשבח את עצמי על מנת שהדברים יקבלו פרופורציות מול הביקורת, לכאורה".

ומה בנוגע לוועדת המשנה המדוברת? אחרי ההסברים מהעבר על כך ש"בזמן מלחמה לא דנים במוכנות למלחמה", חוזר דנינו בשיחה לטענה שלפיה הוא זקוק לזמן לימוד החומר לעומקו לפני שיוכל להכריע הכרעות חשובות. "רציתי להכיר את הצבא לפני שאני בא כמו נפוליאון, להגיד להם תקשיבו, אחת, שתיים, שלוש, קודם כל צריך ללמוד את זה", הסביר בשיחה. "ואני הקדשתי את כל המושב הראשון ללימוד". לשאלה האם לא עבר זמן מספיק ללימוד ומה צפוי בהמשך לא סיפק דנינו כל מענה.

מחלק אחר בשיחה עולה כי דנינו לא בקיא אפילו במועד הבודד שבו כן כונסה הוועדה בראשותו. בשיחה הוא טען כי הוועדה כונסה פעמיים, אף כי לא זה המצב. וכך התנהלו חילופי הדברים:

ש: פעם שנייה מתי היא הייתה?

ת: אני באמת לא זוכר.

ש: לפי חברי הוועדה – לא הייתה.

ת: אוקיי, אני אומר לך שאני לא זוכר. בגלל ריבוי הדברים. ואני חושב שזה שחצנות וטיפשות לבוא לפני שאתה לומד לפחות מושב אחד את ה-.

ש: אבל אולי אתה לא מתאים לתפקיד. יש דברים כאלה שאדם לא מתאים לתפקיד, ואז הוא אומר זה גדול עליי, לא מתאים.

ת: אוקיי, אה, זכותך. זכותך לחשוב, זכותך לחשוב ככה. אני לא מסכים איתך, אני לא חושב…

ש: אתה לא חושב שהתוצאות מצביעות על זה?

ת: לא, מה פתאום, מה פתאום, אתה יודע, זה לבוא עם מחשבה כל כך שטחית מבלי יכולת להקשיב.

גלישה לעמוד של דנינו באתר הכנסת מגלה שכרגע הוא חבר בשלוש ועדות, כשוועדת המשנה למוכנות ובט"ש, באופן מוזר, כלל אינה מוזכרת שם: הוא חבר בוועדת הכלכלה, במליאת ועדת החוץ והביטחון וכיו"ר ועדת משנה לקידום עסקים קטנים ובינוניים, שאותה הוא דואג להפעיל באופן שוטף

עוקפים את הבעיה

ב-21 בנובמבר 2023, במסגרת פרויקט ניטור פעילות ועדות הכנסת בתקופה שלפני מחדל השבעה באוקטובר, פרסמנו לראשונה על ממצא חריג במיוחד שבו נתקלנו, לפיו דנינו לא קיים ולו דיון אחד בוועדה בראשותו מאז שמונה לעמוד בראשה. חברי הוועדה זומנו לדיון אחד בלבד בחודש אוגוסט, אולם גם הדיון הזה היה ביוזמת יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין (ליכוד). כלומר דנינו לא קיים ביוזמתו, ומתוך משנה סדורה לעבודת הוועדה, אפילו דיון אחד.

בשיחה עם "שקוף", דנינו הצדיק את מעשיו בכך שהוא בתקופת התלמדות לגבי המבנה והצרכים של צה"ל, כיוון שעברו עשרות שנים מאז שירת בקבע. מהשיחה המבולבלת עלה כי דנינו חש חסר ביטחון עצמי ביכולתו לנהל את הוועדה מול גורמים שאותם הוא מחשיב כמבינים ממנו בתחום. בשיחה התקשינו לקבל תשובה לשאלה מדוע, אם כך הדבר, דנינו לא מודיע על התפטרות מהתפקיד החשוב.

יו"ר ועדת המשנה לשעבר, השר לשעבר עמר בר-לב, תאר את הוועדה כשנייה בחשיבותה מבין ועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון, והגיב לממצא כ"מחדל חמור ביותר שצריך יהיה להיבחן עם תום המלחמה, בין יתר הנושאים שייבחנו".

הרמטכ"ל הרצי הלוי ויו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

חודשיים לאחר הפרסום הראשון, ב-21 בינואר 2021, שבנו ובדקנו האם החל דנינו להפעיל את הוועדה בראשותו, והופתענו לגלות כי למרות הפרסום, יו"ר הוועדה ממשיך לשתק את פעילותה. 

ב-13 בפברואר, במסגרת בדיקה של פעילות ועדת החוץ והביטחון וועדות המשנה שלה, קיבלנו תגובה ראשונה מהוועדה ביחס לפעילות ועדת המשנה בראשות דנינו. "מתחילת המלחמה נושאים שנדונים בשגרה בוועדת משנה זו הועברו לדיון בשתי ועדות משנה: ועדת משנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח וועדת משנה למודיעין, שירותים חשאיים ושו"ן", אמרו אז בוועדה. כלומר – במקום להתייחס לבעיה ולהחליף את היו"ר או לחילופין לוודא שהוא מפעיל את הוועדה, בחרו בוועדת האם לנסות ולעקוף את הבעיה. 

ב-16 באפריל, חצי שנה אחרי הפרסום הראשון, שבנו לבדוק את מצב העניינים, וגילינו כי דנינו ממשיך להשבית את ועדת המשנה, וממשיך לשבת על כסאו. לקראת פרסום הממצא החליט דנינו להגיב לדברים, כשהתירוץ המדהים שסיפק להמשך השבתת פעילות הוועדה היה: "במלחמה לא דנים במוכנות למלחמה". 

יו"ר ועדה קודם נוסף, ח"כ לשעבר איתן כבל, העריך אז כי דנינו אינו מודח מתפקידו בשל שיקולים פוליטיים פנימיים של הליכוד, וכי אדלשטיין מוודא לכל הפחות שהסוגיות החשובות אינן מופקרות ומטופלות על ידי אחרים.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. איך נפלנו בידי ממשלה של מושחתים ואפסים. פשוט אסון. שקוף, שאפו על התחקיר.
    בשולי הדברים, יש תקלדה במאמר, צריך להיות 21 בינואר 2024 ולא 2021.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!