ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פרצה מסוכנת: ח"כים בדימוס שהפכו ללוביסטים נכנסים למשכן ללא תיעוד

מדיניות תמוהה הנהוגה בכנסת מאפשרת לח"כים לשעבר להיכנס למשכן מבלי שביקורם יירשם • כך נוצר מצב אבסורדי שבו ח"כים שהפכו לשדלנים יכולים לעבור בשערי הכנסת ללא כל תיעוד
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

משכן הכנסת (צילום: הדס פרוש / פלאש 90)

קהל רב עובר בשערי הכנסת מדי יום ביומו. חברי כנסת, יועצים פרלמנטריים, מאבטחים, עיתונאים, לוביסטים – כולם, למעשה – מחויבים ברישום מסודר בכניסה למשכן. אך קבוצה אחת של אנשים באה והולכת באין מפריע, וללא כל רישום: חברי הכנסת לשעבר. רבים מהם עושים הסבת מקצוע לשדלנים מקצועיים. כך, בחסות מדיניות הכנסת התמוהה, חברי כנסת בדימוס ולוביסטים בהווה עוברים מתחת לרדאר.

מערכת "שקוף" הגישה בקשה במסגרת חוק חופש המידע, לקבל את רשימת חברי הכנסת בדימוס שנכנסו למשכן בכנסת ה-24. "חברי כנסת לשעבר אינם נדרשים להעביר את תעודות חבר הכנסת שברשותם בכניסות לכנסת, ולכן אין במערכות המידע של הכנסת מידע מסוג זה", נמסר לנו בתגובה. אין מדובר במדיניות של יו"ר הכנסת הנוכחי, ח"כ מיקי לוי (יש עתיד), והתשובה תקפה גם לכנסות הקודמות. 

בניגוד ללוביסטים, שכניסתם למשכן חייבת דיווח וחלות עליה הגבלות מסוימות, חברי כנסת בדימוס מקבלים אישור כניסה חופשי, ללא כל הגבלות. משמעות הדבר היא שלא ניתן להתחקות אחר פעילותם. מדובר במצב מסוכן – פרצה המאפשרת זן של שדלנים בהסוואה.

ושוב הדלת מסתובבת

לפי מחקר של בנק ישראל על תופעת "הדלת המסתובבת" – מעבר בכירים מהמגזר הציבורי לפרטי – רק בין השנים 2007-2015, יותר מ-50 חברי כנסת לשעבר קיבלו ג'ובים מפנקים בגופים מסחריים משמעותיים במשק. התופעה ממשיכה במלוא עוצמתה גם בשבע השנים האחרונות, ובין השמות הבולטים ניתן לציין את יו"ר הכנסת לשעבר, דליה איציק, שמונתה לדירקטור אצל רשת חנויות רמי לוי שיווק השיקמה, ציפי לבני שמונתה לאחרונה לדירקטור בבזק ואיילת נחמיאס- ורבין שמונתה לדירקטור במגוריט ישראל. 

גופים מסחריים מעוניינים במינוי חברי כנסת לשעבר כדירקטורים כדי לרתום את שמם ויוקרתם לשמו של הגוף, וכדי להשתמש, בעת הצורך, בקשריהם בקרב מקבלי ההחלטות. בתקופות בהן הגוף בו הם מועסקים נדרש לקדם אינטרס משמעותי מול הכנסת או הממשלה, לא מן הנמנע שאותם ח"כים לשעבר מופעלים כדי לסייע בקידום האינטרס, בין היתר באמצעות הגעה פיזית לכנסת. 

כשאלה מגיעים למשכן כדי לקדם אינטרסים של חברה ספציפית, הם מתפקדים כ"לוביסטים ביתיים" – שדלנים המועסקים באופן קבוע בחברה אחת שאותה הם מייצגים. אך ישנם גם חברי כנסת שנפלטו היישר לחיקן של חברות לובינג מסחריות, כמו ח"כ איתן ברושי המועסק בחברת "גלעד לובינג", או ח"כ יואל חסון, ששב לחברת הלובינג "הקבינט", שהקים עוד לפני שנבחר בשנית לכנסת ה-20. אלה מוגדרים כ"לוביסט צד-שלישי" ומחויבים בהגבלות הנגזרות על שדלנים מחוק הכנסת, כמו למשל ענידת סרט כתום ברחבי המשכן. 

שב לחברת הלובינג שהקים עוד לפני שנבחר. חבר הכנסת לשעבר יואל חסון (צילום: ויקימדיה)

החמקנים

בישראל רק שדלנים צד-שלישי (המכונים גם "שדלן – יועץ") מחויבים ברישום כשדלנים על פי חוק הכנסת, וכפופים למגבלות מסוימות במשכן הכנסת. זאת בניגוד ל"לוביסטים ביתיים" שאינם מחויבים ברישום במרשם הלוביסטים. 

20 מדינות בעולם חוקקו חוק לוביסטים. 18 מתוכן (82%) מחשיבות "לוביסטים ביתיים" מסוגים שונים תחת הגדרות החוק, ומחייבות אותם בהגבלות מסוימות ובשקיפות פעילותם. ישראל, לעומת זאת, משתייכת למועדון מצומצם (הכולל את אנגליה, פולין ואוסטרליה), שבו קיימת הגדרה צרה של לוביסט. 

לא רק ח"כים בדימוס משמשים "לוביסטים ביתיים", כמובן, אך הללו נהנים מחופש פעולה יוצא דופן. בעוד ש"לוביסטים צד-שלישי" מחויבים בתיעוד ורישום, חברי כנסת לשעבר שעובדים עבור חברה מסוימת, לא רק שפועלים בחופשיות רבה יותר – אלא לא מתועדים כלל. לא קשה לדמיין סיטואציה שבה אחד מהם מגיע היישר למזכירות הוועדה שניהל פעם.

אישור כניסה לכל החיים 

רוב חברי הכנסת בדימוס אינם פוקדים את המשכן למעט לצרכי הגעה לטקסים. גם אז, מדובר בפעמים בודדות בשנה, אם בכלל. חברי כנסת לשעבר המגיעים לכנסת בדחיפות גבוהה יותר, כנראה עושים זאת במסגרת עיסוקיהם החדשים. לכן עולה השאלה מדוע בכלל להעניק לחברי כנסת יוצאים כרטיס כניסה חופשי לכל חייהם? אם הללו מגיעים לטקס פעם בשנה, לא הגיוני יותר לחלק אישורי כניסה חד-פעמיים? 

אך גם אם מותירים את אישור הכניסה החופשית על כנו, בהחלט ניתן לדרוש את החזרתו במקרים בהם חבר הכנסת הופך ללוביסט. מדובר בנבחר ציבור שאישור כניסה כזה אמור לשמש אותו לעשייה לטובת הציבור ולא עבור גורם מסחרי.

מוטב אם מוסדות הכנסת יתייחסו לסוגיה בהקדם ויוציאו נוהל שיחייב תיעוד כל גורם הנכנס למשכן הכנסת, לרבות חברי כנסת לשעבר.

"הכנסת היא מרכז קבלת ההחלטות הישראלי והשקיפות בה צריכה להיות מלאה"

ח"כ לשעבר יואל חסון

"תמוה שכניסת ח"כים לא מתועדת"

ח"כ לשעבר מיקי רוזנטל התפלא לשמוע על הנוהל בכנסת ומסר שמאז שאיננו מכהן הגיע אליה פעם אחת לטקס כלשהו. רוזנטל הדגיש: "אין שום סיבה להסתיר, ומוזר בעיני שלא רושמים כניסות חברי כנסת לשעבר, מה גם שאנחנו יודעים שיש חברי כנסת לשעבר שעוסקים בימינו בלובינג מסחרי וחלקם בלובינג-ביתי".  

ח"כ לשעבר יואל חסון, מבעלי חברת הלובינג "הקבינט", הגיב גם הוא לדברים. "הופתעתי מתיאור המצב והייתי בטוח שכניסתו של כל אזרח לכנסת מתועדת – החל מבעלי אישורים רשמיים (שרים וח"כים), דרך פקידים מקצועיים ושדלנים בעלי היתר כניסה ועד אזרחים מן השורה המגיעים לביקורים חד פעמיים", אמר. 

"נראה לי תמוה שכניסתם של ח"כים לשעבר אינה מתועדת, והדבר צריך להשתנות. הכנסת היא מרכז קבלת ההחלטות הישראלי והשקיפות בה צריכה להיות מלאה. גם מבחינה טכנית, אין שום בעיה לתעד את כניסתם של מאה אחוז ממבקרי הכנסת, בייחוד כאשר כל אחד, גם ח"כ לשעבר, נדרש להציג את אישור הכניסה הקבוע בשערי הכנסת".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. האם עזמי בשארה יוכל להיכנס לכנסת ללא תיעוד? אני חושש שהצעד האפקטיבי ביותר הוא למצוא ח"כ לשעבר ערבי ולנצל את הרצון של הח"כים היהודיים למנוע את כניסתו. ברגע שתוקם הוועדה יהיה קל הרבה יותר לטפל בלוביסטים. זה אולי מכוער, אבל זה כיוון הרבה יותר סביר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!