ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

דיווח: האו"ם יחייב לוביסטים של חברות גז ונפט להזדהות בוועידת האקלים בנובמבר

בוועידת האקלים בדובאי לוביסטים של חברות גז ונפט יחויבו לראשונה להזדהות ברישום שיהיה גלוי לציבור. פעילים במאבק במשבר האקלים סבורים שמדובר בצעד הצהרתי בלבד, כשהיה נדרש למנוע כניסתם לוועידה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מחאה להעלאת מודעות למשבר האקלים (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

האו"ם הודיע שלראשונה בוועידת האקלים בנובמבר, שתיערך בדובאי (COP28), לוביסטים של תעשיות הגז והנפט יהיו מחויבים להזדהות ברישום, והרישום יהיה גלוי – כך לפי דיווחים ב-BBC והגארדיאן הבריטי . מדובר בצעד שהתקבל לאור הביקורת הקשה על השתתפות מאות לוביסטים של התעשיות בוועידות הקודמות, ועל העובדה שנשיא הוועידה הקרובה בדובאי, הסולטאן אל ג'אבר, הוא בין השאר גם מנכ"ל חברת נפט (וימשיך לכהן בשני התפקידים במקביל גם לאחר הפרסום). 

החלטת האו"ם אמנם תגביר שקיפות ותמזער את שיטות ההסוואה וההונאה של הלוביסטים מטעם החברות המזהמות, אך יש מי שמתחו ביקורת על כך שלא נאסרת כניסתם כליל. פאסקו סאבידו, חוקר וקמפיינר של Corporate Europe Observatory, ארגון העוקב אחר פעילות חברות מזהמות, פרסם מאמר בו טען כי חובה היה לאסור כליל את כניסת לוועידה, כשכל תפקידם הוא לחבל במאמצים למאבק במשבר האקלים. 

במשך 27 ועידות אקלים פקדו כל שנה את הוועידות מאות לוביסטים של תעשיות הגז והנפט, במטרה לטרפד את התקדמות המאבק במשבר האקלים. הם הורשו להיכנס לוועידות, להפעיל השפעתם, לקדם אינטרסים פוגעניים לאיכות הסביבה, וכל זאת תוך הסתרת זהותם והגעתם לוועידות כאורחים מטעם ארגונים שונים ומשלחות המדינות. 

עו"ד סבסטיאן דויק, עורך-דין בכיר במרכז הבינלאומי לחוקי איכות סביבה (Center for International Environmental Law), טוען שחשיבות המהלך הוא בהכרה ראשונה של האו"ם בבעיה. "כעת נוכל לדעת כמה מהלוביסטים באמת דיווחו למי הם עושים לובינג, או האם הם מנסים להסתיר מממן עקיף", הוא אומר לאתר Inside Climate News, ומוסיף שמדובר בסופו של דבר רק בצעד קטן שמשמעותו העיקרית היא הצהרתית. 

חמש חברות הנפט והגז הגדולות בעולם

מאז החתימה על הסכם פאריס בוועידת האקלים בסוף 2015 (COP21), רק חמש חברות הנפט והגז הגדולות בעולם, של, בריטיש פטרול, אקסון מובייל, שברון וטוטלאנרג'יז, הביאו לבדן לוועידות שנערכו מאז כ-403 לוביסטים, לצורך קידום האג'נדה להרחבת ייצור דלקים פוסיליים והגדלת ריווחיהן. בשנת 2022 הרווח של חמש החברות הגדולות עמד על 200 מיליארד דולר, סכום הממחיש את עוצמתן הכלכלית האדירה.  

מאז הסכם פאריס, בין השנים 2016-2023, חמש חברות הנפט והגז הגדולות בעולם הוציאו 220 מיליון דולר על לובינג בקרב מקבלי ההחלטות בארה"ב, זאת מהצהרותיהם של 1,330 לוביסטים בתקופה האמורה. בארה"ב חלה חובה לדווח על הוצאות בגין פעילות לובינג, ונתונים בנושא מתפרסמים כל רבעון. אותן חברות הוציאו כ-99 מליון יורו על לובינג באיחוד האירופי, זאת לפי הצהרות של 375 לוביסטים, שדיווח על יותר מ-200 פגישות עם פקידות בכירה באיחוד מאז 2016. 

חברת של היא בעלת הנוכחות הגבוהה ביותר בבריסל. הוצאותיה על לובינג עומדות על 32 מיליון יורו, מאז 2016, זאת על פי הצהרות 77 לוביסטים ששכרה לאורך השנים. בוושינגטון הבכורה שמורה לחברת אקסון מובייל שהוצאותיה על לובינג עמדו על 70 מיליון דולר שדווחו על ידי 360 לוביסטים. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!