ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

גם השנה: תותר כניסת חברות גז ונפט לוועידת האקלים במסגרת המשלחת הישראלית

למרות הביקורת, המשלחת הישראלית צפויה לכלול גם השנה את נציגי תעשיות הגז והנפט, שמטרתם לטרפד החלטות בתחום המאבק בהתחממות הגלובלית. למרבה האירוניה, את הוועידה הבינלאומית של האו"ם יארח השנה סולטאן אל-ג'אבר, שמשמש במקביל מנכ"ל של אחת מחברות הנפט הגדולות בעולם
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מחאה להעלאת מודעות למשבר האקלים (צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90)

ארבעה ימים בתחילת חודש יולי הנוכחי היו ארבעת הימים החמים ביותר בהיסטוריית מדידת הטמפרטורה בכדור הארץ, וזאת בצל המשך תהליך פליטת גזי החממה על ידי בני האדם. השיא החדש של טמפרטורה ממוצעת בעולם עומד עתה על 17.23 מעלות, זינוק של 0.3 מעלות מעבר לשיא האחרון שנקבע ב-2016. לפי קביעת האו"ם, פחם, גז ונפט הם גורם התורם יותר מכל גורם אחר, בפער עצום, למשבר האקלים בכדור הארץ.

בשנת 2022 רווחי תעשיות הפחם, גז ונפט בעולם טיפסו ל-220 מיליארד דולר, מה שיתכן ומסביר את העובדה שלמרות ההידרדרות האקלימית המואצת, מנהיגי מדינות העולם ממשיכים להתנהל כרגיל ולהתיר את כניסתן והתערבותן של התעשיות רבות ההשפעה האלה לדיוני ועידת האקלים של האו"ם. מעבר להיכרות עם השטח, תפקידן הוא לטרפד, להשהות ולמוסס יוזמות הפוגעות בהכנסותיהן וקשורות למאבק בתהליך ההתחממות הגלובלית. מתשובה משותפת שקיבלנו מהמשרד להגנת הסביבה ומשרד החוץ עולה שגם השנה לא יחול שינוי במדיניות המתירה לחברות גז ונפט להגיע לוועידה בחסות ישראל. 

נדמה שבוועידת האקלים COP28 העתידה להתכנס בנובמבר בדובאי, ההפקרות בהתרת השתתפות לוביסטים מטעם תעשיות הגז והנפט עתידה לשבור שיא. בשנה שעברה דווח כי בוועידת COP27 השתתפו יותר מ-600 לוביסטים מתעשיות הגז והנפט. הפרסומים העיתונאיים בנושא גררו ביקורת קשה ואף דרישה לאסור כניסת גורמי התעשיות הללו בוועידה הקרובה. אולם למרות הביקורת, בוועידה השנה תימשך התרת כניסתם.

בפעם הראשונה יו"ר הוועידה עצמו, סולטאן אל-ג'אבר, הוא במקביל מנכ"ל חברת הגז והנפט "ADNOC", חברה הממוקמת במקום ה-12 בעולם בכמות הנפט שהיא מייצרת. 

כלומר, בראש הוועידה עומד לוביסט של התעשייה, המהווה גורם מרכזי למשבר. לא בכדי לטור שהתפרסם השבוע בעיתון "הדיילי סטאר" המתאר את המצב, הוענקה הכותרת "COP28: לבקש מהשועל לשמור על לול התרנגולות".

הלוביסטים במשלחת הישראלית

גם המשלחת הישראלית לוועידת האקלים כללה בשנים האחרונות לוביסטים, מנהלי רגולציה ומנכ"לים מחברות גז ונפט שנציגיהם נרשמו לוועידה מטעם מדינת ישראל. בוועידת האקלים ישנם שני אזורים אליהם מותרת הכניסה: לאזור הירוק מותרת כניסת כל אדם או גורם שחפץ בכך, ולאזור הכחול מותרת רק כניסתם של גופים שנרשמו לוועידה מטעם מדינות. 

מטבע הדברים, האזור הנחשק יותר לכניסה הוא הכחול, שם שוהים מקבלי ההחלטות והאישים והגופים רבי ההשפעה אותם מעוניינים לוביסטים מחברות הגז והנפט לפגוש ולנסות להשפיע עליהם. לאור הביקורת שהתעוררה בנושא, אחרי 27 שנים בהן האו"ם מתיר כניסת חברות של דלקים פוסיליים לוועידה, השנה התקבלה החלטה שעיקרה הצהרתי, לפיה נציגי חברות פחם, גז ונפט בוועידה יחויבו בשקיפות ברישומם ודבר נוכחותם בוועידה יפורסם. 

מפרסומים בכלי תקשורת עולה שבשנה שעברה נרשמו מטעם ישראל לפחות שתי חברות גז ונפט לוועידת האקלים שהתקיימה בשארם א-שייח' במצרים, רציו חיפושי נפט וחברת שברון. רישומן לוועידה התבצע בחסות התאחדות התעשיינים. 

קביעת הפרמטרים הנוגעים לרישום אישים וגופים להשתתפות בוועידה היא בסמכות המשרד להגנת הסביבה ומשרד החוץ. הרישום הטכני מבוצע במשרד להגנת הסביבה באופן בלעדי ומקנה לו את היכולת להכתיב וליישם מדיניות הנוגעת לגורמים הנרשמים לוועידה מטעם המשלחת הישראלית. בתשובה לפניית "שקוף", נכון לעכשיו אין בכוונתו לאסור השתתפותם. 

מהמשרד להגנת הסביבה וממשרד החוץ נמסר:

"מדינת ישראל שמה לעצמה למטרה לעודד שיתופי פעולה בין-מגזריים ואזוריים, כדי למצוא פתרונות לאתגרים הנוצרים כתוצאה משינויים אקלימיים. משרדי הממשלה לא מטילים מגבלות גורפות מראש על סוגי הישויות הרשאיות להשתתף במשלחת הישראלית, ואולם כפי שגם מודגש למשתתפים, עצם השתתפותם אינה מקנה להם זכות להתבטא בשם מדינת ישראל, או לארגן אירועים במסגרת הביתן הלאומי הישראלי. וגם עצם הרישום אינו מקנה לנרשמים מעמד של חברים במשלחת הרשמית הישראלית לוועידה. מובן, כי הממשלה אינה מממנת גופים אחרים, והסיוע כולל את הרישום.

בנוגע לאירועים של גופים מהסקטור העסקי במסגרת הביתן הישראלי: בימים אלו מתקיים הליך בחינה של גופים בסקטור העסקי, במטרה לבחור חברות שישתתפו בביתן הלאומי הישראלי בוועידת האקלים בדובאי. ההליך מנוהל על ידי רשות החדשנות, בשיתוף פעולה עם המשרד להגנת הסביבה ומשרד החוץ.

אין מגבלה על גודל משלחות של מדינות חברות באמנת האקלים לוועידה או הקצאת מקומות מראש על ידי האו"ם באזור ה"כחול" (המתחם הרשמי ובו ביתני המדינות, באחריות האו"ם) או איחוד האמירויות באזור ה"ירוק" (המתחם המסחרי הכולל מגזר שלישי ומסחרי, באחריות המארחים).

הגם שישראל לא מגבילה מראש את כמות המשתתפים במשלחת, היא הגבילה את הגופים מהסקטור העסקי שישתתפו במשלחת ויארגנו אירועים במסגרת הביתן הלאומי הישראלי לכ-30 גופים סך הכול, שעומדים ביעדי האיפוס של מדינת ישראל ופועלים באופן אקטיבי במטרה לסייע למדינה להגשים את יעדיה בנושא זה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,909 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!