ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מפלה ללוביסטים: בריטניה בדרך לאסור על מכירת סיגריות

הפרלמנט הבריטי קידם חקיקה שתאסור מכירת סיגריות למי שנולדו החל משנת 2009, במטרה ליצור "דור ללא עישון". שני ראשי ממשלת בריטניה התנגדו בחריפות, כשהמהלך קרע את המפלגה השמרנית. וגם: אילו הצעות חוק דומות קודמו בישראל?
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

חברות הטבק ולוביסטים מטעמן ספגו אתמול (שלישי) מפלה אדירה בבית הנבחרים בבריטניה: ה-BBC מדווח הבוקר כי בית הנבחרים אישר ברוב של 383 תומכים נגד 67 מתנגדים קידום חקיקה שתאסור מכירת סיגריות במדינה לכל מי שנולד משנת 2009 והילך. 

בבריטניה מתים כל שנה כ-75 אלף בני אדם ממחלות הקשורות לעישון. במידה והצעת החוק תשלים את הליך החקיקה, בריטניה תהפוך למדינה הראשונה בעולם שיהיה בה אופק לסיום שיווק מסחרי של מוצרי עישון. בניו זילנד חוקק בסוף שנת 2022 חוק דומה, אך בסוף השנה שעברה, עם חילופי הממשל שם, הוחלט על ביטולו

ההצבעה התקיימה אחרי שמאחורי הקלעים לוביסטים מטעם תעשיית הטבק הפעילו לחצים אדירים על מנת לטרפד או לרכך את ההצעה, כפי שדיווח השבוע עיתון הגארדיאן הבריטי. מאחורי הצעת החוק עומד ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק, שמאבקו למען קידומה קרע את המפלגה השמרנית השלטת, כשנגדו יצאו שני ראש ממשלה קודמים מטעם מפלגתו. 

"אין חירות בהתמכרות", צוטטה ויקטוריה אטקינס, שרת הבריאות הבריטית, לחברי הפרלמנט כשביקשה אתמול את תמיכתם בהצעת החוק. השרה לבריאות הציבור אנדריאה לדסם התייחסה בנאום ההסבר להכללת הסיגריות האלקטרוניות בהצעה, צעד שעוד לא קרה: "אנחנו לא יכולים להחליף דור אחד שמכור לניקוטין בסיגריות, בדור אחר שמכור לניקוטין באידוי".

לדברי שירה כסלו מהמגזר למיגור העישון בישראל, "הצעת החוק האוסרת מגיל 15 על שיווק ומכירת מוצרי טבק ועישון לרבות הסיגריות האלקטרוניות, מתוך הבנה שעבור ילדים ונוער מדובר במגוון מוצרים ממכרים המהווים שער כניסה לעולם העישון והתמכרות לניקוטין – היא תמצית ההבנה כיצד לעצור יצירת דור חדש של מכורים".

התנגדו: ראשי הממשלה הקודמים

בראש החץ מצד המתנגדים עמדה ראשת הממשלה לשעבר ליז טראס, וראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון. השניים התנגדו להצעה יחד עם עוד קבוצת חברי פרלמנט מהמפלגה השמרנית השלטת. ג'ונסון אף צוטט כשהוא מכנה את ההצעה "טירוף מוחלט". 

בין המתנגדים גם ראש הממשלה לשעבר בוריס ג'ונסון, שכינה את ההצעה "טירוף מוחלט"

הדרך של הצעת החוק עד להפיכתה לחוק ברשומות לא הסתיימה. עתה היא עוברת לבית הלורדים, אולם העברתה אתמול בבית הנבחרים פותחת אפשרות לסיום הליך החקיקה עוד לפני הבחירות הכלליות הצפויות להתקיים בבריטניה במחצית השניה של 2024. 

ראש הממשלה סונאק התיר לחברי מפלגת השמרנים חופש הצבעה על הצעת החוק, וגרר ביקורת מחברי מפלגת הלייבור באופוזיציה, שטענו כי הוא חלש במפלגתו ואיננו מסוגל לעמוד מול הקבוצה המונהגת על ידי ראשת הממשלה לשעבר טראס. 

"אם תיפול בידינו הזכות להרכיב את הממשלה הבאה, מפלגת הלייבור תיישם את האיסור הזה, כך שהסיכוי שאזרחים צעירים יעשנו יהיה קטן מהסיכוי שיצביעו לשמרנים", צוטט ב-BBC ווס סטרלינג, שר הצללים בנושא בריאות של מפלגת העבודה הבריטית המובילה בסקרים בפער גדול. 

ההצבעה קרעה את המפלגה השמרנית השלטת, כש-178 חברי פרלמנט שמרנים הצביעו בעדה ו-57 מחבריה הצביעו נגד.  

ובינתיים, בישראל

על פי נתוני משרד הבריאות, בישראל מתים מידי שנה 8,000 בני אדם כתוצאה מעישון. יוזמות חקיקה שונות עלו לאורך השנים, אך נתקלו בסוללות לוביסטים שהצליחו לטרפדן.

בשנת 2017 קידמה ח"כ תמר זנדברג הצעת חוק דומה בישראל, שנקראה "דור ללא עישון", אולם ההצעה לא קיבלה את תמיכת חברי הכנסת, כשבזמנו כהן שר הבריאות יעקב ליצמן, שהתנגד ליוזמות שונות שנועדו להיאבק בתעשיית הטבק המקומית. בכנסת הנוכחית לא הוגשה עד כה הצעת חוק בנושא. 

תמר זנדברג. ניסתה להעביר חקיקה דומה בישראל (יונתן זינדל, פלאש 90)

בכנסת הנוכחית נרשמה התקדמות במאבק בחברות הטבק, כאשר חוקק לאחרונה חוק לפרסום תמונות נזקי העישון על חפיסות סיגריות, חוק שקידם ח"כ אושר שקלים (ליכוד) ונמנה על שורת חוקים שהשר לשעבר ליצמן מנע במשך שנים. 

בישראל שורת חוקים למניעת עישון נבלמו במשך שנים על ידי שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן.

כמו כן, החל משנת 2000, משרד הבריאות מחויב על פי חוק לפרסם מדי שנה את דוח השר על העישון בישראל. החובה בחוק מציינת את ה-31 במרץ, בכל שנה, כמועד אחרון שהשר חייב לפרסם בו את הדוח הנוגע לשנה שחלפה. 

גם השנה יפורסם הדוח באיחור, תוך הפרת חוק, כשבשנה שעברה דיווחנו כי מאז שנת 2000 בחרו במשרד הבריאות לפרסם דוחות המייצרים מצג שווא של דריכה במקום של אחוז המעשנים, כשבפועל מאותה שנה לא בוצעה בדיקה אלא מחזור נתונים משנים 2019-2000. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,916 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!