ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אחרי שרגב ביטלה את נאום יו"ר הכנסת: ועדת החינוך תדון בניהול טקס יום העצמאות

הדיון יתקיים שבוע בלבד לפני טקס המשואות ולאחר שהשרה האחראית על הטקס, מירי רגב, החליטה על ביטול נאומו של אוחנה. חברי הוועדה יתכנסו לדיון חירום בפגרה לאחר שסקירת "שקוף" הראתה כי בשתי ממשלותיו האחרונות, נמנע נתניהו מהקמת ועדת שרים לטקסים ואירועים, והאציל את סמכויות ניהול הטקס לשרה רגב הנאמנה לו
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ושרת התחבורה מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יו"ר הכנסת אמיר אוחנה ושרת התחבורה מירי רגב (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ועדת החינוך, התרבות והספורט של הכנסת תתכנס ביום שלישי לדון ב"ניהול וביצוע טקס יום הזיכרון". את הדיון יזמה ח"כ נעמה לזימי (העבודה), יחד עם חברי הוועדה יבגני סובה (ישראל ביתנו), יסמין פרידמן (יש עתיד), משה טור פז (יש עתיד) וסימון דוידסון (יש עתיד), ובהתאם לסעיף 112 (ב) לתקנון הכנסת, המאפשר לשליש מחברי ועדה לזמן דיון גם בתקופת פגרה. 

במרץ פרסמנו ב"שקוף" סקירה שהצביעה על כך שמאז המשבר בטקס יום העצמאות ה-70, בשנת 2018, בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת לשעבר יולי אדלשטיין, מקפיד נתניהו למנות את אשת אמונו, השרה מירי רגב, לאחראית בלעדית על טקס יום העצמאות, גם במידה ואינה מכהנת בתפקיד שרת החינוך או התרבות. המהלך מבוצע תוך הימנעות ממינוי ועדת שרים לענייני טקסים ואירועים, שבראשה עומד בדרך כלל שר החינוך, ושניהול טקס יום העצמאות היה בסמכותה. 

הבקשה לקיום הדיון בוועדה נשלחה על ידי חברי הוועדה ב-14 באפריל, מה שחייב את יו"ר הוועדה ח"כ יוסף טייב (ש"ס) לקבוע מועד דיון לפני קיום הטקס בשבוע הבא. בבקשה הצביעו חברי הכנסת על הטענה הנוגעת למהלך מינוי השרה רגב תוך הימנעות ממינוי ועדת שרים לענייני טקסים ואירועים. 

ביום שישי האחרון דווח על עימות קשה בין השרה רגב, ובין יו"ר הכנסת אמיר אוחנה שמתוקף תפקידו אמור לשאת את הנאום המרכזי הקבוע בטקס, ולהותירו עם נאום קצר במעמד טקס הדלקת המשואות. לפי הדיווחים בתקשורת העימות פרץ לאחר שרגב החליטה לבטל את הנאום המרכזי שאוחנה אמור היה לשאת, ולאחר חילופי דברים קשים הורה אוחנה על ביטול השתתפות משמר הכנסת בטקס, ועל כך שאין בכוונתו לכבד את הטקס בנוכחותו. 

נתניהו עצמו הודיע שלא יגיע לטקס באופן אישי, כנראה לנוכח חשש למחאה כנגדו, אך יקליט נאום בווידאו שיוקרן בטקס. לפי הסברה שהועלתה על ידי ענת ג'ורג'י מדה-מרקר, נתניהו לא מוכן שבמצב בו הוא נמנע מהגעה לטקס מחשש להפגנות נגדו מצד משפחות החטופים בעזה, יו"ר הכנסת אוחנה יגיע לטקס ויזכה לבמה בלעדית מבלי שהוא נוכח באירוע. 

תזכורת: כיצד השתלט נתניהו על טקס יום העצמאות? 

ב-31 בדצמבר 2023 קיבלה ממשלת ישראל את החלטה מספר 1211 בנושא "קביעת הנושא המרכזי לשנת העצמאות ה-76 למדינת ישראל ותיקון החלטת הממשלה". ההחלטה קובעת כי הנושא המרכזי לשנת העצמאות הנוכחית יעמוד בסימן "גבורת ישראל". 

רגב ברחב טקס המשואות בהר הרצל ביום העצמאות ה-72 (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סעיף 4 בהחלטה קובע כי השרה מירי רגב "תהא השרה האחראית על אירועי ה-76 למדינת ישראל ועל טקס הדלקת המשואות". אולם כדי שניתן יהיה להגיע למטרה עמד בפני ראש הממשלה מכשול בדמות החלטה 4760 מ-2019, החלטה הקובעת כי האחראי על טקס יום העצמאות הוא יו"ר ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים, ועדה שנתניהו מקפיד שלא למנות בשתי ממשלותיו האחרונות. 

כאן בא לתקן את המצב סעיף 5 בהחלטה החדשה המתייחס להחלטת הממשלה 4760 וקובע כי בכל מקום שבו נכתב בהחלטה מ-2019 "יושב-ראש ועדת השרים" יבוא במקומו "השרה מירי רגב"", כשהתיקון יוחל כרגע רק על הטקס הנוכחי. בכך שב ועקף נתניהו את הצורך להקים ועדת שרים לענייני סמלים וטקסים, והשתלט בפועל על ניהול הטקס.  

ועדות שרים לענייני טקס ואירועים

ועדות לענייני סמלים וטקסים הוקמו במוסדות השלטון בישראל מיד עם ההכרזה על הקמתה, והיו אחראיות על קביעת דגל המדינה, ההמנון, ועל אופי ומתכונת הטקסים הרשמיים של מדינת ישראל. ועדת השרים האחרונה הוקמה ב"ממשלת השינוי", כלומר בממשלה הקודמת. נתניהו מינה בעצמו מספר ועדות שרים לענייני סמלים וטקסים בממשלותיו.  

הרכבן של ועדת השרים לנושא השתנה מממשלה לממשלה, אולם בראשן עמד שר החינוך והתרבות, ולצידו מונו שרים נוספים כגון שר התפוצות, השר לשוויון חברתי, השר להגנת הסביבה, שר התקשורת, ועוד. כלומר ההחלטות לא התקבלו באופן אבסולוטי על ידי שר אחד. 

המחלוקת על נאום הבכורה בטקס הדלקת המשואות

החל משנת 2018 בה חגגה ישראל את שנת ה-70 לקיומה, החל מאבק בין לשכת ראש הממשלה נתניהו ולשכת יו"ר הכנסת, בזמנו ח"כ יולי אדלשטיין, בנוגע לטקס הדלקת המשואות בו לפי הנוהג נשא יו"ר הכנסת את הנאום המרכזי בטקס. באותה שנה החליט נתניהו כי יש לשנות את הנוהג וכי הוא מעוניין לשאת את הנאום המרכזי בטקס. השרה רגב כיהנה באותם הימים כיו"ר ועדת השרים לענייני סמלים וטקסים, וניסתה לקדם בדרכים שונות את רצון ראש הממשלה, כנגד רצונו של יו"ר הכנסת. לבסוף הושגה פשרה לפיה יו"ר הכנסת ינאם את הנאום הקבוע, אולם נתניהו ידליק משואה בשם ממשלות ישראל, ויישא נאום לאחריה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

Picture of שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,895 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!