ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המשבר בין הממשלה למערכת הביטחון מחריף, אבל יו"ר ועדת החוץ והביטחון לא מוטרד

בשבוע האחרון מופנית ביקורת חסרת תקדים כלפי בכירים בצה"ל על רקע שאלת הפגיעה בכשירות הצבא בעקבות המהפכה המשפטית. למרות המשבר הנוכחי, וזה של חוק הגיוס המתקרב, ח"כ אדלשטיין ממשיך בסירובו לכנס את הוועדה שבראשה הוא עומד. "אנו מבקשים לערוך דיון חירום ענייני", דרשו שוב שבעה מחברי הוועדה במכתב לאדלשטיין
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הרמטכ"ל הרצי הלוי ויו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בימים האחרונים נדמה שהמשבר בין ראש הממשלה בנימין נתניהו וחלק מהח"כים בקואליציה, לראשי מערכת הביטחון צה"ל עמוק מתמיד. הטענות על טיפול לקוי במתנדבי המילואים שהודיעו כי לא יתיצבו בעקבות המהפכה המשפטית, וההשלכות על כשירות צה"ל, הביאו לביקורת חריפה מצד חברים שונים בקואליציה. 

בשבוע שעבר קיים נתניהו שיחה עם הרמטכ"ל הרצי הלוי ועם בכירים נוספים בצה"ל ונזף בהם כי הם פוגעים בהרתעת הצבא. זאת, לאחר פרסום ציטוטים של מפקד חיל האוויר האלוף תומר בר בפגישה עם טייסים, ברקע המהפכה המשפטית. "אתם פוגעים בהרתעה. למה אתם מוציאים כותרות כאלה?". משבר נוסף עומד לפתחן של מערכת הביטחון והממשלה, בצל הרצון מצד גורמים חרדים בקואליציה להעביר את חוק הגיוס כבר בכנס החורף הקרוב, ובכך להעניק פטור גורף מצה"ל לבחורי הישיבות.

בצל המצב החמור, נשלחה ביום ראשון שוב בקשה לדיון חירום מטעם חברי ועדת החוץ והביטחון ליושב הראש חבר הכנסת יולי אדלשטיין (ליכוד). במכתב דרשו שבעה חברי ועדה מקרב האופוזיציה לכנס אותה כדי לקיים דיון בנוגע להשלכות המהפכה המשפטית וחוק הגיוס הצפוי לעבור בחורף הקרוב, שעשוי להשפיע על כשירות ולכידות צה"ל, ועל אופיו ומהותו כמודל צבא העם, זאת בנוכחות שר הביטחון, הרמטכ"ל, ובכירי צה"ל. עם זאת, ולמרות החשש לפגיעה בכשירותו וחוסנו הלאומי של צה"ל, אדלשטיין ממשיך לסרב בעקביות לבקשת חברי האופוזיציה ווהקואליציה לכנס את הוועדה לדיון בנושאים ביטחוניים שעל סדר היום.

"לא נסתרה מעינינו כמו מעין הציבור כולו, הודעתו של בכיר במערכת הביטחון השבוע הטוען כי 'אי ההתייצבות שונה בין היחידות – אבל בעוד כחודש נהיה בבעיה במוכנות למלחמה, בעיקר בחיל האוויר, אם המצב יימשך כמו שהמגמה כעת'", כתבו חברי הוועדה. "כמו גם דברי דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, אשר הביע דאגה עמוקה וציין כי 'יש פגיעה בחיל האוויר ובמערכים מתוחמים מסויימים בצבא'". בנוסף, ביקשו הפונים להשתמש בסעיף 111(ה) לתקנון הכנסת, כלי פרלמנטרי משמעותי, שמאפשר להם לדרוש מיושב ראש ועדת חוץ וביטחון לכנס את הוועדה לפי דרישה של לפחות שליש מחברי הוועדה. אולם נכון לרגע זה הבקשה מצטרפת לבקשות רבות שטרם נענו על ידו של חבר הכנסת אדלשטיין, זאת חרף הנהלים הקבועים בתקנון. 

"כולנו תקווה שבעת הנוכחית, הקואליציה תשכיל להוריד מסדר היום את חוק הגיוס במושב החורף, תפעל לאחות את הקרע בעם ותמזער את הפגיעה בסולידריות החברתית", סיכמו חברי הכנסת החתומים.

יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי וראש הממשלה בנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי)

שבעת חברי הכנסת החתומים על המכתב: שרון ניר (ישראל ביתנו), רם בן ברק (יש עתיד), גדי איזנקוט (המחנה הממלכתי), מאיר כהן (יש עתיד), מרב מיכאלי (העבודה), גדעון סער (המחנה הממלכתי),  אלעזר שטרן (יש עתיד).

הביקורת – גם מהקואליציה

על אף שהחתומים על המכתב נמנים מהאופוזיציה בלבד, ישנם גם חברי כנסת מהקואליציה שהביעו לאחרונה את מורת רוחם מהשלכות המהפכה המשפטית ובפרט מחוק הגיוס שלא תורם ממילא למשבר בצה"ל. כך למשל ביום שלישי האחרון אמר חבר הכנסת אלי דלל (ליכוד) כי: "צריך לגייס את כל מי שבר גיוס – כולל חרדים. מאוד מכבד את לומדי התורה אבל צריך להגביל את זה, לא יכול להיות שאנחנו נגיע למצב שיש ל-170 אלף איש פטור".  וכן הודיע בעבר שלאחר שעבר חוק עילת הסבירות, מכאן ואילך לא ייתן את ידו למהלך חד צדדי מצד הקואליציה. 

לפניו, תקף חבר הכנסת דוד ביטן (ליכוד) את חבריו לליכוד בנוגע לדיון בהמשך חקיקת המהפכה המשפטית: "לא נאפשר יותר שבן אדם אחד יקבע את מה שקורה. יש עדיין סיכוי לפשרות", ואף הזהיר "בשלבים הבאים אנחנו נתערב".

לא התקבלו תגובות מיו"ר ועדת החוץ והביטחון ומיו"ר הכנסת.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

5 תגובות

  1. יולי אדלשטיין – תזכרו את השם הזה בפעם הבאה שתשמעו על הרוגים בצבא. יו"ר ועדת חוץ וביטחון שמונע דיון כאשר כל המדינה מבינה היש משבר בצבא, שיש בעיות בין צמרת צה"ל לעסקני הפוליטיקה המסואבים – והוא מונע דיון? עלי יחולו הדמים הבים. נזכיר לו זאת. בהצלחה יולי, ובתקווה שבין הנופלים הבאים יהיו גם בנים ממשפחות שכניך קרוביך ומשפחתך. אולי ה יהיה הרגע תמחוק את החיוך הפוליטי שלך.

  2. דרוש כאן עוד בג"צ כאשר הקואליציה לא מנהלת את המדינה בג"צ באמת צריך לנהל את המדינה ☹️😥😢

  3. נו באמת הכל בגלל התקשורת בגלל הטייסים בגלל בית המשפט בגלל הצבא בגלל השוטרים בגלל הש.ג

  4. הכאוס הוא בתקשורת שיוצרת אותו. בפועל, צה"ל מתנהל כפי שצריך ורוב המפקדים והחיילים צוחק מהחדשות. חבל שדור אנשי התקשורת היום, עוסק בייצור חדשות , בשקרים והמצאות והעיר, כותרת גדולה. יבוא יו ויבואו טובים מכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,904 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!