ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המדינה נאלמה: יוזמה אזרחית תציין מחר חודש לטבח

ראש הממשלה לא הכריז על יום אבל לאומי, בשלל טענות מוזרות. לוואקום נכנסו יוזמות פרטיות של משפחות הקורבנות שהכריזו על יום אבל אזרחי, כשהמרכזית שבהן היא "שבעה באוקטובר". לטענת אחד המארגנים: "אם מישהו מבין המקורבים היה נחטף, נהרג או נרצח - כבר למחרת היה יום אבל"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יוזמת "שבעה באוקטובר" שתתקיים לציון חודש לטבח

חודש אחרי שנטבחו ביישובי העוטף 1,400 איש, ראש הממשלה בנימין נתניהו ממשיך לעמוד בסירובו להכריז על יום אבל לאומי, בשלל טענות מוזרות. שלא בשונה ממחדלים אחרים בהם נוכחנו בשבועות שאחרי הטבח, גם במקרה זה, את הוואקום מנסות למלא כעת יוזמות אזרחיות פרטיות. 

המרכזית שבהן היא יוזמת "שבעה באוקטובר" שתתקיים מחר (שלישי), לציון חודש לטבח. מאחורי היוזמה עומד ערן ליטמן, אביה השכול של אוריה ליטמן, יחד עם משפחות נוספות שיקיריהן נרצחו. "חמ"ל עוטף ישראל" נרתמו לאחרונה לסייע ליוזמה, שנזקקה נואשות לגורם מארגן. 

בהודעה שיצאה מהחמ"ל נמסר כי במהלך היום יתקיימו אירועים וטקסים במוקדים שונים ברחבי המדינה. הטקס המרכזי יתקיים מחר בשעה 18:30 בהיכל התרבות בתל אביב, במעמד משפחות שכולות, התזמורת הפילהרמונית ואמנים מובילים. הטקס יהיה פתוח לסיקור תקשורתי ויועבר בשידור חי באתר www.remember710.org, ברשתות החברתיות ועל גבי מסכים במוקדים מרכזיים ברחבי הארץ.

בהודעה שיצאה מהחמ"ל נמסר כי ישנן יוזמות מקומיות רבות להשתלבות באירועי יום האבל, ושאזרחי ישראל מתבקשים מחר ללו"ז הבא, במסגרת יום האבל האזרחי: 

בשעה 11:00 בבוקר ארגונים ומוסדות רבים ברחבי הארץ (רשויות מקומיות, תנועות נוער ועוד) יורידו את הדגל לחצי התורן, יעמדו דקת דומיה להתייחדות עם זכר הנרצחים ומוסדות חינוך ותנועות הנוער יקדישו מערכי שיעור ופעולות לזכר הנופלים.

החל מהשעה 17:00, יתקיימו טקסים מקומיים ומפגשי זיכרון והזדהות ברחבי הארץ בהשתתפות משפחות שכולות, נציגי תנועות הנוער, אמנים והציבור הרחב. 

בשעה 18:00 יודלקו נרות זיכרון.

מוסדות אקדמיים ברחבי הארץ יציינו גם הם חודש לטבח.

אירועי האבל שייערכו ביום שלישי במוסדות אקדמיים
09:45 – סמינר הקיבוצים, טקס זיכרון ברחבת 70
10:00 – אוניברסיטת חיפה, מיצג שרשרת אנושית למען החזרת החטופים
11:00 – אוניברסיטת תל אביב, טקס זיכרון באולם סמולרש. הטקס ישודר גם בזום
11:00 – אוניברסיטת בר-אילן, עצרת זיכרון והזדהות עם משפחות החטופים באולם מינץ. העצרת תשודר גם בוובינר
11:00 – האוניברסיטה העברית. טקס זיכרון בקמפוס ספרא, ישודר לייב בפייסבוק של האוניברסיטה 
11:00 – הטכניון, טקס זיכרון מקוון
11:00 – מכללת כנרת, טקס זיכרון ייערך ברחבת הדקלים
11:00 – מכללת סמי שמעון, טקס זיכרון יערך בזום
11:00 – אוניברסיטת רייכמן, טקס זיכרון שיועבר גם בשידור חי באתר האוניברסיטה
11:00 – מכללת רופין, טקס זיכרון יערך ברחבה ליד גן הזיכרון בספרייה
11:00 – המכללה האקדמית תל אביב יפו, טקס זיכרון בזום
11:00 – מכללת שנקר, הדלקת נרות ברחבת הכניסה לבניין פרניק
12:00 – האוניברסיטה הפתוחה, טקס זיכרון מקוון
13:00 – אוניברסיטת אריאל, שיח מקוון עם חברים ומשפחות של חללי הטבח
13:00 – מכללת אפקה, טקס זיכרון בגינת הפיקוס
13:30 – המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט, טקס זיכרון בזום 
14:00 – מכללת אורנים, יוקרן טקס זיכרון

לאורך היום, הציבור מוזמן ללבוש חולצה שחורה ולשנות את תמונת הפרופיל ברשתות החברתיות. "אזרחי מדינת ישראל מרכינים ראש לזכר הנופלים והנרצחים", נמסר ממארגני היוזמה. "אין יישוב, מגזר או קבוצה במדינה שאסון השבעה באוקטובר פסח עליהם. איבדנו יקירים וחברים. כולנו דואגים לחיילי צה"ל בחזית ומתפללים לשובם של החטופים והחטופות. הטראומה לא הסתיימה, אנחנו עדיין בתוך האבל, אבל אנחנו לא לבד". 

נרות זיכרון בתל אביב 17.10.23 (צילום: תומר נויברג)
נרות זיכרון בתל אביב 17.10.23 (צילום: תומר נויברג)

האוחזים במושכות

מאחורי היוזמה של יום האבל האזרחי נמצא גם שניר דן. אחותו של דן נרצחה ב-7 באוקטובר, ובתה וכלתה נחטפו. בשיחה עם "שקוף" הוא לא חוסך ביקורת מההנהגה המדינית, שלדבריו לא הכריזה על יום אבל לאומי בגלל "אימפוטנציה של כל מי שנמצא שם". לדבריו, לו היה מדובר באוכלוסיות אחרות שהיו נפגעות בטבח, נתניהו היה מכריז על יום אבל כבר "באותו יום".

"לא ברור לך מי אוחז במושכות המדינה? אנשים שעושים רק לביתם, שעסוקים בג'ובים ושלמונים, עסוקים בעצמם בלבד, עסוקים בתחזוק הבייס שלהם בלבד, וכל השאר – טיקטוק", אומר דן, "שום דבר הגיוני לא עובד שם. אם מישהו מבין המקורבים היה נחטף, נהרג או נרצח, אז למחרת היה יום אבל". לדבריו: "אין שום סולידריות בכלום. הם לא מעוניינים בסולידריות. הם מעוניינים בבייס. הם מצליחים להיבחר על זה שאין סולידריות. הסולידריות תפגע בהם". 

בניגוד לדן, מכאל שחר, שלוקח גם הוא חלק ביוזמה, מעדיף שלא להתחשבן כרגע עם ההנהגה. עמית להב, בתה של בת דודתו של שחר, נרצחה בטבח בפסטיבל המוזיקה. "קטונתי להבין את מה שעובר במוחו (של נתניהו – ש"ב)", אומר שחר. "אנחנו מתעסקים באבל וביום-יום, ובמה אפשר לעשות. אם אצטרך להתעסק בכל מה שלא קורה עכשיו, מעבר לאבל הפרטי והמשפחתי, אני אשקע בתוך עצמי. אין לי עניין". 

יום אבל לאומי – בנפאל

כשבועיים לאחר הטבח, נעשה ניסיון להכריז על יום אבל לאומי, כשיותר מ-20 חברי כנסת מהקואליציה ומהאופוזיציה פנו לממשלה בבקשה לקבוע יום אבל לאומי ביום ה-30 לחודש. מאחורי היוזמה עמדה הבלוגרית דנה גת מ"חמ"ל אזרחי". 

מזכיר הממשלה, יוסי פוקס, קבע בעקבות המכתב ישיבה של הוועדה הבינמשרדית לטקסים ואירועים ממלכתיים כדי לדון בסוגיה, אולם הישיבה בוטלה. במכתב תשובה לח"כים כתב פוקס כי "בעיצומה של המלחמה וכאשר ישנם מאות חללים שטרם זוהו, אין זה המקום לקיים בעיתוי הנוכחי (במועד 30 יום לתחילתה של המלחמה על פי הצעתכם), יום אבל לאומי". 

התשובה הבהירה לראשונה באופן רשמי שנתניהו לא מעוניין בהכרזה על יום אבל לאומי ומשתמש בשלל תירוצים לשם כך. תירוץ העיתוי שבו משתמש רה"מ הוא תמוה. כשמתרחשים במדינות העולם מאורעות כגון התקפות טרור רצחניות, אסונות טבע או מוות של אישים היקרים ללב האזרחים, נהוג להכריז על יום אבל לאומי, שמשמעותו הסמלית העיקרית מסתכמת בהורדת הדגל לחצי התורן במוסדות המדינה. אין מדובר ביום זיכרון לאומי המצריך טקסים, נאומים או התארגנות כלשהי. 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אחרי אסון מירון (צילום מסך)

ימי אבל לאומיים מוכרזים במדינות העולם ביממות אחרי אסון וגם כשפעולות עדיין מתבצעות בשטח. כך היה במתקפת הטרור של אל-קעידה בארה"ב ב-11 בספטמבר 2001; בצונאמי במזרח אסיה, שבו נספו אלפי קורבנות; במתקפת הטרור בפריז בנובמבר 2015 שבה נרצחו 130 בני אדם; בפיצוץ בנמל ביירות ב-2020 שבו ביום הכריזה ממשלת לבנון על יום אבל לאומי; בפיגוע באיסטנבול ב-2016 שבו נהרגו 29 בני אדם ונפצעו מאות, והרשימה עוד ארוכה. 

ולא רק מחוץ לגבולות ישראל: רק לפני שנתיים וחצי נתניהו עצמו הכריז על יום אבל לאומי ב-30 באפריל 2021 לזכר קורבנות מחדל הר מירון. ההכרזה התבצעה באותו יום בו התרחש האסון, ויממות לפני שזוהו כל גופות הקורבנות, תירוץ נוסף שבו משתמש נתניהו כדי להסביר מדוע אינו מכריז כעת על יום אבל.

מי שכן הכריזה יום אבל לאומי לנוכח הטבח בישראל היא נפאל, שהודיעה על כך ב-10 באוקטובר, שלוש יממות אחרי הטבח, זאת לאור הדיווחים כי בין עשרה לשנים עשר מאזרחיה נרצחו בטבח בעוד אחרים מצויים בין הפצועים והנעדרים. 

היוזמה של בית הנשיא

היוזמה של בית הנשיא

ניסיון נוסף לציין את הטבח היה של בית הנשיא. ביום שבת פרסם בית הנשיא קריאה לציבור הישראלי להדליק נר לזכר הקורבנות ב-5 בנובמבר, במלאת חודש למחדל הנורא בתולדות ישראל, תחת הסלוגן "האור ינצח". בהודעה מטעם בית הנשיא נכתב כי "במלאת 30 יום לטבח הנורא, נשיא המדינה מזמין את הציבור להדליק נר בבתים, ברחבי העיר ובכל מקום, לזכרם של הנרצחים והנופלים". 

באחד הפרסומים נטען כי מאחורי היוזמה עומדות משפחות שכולות, אולם לא ברור מדוע הדלקת הנר התקיימה ב-5 בנובמבר ולא ב-6, כפי שדרשו חברי הכנסת, או ב-7 כפי שעתידות לקיים מחר משפחות נוספות. 

מה שכן ברור הוא העובדה שמדינת ישראל התפוגגה אל מול תפקודה של ממשלת ישראל ה-37 והעומד בראשה. היעדר יום אבל לאומי אינו אלא פן נוסף – מביש במיוחד – לקריסה הקולוסאלית של מוסדות המדינה. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

6 תגובות

  1. "אם מישהו מבין המקורבים היה נחטף, נהרג או נרצח – כבר למחרת היה יום אבל" – כל מילה !

  2. כל הכבוד על היוזמה, ברעננה העירייה תציין מחר יום זה, אכן קיים צורך של האנשים לתת כבוד ותמיכה למשפחות השכולות ולהוקיר את הנופלים. וכמו בכל התנהלות שלה, זו ממשלה כושלת שאינה קשובה לרחשי וצורכי העם. אנחנו מתנהלים בלעדיה. ותודה לצהל וזרועות הביטחון ולעם הנפלא שלנו, ולכתבים כמוך שבי.

  3. עדיין זה עדיין לא הזמן, אנחנו צריכים לתת כוח ותקווה לחיילים שלנו. יום האבל הוא להיפרד ולקבל את מות יקירינו. אתה לא יודע את הרגע. ליהיות כח, לבכות בסוף.

    1. כוח ותקווה יגיעו לחיילים מהידיעה שיש ממשלה שיודעת מה היא עושה וברור להם שהיא תעמוד מאחוריהם לכל צרה שתתרחש. עד עכשיו הממשלה לא מתפקדת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!