ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יו"ר הוועדה הביטחונית מצא הסבר לשיתוק הדיונים: "במלחמה לא דנים במוכנות למלחמה"

חבר הכנסת שלום דנינו מהליכוד לא כינס ולו פעם אחת את ועדת המשנה למוכנות ובט"ש, גם בתום יותר מחצי שנה מפרוץ המלחמה, וההסבר שסיפק לשאלת "שקוף" בנושא הוא לא פחות ממדהים • יו"ר הוועדה לשעבר איתן כבל: עליו להתפטר, ייתכן שהיו"ר אדלשטיין לא יכול להחליף אותו פוליטית
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חבר הכנסת שלום דנינו בדיון בוועדת הכספים, 28.11.2022 (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

טילים בליסטיים המשוגרים מאיראן, טבח רצחני של 1,400 אזרחים בשטח מדינת ישראל, מלחמה שנמשכת כבר יותר מחצי שנה – כל אלה אינם עושים רושם כנראה על יו"ר ועדת המשנה למוכנות ובט"ש (ביטחון שוטף) של הכנסת, ח"כ שלום דנינו (ליכוד), הממשיך להשבית את פעילות הוועדה מאז אוגוסט ולאורך כל ימי המלחמה. ההסבר שהוא נותן לכך היום הוא לא פחות ממדהים.

בפעילות הוועדה בראשותו אמור היה דנינו לקדם ולפקח על מידת המוכנות של צה"ל לתרחישים שונים – בשגרה או מלחמה – ולתרגם את דרישות הדרג המדיני מצה"ל ליעדים בשטח, תוך בירור רמת הכוננות והאמצעים הננקטים להגנת העורף. מדובר בוועדה שסמכויותיה חשובות ביותר מבחינה ביטחונית בשנים רגילות, וחשובות כפליים בשנה הביטחונית המאתגרת ביותר בתולדות ישראל, מאז מלחמת העצמאות. 

כשנשאל בעבר על חוסר התפקוד של הוועדה, תשובת דנינו ל"שקוף" העידה כי הדבר נובע ממחסור בביטחון עצמי. "אני עצמי צריך ללמוד את המערך הצבאי ועד היום אני לא מכיר אותו כל כך לעומק", הודה בשיחה מחודש נובמבר. אלא שבמקביל דיווח באופן מדאיג כי נכח והשפיע על תקציבים שהופנו ליחידות, עוד בטרם הבין והכיר את התמונה הכוללת של צרכי המערכת.

כיום הוא טוען טענה חסרת שחר. "כאשר יש מלחמה, הוועדה לא דנה במוכנות למלחמה", כך הגיב לפניית "שקוף". "נושאים אחרים ומשותפים כמו המוכנות לתקיפה האיראנית נוגעים גם לוועדה חסויה נוספת. הסיכום של יו"ר ועדת חוץ וביטחון הוא לקיים איחוד הוועדות עד גמר מלחמה".

"ייתכן שמדובר בשיקולים פוליטיים"

נכון לעכשיו, נראה כי במקום לפטר את דנינו מתפקידו ולהעמיד חבר או חברת כנסת אחרים לתפקיד, יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין (ליכוד) בחר לרוקן אותה מתוכן ולפזר חלק מדיוניה לוועדות משנה אחרות. בתשובה לבקשת חופש מידע של "שקוף", ציינו בכנסת כי "מתחילת המלחמה נושאים שנדונים בשגרה בוועדת משנה זו הועברו לדיון בשתי ועדות משנה: ועדת משנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח וועדת משנה למודיעין".

ח"כ יולי אדלשטיין בפתח ישיבה של ועדת החוץ והביטחון, במרץ 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כלומר, ועדת המשנה בראשות דנינו פורקה הלכה למעשה מחלק מסמכויותיה, כנראה בשל חוסר תפקודו, והסמכויות הועברו לוועדות משנה אחרות. ח"כ לשעבר איתן כבל, ששימש בעבר בתפקיד שאותו דנינו מסרב כעת למלא, העריך כי ייתכן שמדובר בשיקולים פוליטיים. "יכול להיות שיולי (אדלשטיין, ש"ג) לא יכול להחליף אותו פוליטית", אמר. "ייתכן שהוא מעדיף, במקום לפתוח מאבקים פוליטיים פנימיים, ואולי גם כדי לא להביך את דנינו, לא לפטר אותו".

מה לדעתך הפתרון?

"היה ראוי שדנינו יתפטר בעצמו מתפקידו. זו לא בושה. זו ועדת משנה מהחשובות ביותר בוועדת החוץ והביטחון. האמת שזה מפתיע אותי מאוד, היא חייבת להיות בתפקוד מלא בזמנים כאלה". 

אם הערכותיו של כבל נכונות, מדובר במקרה קיצון שבו שיקולים פוליטיים הובילו לפגיעה בתפקוד אחת מוועדות המשנה החשובות מבחינה ביטחונית בפרלמנט הישראלי. העברת חלק מסמכויות הוועדה לוועדות מקבילות מזערה אולי את הנזק, אולם עדיין קיימת הפגיעה הנובעת מהיעדר עבודת ועדה מובנית וכוללת.

חבר הכנסת והשר לשעבר עמר בר לב, שכיהן גם הוא כיו"ר ועדת המשנה, ציין בעבר בשיחה עם "שקוף" כי "מדובר במחדל חמור ביותר שצריך יהיה להיבחן עם תום המלחמה, בין יתר הנושאים שייבחנו". 

יו"ר הוועדה לשעבר איתן כבל (צילום: עדי כהן צדק, המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה, ויקימדיה)

בתקופת כהונתו של בר לב, בפרק זמן של פחות משנתיים, הוועדה בראשותו קיימה כ-21 דיונים וסיורים (שלושה מהם יחד עם ועדת האם – ועדת חוץ וביטחון), שלאורם הגיש בר-לב בדצמבר 2018 דוח בנושא מוכנות צה"ל למלחמה. החלק הלא מסווג של הדוח כלל פרקים הנוגעים לגיוס בחירום, ניוד לוגיסטי מבצעי, מוכנות השריון לאתגרי שדה הקרב, מלאי חימוש וחלקי חילוף, משאבי אנוש ועוד. הדוח כלל גם המלצות ליישום. 

לא מבין בנושאים ביטחוניים

פרט לשיתוקה של ועדת המשנה בראשותו, דנינו נחשב לח"כ פעיל בוועדות הכנסת, אולם הוא מתרחק יחסית מנושאים ביטחוניים וכנראה מרגיש נוח יותר לעסוק בנושאים כלכליים. מבדיקת "שקוף" עולה שנכון להיום, מאז שבעה באוקטובר נכח דנינו בלפחות 73 דיונים בוועדת הכלכלה, וב-11 דיונים בוועדת הכספים. 

לעומת זאת, בשלושת חודשי הלחימה הראשונים, בהם התקיימו לפחות 59 דיונים של ועדת החוץ והביטחון שבה חבר דנינו, הוא נכח ב-17 דיונים בלבד. בנוסף לוועדת המשנה בראשותו חבר דנינו בעוד חמש ועדות משנה של ועדת החוץ והביטחון, שבאף ישיבה שלהן לא נכח בשלושת החודשים הראשונים אחרי הטבח ביישובי עוטף עזה.  

תגובתו המלאה של דנינו לטענות: "כאשר יש מלחמה. הוועדה לא דנה במוכנות למלחמה. נושאים אחרים ומשותפים כמו המוכנות לתקיפה האיראנית נוגעת גם לוועדה חסויה נוספת. הסיכום של יו"ר ועדת ועחו"ב לקיים איחוד הוועדות עד גמר מלחמה בע"ה". 

למרות הפרסומים החוזרים ונשנים של "שקוף" בנושא, עד כה ח"כ דנינו בחר שלא להתפטר מתפקידו, גם לנוכח חוסר יכולתו לתפקד בראשות הוועדה החשובה, תהה הסיבה אשר תהה. מנגד, יו"ר ועדת האם יולי אדלשטיין  לא פעל להדיחו מתפקידו. יש לציין כי דנינו מאייש את התפקיד מטעם סיעת הליכוד, שבחלוקת הוועדות נקבע כי בוועדת המשנה הזו יעמוד אדם מטעמה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!