ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בכנסת ובמשרד היועמ"שית ממשיכים להתעלם מחסימות גולשים בידי נבחרי הציבור

פניית "שקוף" ליועמ"שית: מה עלה בגורל עבודת המטה ליצירת הנחיות לחסימות אזרחים בידי פוליטיקאים ברשתות חברתיות • הייעוץ המשפטי הצהיר בבג"ץ, בעקבות עתירת "שקוף", כי ההנחיות יפורסמו עד אוקטובר 2022, אך אלה מעולם לא פורסמו • ההנחיות אמורות להציע פתרון לתופעת החסימה השרירותית של אזרחים ברשת, במיוחד בתקופה שלפני הבחירות לרשויות המקומיות
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

אילוסטרציה

עד חודש אוקטובר 2022 היו אמורים במשרד היועצת המשפטית לממשלה לסיים את עבודת המטה ולגבש עמדה ברורה בנושא חשוב – התופעה שבה נבחרי ציבור חוסמים גולשים ברשתות החברתיות באופן שרירותי. מדובר בתופעה שרק הולכת ומתגברת בשנים האחרונות, וחשיבותה אף מודגשת בימים אלה, שלפני הבחירות ברשויות המקומיות. 

באוגוסט 2021 הגשנו עתירה לבג"ץ, בבקשה שיוציא צו על תנאי ויורה ליועמ"שית ולייעוץ המשפטי של הכנסת להסביר מדוע לא להוציא הנחיה לחברי הכנסת, חברי הממשלה והרשויות המקומיות שלא לחסום גולשים בחשבונותיהם ברשתות החברתיות או למחוק את תגובותיהם – אלא במקרים חריגים.  "חשבונות נבחרי הציבור הפכו מאמצעי לחיזוק הדיאלוג שבין הציבור לבין השלטון לזירה של הדרת דעות, פגיעה בחופש הביטוי, בזכות הפרט למידע ובזכות הציבור לדעת", נכתב בעתירה.

במסגרת הדיון באותה עתירה ציינו במשרד היועמ"ש כי היועץ לשעבר אביחי מנדלבליט הורה לקיים עבודת מטה בעניין. בית המשפט הורה על מחיקת העתירה בשל כך ש"החלטת היועצת המשפטית לממשלה עתידה לשנות באופן מהותי את התשתית העובדתית עליה מתבססת העתירה, וכן כמה מהיבטיה המשפטיים. משכך הוא, נראה שאין מקום להמשיך ולברר את העתירה במתכונתה הנוכחית, וכי יש להמתין עד לקבלת ההחלטה על ידי היועצת המשפטית לממשלה בסד הזמנים עליו הוצהר".

סד הזמנים שעליו הוצהר באותם דיונים היה עד לסוף אוקטובר 2022, מועד שחלף לפני כמעט שנה. אך הנחיות בעניין לא פורסמו.

חסימות-גולשים-200923

במכתב ששלחה עורכת הדין ליעד ורצהייזר בשם "שקוף" ליועמ"שית גלי בהרב-מיארה, ליועצת המשפטית של הכנסת שגית אפיק ולשר הפנים משה ארבל (ש"ס) היא הסבירה כי "כפי שפורט במסגרת העתירה, פרקטיקה זו, של 'חסימת' גולשים על ידי נבחרי הציבור פוגעת, בין היתר, בחופש הביטוי של אותם הגולשים, בזכותם לשוויון, ביכולתם להעביר ביקורת על נבחרי הציבור ולפקח עליהם, בזכותם לקבלת מידע ובזכותם לנטילת חלק בדיון ציבורי".

עורכת הדין ליעד ורצהיזר

עוד צוין במכתב כי "מדובר בפרקטיקה שעודנה רווחת בקרב נבחרי הציבור, ולמרבה הפלא דומה שאצל רבים מהם, היד בעניין זה קלה במיוחד על ההדק". לדבריה, "בין ה'חוסמים' העיקריים מצויים שרים מכהנים רבים, וביניהם: גלית דיסטל-אטבריאן, מאי גולן, איתמר בן גביר, שלמה קרעי, עידית סילמן ועוד, וכן נבחרי ציבור ברשויות המקומיות".

לבסוף, במכתב התבקשו היועצת המשפטית לממשלה ויועמ"שית הכנסת "לעדכן את מרשתי באשר להתקדמות 'עבודת המטה' בעניין במשרדי הייעוץ המשפטי לממשלה, ובשים לב לבחירות הממשמשות ובאות ברשויות המקומיות, ולפניות שמקבלת מרשתי בקשר ל'חסימות' בחשבונות הרשויות המקומיות וראשיהן".

מטעם היועצת המשפטית לממשלה נמסר: "הפניה התקבלה והיא מטופלת".


מטעם היועצת המשפטית לכנסת בחרו שלא להגיב.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שירי בלומברג

שירי בלומברג
עורכת משנה. קיבוצניקית מעמק יזרעאל במקור, ולכאן גם חזרתי אחרי 12 שנים במרכז. את דרכי העיתונאית התחלתי כעורכת באתר חדשות 2. בשנים האחרונות הייתי ראש דסק במחלקת הדיגיטל של כאן חדשות. הבנתי במהלך השנים, במסגרת תפקידיי בתוך מערכות חדשות גדולות, שאני נסחפת עם האירועים. הרבה פעמים, גם כשרציתי, לא הצלחתי לעצור ולתפוס את הגודל, את המשמעות ואת ההשפעה של האירועים שסיקרתי על חיי ועל חייהם של יתר האזרחים במדינה. מאמינה שבתוך עולם התקשורת הכאוטי צריך שיהיו גם מי שיעצרו, יחפרו ויתעקשו שוב ושוב על אותם נושאים - כדי ליצור שינוי. זה מה שאני רוצה לעשות עכשיו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!