ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בעקבות המלחמה: היוזמה המחודשת להגבלת מספר השרים בממשלה

מחדל שבעה באוקטובר, היציאה למלחמת "חרבות ברזל" והמשבר הכלכלי המתפתח, גררו ביקורת על גודלה חסר התקדים של הממשלה הנוכחית. כעת, ח"כ מטי צרפתי הרכבי מעלה שוב את הצעת חוק, שאותה אימץ נתניהו בעבר, להגבלת מספר השרים ל-19. "ממשלות מנופחות משרתות רק צרכים פוליטיים", אומרת מגישת ההצעה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ממשלת ישראל ה-37, בטקס ההשבעה ב-29 בדצמבר 2022 (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

על שולחן הכנסת הונחה היום (שני) הצעת החוק "הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון – הגבלת מספר שרים וסגני שרים)", אותה הגישה ח"כ מטי צרפתי הרכבי (יש עתיד). מדובר באותה הצעת החוק שהוגשה בעבר על ידי יו"ר המפלגה יאיר לפיד, והשלימה הליך חקיקה ב-2013 בממשלתו השלישית של ראש הממשלה בנימין נתניהו, ממשלת נתניהו-לפיד. 

לאור לחצו של לפיד ב-2013, כיוון שסוגיית הגבלת כמות השרים הייתה הבטחת בחירות מרכזית שלו, בממשלת נתניהו אליה נכנס לפיד כיהנו רק 21 שרים, והחוק שעבר נועד להבטיח כי בכנסת הבאה יכהנו עד 19 שרים. אלא שבממשלה הבאה, ה-34 של ישראל, הקפיא ראש הממשלה נתניהו את התיקון לחוק באמצעות הוראת שעה לפיה כניסת התיקון לתוקף תחול רק מהממשלה ה-35. בשנת 2019, עם כינון ממשלת נתניהו החמישית, ממשלת הקורונה עם בני גנץ, בוטל סופית התיקון לחוק ישר עם הקמת הממשלה.

למרבה האירוניה גם בממשלה שבראשה עמדו לפיד-בנט, "ממשלת השינוי", כיהנו מספר שיא לזמנו של למעלה מ-30 שרים, לאחר שכשל בשכנוע שותפיו הקואליציוניים בצורך להגבלת כמות השרים. "נכשלתי במספר השרים, זה חלק מהדרך להקים ממשלה", ענה בזמנו לשאלה הנוגעת לגודל הממשלה שהוקמה. 

עתה שב והונח אותו חוק, לראשונה על שולחן הכנסת ה-25, אולם הפעם מובילה את קידום הצעת החוק ח"כ צרפתי-הרכבי, ואליה הצטרפו 16 ח"כים מהסיעות יש עתיד, העבודה, חד"ש-תע"ל ורע"ם. 

נתניהו ולפיד (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

"בממשלת ישראל לא צריכים להיות יותר מ-19 שרים. ממשלות מנופחות הן בזבוז משווע של כספי ציבור, הן מייצרות בירוקרטיה, סרבול וחוסר יעילות והן משרתות רק צרכים פוליטיים", מסרה מגישת החוק ח"כ צרפתי-הרכבי ל"שקוף", "יש מדינות רבות גדולות מאיתנו שמתנהלות עם ממשלות רזות ויעילות, זה לגמרי אפשרי. העובדה שגם בעת מלחמה ומשבר כלכלי משמעותי, ממשלת ישראל עדיין מונה מספר שיא של 38 שרים וחמישה סגני שרים היא פשוט הפקרות. זו הסיבה שהגשתי הצעת חוק שתגביל את מספרם המירבי של שרי ממשלת ישראל ל-19".

במידה והצעת החוק תתקבל היא עתידה לבטל את הוראת החוק שמאפשרת לראש הממשלה למנות שרים וסגני שרים ללא הגבלה בשל צרכים פוליטיים. 

מחדל השבעה באוקטובר, היציאה למלחמת "חרבות ברזל" וההשלכות הכלכליות של המצב, גררו ביקורת ציבורית נרחבת על גודלה חסר התקדים של הממשלה הנוכחית. הביקורת הובילה בפועל לסגירת משרד ההסברה, המשרד למעמד האישה, ועם מינויו אתמול של השר אופיר אקוניס לקונסול ישראל בניו-יורק, בוטל גם משרד המודיעין

אולם למרות הצמצום הסמלי של כמות משרדי הממשלה ושריה, עדין רחוקה הדרך של ישראל מהגעה לכמות משרדי ממשלה ושרים המקובלת במדינות ה-OECD. כפי שפרסמנו בשקוף בפברואר, ישראל היא שיאנית בכמות השרים ומשרדי הממשלה ביחס למדינות בסדר גודל שלנו בקרב המדינות החברות בארגון ה-OECD. 

כפי שניתן לראות בטבלה, ברוב המדינות כמות השרים נעה סביבות ה-20 שרים, וכמות משרדי הממשלה סביב 17-18 משרדי ממשלה. 

החוק שהניחה ח"כ צרפתי-הרכבי אמור להיות בבחינת הכפפה שנתניהו אמור להרים, לאור שמדובר בחוק שממשלה בראשותו חוקקה בעבר, ולאור שברור לכל שתחולתו לא תתרחש בכנסת הנוכחית אלא מהכנסת הבאה. 

ב-2020 פרסם פרופ' עופר קניג מהמכון הישראלי לדמוקרטיה מחקר השוואתי שבסופו שתי הצעות לגבי מספר משרדי הממשלה הנדרשים בישראל. "גם ביחס למדינות דמוקרטיות הדומות לנו מבחינת גודל האוכלוסייה – המספר המסתמן של משרדי הממשלה בישראל קיצוני וחריג", קבע קניג במחקרו, תוך שהוא מדגיש כי ממשלות קטנות יעילות יותר, תורמות לחיסכון תקציבי ולהגברת האחריותיות, ומגבירות את האמון הציבור במוסדות הדמוקרטיים 

מלשכת ראש הממשלה לא הגיבו לשאלה אם בכוונתו לקדם תמיכת ממשלתו בהצעת החוק.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!