ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הממשלה סוף סוף הציגה תכנית סיוע לתושבי הצפון אך שכחה לברר לאיזה סיוע הם זקוקים

לאחר יותר מחצי שנה, אתמול הממשלה הציגה את תכנית הסיוע "צפונה" • ראשי הרשויות המפונות טוענים שהתכנית לוקה בחסר והוכנה ללא תיאום איתם, וחשפו שהטיוטה עם פרטיה הוגשה להם רק בשבוע שעבר • מתוך תקציב של 6.5 מיליארד שקלים רק 1.6 מיליארד מיועדים לצרכים אזרחיים וחברתיים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יו"ר הוועדה מיכאל ביטון וראש עיריית קריית שמונה אביחי שטרן, בדיון אתמול (צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)

אתמול (שני) בוועדה המיוחדת לחיזוק ופיתוח הנגב והגליל של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון (המחנה הממלכתי), סוף סוף הוצגה החלטת הממשלה הנרקמת לסיוע לתושבי הצפון במלחמה, לאחר יותר מחצי שנה מאז החלה. לדברי ראש המועצה האזורית מטה אשר וראש עיריית קריית שמונה, שנכחו בדיון, התכנית, שהוצגה להם לראשונה בשבוע שעבר, לא נותנת מענה מספק עבור צרכי השיקום של יישובי קו העימות וחיזוק המועצות המקומיות והאזוריות בצפון.

את החלטת הממשלה ותוכנית הסיוע המוצעת הציגה סמנכ"לית אגף פנים, תכנון ופיתוח במשרד ראש הממשלה, הדס שון-לוי, שאיחרה לדיון בחצי שעה בגלל הכאוס שנוצר אתמול במערכת החינוך בעקבות ההודעה המאוחרת של צה"ל על הורדת הכוננות והפעלת המסגרות החינוכיות. על פי שון לוי מדובר למעשה בתכנית מפוצלת: "צפונה" – שהיא תכנית סיוע למתן מענים מיידיים בתקציב של 3.5 מיליארד שקלים, ויחד איתה תוכנית הנפרסת על פני ארבע שנים, שטרם אושרה תקציבית, אך אמורה להיות מתוקצבת בכ-3 מיליארד שקלים לצרכי פיתוח יישובי קו העימות. 

הפגנה בצומת עמיעד בצפון (צילום: סולומון וישקאוצן)

אולם, מתוך התקציב המיועד למענים מיידיים בתכנית צפונה, 1.4 מיליארד שקלים המיועדים לצרכי מיגון היישובים וחצי מיליארד נוספים למרכיבי ביטחון נוספים. נזכיר כי ב-2018 הוחלט על אישור תכנית רב שנתית בתקציב עתק, "מגן צפון" ותכנית "מגן העורף", למיגון יישובי קו העימות, אך אף אחת לא הגיעה לכדי ביצוע כפי שהובטחה. לדברי ראש עיריית קריית שמונה, אביחי שטרן, וראש מועצת מטה אשר, משה דוידוביץ', תכנית המיגון כפי שהיא מוצגת כיום אינה רלוונטית. "ראינו איך טילים נכנסים ויוצאים מהצד השני של הממ"דים. עלות הממ"דים תעלה בהתאם לתקן שיתווסף", אמר שטרן בדיון. 

על פי תכנית הממשלה, המענה לכלל ההיבטים האזרחיים-חברתיים-קהילתיים, אליו תושבי הצפון המפונים ובעלי העסקים הקורסים משוועים, אמור להסתכם ב-1.6 מיליארד שקלים שנותרו מתקציב תכנית "צפונה". בין המטרות הכלולות בתקציב: שמירת הרצף החינוכי, סיוע לאיחוד הקהילות, שמירה על ענפי תיירות, החקלאות ועסקים, שמירה על החוסן ברמת הפרט והמשפחה, הכשרות תעסוקתיות למפונים וקידום חלק מתכנית פיתוח רב-שנתית. 

לתכנית הרב-שנתית, שאמורה להימשך עד 2028, עדיין אין תקציב מאושר והיא מיועדת להיכלל בתקציב 2025. היו"ר ביטון אמר בשיחה עם "המקום הכי חם" כי על הממשלה לדאוג להעביר לפחות פעימה אחת של מיליארד שקלים עוד השנה, ב-2024, והוסיף שכדי להבטיח שהתקציב לא יוסת לצרכים אחרים, "חשוב שהתוספת של 3 מיליארד שקלים המיועדים לתכנית יעוגנו בסעיף תקציבי ייעודי לשיקום הצפון".

לשם השוואה, בכל הנוגע לסיוע ליישובי הנגב המערבי ועוטף עזה, העבירה הממשלה בהחלטה להקים את מנהלת "תקומה" בתקציב של  18.5 מיליארד שקלים תוך עשרה ימים בלבד. שון-לוי אמרה בדיון כי על תכנית הצפון עבדה הממשלה כחצי שנה ולכן אין מה להשוות ביניהן. לדבריה, כוונתם היתה להעביר את התכנית ביום רביעי הקרוב, אולם לבקשת ראשי הרשויות שנכחו בדיון היא אמורה להתעכב על מנת לעבור שיפורים שיתאימו אותה לצרכים האמיתיים של יישובי הצפון. 

מחסור במשאבים

"התכנית ששיווענו אליה חצי שנה הוצגה היום והיא מוכנה ב-50 אחוז בלבד", אמר דוידוביץ'. "זו תכנית ראשונית שיכולה להוות בסיס. אנחנו צריכים תכנית מקיפה כפי שנעשתה בתקומה. תכנית מסודרת בלי חורים שחורים ובלי מיליארד רק למיגון. אנחנו רוצים לדייק". 

שטרן הוסיף כי התכנית שהוצגה לו בשבוע שעבר היתה מתוקצבת ב-3.5 מיליארד שקלים ורק לאחר הגשת הערות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הפנים משה ארבל הוכפל התקציב. לטענתו חסרים בתכנית קריטריונים לחלוקה דיפרנציאלית של הכספים לפי רשויות, כך שלא ברור עדיין בהחלטה כמה כסף תקבל כל רשות ועבור אילו צרכים. "זה שאין קריטריונים ויש איקסים במקום סכומי כסף, מדיר שינה מעיני", הסביר שטרן.

תושבים מתפנים מקריית שמונה, אוקטובר 2023 (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)
תושבים מתפנים מקריית שמונה, אוקטובר 2023 (צילום: אייל מרגולין, פלאש 90)

"התכנית הממשלתית המוצגת לצפון עדיין חסרה במשאבים ומרכיבים דחופים בתחומי הסיוע לעסקים ושימור תיירות, חקלאות ותעשייה בקו הגבול", אמר ביטון ל"מקום הכי חם". 

בסיכום הדיון ביקש ממשרד הפנים מענקים גמישים עבור יישובים שלא פונו, שיועברו לרשויות ואלו יחלקו אותם על פי צורך ודחיפות. כמו כן הוא ביקש לזרז מענקים המיועדים למשפחות המפונות כבר לפני כניסת החג. ממשרד הכלכלה ביקש ביטון הלוואות לעסקים הקורסים בצפון. "הם לא רוצים דגים, הם צריכים חכות ואין להם כלום. לא חכות לא מים ולא דגים. כנסו לאירוע – תנו כלים, מענקים והלוואות ומיפוי של העסקים הקורסים". 

היו"ר ביטון דרש מנציגי משרד ראש הממשלה שעד היום (שלישי) בחצות יוגש לו מכתב עם הצהרה של 8 ראשי הרשויות המפונות כי הם מתואמים עם הממשלה על התוכנית, תקציבה ופרטיה וכי היא נעשתה בברכתם ובהסכמתם. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

2 תגובות

  1. מי שלא יודע להוציא מכתב מסוגנן כהלכה לא יודע להכין תוכנית רצינית. מה לא ברור בזה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,911 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!