ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

תחבורה ציבורית בשבת? תושבי רחובות באו לדרוש תשובות מהמועמדים

תושבי רחובות התכנסו השבוע כדי לשמוע את דעותיהם של המועמדים לראשות העיר בפאנל בחירות מיוחד. מה היה להם לומר על תחבורה ציבורית בשבת, הקצאת שטחים למבני דת ואיחוד במחנה הליברלי?
הדפיסו את הכתבה

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך!

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה? הכניסו כאן מייל, כך נדע שאתם איתנו:

כמה מילים על המיזם המקומי של שקוף

בחודשים הקרובים נסקר את הבחירות המקומיות בשני יישובים, פרדס חנה-כרכור ורחובות, במסגרת פרויקט ניסיוני משותף של שקוף, העין השביעית והמקום הכי חם. נעקוב אחרי המאבקים בין הרשימות, הסוגיות המעסיקות את התושבים והתייחסות המועמדים לראשות העיר לנושאים המרכזיים שעומדים על הפרק. ״שקוף״ מזמינה אתכם להתלוות אלינו למסע, ולקבל מידע אמין ומקיף על המתרחש בשתי הזירות המוניצפליות הנבחרות.

איך עוקבים אחרי הכתבות? בלינק הזה תוכלו להירשם לקבוצת וואטסאפ בה יישלחו כל הכתבות, קבוצת טלגרם ועדכון מייל יומי.

*

המיזם הוא תולדה של רעיון חדש: עיתונות מקומית בתמיכת התושבים ולמענם בלבד. הצענו סיקור ממוקד לתקופת הבחירות, לערים הראשונות שתושביהן יצליחו לגייס את הסכום הדרוש. רחובות ופרדס חנה-כרכור הצליחו תוך זמן קצר ונדהמנו מגל אדיר של תמיכות והתעניינות מכל הארץ.

אבל, עיתונות הרי לא נגמרת בבחירות. אם תרצו שנגייס כתב/ת במשרה מלאה ליישוב שלכם – השאירו פה פרטים. הערים שיאספו בחודשים הקרובים הכי הרבה תושבים ותושבות, שיצהירו כי ישתתפו, בסכום חודשי לבחירתם, יקבלו עדיפות עם התקדמות המיזם.

ביום שני האחרון התקבצו כ-100 מתושבי רחובות בגינה הציבורית שבלב שכונת אחוזת הנשיא, הצמודה למכון ויצמן כדי לקחת חלק בפאנל בחירות שנערך במקום. השכונה תוכננה על פני רחוב מעגלי אחד, סביבו מתנשאים מגדלים רבי קומות ומאחוריהם בתי דירות נמוכים יותר ורובם של הדיירים חילונים. 

כחצי שעה לפני האירוע, המתנדבים המקומיים הצמידו שני שולחנות מתקפלים ארוכים בקצה אחת המדשאות, ועליהם פרסו מפות בד בצבעי כחול ולבן. כסאות פלסטיק לנוחיות התושבים סודרו בשורות בשבילי הבטון, במרווחים שבין השיחים, שולחן כיבוד מוקם בצידו של עץ , ועליו בקבוקי שתייה וכיבוד לכל המשתתפים. 

בניגוד לבחירות הקודמות לראשות עיריית רחובות, בהן היה מועמד יחיד לראשות העיר – רחמים מלול בן ה-77, בעברו חבר כנסת מטעם ש״ס, המכהן בתפקיד מאז 2009 – השנה מתמודדים מולו שלושה מועמדים. מתן דיל, יו״ר האופוזיציה במועצת העיר (שכיהן בעברו כסגן ראש העיר) מוביל את רשימת ״רחובותי״, שזוכה לתמיכת הליכוד אחרי שהמפלגה הסירה את תמיכתה במלול. שני המועמדים הנוספים נחשבים שייכים לצד ה״ליברלי״ של המפה ושניהם חברים בקואליציה הנוכחית ומכהנים כסגני ראש העיר. יניב מרקוביץ׳ מרשימת ״כחול לבן רחובות״ וזהר בלום מרשימת ״החינוך בראש״.

לנסוע לים בשבת

מלול עצמו לא טרח להגיע לאירוע, אבל שלושת המועמדים החדשים התייצבו לפאנל שהעיתונאי אבנר הופשטיין התנדב להנחות. הופשטיין, בעברו תושב העיר רחובות, פרסם בשנה האחרונה תחקירים שעוסקים בהטבות הניתנות לעמותת חב״ד בעיר. לאחר עיכובים לא צפויים, בעקבות ניסיונות העירייה למנוע את קיום האירוע, התאספו לבסוף כל המשתתפים והפאנל יצא לדרך. בשנים האחרונות התנהלו בשכונה מאבקים כנגד תקצוב ובנייה של מבני דת בשכונה על חשבון מבני ציבור לצרכי חינוך, תרבות וספורט והשאלה בנוגע לאופיה החילוני של העיר עומדת במרכז העניין של התושבים המקומיים. 

"חברת המועצה איטל בציר אלשיך מסיעת ׳רחובות חופשית׳ יזמה קווי אוטובוס בשבת. ראש העיר מלול הודיע שהוא מתנגד, האם אתם תתמכו במתווה שכזה?" שאל הופשטיין. הראשון לענות היה בלום בן ה-56, דור שלישי ברחובות, המכהן כממלא מקום ראש העיר ומחזיק תיק החינוך. "אנחנו נעשה מיפוי על הצורך ויהיו קווים לבני הנוער ואנשים שרוצים להגיע לים ובילויים כמובן לשמור שהאוטובוס לא יעבור באזורים שזה מפריע", השיב.   

"התשובה היא כן. עיקרון ההדדיות שאני כל הקמפיין מדבר עליו כאדם ליברלי מדבר על זה שכל צד ידע לקבל את הצרכים של הצד השני", ענה מרקוביץ', סגן ראש העיר ומחזיק תיק חזות העיר, שמוביל את הרשימה של כחול לבן ברחובות. מרקוביץ׳, יליד רחובות בן 42, היה בעבר חבר הרשימה של בלום. כעת, שניהם נלחמים על אותם המצביעים.

פאנל בחירות אחוזת הנשיא רחובות 10.09.23. (צילום: אפרת אביבי)

בניגוד לשני המועמדים הקודמים, מתן דיל בחר להשיב באופן עמום יותר: "בחמש השנים האחרונות לא הייתה יוזמה כזאת. היא עולה רגע לפני בחירות", ציין. "כראש עירייה אני אדאג להמשיך את החיים הטובים המשותפים ברחובות, חיה ותן לחיות". 

חלק מהנוכחים לא היו מרוצים מתשובתו של דיל, ואחדים מהם צעקו לו "כן או לא?!" . 

"אתה מזלזל בנו", הוסיפה בצעקה אחת מתושבות השכונה.

הופשטיין נענה לקריאות התושבים וביקש לחדד את הסוגייה מול דיל: "התושבים שואלים – כן או לא?" 

"אני לא מזלזל בך, אל תזלזלי בתשובה שלי", השיב דיל לתושבת ולאחר מכן טען כי "רגע לפני בחירות זאת אמירה שמייצרת אש לא לגיטימית ולא אחראית. כראש עירייה אדאג לכל הקהלים". 

״מבטיחים לעדכן״

הופשטיין גם פנה לבלום ומרקוביץ, שנאבקים על אותם קולות מצביעים, מדוע הם לא מתאחדים ומגדילים את הסיכוי של המחנה שאותו הם מייצגים לנצח.

"אני קורא ליניב אחרי כל אירוע בוא נשב ביחד נקבע את הכללים ונרוץ", השיב בלום.

"אבל מי יוביל?" הקשה הופשטיין.

"מי שיכול לנצח את הצד השני. נעשה סקר משותף". ענה בלום.

מרקוביץ' מהצד השני השיב: "אני מחויב למחנה הליברלי שאיתו אני נמנה, לא אפסול שום דבר לטובת הציבור הרחובותי. יש מרחק ארוך בין הדיבורים בפאנלים והפוסטים בהודעות לבין פרקטיקה, אני בטוח שאם זוהר ואני נשב ביחד בלי המתווכים באמצע, נמצא את הנוסחה".

"מתי?" שאל הופשטיין.

"מבטיחים לעדכן", השיב מרקוביץ'.

״אין לנו יותר קרקעות ציבוריות״

בהמשך פנה הופשטיין לבלום ולמרקוביץ' היושבים בקואליציה ולוקחים חלק בניווט מדיניות העירייה: "אפשר לסמוך עליכם שבקדנציה הבאה כשתגיע הקצאה של שטח ציבורי אתם תבחנו את הדברים באופן נקי בלי פוליטיזציה, שחיתות או העדפה לגורם כזה או אחר?" 

"כל נושא ההקצאות צריך לעצור ולעשות חושבים", ענה בלום. "לעצור כי אין לנו יותר קרקעות ציבוריות. לעשות מיפוי לראות מה הצרכים שבכל שכונה ואז לפתוח מחדש את נושא ההקצאות".

את דיל, יו"ר האופוזיציה שאל הופשטיין לאחר מכן: "מדוע הצבעת בעד הקצאות בעבר? מה ההבדל בינך לבין ראש העיר מלול?" 

"אני מצביע על פי צו מצפוני, לא קשור לראש העיר", ענה דיל. "לפני שלושה חודשים הצבעתי נגד בית כנסת באבן גבירול, יש שם יותר מיד בתי כנסת וזה לא שייך ובגלל זה זה נפל".

"בכל המקרים האחרים חשבת שחסרים בתי כנסת?" שאל הופשטיין.

"אני לא הנהלת העירייה ולא קובע את החזון, אני מצביע על מה שלפניי", השיב דיל. "כראש עיר אכתוב מפת צרכים חדשה, התחייבתי לכך".

פארק בשיטת השקשוקה

בסוף הפאנל, עלתה גם פרשת פארק הדרים, בהמשך לכתבת תחקיר של דניאל אלעזר ב"כאן" והעלתה טענות הנוגעות לשחיתות בהליך הבנייה של הפארק. הופשטיין פנה למרקוביץ' ששמו נקשר בפרשה: "אתה תמכת בפארק הדרים, ויש פה צד שמריח לא טוב לא מבחינת האישורים, המכרז או עבירות בנייה שיש בפארק הזה. שווה להקים פארק בשיטת השקשוקה חודשיים לפני הבחירות?"

"אין מאושר ממני ששאלת את השאלה הזאת", השיב מרקוביץ'  והצהיר: "כל עסקת חוות כספי פארק הדרים כשרה למהדרין. עברו סביבה חוות דעת של היועצת המשפטית של העירייה.."

"אותה יועצת משפטית שטענה שהאירוע הזה לא חוקי?" קטע אותו הופשטיין.

"כל מי שבדק את ההסכם המליץ – גם היועצת המשפטית של ועדת תכנון ובנייה והיועצת המשפטית של חברת ה.ל.ר. לידיעתך גם שרת הפנים, הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה והוועדה המחוזית קיימו איתנו ישיבות עבודה בתוך הפארק עצמו. כולם ידעו כולם היו שם".

התושבים צופים בפאנל הבחירות באחוזת הנשיא רחובות 10.09.23. (צילום: אפרת אביבי)

"נורמטיבית זה נראה טוב?" הקשה הופשטיין. "אם מועמד אחר היה מבצע את זה ואתה היית יושב באופוזיציה, היית מפרגן?"

"המקום הזה היה בעבר אתר פסולת", השיב מרקוביץ', "כשראיתי את הריאה הירוקה אמרתי שתושבי העיר צריכים להנות מזה".

"אז למה אתם צריכים לממן את משפחת כספי, תמצאו מקום תעשו מכרז ותעבדו בצורה שקופה", השיב הופשטיין.

לאחר סיום האירוע נשארו המאזינים בתחושות מעורבות. "ההקצאות מכורות מראש בעירייה, הרוב במועצה מקבל את ההנחיה מלמעלה", חלק את דעתו אחד התושבים. "איפה היו מרקוביץ ובלום עד עכשיו? בתקופת הבחירות האחרונות הורגש שיש שינוי אבל זה בגלל הבחירות, אולי אם הם יהיו חופשיים הם ינהגו כך״.

"כולם אומרים דברים מאוד ברורים, שהם כן ידאגו להקצאה של מבנה ציבור לשכונה ושאם בית הכנסת לא יבנה במועד שהקציבו להם אז הם ייקחו אותו בחזרה", אומר גיל הינדי, תושב השכונה ואחד ממארגני הפאנל, "אבל צריך לראות את המעשים בפועל בשטח. גם מלול הבטיח ב-2013 שיבנה לנו מגרש ספורט ועד היום לא ראינו איפה הוא, הפוך, בנו על השטח שהיה מיועד לכך בית כנסת".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

עיתונות חופשית ואמיצה במימון ציבורי יכולה להשפיע, גם בעיר שלך! 

רוצים שנצליח לעשות זאת בכל עיר, כל השנה?

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

תגובה אחת

  1. קודם שיקיימו את ההבטחות מהבחירות הקודמות לפני שהם באים לקנות את האמון שלנו שוב עם הבטחות לא ישימות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

מה יהיה עם ההבטחות של הפוליטיקאים אחרי שהקלפיות ייסגרו?

אנחנו רוצים להציב עיתונאי/ת במשרה מלאה ברחובות! 🤩

אבל כדי שזה יקרה, אנחנו צריכים לדעת שאתם איתנו.

אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!