ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אנגלמן: ביקורת על הצבא לא סותרת הקמת ועדת חקירה ממלכתית

על פי מספר פרסומים מהתקופה האחרונה, נטען כי מבקר המדינה מנסה "לגלגל" את האחריות למחדלי המלחמה מהדרג הפוליטי לדרג הצבאי • בהודעה הבהיר אנגלמן כי "איש לא יהיה חסין מביקורת עמוקה ונוקבת, בדרג המדיני, הצבאי והאזרחי"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן (צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90)

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הבהיר היום (חמישי) כי פעולות הביקורת שבהן פתח בימים האחרונים אינן סותרות החלטה על הקמת ועדת חקירה ממלכתית, אם זו תתקבל. את הדברים אמר בתשובה לכמה פרסומים מהעת האחרונה על טענות של גורמים שונים שלפיהן אנגלמן מנסה באמצעות הביקורת להטיל את האחריות למחדלי המלחמה על הדרג הצבאי, ולהסית את האש מהדרג המדיני והפוליטי.

על פי טענות של "גורמים ביטחוניים" שצוטטו בכמה פרסומים, פעולות הביקורת של אנגלמן למעשה לא יותירו מרווח פעולה או קשב ציבורי לוועדת חקירה ממלכתית. על כך אמר אנגלמן בהודעתו כי "הביקורת אינה מאיינת כלל וכלל הקמת ועדת חקירה ממלכתית. ההיפך הוא הנכון: חוק מבקר המדינה מאפשר למנות ועדת חקירה על בסיס דוחות של המבקר". ואכן, לפי חוק מבקר המדינה (סעיף 14) לוועדה לענייני ביקורת המדינה יש סמכות להורות על הקמת ועדת חקירה ממלכתית בהתבסס על הממצאים המופיעים בדוחות המבקר. 

על פי הפרסומים, אנגלמן דרש מהרמטכ"ל הרצי הלוי גישה מיידית לחומרים צבאיים ומאגרי מידע שנוגעים לעשרות נושאים, לרבות כאלה שנמצאים בתפר שבין צה"ל לבין הדרג הפוליטי. זאת, לפי הפרסומים על מנת "לגלגל אחריות לדרג הצבאי ולנטרל את האיום לפוליטיקאים מוועדת החקירה". 

הרמטכ"ל הרצי הלוי ודובר צה"ל דניאל הגרי (צילום: פלאש 90)

חלק מביקורת נובע מהעובדה שאנגלמן מונה על ידי נתניהו ונחשב למבקר חלש ונוח לשלטון. בעבר עיכב או גנז דוחות שאינם נוחים לנתניהו וספג ביקורת לאורך תקופת כהונתו בשל גישתו הרפה. אף שחלפו כבר כשלושה חודשים מאז המחדל הביטחוני האיום של 7 באוקטובר ומחדל השיתוק הממשלתי שלאחריו, פעולות ביקורת מקיפה עדיין מדשדשות. 

פרסומים אלו הגיעו בין היתר על רקע מכתב שהוציא לאחרונה אנגלמן לכלל הדרגים – ראש הממשלה, השרים הרלוונטיים, וכן לגורמים הרלוונטיים לעבודת הקבינט המדיני-ביטחוני, הקבינט הכלכלי-חברתי, לגורמי צה"ל והמערכת הממשלתית. במכתב הוא עדכן כי משרד המבקר החל בבדיקת המחדלים שקדמו לטבח שאירע ב-7 באוקטובר. 

לצד הביקורת על פוליטיזציה של הביקורת על המלחמה, עלו גם טענות על כך שאנגלמן דווקא מעכב את תחילת ביצוע הביקורת המקיפה הנחוצה לבירור ותיקון הליקויים. במהלך החודשים האחרונים סיקרנו בהרחבה בשקוף את הצורך בפתיחה בחקירה של הכשלים הבטחוניים שהביאו למחדל שאירע בשביעי באוקטובר מבלי להמתין לשוך הקרבות. בראיון שערכנו עם שלמה רז, דובר מבקר המדינה לשעבר בנושא, הבהיר רז שיש משמעות קריטית לבירור האירועים בעודם מתרחשים, ולא לאחריהם, וייתכן שהתמהמהות במקרה כזה עלולה להיות הרסנית לבירור האמת. כמו כן פרסמנו את המכתבים שנשלחו למבקר על ידי יו"ר הוועדה לענייני ביקורת המדינה, ח"כ מיקי לוי, למבקר המדינה בדרישה להתחיל בביקורת ביטחונית בהקדם. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים במשרד הביטחון בתל אביב, 22.11.23 (צילום: חיים גולדברג)

בהודעתו מהיום חזר אנגלמן פעם נוספת על הצהרותיו: "כפי שהמבקר שב והבהיר, ביקורות על הכשלים שקדמו לטבח ה-7.10 ופעילות הצבא באותו יום ולאחר מכן יתבצעו בהתאם להתפתחות המלחמה". עוד הוא הבהיר כי הביקורת שהוא עורך כעת נוגעת ל"כל הסוגיות האזרחיות, ובחלק מהנושאים הביטחוניים, כמו כיתות כוננות ועוד".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!