ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מעקב שקוף: ח"כ דנינו ממשיך לשתק את ועדת המשנה החשובה

גם אחרי הטבח, ועדת המשנה למוכנות וביטחון שוטף אינה מכונסת. לאחרונה נחשף ב"שקוף" שהוועדה לא כונסה מאז שח"כ שלום דנינו מהליכוד מונה ליו"ר, לפני שנה. כעת עולה השאלה: מדוע יו"ר ועדת חוץ וביטחון יולי אדלשטיין לא פועל מיידית להפעלת הוועדה?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ שלום דנינו בדיונים בכנסת, ב-2022 (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

למרות המלחמה המתמשכת, וחרף הפרסום ב"שקוף", אחת מוועדות המשנה החשובות של ועדת חוץ וביטחון ממשיכה להיות משותקת. מאז מונה לתפקיד לפני שנה, יו"ר ועדת המשנה למוכנות ובט"ש (ביטחון שוטף), ח"כ שלום דנינו (הליכוד), לא כינס ביוזמתו את הוועדה החשובה ולו לדיון אחד.

ועדת המשנה למוכנות ובט"ש אמורה לברר את מידת מוכנות צה"ל לתרחישים שונים – בשגרה או מלחמה – ומתרגמת את דרישות הדרג המדיני מצה"ל ליעדים בשטח, תוך בירור רמת הכוננות והאמצעים הננקטים להגנת העורף.

חברי ועדת המשנה זומנו אמנם לדיון שהתקיים בחודש אוגוסט, אך מדובר היה בדיון משותף שיזם וניהל יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין. 

ממידע שקיבלנו השבוע ממספר גורמים עולה שגם מאז הפרסום ב"שקוף" לפני כחודשיים, הוועדה אינה מכונסת – עובדה שמעמידה בסימן שאלה את כשירותו של דנינו לתפקיד. בתוך כך, קשה להסביר את התעלמותו של יו"ר ועדת חוץ וביטחון, אדלשטיין, משיתוק ועדת המשנה שתחתיו.

"לא מכיר כל-כך לעומק"

בשיחה שקיימנו עם ח"כ דנינו לפני חודשיים הסביר יו"ר הוועדה כי עליו ללמוד תחילה את המערך הצבאי, אותו הוא "לא מכיר כל-כך לעומק", לאור העובדה שדברים השתנו מאז ששירת בקבע. ח"כ דנינו בן ה-67 שירת עשר שנים בחיל האוויר והשתחרר בדרגת רב סרן לפני למעלה מ-35 שנה. הוא נבחר לראשונה לכנסת הנוכחית ומעולם לא ישב בוועדה לפני כן כחבר כנסת, וכל שכן כמנהל ועדה.  

כשירותו של אדם לעמוד בראש ועדה ביטחונית, או אפילו לכהן בתפקיד שר ביטחון, אינה נגזרת מקריירה צבאית ענפה. משה ארנס, שכיהן הן כשר הביטחון והן כיושב ראש ועדת חוץ וביטחון בממשלות הליכוד בשנות ה-80' ובשנות ה-90', זכור לטובה, אף שלא היה בעל רקע צבאי משמעותי. גם השר עמיר פרץ, הזכור כמי שהשכיל לזהות את הנחיצות במערכת "כיפת ברזל" והתעקש על ההשקעה בפיתוחה, לא הגיע למשרד הביטחון עם קריירה צבאית ענפה מאחוריו.

יולי אדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
יולי אדלשטיין בוועדת החוץ והביטחון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

היעדר כשירותו של היו"ר דנינו לתפקיד יו"ר ועדת המשנה של ועדת חוץ וביטחון לא נובע מהעובדה שהשתחרר מחיל האוויר לפני עשורים ארוכים, אלא מחוסר יכולתו (או רצונו) לכנס את הוועדה החשובה. 

בשיחה שקיימנו בנובמבר עם יו"ר ועדת המשנה לשעבר, עמר בר-לב, הסביר חבר הכנסת לשעבר כי מדובר בוועדת המשנה השנייה בחשיבותה מבין ועדות המשנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת. "במידה ואכן הוועדה לא התכנסה ולו פעם אחת בעשרת החודשים ערב ה-7 באוקטובר הרי מדובר במחדל חמור ביותר שצריך יהיה להיבחן עם תום המלחמה, בין יתר הנושאים שייבחנו", אמר בר-לב.

ועדת החקירה הממלכתית שתקום בעקבות מחדל 7 באוקטובר, תצטרך בין היתר גם להתייחס ליכולות הפיקוח והביקורת של מוסדות הכנסת על פעילות כוחות הביטחון. שיתוק ועדת המשנה החשובה על ידי היו"ר דנינו, תהה הסיבה אשר תהה, תצטרך לעמוד גם היא לביקורת. לצד זאת, חשוב להציף גם התעלמותו של יו"ר ועדת חוץ וביטחון אדלשטיין מחוסר תפקודו של דנינו.

מטעמו של דנינו לא נמסרה תגובה. 

פנינו גם לדוברות ועדת חוץ וביטחון בשאלה מדוע מאז נובמבר לא דאג יו"ר הוועדה אדלשטיין לכך שתכונס ועדת המשנה של דנינו, אם על-ידי דנינו או על-ידי אדם כשיר ממנו לתפקיד. בתגובה, הפנו אותנו לדוברות של יו"ר הוועדה אדלשטיין, שעד לפרסום הידיעה בחרה שלא להגיב לפנייה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

6 תגובות

  1. חוצפה . פשע. המשך הפעילות המתמשכת של ביבי לשיתוק כל מערכות הבקרה והפיקוח של מדינת ישראל.

  2. מה אתם רוצים מדנינו? הוא לא ידע שהוא באמת יצטרך לעשות משהו מלבד הטייטל.

  3. זה נשמע, נראה ומריח כמו בגידה (פגיעה במאמץ המלחמתי בעת לחימה פעילה).
    הליכוד – אסופה של סמרטוטים שלא מסוגלים לנהל עציץ, ובראשם – עבריין נמלט (לכאורה), שקרן חולני שפועל כנגד האינטרסים של מדינת ישראל. איך עם כנופייה כזו ישראל תוכל לצאת שלמה מהמלחמה, ולהחזיר את החטופים בשלום?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!