ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

כרמל אולפינים התמהמה בהפחתת פליטות מזהמים – וישלם קנס של 18 מיליון

חברת הבת של בזן התעכבה שנים לפני שהתקינה אמצעים להפחתת פליטת תחמוצות חנקן מזהמות • במשרד להגנת הסביבה התעכבו בטיפול בנושא, ואף לא נקבו בשמם של בכירי המפעל בהודעה על הטלת הקנס - ביניהם אסף אלמגור שמנהל את קבוצת בזן כולה • בקבוצה מסבירים: לא יכולנו להתקין את האמצעים בזמן משבר הקורונה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

המשרד להגנת הסביבה קנס את מפעל כרמל אולפינים ב-18.7 מיליון שקלים בשל הפרות חוק אוויר נקי. מדובר בחברת הבת של בתי הזיקוק בחיפה שעוסקת בין היתר בייצור לתעשיית הפלסטיק. במשך תקופה ארוכה החברה אמורה היתה להתקין אמצעים להפחתת זיהום, אולם עשתה זאת באיחור ניכר ותיקנס גם על חריגות בפליטות בתקופה זו. בחברה, שם הודיעו כי בכוונתם לעתור לבית המשפט על הקנס, השתמשו במשבר הקורונה כדי לתרץ את העיכוב וזאת אף שהדרישה להתקנת האמצעים התרחשה שנים ארוכות לפניו. 

יש לציין כי הקנס המקורי עמד על כ-22 מיליון שקלים, אולם במשרד להגנת הסביבה שלחו את הודעת הקנס כבר עם הפחתה של 20% כפי שמאפשרות תקנות חוק אוויר נקי. בנוסף על כך, הקנס הזה הוא אמנם גבוה יותר מכל קנס שקיבל המפעל בשנים האחרונות, אך הוא מגיע שנים אחרי הדרישה הראשונית מהמפעל לטפל בנושא פליטת המזהמים. 

בשנת 2016 כשהמפעל קיבל רישיון להפעיל מתקנים פולטי זיהום (היתר פליטה) שניתן אחת לשבע שנים, במשרד להגנת הסביבה דרשו כי יתקינו אמצעים להפחתת פליטות של תחמוצות חנקן. מדובר בקבוצה של גזים מזהמים שבחשיפה מסוימת עלולים להעלות את שיעורי האשפוז, תגובות דלקתיות, החמרה במחלות דרכי הנשימה וכן במקרים אחרים אף מעלה את הסיכון למומי לב בעובר ולידת תינוק במשקל נמוך. 

בהודעה לתקשורת של המשרד להגנת הסביבה לא נכללו שמות בכירים במפעל, אולם חשוב לציין כי באותה התקופה ניהל את כרמל אולפינים אסף אלמגור, שתפקידו הרשמי הוגדר מנהל היחידה העסקית, וסמנכ"ל בקבוצה. לפני כשנתיים, המשרד הגיש נגד אלמגור, שהיום מנהל את קבוצת בזן כולה, ונגד בכירים נוספים בחברה, כתב אישום בשל עבירות זיהום אוויר. 

מפעלי מפרץ חיפה (צילום: יעל געתון)

בחברה התחייבו להתקין אמצעים להפחתת פליטת תחמוצות חנקן עד לשנת 2018. החברה לא עמדה בכך, ובמשרד להגנת הסביבה דחו שוב ושוב את המועד, עד ינואר 2021. "החברה לא עמדה בלוחות הזמנים כפי שקבע המשרד, ולא נערכה כראוי עם הקמת מתקני טיפול במזהמים כנדרש בהיתר", אמרו במשרד להגנת הסביבה בהודעה לתקשורת. "החל מראשית שנת 2021 נמדדו חריגות מערכי הפליטה המעודכנים לתחמוצות חנקן שנדרשה החברה לעמוד בהם". במשרד הוציאו צו מנהלי במטרה לצמצם פליטות נוספות מהמפעל. בסופו של דבר רק לפני כשנתיים, בחודש מאי 2022, השלימו במפעל את העמידה בדרישות המשרד להגנת הסביבה. 

עשרה מיליון שקלים בשש שנים

"האם אכיפה זו מרתיעה את בזן?", תהתה רוית שטוסל מארגון "מנקים את מפרץ חיפה". "לטובת מי ששכחו, המשרד להגנת הסביבה כבר הודיע על כוונתו להגיש את העיצום הכספי הנ"ל בינואר 2023, על דרישות שהוכנסו להיתר הפליטה עוד בשנת 2016 עם מועד לביצוע ב-2018". 

ועד כמה בעצם הקנס הזה יכול להטריד את הקבוצה? מבדיקה שערכנו בראשית 2023 בדוח החברה לבורסה על ההכנסות לרבעון הראשון של אותה השנה – עלה כי בתי הזיקוק נהנו מרווח נקי של 206 מיליון דולר בשלושה חודשים בלבד. כדי לסבר את האוזן, בדקנו את גובה הקנסות והעיצומים שקיבלה החברה על כל זרועותיה מאז 2017 ועד לשנת 2023 לא כולל הקנס האחרון. 

מחיר הזיהום: הקנסות והעיצומים שהוטלו על קבוצת בז"ן מאז 2017

שם המפעלסכום הקנס/עיצוםשנהסוג אכיפה
כרמל אולפינים2,174,6402017מנהלית
בתי הזיקוק לנפט600,0002017פלילית
גדיב תעשיות פטרוכימיה450,0002017פלילית
כרמל אולפינים450,0002017פלילית
מנכל מגזר התעשייה בקבוצה40,0002017פלילית
קבוצת בז"ן250,0002018פלילית
סמנכ"ל תפעול ומנכ"ל החברה25,0002018פלילית
נושא משרה5,0002018פלילית
נושא משרה15,0002018פלילית
גדיב תעשיות פטרוכימיה643,7902020מנהלית
קבוצת בז"ן1,200,0002020פלילית
מנכ"ל החברה50,0002020פלילית
נושא משרה35,0002020פלילית
נושא משרה30,0002020פלילית
בתי זקוק לנפט895,4202021מנהלית
גדיב תעשיות פטרוכימיה2,895,9902023מנהלית
סיכום9,759,840

לפני שנצלול למספרים, חשוב להבין שלמשרד להגנת הסביבה יש שתי זרועות אכיפה, הראשונה דרך מחוזות המשרד, שם יושבים יועצים משפטיים ומנהלי המחוזות וביכולתם לשלוח התראה, לזמן לשימוע ואף לחלק קנסות (עיצומים בשפה משפטית). אלא שחוק אוויר נקי קובע את גובה הקנסות ללא גמישות רבה. כך למשל, אי קיום הוראה יכול להגיע עד לחצי מיליון שקל בלבד או במקרה שמדובר בתאגיד, כמעט מיליון שקל. מנגד, החוק מאפשר למפעל לקבל הפחתה משמעותית בגובה הקנס בגין סיבות שונות, ובהן היעדר עבירות בחמש השנים שקדמו לאירוע. 

בסופו של דבר, בשש השנים האחרונות ועד לשנת 2023 בתי הזיקוק קיבלו קנסות גם מבתי המשפט וגם מהמשרד להגנת הסביבה, כולם מסתכמים לכמעט עשרה מיליון שקלים (9,759,840 שקל), כלומר 1.35%, שהם קצת יותר מאחוז ורבע. הקנס הנוכחי הוא הגבוה ביותר שניתן לחברה בשנים האחרונות.

תביעה ייצוגית נגד המפעלים

בימים אלה קבוצת בתי הזיקוק, שכרמל אולפינים היא חברת בת שלה, עומדת בליבו של אירוע משפטי שעשויות להיות לו השלכות דרמטיות. עמותת אזרחים למען הסביבה הגישה בקשה לתביעה ייצוגית נגד נגד 30 חברות המחזיקות מפעלים מזהמים במפרץ חיפה ובהן קבוצת בזן. התובעים ינסו לקשור בין הזיהום לתחלואה עודפת בנפת חיפה ואם תאושר הבקשה, זו תהיה הפעם הראשונה בישראל שבה ציבור רחב תובע מהתעשייה מזהמת לקחת אחריות – ואף לשלם – על הנזק הבריאותי. 

התביעה מוגשת בשם כל מי שגר, למד או עבד באזור חיפה מעל שנתיים במהלך חייו, וחלה בסרטן ריאה או סרטן לימפומה שאינה הודג'קין (NHL), החל משבע השנים שלפני הגשת הבקשה. התביעה כוללת גם את מי שנפטר וחלה בתקופה זו. התובעים דורשים פיצוי על הוצאות רפואיות בעבר ובעתיד של החולים, פיצוי על אובדן כושר השתכרות, נסיעות, כאב, סבל, קיצור תוחלת החיים ואובדן הנאות החיים. עוד מבקשים התובעים כי המפעלים יידעו כל אחד ואחת שנפגעו באופן אישי ויישאו בעלויות הפרסום.

הדיון הראשון בבית המשפט המחוזי, השבוע (צילום: יעל געתון)

לאורך הדיונים שהתנהלו בבית המשפט המחוזי בחיפה, אלמגור יחד עם בכירים נוספים בקבוצת בזן שימשו עדים מטעם ההגנה. בעוד חודשים ספורים סגן נשיא בית המשפט, השופט רון סוקול שמנהל את התיק, יפרסם את החלטתו. מערכת "שקוף" מלווה את הדיונים וההחלטות בתיק. 

מבתי הזיקוק נמסר בתגובה: "קבוצת בזן קיבלה את ההודעה בדבר העיצום ובכוונתה לעתור לבית המשפט נגד ההחלטה. ההחלטה חסרת יסוד ומהווה הפרה בוטה של הסכמת המשרד להארכת מועדים, שניתנה מתוך הכרה בכך שהתקנת המערכת במתקני החברה לא היתה אפשרית בתקופת משבר וירוס הקורונה. קבוצת בזן הקפידה ומקפידה ליישם את הדרישות הרגולטוריות החלות עליה ולעמוד בהנחיות המשרד להגנת הסביבה". 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

Picture of יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,892 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!