ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אדם פרטי או שרה בממשלה? המשנה ליועמ"שית מעניק הנחה תמוהה לדיסטל-אטבריאן

שרת ההסברה מקדמת בקביעות את ערוץ 14 בחשבון הטוויטר שלה, לכאורה תוך הפרת הנחיות הייעוץ המשפטי לממשלה. חצי שנה אחרי פניית "שקוף" למשנה ליועמ"שית, נמסר לנו כי מדובר ב"שאלה משפטית מורכבת", בין היתר בגלל שהדברים לא פורסמו ב"פלטפורמה ממשלתית רשמית"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

המשנה ליועמ"שית לממשלה, גיל לימון, לא יקבע אם השרה גלית דיסטל-אטבריאן הפרה את הנחיות הייעוץ המשפטי לממשלה כשקידמה בחשבון הטוויטר שלה גוף מסחרי. חצי שנה אחרי פניית "שקוף" ליועמ"שית, נמסר כי מאחר שהשרה פרסמה את הדברים בבימה שאינה "הפלטפורמות הממשלתיות הרשמיות", מדובר ב"שאלה משפטית מורכבת". לדברי לימון, העניין מצוי כרגע בבחינה משפטית.

במרץ האחרון פירסמה השרה דיסטל-אטבריאן בטוויטר קידום מכירות לערוץ 14 באופן שאינו משתמע לשתי פנים. "עכשיו 14", כתבה השרה. "לחיצה קטנה בשלט שעושה היסטוריה. לכו על זה". לציוץ זה נוספו בהמשך ציוצים נוספים שקידמו את הערוץ המסחרי, המשדר באופן קבוע תעמולה למען הממשלה. 

הנחיות היועץ המשפטי לממשלה בדבר מתן חסות על ידי עובדי ציבור קובעות כי חל איסור על עובד ציבור להעניק חסות לגוף מסחרי. בהנחיות מוסבר שמתן חסות מעלה חשד לניגוד עניינים כשעובד הציבור יידרש להחלטה הנוגעת לגוף שנתן לו חסות.

למרות זאת, בתשובת הייעוץ המשפטי לממשלה לפניית "שקוף" נמסר כי לא יינקט כל צעד כלשהו כלפי השרה, אפילו לא הוראה להסיר את הציוצים הפרסומיים. הייעוץ המשפט לממשלה רק כתב לשרה "כי לעמדתנו, יש מקום לנקוט משנה זהירות ביחס לאפשרות שפעולה או שפרסום מטעמה ייתפסו כמתן חסות ממשלתית, באופן שאינו עולה בקנה אחד עם אמות המידה המפורטות בהנחיה".

תשובתו של המשנה ליועמ"שית לפיה חשבון הטוויטר של השרה אינו "פלטפורמה ממשלתית רשמית" ולכן חלים עליו חוקים אחרים, אינה עולה בקנה אחד עם עמדת מבקר המדינה. התשובה מעלה תהיות נוספות: במה שונה, למשל, חשבון הטוויטר של דיסטל-אטבריאן מערוץ היוטיוב של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שגם הוא ערוץ פרטי ולא ממשלתי? ובכלל: באיזה שלב עובד ציבור מחליף את כובעו ונעשה אדם פרטי?

"מרבית חשבונותיהם של נבחרי הציבור ברשתות החברתיות הם בעלי סממנים ציבוריים מובהקים", אומרת עו"ד ליעד ורצהיזר העוסקת בתחום. "מדובר בחשבונות פומביים, המשמשים לצרכי קשר עם הציבור ופרסום תכנים הקשורים למילוי התפקיד הציבורי, ואשר ממומנים – לא אחת – מכספי הציבור. לפיכך – וזו אף עמדתו העקבית של מבקר המדינה – חלים עליהם כללי המשפט הציבורי". 

לדברי ורצהיזר, "שאלת תחולת ההנחיות, האוסרות על עובדי ציבור לתת חסות לגוף מסחרי, אינה מורכבת כלל, ועל היועצת המשפטית לממשלה להבהיר זאת לנבחרי הציבור, ויפה שעה אחת קודם". 

רף ענישה נמוך

הדרישות האתיות משרים בישראל נמוכות, למרבה האבסורד, מהדרישות האתיות מחברי כנסת. כשרה שאינה חברת כנסת, דיסטל-אטבריאן אינה נתונה למרותה של ועדת האתיקה של הכנסת. חברי כנסת שהוועדה קובעת כי עברו עבירות אתיות עלולים לספוג סנקציות כגון אזהרות, שלילת רשות הדיבור במליאה לתקופה מסוימת ובמקרים חמורים גם הרחקה מישיבות המליאה.

הצעדים בהם יכול לנקוט הייעוץ המשפטי לממשלה נגד שרים, לעומת זאת, מוגבלים אף יותר. המשנה ליועמ"שית יכול להוציא, אם יבחר בכך, חוות דעת משפטית לפיה הציוצים של שרת ההסברה מפרים את הנחיות היועמ"ש בנושא פרסום גופים מסחריים. בנוסף, המשנה ליועמ"שית יכול להורות לשרה להסיר ציוצים מסוג זה, ולהנחותה שלא לפרסם גופים מסחריים.

המשנה ליועמ"שית גיל לימון. הדרישות האתיות משרים בישראל נמוכות מהדרישות מחברי כנסת (צילום: נועם מושקוביץ דוברות הכנסת)

הקידום שעשתה דיסטל-אטבריאן לערוץ 14 מזכיר את הקידום שעשתה ב-2016 שרת התרבות דאז, מירי רגב, לתוכנית הטלוויזיה "אייל גולן קורא לכם" שבערוץ 24. אלא שבניגוד לדיסטל-אטבריאן, רגב הייתה גם חברת כנסת ולכן ועדת האתיקה יכלה לפסוק בעניינה. במקרה של רגב, ועדת האתיקה קבעה כי השרה "חצתה כל גבול" ועסקה ב"יח"צנות אסורה". 

"הוועדה קוראת אפוא לחברי הכנסת להקפיד על הגבולות ולהימנע ממה שעלול להיראות כרתימתם של חברי הכנסת למסע פרסום ויחסי ציבור של גורמים מסחריים, עניין שאף עלול לעלות לכדי הפרה אתית והטלת סנקציות בהתאם", נכתב בהחלטת הוועדה. בסופו של דבר, חברי הוועדה החליטו לא להטיל על רגב סנקציה כלשהי.

השרה דיסטל וגברת אטבריאן

האם כשצייצה גלית דיסטל-אטבריאן על ערוץ 14, היא עשתה זאת כאדם פרטי או כנושאת משרה ציבורית? גם אם נקבל את נקודת המוצא של המשנה ליועמ"שית לפיה קיים הבדל מהותי בין פלטפורמות פרטיות ל"פלטפורמות הממשלתיות הרשמיות", לא בטוח שחשבון הטוויטר של שרת ההסברה יכול בכלל להיכנס תחת ההגדרה של "חשבון פרטי". החשבון לא היה קיים לפני השבעתה לכנסת, הוא מוצג על ידי דיסטל-אטבריאן כחשבון ציבורי וגיוס העוקבים אליו היה תוך שימוש בכובעיה כחברת כנסת ושרה. 

תמונה שמכילה טקסט, פני אדם, צילום מסך, משקפיים

התיאור נוצר באופן אוטומטי

דיסטל-אטבריאן הושבעה לראשונה לכנסת ב-6 באפריל 2021. יממה לאחר מכן נפתח חשבון הטוויטר שלה, שאותו הגדירה כ"טוויטר הרשמי של חה"כ גלית דיסטל אטבריאן". שורת ההסבר נשמרה לאורך כל תקופת כהונתה כחברת כנסת.

לאחר שמונתה לשרה, הוחלפה תמונת הפרופיל של דיסטל-אטבריאן לתמונתה הרשמית כשרה, ובשורת ההסבר נכתב בעברית ובאנגלית כי היא "שרת ההסברה של מדינת ישראל". נוסח הדברים מותיר מעט מאוד מקום לפרשנות אם מדובר בבמה פרטית או שמא מקום להצגת עמדותיה כחברת כנסת, ולאחר מכן כשרה. 

תגובות

תשובתו המלאה של המשנה ליועמ"שית, גיל לימון

תשובתו-של-המשנה-ליועמשית

מדוברות השרה גלית דיסטל-אטבריאן נמסר כי אין בכוונתם להגיב לפרסום. 

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

7 תגובות

  1. עבודה מהבית עם שכר מטורף!!!!
    בתחום הקלדנות, כתיבה, הזנת תוכן ונתונים, ניתן להגיע ל12,200 ומעלה
    אין צורך בניסיון לפרטים- 052-4313764 פנו אלינו בוואטספ

  2. הממשלה העלובה הזו תוקפת את כל מוסדות השלטון והמוסדות בוחרים את המלחמות.

  3. יש הבדל, היא לא מקדמת את ערוץ 14 בגלל שהוא ערוץ מסחרי, אלא בגלל שהוא הערוץ היחיד שמציג את העמדות של רוב העם.

  4. מה איכפת לכם אם המטומטמת הזו מצייצת בטויטר שלה? הרי הבעיה מתחילה בזה שהגברת קיצרת הבינה הזו היא שרה בממשלה שאמורה לקבל החלטות הנוגעות לגורלנו ולגורל המדינה, ושתוצאות מעשיה (כמקדמה , פרישת טייסים וקצינים משירות במילואים) עלולים לחסל את כולנו. הבעיה היא לא מה היא כותבת אלא כיצד היא וחבריה הגיעו בכלל לעמדה שמסכנת את קיומנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!