ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

חוקי או לא? עיריית רחובות החליטה ברגע האחרון לבטל אירועי בחירות

מנכ"ל העירייה החליט לבטל אירועים ציבוריים שבהם היו אמורים לדבר המועמדים לבחירות עם התושבים, בטענה לשימוש לא חוקי בתעמולת בחירות. לאחר מכן מסרה העירייה לגל"צ כי הסיבה היא שימוש באלכוהול ו"עשיית רווח על חשבון משלם המיסים הרחובותי". בתגובה ל"שקוף" מסרה: נמתין להחלטת ועדת הבחירות
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

כמה מילים על המיזם המקומי של שקוף

בחודשים הקרובים נסקר את הבחירות המקומיות בשני יישובים, פרדס חנה-כרכור ורחובות, במסגרת פרויקט ניסיוני משותף של שקוף, העין השביעית והמקום הכי חם. נעקוב אחרי המאבקים בין הרשימות, הסוגיות המעסיקות את התושבים והתייחסות המועמדים לראשות העיר לנושאים המרכזיים שעומדים על הפרק. ״שקוף״ מזמינה אתכם להתלוות אלינו למסע, ולקבל מידע אמין ומקיף על המתרחש בשתי הזירות המוניצפליות הנבחרות.

איך עוקבים אחרי הכתבות? בלינק הזה תוכלו להירשם לקבוצת וואטסאפ בה יישלחו כל הכתבות, קבוצת טלגרם ועדכון מייל יומי.

*

המיזם הוא תולדה של רעיון חדש: עיתונות מקומית בתמיכת התושבים ולמענם בלבד. הצענו סיקור ממוקד לתקופת הבחירות, לערים הראשונות שתושביהן יצליחו לגייס את הסכום הדרוש. רחובות ופרדס חנה-כרכור הצליחו תוך זמן קצר ונדהמנו מגל אדיר של תמיכות והתעניינות מכל הארץ.

אבל, עיתונות הרי לא נגמרת בבחירות. אם תרצו שנגייס כתב/ת במשרה מלאה ליישוב שלכם – השאירו פה פרטים. הערים שיאספו בחודשים הקרובים הכי הרבה תושבים ותושבות, שיצהירו כי ישתתפו, בסכום חודשי לבחירתם, יקבלו עדיפות עם התקדמות המיזם.

ביום שלישי האחרון, בשעות אחר הצהריים, הופצה בקבוצות הוואטסאפ של רחובות הודעה על ביטול פאנל מועמדים לראשות העיר שעתיד היה להתקיים למחרת. על הפרסום המקורי של האירוע, שמזמין את תושבי העיר למגרש הכדורסל של שכונת נווה יהודה בשביל לפגוש את ארבעת המועמדים לראשות העיר, התנוססה באדום בוהק המילה 'בוטל'. 

"במתנ"סים נאמר לנו שאי אפשר לקיים פעילות פוליטית, ואז עלה לנו הרעיון לקיים את האירוע במגרש הכדורסל, כי יש שם טראסות אבן שניתן לשבת עליהן ותאורה. זה פשוט וחסכוני כך שהיה נדמה שזה רעיון מצוין", מספרת יוזמת האירוע ותושבת השכונה שלי ביקלס. 

בשביל לקיים את האירוע מספרת ביקלס, פנתה למי שאמון על תיק חזות העיר ואחראי בין היתר על הגנים הציבוריים. "התקשרתי לסגן ראש העיר עו"ד יניב מרקוביץ, שהוא גם מועמד לראשות העירייה, ושאלתי אותו אם הפתרון שמצאנו מקובל. ירדנו לרזולציות קטנות, למשל שאלתי אם ניתן להאריך את שעות התאורה במגרש באופן חריג עד השעה 23:00, ונעניתי שאין בעיה. זה היה נשמע כל כך פשוט שאפילו לא חשבתי למלא את הטופס, זה גם לא נאמר לי, אחרת הייתי עושה את זה". 

אסור או לא?

אבל הסאגה התחילה כבר יום קודם לכן. זמן קצר לפני שפאנל בחירות נוסף שנערך בשכונת אחוזת הנשיא היה אמור להתחיל, קיבלה המארגנת שיחת טלפון מפתיעה. על הקו, שלושת המועמדים שהיו אמורים להשתתף בפאנל, שעדכנו ששעות ספורות לפני כן נשלח אליהם מכתב ממנכ"ל העירייה, מאיר דהן, בו מופיעה חוות דעת של היועצת המשפטית של העירייה, מיכל דגן, לפיה האירוע מהווה "פעילות בעלת אופי פוליטי ובסיס לתעמולת בחירות". היא הודיעה כי קיים איסור על שימוש בנכסים עירוניים (הגינה הציבורית) בקשר עם תעמולת בחירות. 

"קיבלתם את ההזמנה לפני שבוע", טענה המארגנת בכעס בטלפון, "זה אותו מקום שב-2013 ראש העיר הנוכחי רחמים מלול היה כאן ודיבר אף הוא בפאנל תושבים דומה. יש לי טופס אישור ממוקד 106 לאירוע בגינה. אני לא מבינה מה הבעיה". 

צפו בפאנל ובניסיון לבטלו:

המועמדים החליטו להגיע, רק כדי לחלוק עם הקהל שהם אינם יכולים להשתתף בפאנל ושהגיעו על מנת לכבד את המקום והאירוע שהזמין אותם. מתן דיל, יו״ר האופוזיציה במועצת העיר ומועמד לראשותה, אחז במיקרופון ובישר לתושבים: "אנחנו מרגישים לא בנוח. קיבלנו כולנו בוואטסאפ הודעה ממנכ"ל העירייה שאסור לנו להשתתף בפאנל הזה בגלל שהוא לא חוקי. גם מנהל אגף הנכסים העירוני אמר לנו את אותה הטענה. אנחנו מתחייבים להשתתף בהוצאות ולקיים פאנל בהמשך על חשבוננו שבו נזמין את כולם".

השקט ששרר בין הנוכחים בזמן שדיל דיבר התחלף ברגע אחד בתדהמה ולאחר מכן בכעס ואכזבה. צעקות של "בושה" נשמעו מכל עבר. לאחר מכן החל להתפתח ויכוח בין התושבים האם בכלל צריך לקיים חוות דעת משפטית שהוגשה כשעתיים לפני האירוע, אף שהעירייה אישרה אותו לפני מעל לשבוע.  

"נכחתי פה באירוע של בית חב"ד עם מתנפחים שלא היה להם אף אישור. והגיעו הפקחים של 106 וביקשו את האישור של אגף שיפור פני העיר", אמרה המארגנת למועמד מרקוביץ'. "אני קיבלתי אישור. להם לא היה אישור ואיכשהו כמה טלפונים הגיע הרב והיה אישור. טוב לדעת שאנחנו אזרחים סוג ב' כי אנחנו לא חב"ד". 

"אבל היה פה כנס עם רחמים מלול ב- 2013 מה ההבדל?" צעק תושב אחר. 

פאנל הבחירות באחוזת הנשיא, שהתקיים לבסוף (צילום: אפרת אביבי)

כ-15 דקות מרגע שהחל הכאוס, וחרף אי החוקיות שהוזכרה בחוות הדעת המשפטית, נפתרה באחת בעיית אי החוקיות של האירוע כביכול, לאחר שהיועצת המשפטית החתומה על חוות הדעת, אישרה את קיומו בשיחת טלפון והפאנל החל. עד עתה לא ברור כיצד נפתר העניין.

"העיתוי מעיד על הכוונה"

בתכנית יומן צהרים עם נורית קנטי התראיין היום (חמישי) מתן דיל, אחד מהמועמדים על הפרשה. "קיבלנו את ההודעה שעתיים לפני שהפאנל אמור היה להתכנס. העיתוי עצמו מעיד על הכוונה עצמה. ביצענו בדיקות מול אגפי העירייה השונים ומסתבר שיש אישור. חשפנו את זה בפני היועצת המשפטית של העירייה שעד לאותם רגעים לא ידעה על האישור מאגף הגנים והנה התגלה שהאירוע חוקי לחלוטין. אני חושש שהיא לא קיבלה את כל הנתונים העובדתיים".  

בדבריו התייחס דיל גם לאירוע בשכונת נווה יהודה: "גם אתמול היה אמור להתקיים פאנל בשטח ציבורי והפלא ופלא, קיבלנו הודעה מהעירייה שהפאנל מבוטל היות והוא לא חוקי. אמרו שוועדת הבחירות קיבלה החלטה – אבל ועדת הבחירות זה אנחנו, ולא התקבלה שום החלטה".

כך גם באירוע בנווה יהודה, המארגנים יצרו קשר עם כל ארבעת המועמדים, לרבות ראש העירייה רחמים מלול, שאישרו בזה אחר זה את השתתפותם. אולם ביום שלישי יצאה הנחייה ממנכ"ל העירייה, מאיר דהן, ששינתה את התכניות: "על דעת יו"ר ועדת הבחירות העירונית, מר צבי פרליס, ובתיאום עימו ועם היועצת המשפטית של העירייה הוחלט על ידי כי עד להחלטות וועדות הבחירות אין לאשר קיום פעילות פוליטית בגנים ציבוריים ובמבנים עירוניים".  

בהנחייה נכתב כי הוועדה תתכנס רק לאחר ראש השנה, וכך נאלץ להתבטל אירוע שתוכנן חודש מראש. "זה מאוד תמוה", אומרת ביקלס. "בבחירות הקודמות נערכו פאנלים פוליטיים בגנים ציבוריים, ולא ברור מה השתנה כעת ומה גרם לשינוי". ההתנהלות מעלה שאלות רבות בהקשר לנהלי קיום האירועים הפוליטיים בעיר, כאשר באותו היום שבו אמור היה להתקיים הפאנל בשכונת נווה יהודה התקיים אירוע של השקת קמפיין סיעת הליכוד ברחובות בבריכת השחייה העירונית ווייסגל שברחוב דובנוב.

העירייה טענה במפתיע: זה בגלל האלכוהול

בתגובה לתכנית בגל"צ טענה העירייה בין היתר כי "האירוע הופסק בשל שימושים מסחריים, הכנסת אלכוהול חופשי לשטח ציבורי שמיועד בעיקר לבני נוער וילדים ללא בקרה, וגביית כסף מהמשתתפים ועשיית רווח על חשבון משלם המיסים הרחובותי". באחוזת הנשיא זעמו על הניסיון לרמוז כי נעשה ניסיון לקבל רווחים מהאירוע, שמומן על ידי התושבים, וטענו כי הוא גובל בדיבה.

רחמים מלול ראש עיריית רחובות (צילום: הדס פרוש פלאש 90)

"בבקשת האישור לעירייה נכתב במפורש 'אירוע הרמת כוסית', והוא  אף התחיל כהרמת כוסית קהילתית לשנה החדשה", מסרו ל"שקוף". "לשם כך הובאו מספר בקבוקי יין, בירה, שתייה מתוקה וכיבוד נוסף. האירוע נקבע לשעה שמונה, שבה אין ילדים בגינה, והובהר בהזמנה שאין להביא ילדים לאירוע. חמור מכל, שום דבר מכל הטענות האלו לא הופיע בהודעה המקורית של היועצת המשפטית". 

התגובה שמסרה העירייה ל"שקוף" מותירה את הספקות על כנם: "עיריית רחובות פועלת בהתאם לחוקי איסור תעמולת הבחירות ומקפידה על כללים אלה קלה כבחמורה, באופן שוויוני. כל טענה אחרת הינה משוללת כל יסוד.

הגנים הרלוונטיים פתוחים למועמדים ולסיעות המתמודדות בלבד ולא לצורך אחר. 

יחד עם זאת העיריה תשמור על האינטרס הציבורי בשמירת הגן כשהוא פתוח וללא שימושים מסחריים, ללא גביית כסף מהמשתתפים וללא הכנסת אלכוהול לשטח ציבורי, כפי שקרה בכנס פוליטי.

"מיד לאחר ראש השנה תכונס וועדת הבחירות העירונית לדיון ותקבע כללים וסייגים בנושא מדיניות השימוש בגנים ציבורים ובמבנים עירוניים לתעמולת בחירות.

בתיאום עם יו"ר ועדת הבחירות העירונית, מר צבי פרליס, החליט מנכ״ל העירייה כי עד להחלטות ועדת הבחירות אין לאשר קיום פעילות פוליטית כרגע בגנים ציבוריים ובמבנים עירוניים, ומשום כך לא אושר קיום האירוע בנווה יהודה".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

תגובה אחת

  1. נראה שראש העיר המכהן עובד קשה כדי לזכות בשם תואר שיוצמד לשמו, אולי משהו בסגנון "מלול הנחלול"?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!