ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

מספר שיא של לוביסטים מתעשיות הגז והנפט בוועידת האקלים

ועידת האקלים של האו"ם מתקיימת בימים אלה בדובאי בהשתתפות לפחות 2,456 שדלנים • נשיא הוועידה, שמשמש כמנכ"ל של אחת מחברות הנפט הגדולות בעולם, הכחיש לאחרונה את הקשר בין הפסקת ייצור דלק מאובנים לעמידה ביעדי הוועידה • מקורות במשרד החוץ הישראלי: נראה כי התאחדות התעשיינים בישראל לא נסעה השנה, מסיבות ביטחוניות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הלוגו של ועידת האקלים השנתית של האו"ם

לפחות 2,456 שדלנים (לוביסטים) של תעשיות הגז והנפט משתתפים השנה בוועידת האקלים השנתית של האו"ם (COP28), המתקיימת בימים אלה בדובאי. כך עולה מפרסום של קואליציית הארגונים KBPO – Kick Big Polluters Out.

מדובר במספר שיא של שדלנים המשתתפים בוועידה – יותר מפי ארבעה ביחס לשנה שעברה, אז, לפי פרסומים, הגיעו לוועידת האקלים שהתקיימה בשארם א-שייח' כ-600 שדלנים של תעשיות הנפט והגז.

הנתון שהציגה KBPO מדאיג גם בהשוואה למשלחות אחרות. אם מתייחסים לשדלנים שמגיעים השנה כדי לקדם אינטרסים של חברות גז ונפט כמו Shell ו-ExxonMobil כמשלחת בפני עצמה, מדובר במשלחת השלישית בגודלה. זאת אחרי ברזיל ששלחה השנה 3,081 נציגים מטעמה (ברזיל אמורה לארח את ועידת האקלים COP30 ב-2025), והמשלחת מאיחוד האמירויות, שמארחת את הוועידה השנה, ומונה 4,409 אנשים.

כמו בשנה שעברה, כך גם הפעם, את הוועידה הבינלאומית מארח סולטאן אל-ג'אבר, שמשמש במקביל מנכ"ל של אחת מחברות הנפט הגדולות בעולם – ADNOC, הממוקמת במקום ה-12 בעולם בכמות הנפט שהיא מייצרת.

הדיווח של KBPO מגיע שלושה ימים אחרי חשיפה של הגרדיאן הבריטי לפיה אל-ג'אבר טען בשיחת זום בנושא משבר האקלים כי "אין מדע" לכך שנדרשת הפסקת ייצור דלק מאובנים כדי להגביל את תהליך ההתחממות הגלובלי ל-1.5 מעלות צלזיוס.

האמירה, שהוקלטה בשיחת זום, גררה תגובות קשות ממדענים, שאמרו עליה כי היא גובלת בהכחשת תהליך ההתחממות הגלובלית. ביממות האחרונות ניסה נשיא הוועידה לתקן את הנזק שנגרם מחשיפת דבריו. 

צילום מסך מתוך שיחת הזום שפורסמה בגרדיאן

נוכחות רעילה

קואליציית KBPO קמה במטרה לאסור כניסה של גורמים מזהמים לוועידות האקלים הבינלאומיות של האו"ם. הקואליציה מונה יותר מ-450 ארגונים ברחבי העולם המאוחדים בדרישה להפסיק את היכולת של המזהמים הגדולים להכתיב את כללי הפעולה הנוגעים למשבר האקלים. 

ביוני השנה דיווחנו כי בוועידה הנוכחית, האו"ם אמור לקדם חובת שקיפות על הגעת שדלנים מתעשיות מזהמות, אך טרם ידוע אם המידע שפרסם KBPO נובע מחובת השקיפות החדשה.

ההודעה לעיתונות של KBPO כוללת תגובות לחשיפה, ביניהן גם תגובה מטעם אלקסיה לקלרק מארגון Start:Empowerment. "הנוכחות הרעילה של המזהמים הגדולים מכבידה עלינו במשך שנים, ומונעת מאיתנו להתקדם במסלולים הנדרשים לשמירה על דלק מאובנים באדמה", אומרת לקלרק. "הם הסיבה ש-COP28 מכוסה בערפל של הכחשת אקלים, ולא במציאות אקלימית".

גם קרוליין מוטורי מארגון IBON Africa הגיבה לחשיפה. לדבריה: "בשנים עברו, COPs הפכו לערוץ מרכזי עבור חברות רבות, שעושות 'גרין-ווש' לעסקים המזהמים שלהן ומקדמות הסחות דעת מסוכנות במקום פעולות אקלים אמיתיות. התופעה מונעת השתתפות משמעותית של קהילות אפריקאיות ושל שאר הדרום הגלובלי בעיצוב מדיניות אקלים שתשפיע בעיקר עליהן".

הזווית הישראלית

האם בין השדלנים שנשלחו לוועידה השנה נמצא נוכחות ישראלית? מקורות ממשרד החוץ שדיברו עם "שקוף" לא שוללים, אבל מסבירים שגם אם יימצאו שדלנים מהתעשיות הישראליות – יהיה מדובר בבודדים. 

לטענת הגורמים, ככל שהם יודעים, המשלחת של התאחדות התעשיינים בישראל לא יצאה לוועידה לאור דרישות הביטחון המחמירות, כיוון שהוועידה מתקיימת באיחוד האמירויות.

מפרסומים בכלי תקשורת בשנה שעברה עולה שלוועידת COP27 שהתקיימה במצרים, נרשמו לפחות שתי חברות גז ונפט ישראליות: רציו חיפושי נפט וחברת שברון. רישומן לוועידה התבצע בחסות התאחדות התעשיינים.

המשרד להגנת הסביבה הוא שביצע את הרישום, אך בתגובה לפניית "שקוף" הוסבר לנו כי אין ביכולתו של המשרד לספק את רשימת הגופים והאישים שנרשמו לוועידה בשנה שעברה מטעם התאחדות התעשיינים.

במענה לבקשת חוק חופש המידע, שהתקבל לפני שבועיים, נמסר כי "המשרד להגנת הסביבה היה אחראי על הרישום לוועידת האקלים COP27. המשרד רשם את כלל הישראלים שיצאו לוועידה: עובדי משרדי הממשלה, ארגוני הסביבה, אקדמיה, ארגוני חברה אזרחית, עסקים וחברות שונים". עם זאת, נכתב כי "אין למשרד ודאות באשר לחברי המשלחת מטעם התאחדות התעשיינים שהשתתפו בה בפועל, או רשימה של הגופים שנרשמו". על כן, נטען בתשובה כי אין ביכולת המשרד לספק ל"שקוף" את רשימת הנרשמים. "מומלץ לפנות להתאחדות התעשיינים לקבלת מידע מוסמך באשר לגורמים שלקחו חלק בוועידה", נכתב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. נשמח לשמוע איזה החלטות גורליות יצאו מועידת האקלים שישפיעו על המדינות לקדם חקיקה לצמצום פליטת מזהמים, מעבר לאנרגיה מתחדשת, הגנה על העצים הבוגרים, שמירה על הימים והאוקיינוסים, מניעת שימוש בתוצרי פלסטיק, מעבר לתחבורה בת קיימא וכו'. האם ועידת האקלים באה לפגוע בזיהום הסביבה ולנניע את הרווחים של החברות המייצרות דלקים פוסיליים? 🙏💚🌳♻️🌎💐

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!