ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

השלטון המקומי בחוץ: אין נציגות לרשויות המקומיות בדרום ובצפון בטקס המשואות

45 מדליקי משואות ישתתפו בטקס שיערך בערב יום העצמאות, אך ללא נציגות לרשויות שרבות מהן לקחו חלק בהתמודדות עם אתגרי המלחמה, ביישובי עוטף עזה ובאלה המפונים מגבול הצפון. גם רשויות שהתנדבו לארח מפונים לא נבחרו להשיא משואה בטקס
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

טקס הדלקת המשואות בהר הרצל בשנה שעברה (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ברשימת מדליקי המשואות בטקס יום העצמאות השנה, שמוקדש להתמודדות עם אירועי השביעי באוקטובר, אין נציגות לרשויות המקומיות בדרום או בצפון. הטקס יערך במתכונת שונה השנה, כאשר במקום נציגים בודדים שיעלו לבמה, המשואה ניתנת לשבעה מקבצים שונים, שכל אחד מהם מייצג חלק אחר במגזר הציבורי והאזרחי שנרתם לטובת המדינה בשביעי באוקטובר. בכל מקבץ יעלו מספר מדליקים יחד לבמה, בסך הכול יעלו כ-45 בני אדם.

המשואות הן: משואת כוחות הביטחון (צה"ל, שב"כ, המוסד ומשטרת ישראל), משואת כוחות ההצלה (מד"א, איחוד הצלה, כיבוי אש וזק"א), משואת המחלצים, כיתות הכוננות, חזית ההסברה, משואת המגן (פיתוח החץ וההגנה האווירית), ומשואת החטופים (הנקראת משואת התקווה). בין מדליקי המשואות גם בעלי תפקידים רשמיים, כמו ניצב אמיר כהן, מפקד מחוז דרום.

רשויות רבות לקחו חלק בהתמודדות עם המלחמה והפינויים הרבים, ביישובי עוטף עזה שבדרום, ביישובים המפונים מגבול הצפון והרשויות שאירחו את ניצולי העוטף. סקר שביצע המכון הישראלי לדמוקרטיה בדצמבר האחרון, הראה כי 40% מהציבור סבורים שתפקוד הרשויות המקומיות בזמן המלחמה טוב ויעיל מזה של הממשלה, לעומת 8% בלבד שדירגו באופן ההפוך.

בדיונים שנערכו סביב הנושא בכנסת, העלו חברי כנסת וראשי רשויות את חשיבות תפקידם בחירום. ח"כ אלון שוסטר (המחנה הממלכתי), לשעבר ראש המועצה האזורית שער הנגב, אמר בדיון ממרץ האחרון כי "נעשו כמה מהלכים יוצאי דופן על ידי רשויות מקומיות, ערים ומועצות אזוריות". בדבריו הוא התייחס להליכים הביורוקרטיים שכללו עבור חלק מהרשויות טיפול בפינוי תושבים ומציאת פתרונות מגורים עבורם, קליטת מפונים, פתיחת כיתות לימוד וגני ילדים, מיגון מוסדות חינוך, בניית בתי ספר ועוד.

טקס הדלקת המשואות מעורר השנה מחלוקת ביתר שאת, בעיקר לאור השינויים שנערכו בו ביוזמת האחראית על הטקס, שרת התחבורה מירי רגב. הטקס המרכזי צולם מראש ללא קהל כשהסיבה לכך, לפי הודעתה של רגב היא "משום שהמלחמה בעיצומה ואנו לא יודעים איך יתפתחו החזיתות". אלא שסביר יותר שמארגני הטקס ביקשו להימנע ממחאות במהלכו. בשבוע שעבר פרץ עימות מתוקשר שפרץ לאחר שביקשה לבטל את נאומו המסורתי של יו"ר הכנסת, אמיר אוחנה. לבסוף הוחלט כי אוחנה יישא דברים במעמד הדלקת המשואה בלבד.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!