ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חשיפת "שקוף": ועדת המשנה שעוסקת במוכנות וביטחון שוטף לא כונסה אפילו פעם אחת מאז הקמתה

שלום דנינו מהליכוד עומד בראש ועדת המשנה שבאחריותה לבדוק את מוכנות צה"ל למגוון תרחישים, משגרה ועד חירום • בשיחה עמו הוא מודה כי אינו בקיא בחומר שעליו הוא מופקד: "לא מכיר לעומק את המערך הצבאי" • יו"ר הוועדה לשעבר עמר בר-לב: "מדובר במחדל חמור ביותר"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לא בקיא בחומר. ח"כ שלום דנינו מהליכוד, ארכיון (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)
לא בקיא בחומר. ח"כ שלום דנינו מהליכוד, ארכיון (צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת)

ח"כ שלום דנינו (הליכוד) לא קיים ולו ישיבת ועדה אחת מאז שמונה לעמוד בראשות ועדת המשנה למוכנות ובט"ש (ביטחון שוטף) ב-31 בינואר 2023. כאחת מתשע ועדות המשנה של ועדת חוץ וביטחון, באחריותה של הוועדה בראשות דנינו לבדוק את מוכנות צה"ל למגוון תרחישים, משגרה ועד חירום – מוכנות שהועמדה למבחן ב-7 באוקטובר.

זו הכנסת הראשונה שבה מכהן דנינו כחבר כנסת. נוסף להיותו יו"ר ועדת המשנה למוכנות ובט"ש, הוא גם חבר בוועדה מצומצמת לאישור תקציב משרד הביטחון – תקציב מערכות הביטחון בצה"ל. קודם למינויו לראשות ועדת המשנה, לא היה לדנינו ניסיון של ממש בוועדות כנסת או בניהול ועדה אחרת. 

דיון בודד – משותף

בשיחה עם "שקוף" ניכר חוסר ההבנה של דנינו לגבי ועדות הכנסת והעומדים בראשן. "על מנת לעמוד על מוכנות וכשירות אני חושב שהיו למעלה מתריסר דיונים עם כל מפקדי החילות ויחידות ייחודיות שמיועד להן תקציב מסוים, ובאמת הציגו לנו את המוכנות והכשירות", דיווח דנינו. "בשבילי זה היה ממש נהדר ודרך מצוינת, פחות או יותר, להכיר את צה"ל החדש". עם זאת, בהמשך הובהר כי כשהוא אומר "לנו" אין כוונתו לחברי ועדת המשנה בראשותו, שלא הוזמנו לסיורים ולדיונים יחד איתו.

"אני עצמי צריך ללמוד את המערך הצבאי ועד היום אני לא מכיר אותו כל כך לעומק", הודה דנינו בשיחה. אלא שבאופן מדאיג הוא גם דיווח כי נכח והשפיע על תקציבים שהופנו ליחידות, עוד בטרם הוא מבין ומכיר את התמונה הכוללת של הצרכים. 

עדות נוספת לחוסר תפקודה של הוועדה באה לידי ביטוי בהתייחסותו של היו"ר דנינו לשר גדי איזנקוט (המחנה ממלכתי) כאילו היה עדיין חבר ועדה. אלא שזה למעלה מחודש שאיזנקוט חדל מכך, לאור מינויו לשר. בוועדת המשנה אמורים להיות בסך הכל שבעה חברים, אך בשיחה עמו נראה היה כי דנינו אינו מסוגל לנקוב בשמותיהם של כל החברים.

השר גדי איזנקוט, ארכיון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
השר גדי איזנקוט, ארכיון (צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)

מבדיקת "שקוף" עולה כי הדיון היחיד שאליו נדרשו חברי הוועדה מאז מונה דנינו לתפקיד, היה דיון משותף של שלוש ועדות, בראשות יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין (ליכוד). הדיון המשותף התקיים ב-16 באוגוסט בנושא הכשירות בצבא והמוכנות המבצעית לקראת עימות אפשרי בצפון. הוא כלל חוות דעת של בכירי הצבא בדבר ההשפעות שיש למחלוקת הציבורית סביב חוקי ההפיכה המשטרית על כשירותו של צה"ל. הישיבה התקיימה יחד עם חברי ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח, בראשות איזנקוט. 

לשם השוואה, בששת חודשי הפעילות הראשונים של ועדת המשנה בראשות איזנקוט, ועדת המשנה לתפיסת הביטחון ובניין הכוח, היא התכנסה כעשר פעמים ותוצר ההתכנסויות היה הצעת החוק "תפיסת הביטחון הלאומי – התשפ"ג–2023", שאותה הניח איזנקוט על שולחן הכנסת ב-26 ביולי 2023.

"מחדל חמור ביותר"

יו"ר לשעבר של ועדת המשנה למוכנות ובט"ש, עומר בר-לב, כיהן בה במהלך הכנסת ה-20. בפרק זמן של פחות משנתיים קיימה הוועדה בראשותו כ-21 דיונים וסיורים (שלושה מהם יחד עם ועדת האם – ועדת חוץ וביטחון). בעקבות אותם דיונים, הגיש בר-לב דוח בדצמבר 2018 בנושא מוכנות צה"ל למלחמה. בחלקו הבלתי מסווג כלל הדוח פרקים הנוגעים לגיוס בחירום, ניוד לוגיסטי מבצעי, מוכנות השריון לאתגרי שדה הקרב, מלאי חימוש וחלקי חילוף, משאבי אנוש ועוד. הדוח כלל גם המלצות ליישום. 

יו"ר פעיל נוסף מעברה של ועדת המשנה למוכנות ובט"ש היה ח"כ לשעבר איתן כבל. ב-2012 הגיש כבל דוח ועדה בנושא לוגיסטיקה והפקת לקחים ממלחמת לבנון השנייה, שלטענתו היווה בזמנו תמרור אזהרה לצה"ל והצביע על פער בין היכולות של צה"ל לאתגרים בשטח. 

ח"כ לשעבר עומר בר-לב (צילום: גילי יערי, פלאש 90)

בשיחה עם "שקוף" אומר בר-לב כי מדובר ב"ועדה השנייה בחשיבותה מבין ועדות המשנה בוועדת חוץ וביטחון, אחרי ועדת המשנה למודיעין". בהודעה שהוציאה ועדת חוץ וביטחון נכתב כי תפקיד ועדת המשנה למוכנות ובט"ש הוא עיסוק בבחינת כלל ההיבטים המרכיבים את מוכנות וכשירות צה"ל לתרחישים שונים, בכלל זה מצבים בשגרה ובמלחמה, וההישגים הנדרשים מצה"ל בכל אחת מגזרות הפעולה כפי שהוגדרו על ידי הדרג המדיני. 

"מכאן ברורה חשיבותה של ועדת משנה זו לנושא הבט"ש בעוטף עזה ערב המלחמה, כמו גם לתוכניות צה"ל למלחמה נגד חמאס ונגד חיזבאללה", מסביר בר-לב. "לכן במידה רבה יש לוועדת משנה כזו, לחבריה ובוודאי לעומד בראשה, אחריות למיסקונספציה ערב ה-7 באוקטובר. זה בדיוק היה תפקידה, לבחון ולבקר". 

לטענת בר-לב "במידה ואכן הוועדה לא התכנסה ולו פעם אחת בעשרת החודשים ערב ה-7 באוקטובר הרי מדובר במחדל חמור ביותר שצריך יהיה להיבחן עם תום המלחמה, בין יתר הנושאים שייבחנו".

בנושא כשירות יו"ר הוועדה הוסיף בר-לב כי "במידה והעומד בראשה של ועדת מוכנות צה"ל למלחמה וביטחון שותף איננו בעל הכישורים ו/או הידע לביצוע התפקיד היה אסור למנותו לתפקיד ובמידה ולמרות כך מונה, אסור היה לו לקבל אחריות על נושא שאיננו בקיא בו ואיננו יכול  למלא אותו כראוי".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

4 תגובות

  1. מי זה דנינו הזה? עוד אחד מכישרונות הליכוד ? כמה גופות של צעירים וחיילים וילדים צריכה הארץ הזו לשאת רק כדי לתת לחבורת הביביסטים עלובת הננפש והכישורים ג'ובים ומישרות? (אגב, ללוויות שלהם , שיש לו חלק חשוב בקיומן, הוא הולך לפחות?)

    1. השאלה שצריך לשאול, כמו במרבית המקרים שנחשפנו להם של איוש לא ראוי ותמוה, היא מי מינה אותו ולמה. האם הוא קבלן קולות חשוב שקיבל "פרס" על הצבעות "נכונות"? מי קובע את האיוש של ראשי ועדות?

    2. דנינו, למה הסכמת לקבל תפקיד שאתה מודה שאינך בקיא בנושאיו?
      התשובה ברורה!
      ממשלה מטורללת.
      האזרחים משלמים בדם

  2. השאלה אם יש אפשרות לפעול נגד האפס הזה גם באופן משפטי פלילי. האם אפשר להאשים אותו בכך שלא מילא את תפקידו המינימלי ובכך תרם למחדל שקרה ?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!