ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דוח שר הבריאות מציג: זלזול מתמשך במאבק בנזקי העישון

באיחור של כמעט שנה מהמתחייב בחוק, משרד הבריאות פרסם את דוח שר הבריאות על העישון בישראל לפי נתוני שנת 2020. הדוח כולל נתונים חלקיים בלבד, מידע ממוחזר וחסרות בו המלצות מעשיות. "כ-8,000 איש מתים כל שנה מעישון והחידלון הממשלתי מבטיח כי טרגדיה זאת תימשך גם בשנים הבאות", מזהיר מומחה לבריאות הציבור
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

קופסת סיגריות (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

את הממצא המטלטל באמת הנוגע לדוח שר הבריאות על עישון בישראל 2021, שפורסם לפני כשבועיים, אתם לא תמצאו בדוח. לא מדובר בנתון המעשנים בישראל שלא נבדק כבר שלוש שנים ולכאורה נותר 20.1%, ולא מדובר בנתון העלייה בתקבולי המדינה ממיסי קנייה על מוצרי טבק שעמדו על 7.5 מיליארד שקל. לפי הדירוג של 2019, נקודות החולשה של ישראל הן היעדר תקצוב קבוע לנושא המאבק בעישון, אי שימוש באזהרות הכוללות תמונות, והיעדר מדיניות מחייבת ביחס להגנה מפני מעורבות תעשיית הטבק והניקוטין בקביעת מדיניות בריאות הציבור, וכאן מוזכר גם אי אשרור ויישום הפרוטוקול למאבק בחסר לא חוקי בטבק. 

מקריאה בדוח עולה כי על אף האיחור של כמעט שנה בפרסומו, שהיה אמור להקנות למשרד הבריאות זמן נוסף למחקר ואיסוף נתונים, רובו המוחלט של הדוח הועתק מדוח השר לשנת 2020, על נתוניו וטבלאותיו. נדמה שמקרה שבו משרד הבריאות היה מפרסם רק נתונים חדשים לעשייתו בתחום, היה מצמצם את הדוח מ-120 עמוד ל-10 עמודים בקושי, כולל דברי סגן השר. פרקים וסעיפים שלמים, כמו לדוגמה פרק ב' בדו"ח העוסק בעישון בקרב בני נוער בישראל, על כל 17 העמודים שלו, כולל טבלאות, הוא פשוט מיחזור מהדוח הקודם, כשלעיתים העבודה היחידה שנעשתה היא עבודת עימוד מחדש של הכתוב. נתונים חדשים בדוח אינם נוגעים לעשיית משרד הבריאות אלא לדיווחים כמו הדיווח מצה"ל ומארגוני המאבק בעישון. 

זו השנה השלישית ברציפות בה משרד הבריאות אינו טורח כלל לבדוק את כמות המעשנים העדכנית בישראל, ומפרסם את אותו נתון מאז שנת 2019. מדובר בנתון שחובה לבדוק כל שנה, כדי שהמשרד עצמו, כמו גם ארגוני המאבק, יוכלו לדייק את פעולותיהם להקטנת העישון. משרד הבריאות בעצמו מונע בכך יכולת להבין האם חלה עלייה, ירידה או דריכה במקום בכמות המעשנים בישראל. במקום בו יש מחדלים כה משמעותיים, יהיו גם מי שינצלו אותם, כשהכוונה היא לחברות הטבק וגורמים שונים המעוניינים לקדם מדיניות פוגענית, ועושים שימוש ברושם המוטעה כאילו אחוז המעשנים בישראל דורך במקום.

דוח ללא כמות המעשנים העדכנית בישראל

"דוח שר הבריאות על העישון מעיד על הזנחה קשה של המאבק בנזקי העישון. בולט חוסר המחויבות הפוליטית להגנה על בריאות הציבור, כפי שמשתקף גם בהיעדרו של שר בריאות מתפקד", אומר ל'שקוף" פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור. "הדוח מחמיץ לחלוטין את ההזדמנות לתרום לקידום מדיניות לפיקוח על הטבק, כשהוא מפורסם באיחור ניכר, בעיתוי אומלל, ללא נתונים עדכניים, ללא פנייה לתקשורת, ללא הצגה בכנסת וללא המלצות מעשיות".

לדברי פרופ' לוין, "כ-8,000 איש מתים בישראל כל שנה מעישון והחידלון הממשלתי בנושא מבטיח כי טרגדיה זאת תימשך גם בשנים הבאות. אזהרות בתמונות של קורבנות על חפיסות הסיגריות, מדיניות יעילה ללא עלות המיושמת בכ-120 מדינות, יאפשרו להמחיש את נזקי העישון לציבור ולממשלה. אפילו נושא הגמילה מעישון נזנח ואין היום מענה תרופתי הולם לנגמלים", הוסיף פרופ' לוין המלווה את ארגוני המאבק בחברות הטבק במשך עשורים. 

דוח 2021 מתייחס לנתונים בישראל בשנת 2020, כלומר במשך שלוש שנים לא הזרים משרד הבריאות נתונים עדכניים על העישון בישראל. בדוח נכתב כי בישראל מתים מדי שנה כ-8,000 ישראלים וישראליות כתוצאה מעישון, כש-800 מהם מתים מעישון כפוי. מדובר בגורם המוות מספר אחת בישראל ובמספר קורבנות העולה פי 20 על קורבנות תאונות הדרכים בשנה. 

"אין היום מענה תרופתי הולם לנגמלים". פרופ' לוין (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

שיעור המעשנים עמד בשנת 2020 על 20.1% מכלל האוכלוסיה, כש-25.6% מהם גברים ו-14.8% נשים. שיעור המעשנים בקרב האוכלוסייה הערבית עומד על 24.4% לעומת 19.1% ביהודית. בחברה הערבית גברים מעשנים פי 3.8 מנשים, וביהודית פי 1.4. הגיל הממוצע הארצי בו מתחילים לעשן הוא 18.4. לא דווח על עלייה משמעותית בעישון נוכח תקופת מגפת הקורונה בה אנשים שהו בבית. 

נתון המצביע על הבדלים מעמדיים בעישון הוא הנתון לגבי העישון בקרב בעלי השכלה גבוהה, שם אחוז המעשנים עומד על 17.4%, בקרב בעלי השכלה בינונית על 30.1% ובקרב בעלי השכלה נמוכה על 31.6%. 

סממני הזנחת המאבק

החל משנת 2000, משרד הבריאות מחויב על פי חוק לפרסם מדי שנה את דוח השר על העישון בישראל. החובה בחוק מציינת את ה-31 במרץ, בכל שנה, כמועד אחרון שהשר חייב לפרסם בו את הדוח הנוגע לשנה שחלפה. מאז 2011, בפועל לא הייתה אפילו שנה אחת שמשרד הבריאות עמד בדרישות החוק. בין השנים 2012-2020 השתרש נוהג של פרסום הדוח בחודש מאי, חודשיים אחרי המועד המתחייב בחוק, כשהסיבה לכך נבעה מרצון לפרסומו לרגל היום הבינלאומי ללא עישון, החל ב-31 במאי כל שנה. כלומר, הפרת החוק נבעה מרצון לסייע ולמנף את השיח הנוגע למאבק בעישון. 

החל משנת 2021 הפרת החוק של משרד הבריאות החלה לפרוץ גבולות, האיחור של חודשיים שהתקיים בעבר ולטענת המשרד נבע מתכלית כלשהי, התרחב לשמונה חודשים של איחור בפרסום הדוח על שנת 2019, ול-11 חודשי איחור בפרסום הדוח הנוגע לשנת 2020. את עומק הזלזול ניתן למצוא אפילו בדוח עצמו, שלארגוני המאבק ולאנשי המקצוע בתחום לא חידש דבר, לאור שנתוניו הם פחות מ"כשלג דאשתקד". אפילו שהדוח יצא באיחור של כמעט שנה, חלק מסעיפי הדיווח לא כוללים נתונים הנוגעים לשנת 2021, שאמורים להימצא כבר מזמן בידי משרד הבריאות, כמו גם נתונים משנת 2022. 

אילוסטרציה. צילום: דוד כהן, פלאש 90

כך זה למשל בפרק ח' העוסק בדיווח בדבר הוצאות על פרסום מוצרי עישון וטבק לשנת 2021, כבר בחלק הפתיח, בהדגשה, מחברי הדוח מדגישים כי למרות הכותרת, ולמרות החובה החוקית על חברות הטבק להגיש דוח למשרד הבריאות עד האחד ביוני על הוצאות פרסום שנתיות, הנתונים הם עד שנת 2020. מדוע לא כללו גם את שנת 2021? אין הנמקה. 

הנתונים של 2021 אמורים היו כבר מזמן להיות בידי מחברי הדוח במשרד הבריאות. הדבר תקף גם לנתונים על מס קניה לחפיסת סיגריות אל מול מספר חפיסות לאדם, גם שם הנתונים האחרונים נוגעים לשנת 2020 מבלי שפורסמו נתוני שנת 2021 שלבטח היו אמורים להיות ניתנים להשגה מרשות המיסים. לכאורה ניתן היה לחשוב שעוד 11 חודשים שהיו למחברי הדוח להשיג את הנתונים עשויים היו להספיק. 

הדוח כולל אזכור בעמוד 12 לדירוג ה-TCS האירופי (Tobacco Control Scale) עם כוכבית המציינת שמדובר בדירוג הנכון לשנת 2019 למרות שכבר פורסם הדירוג לשנת 2021 בדצמבר 2022, כלומר ניתן לכלול בדוח היוצא באיחור של שנה את הנתונים העדכניים. מחברי הדוח מתעלמים מהדוח העדכני שפורסם בעולם כולו, ושניתן להגיע לממצאיו בחיפוש פשוט, ומתייחסים רק לנתוני 2019. יתכן שהדבר נובע מהעובדה שבדוח בשנת 2019 ישראל עלתה למקום ה-7 בדירוג והתבוננות בדוח מ-2021 מראה שהידרדרנו למקום ה-14 (סליחה על הספוילר למי שרצה לחכות לדוח השר הבא). 

הזלזול מתמשך

ניתן היה לחשוב שעם נתונים והשלכות מזעזעות, הן מבחינה בריאותית, כלכלית וחברתית, כמו שיש למגפת הטבק לאורך עשורים רבים, משרד הבריאות ישקיע מאמצים הולכים וגדלים, יקצה משאבים משמעותיים, בניסיון להילחם בחברות הטבק ובעישון. אולם המציאות מצביעה על מגמה הפוכה, על זלזול מתמשך ומעמיק, על היעדר הקצאת משאבים מינימליים, היעדר חזון והיעדר רצון והבנה לגבי החובה של משרד הבריאות לנהל מאבק בלתי מתפשר כדי להתחיל ולהקטין את ממדי התופעה הקטלנית ולהוביל למיגורה עוד בימי חיינו. 

עצוב מאוד שרעיון עם סיסמה כמו "עתיד ללא עישון", לא תמצאו בימנו במשרד הבריאות, אלא בפרסומות ציניות של חברת טבק כמו פיליפ מוריס. אפילו בכל מה שקשור לחזון, משרד הבריאות בישראל נותן לחברות טבק להכתיב לו את הקצב. 

ממשרד הבריאות נמסר: "משרד הבריאות נמצא כעת בעיצומו של סקר לאומי חדש, שחלק מתוצאותיו יתפרסמו בדוח 2022, לקראת היום הבינלאומי ללא עישון שיצוין בחודש מאי.

משרד הבריאות ממשיך במאמצים למיגור תופעת העישון ולנסות למנוע ככל שניתן את החשיפה למוצרי העישון החדשים, בקרב כלל האוכלוסייה ובני הנוער בפרט. בנוסף, המשרד עובד עם השלטון המקומי על תוכניות למיגור ולמניעת העישון במרחב הציבורי יחד עם הרשויות המקומיות, זאת במסגרת התוכנית הלאומית "'אפשריבריא'".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. משרד הבריאות נכבש על ידי לוביסטים.
    תאגידי הטבק והתרופות קובעים למערכת הבריאות הציבורית את סדר היום הרצוי להם. החיבור הזה הוא פלילי, מושחת ומזיק לבריאות.
    תודה על החשיפה החשובה.

  2. אתמול טיילנו עם הילדים בת״א. אי אפשר ללכת ברחוב בלי לנשום עשן סיגריות *כל הזמן*. מעשנים פה כמו במדינת עולם שלישית. לפחות פעם היו תשדירים נגד עישון. היום אם אתה מעיר למעשן מסתכלים עליך כמו על אחרון הבומרים. כאילו אתה מעיר לו על זה שהוא לבש קצר כאשר קר מדי בחוץ. החשיבה שהם מכריחים אותך ואת הילדים שלך לנשום חומרים מסרטנים אפילו לא נכנסת למערך השיקולים שלהם.
    ובכלל התחשבות באחרים נהייתה בעשור האחרון משהו שמקפידים להמעיט בו. אנחנו חיים בחברה סוציופטית שמקדמת הגשמת העצמי על כל תשוקותיו על פני כל ערך אחר. בעע

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!