ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

"הפך לכלי פוליטי": דרישה מהממשלה למנות ועדת שרים לטקס יום העצמאות

באופן חריג נעדרו חברי הקואליציה מהדיון בוועדת החינוך וגם משרדה של שרת התחבורה לא שלח נציג שיענה לשאלות הח"כים, כפי שמחייב התקנון • חברי האופוזיציה תקפו את עצם קיומו של הטקס ("לא ייתכן לקיים אירוע יום העצמאות בזמן שהחטופים בעזה") וגם את העובדה שהוא נשלט באופן בלעדי ע"י רגב ("הטקס שלה בטאבו") • שר התרבות מיקי זוהר מהליכוד, שהעביר את אחריותו על הטקס לידי רגב, אמר ל"שקוף": "נכון יהיה למנות ועדה מקצועית ללא שיקולים פוליטיים"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

שרת התחבורה מירי רגב במסיבת עיתונאים לפני טקס הדלקת המשואות, באפריל 2023 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

המחלוקת הקשה סביב קיום טקס הדלקת המשואות ביום העצמאות מגיעה לכנסת: בדיון בוועדת החינוך של הכנסת היום (שלישי) קראו חברי הכנסת שלא לקיים את הטקס במתכונתו הנוכחית. בדיון שבו באופן חריג לא נכחו חברי הקואליציה קראו הח"כים להקים את ועדת השרים לענייני טקסים, לאחר שזו לא הוקמה והאחריות הבלעדית לטקס נותרה פעם נוספת בידי שרת התחבורה מירי רגב, שאף לא הגיעה לדיון או שלחה את נציגי משרדה להופיע בו ולספק תשובות לנבחרי הציבור, כפי שמחייב התקנון.

במרכז הדיון היום עמדה השאלה שהוצפה בחודשים האחרונים ב"שקוף" – מדוע ממשלת ישראל ה-25 נמנעת ממינוי ועדת שרים לטקסים ואירועים, בראשות שר התרבות מיקי זוהר, ומאצילה סמכויותיה הקשורות לטקס יום העצמאות לידי רגב, בהינתק מהתפקיד המיניסטריאלי בו היא אוחזת. 

את הדיון יזמה ח"כ נעמה לזימי (העבודה), יחד עם חברי הוועדה יבגני סובה (ישראל ביתנו), יסמין פרידמן (יש עתיד), משה טור פז (יש עתיד) וסימון דוידסון (יש עתיד), בהתאם לסעיף 112 (ב) לתקנון הכנסת, המאפשר לשליש מחברי ועדה לזמן דיון גם בתקופת פגרה.

ח"כ סימון דוידסון בדיון בוועדת החינוך (צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)

מאז שנשלחה הבקשה לדיון בתחילת אפריל, התחוללו עוד ועוד סערות תקשורתיות סביב החלטות רגב לגבי הטקס. תחילה החליטה רגב לסגור השנה את הטקס לקהל, לאחר מכן להקליטו מראש, ריקוד שתוכנן זכה לביקורת כחסר רגישות כלפי משפחות החטופים בעזה ויצר סערה תקשורתית, ובשבוע שעבר בישרה רגב ליו"ר הכנסת אמיר אוחנה על ביטול, ולאחר מכן שדרוגו מטה, של נאום מסורתי שנואם יו"ר הכנסת. 

"הכנסת הפכה שפוטה של הממשלה"

באופן נדיר הדיון התקיים בהיעדרות מוחלטת של חברי הוועדה מהקואליציה, המחזיקים ברוב בוועדה, כולל של יו"ר הוועדה, ח"כ יוסי טייב (ש"ס). בהיעדרותם העניקו למעשה לחברי האופוזיציה רוב מוחלט ויכולת לשלוט בדיון, בתכניו ובסיכומו. לשאלת "שקוף" שהופנתה בנושא לדוברות ח"כ טייב, קיבלנו תשובה שהוא מחויב לאירוע אישי ולא יגיע לאף ישיבת ועדה מבין השלוש שהתקיימו היום. 

"לא מפתיע שלא הגיעו לכאן נציגי משרד ההסברה, נציגי השרה, פשוט לא הגיעו. אתם מבינים? אין כנסת", טענה יוזמת הדיון לזימי. "יש רק ממשלה. אין כנסת. אתם רואים פה גם איזה נציג קואליציה? גם את הוועדה מנהל נציג אופוזיציה. אין כנסת בישראל. היא פשוט הפכה להיות שפוטה של הממשלה, ומבחינתי זאת הפיכה". 

לזימי תהתה בדיון האם לא מגיע לציבור בישראל שהאחראים על הטקס ישבו עם משפחות השכול והחטופים וישאלו כיצד ניתן וראוי לקיים טקס כזה בשנה כזו, והאם לא היה זה הדבר הממלכתי והנכון לעשות. "הממשלה הזאת היא נגד הישראליות, גם בקדושת החיים, וגם בכל מה שקשור לערבות הדדית", אמרה. 

טקס שרשום בטאבו על שם השרה רגב

בחודשים האחרונים פרסמנו בשקוף כיצד בשתי ממשלות נתניהו האחרונות לא מונתה ועדת שרים לטקסים ואירועים, כשהאחריות על ניהול טקס יום העצמאות נותרה באופן בלעדי בידי רגב, בלי קשר למשרד הממשלתי שבו היא מכהנת. סוגיה זו עלתה מספר פעמים בישיבה. "שרת התחבורה אחראית על קיום הטקס? מה זה הדבר הזה?", תהה ח"כ ולדימיר בליאק (יש עתיד). "כל מיני דברים הזויים שקורים בממשלה הזאת". 

לזימי טענה כי הפכו את טקס יום העצמאות "לטקס בטאבו של שרה לשעבר של משרד התרבות, הטקס עובר איתה מתפקיד לתפקיד, גם ביום הכי קשה בשנה, בעת הזו, במנותק מכאב". 

בהיעדרו של יו"ר הוועדה, ח"כ יוסי טייב, מי שמילא את מקומו היה ח"כ סימון דוידסון (יש עתיד), שפתח ואמר כי הוא הגיע לישראל מברית המועצות הקומוניסטית, ושמה שקורה בכל הקשור לטקס יום העצמאות ה-76 של מדינת ישראל הוא לדבריו "קופי-פייסט למה שקורה במדינות דיקטטוריות". 

לטענת דוידסון, "זה לא נורמלי. פשוט לא נורמלי". לדבריו, תחת ניהולה של רגב הטקס הפך ל"כלי פוליטי של מפלגת שלטון היום במדינת ישראל, ואנחנו קודם כל חייבים להאיר את הנושא זה".  

ח"כ ולדימיר בליאק טען כי "ממשלה שעושה טקס ללא קהל, אין לה זכות קיום. אתם לא רוצים לראות את הציבור. אתם מפחדים מהציבור". הוא הוסיף שהממשלה לקחה לו את יום העצמאות.

ח"כ נעמה לזימי בוועדת החינוך (צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)

רק לקראת סוף הדיון התברר שבוועדה נוכח נציג ממשלה אחד, המשנה למזכיר הממשלה ליאור נתן. "אני לא קובע מדיניות, אני עובד מזכירות הממשלה מזה הרבה שנים", אמר. "אני יכול רק להציג בפניכם את החלטות הממשלה, הן גם מפורסמות לציבור, ומשקפות את הדרך שבה קיבלה הממשלה את ההחלטה והסמיכה את השרה מירי לרגב לקבוע את מתכונת הטקסים".  

ח"כ לזימי שאלה את נתן כמה פעמים מדוע לא מונתה ועדת שרים לטקסים ואירועים. "רק הממשלה הזו לא הקימה את הוועדה", השיב. "אני לא זוכר שבממשלה הקודמת לא הייתה ועדה. הייתה ועדה בראשות השר חילי טרופר". כשלזימי שבה ושאלה מדוע הוועדה לא הוקמה בממשלה הזו השיב נתן: "אני באמת לא האיש לשאול את השאלה הזאת. זה לא החלטה שלי".  

שר התרבות זוהר השיב לשאלת "שקוף" בנושא הוויתור שלו על האחריות על הוועדה ועל סמכויות ניהול הטקס: "עם כניסתי לתפקיד ובמסגרת ההסכמים הקואליציוניים עברה ועדת הטקסים לידיה של השרה רגב, דבר שאיפשר לי כשר התרבות להתעסק בתכנים המקצועיים השוטפים עליהם אני אמון ולא רק בטקסים הגוזלים זמן רב ומשאבים רבים". לצד זאת, הוסיף זוהר כי "המעשה הנכון יהיה למנות ועדה מקצועית ללא שיקולים פוליטיים". כלומר, גם השר שאמור היה להיות אחראי לנושא הצטרף למעשה לעמדת הוועדה שיש למנות ועדה בלתי תלויה לניהול הטקס ולהוציא את האחריות מידי רגב.

כשפנינו לדוברות השרה רגב יודענו על מכתב שנשלח שלשום למנהל ועדת החינוך, עליו חתומה גלית שאשו, מנהלת מערך הטקסים והאירועים הממלכתיים ויו"ר הוועדה הציבורית לבחירת מדליקי המשואות. שאשו הודיעה במכתב כי קיבלה את הזימון לישיבה אולם אין ביכולתה להגיע כיוון ש"הישיבה לא תואמה איתי מראש", וכיוון שהטקס יצולם מראש השנה והשבוע הוא האחרון בהכנות הרבות. 

אלא שמועדי ישיבות ועדות כנסת, במיוחד ישיבות דחופות בחתימת שליש חברי ועדה, אינן מתואמים עם פקידות ממשלתית בדרגים של שאשו. כמו כן הגעת שאשו אינה פותרת את השרה מהגעה או שליחת נציג מטעמה. בקשתנו לקבל תגובה ישירה מהשרה לדיון ותוצאותיו לא נענו עד כתיבת שורות אלה.

משפחות חטופים כואבות את אופי הטקס שנבחר

בדיון נכח קובי, אח של אוהד בן עמי שחטוף בעזה, ששיתף ברצונן של משפחות חטופים שלא לקיים כלל הת הטקס השנה. "עברנו חנוכה, פסח, פורים ותכף מגיעים ליום העצמאות. אין עצמאות בלי החטופים. אין 'לתפארת מדינת ישראל' בלי שהחטופים יהיו פה". דבריו הצטרפו לדברי נעמה ויינברג, בת דודה של איתי סבירסקי שנרצח בשבי בעזה: "אין לנו מה לחגוג עצמאות. אנחנו חוגגים על חשבונם? איבדנו את הדרך לגמרי. אי אפשר לראות את זה שלא בתור חגיגה על הדם. זה לא מגיע להם. זאת השעה להציל אותם ולא לחגוג על הדם שלהם".

"יש לנו חטופים ונרצחים ואני עדיין מחכה שמישהו מהמדינה יבוא, אפילו ירימו טלפון, יגידו סליחה. המינימום זה להוריד את הדגל ולהזכיר את שמות הנרצחים והחטופים. כנראה שאחכה לחינם בקצב הזה", טענה נטע מקיבוץ בארי. 

מעל הדיון כולו ריחפה השאלה והסקרנות לגבי עמדת חברי הוועדה מהקואליציה לגבי הדברים, לגבי אופן קבלת ההחלטות הנוגעות לטקס יום העצמאות, ולגבי הוויתור של סיעות הקואליציה שאינן מהליכוד על מינוי ועדת שרים לטקסים ואירועים שנציגיהן אמורים היו להיות חברים בה ולהשפיע על קבלת ההחלטות. 

יו"ר הישיבה דוידסון טען בדבריו לסיכום הישיבה כי "לא ייתכן לקיים אירוע יום העצמאות בזמן שהחטופים בעזה. הוועדה מביעה זעזוע מאי הופעה בוועדה של השרה מירי רגב. הוועדה מציינת כי בשנת 1974 לאחר מלחמת יום הכיפורים הטקס לא התקיים, היה מצופה שכך ינהגו גם השנה. הטקס כפי שאמור להיות הוא החלטה של השרה מירי רגב בלבד. אין ועדה, אין שום שקיפות, זו החלטה לא דמוקרטית ומסתמן שהטקס יהיה פוליטי בלבד, דבר שלא יכול להתקיים במדינה דמוקרטית. הוועדה דורשת להקים את ועדת (שרים) הטקסים כפי שהיה מקובל עד 2019".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,894 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!