ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אדלשטיין מצפצף על האופוזיציה ומונע דיון בנושאים ביטחוניים רגישים

הפיצול במשרד הביטחון, התבססות חיזבאללה בגבול הצפון ופיטורי גלנט, הם חלק מהנושאים שדרשו חברי ועדת חוץ וביטחון לדון בהן, אך זכו להתעלמות מופגנת. הח"כים פנו ליו"ר הכנסת, והדגישו כי יו"ר הוועדה פועל בניגוד לתקנון המחייב אותו לכנס דיונים בנושאים לפי בקשתם. אדלשטיין בחר שלא להגיב לדברים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

יולי אדלשטיין (צילום: עדינה ולמן דוברות הכנסת)

152 ימים עברו מאז ביקשו חברי ועדת החוץ והביטחון מהאופוזיציה לקיים דיון על החלטת ראש הממשלה לפיצול הסמכויות במשרד הביטחון בין חברי הממשלה יואב גלנט, שר הביטחון, ובצלאל סמוטריץ', שמלבד היותו שר האוצר מכהן גם כשר נוסף במשרד הביטחון. העמדות המנוגדות של השניים הביאו לא אחת למתן הוראות סותרות למערכת הביטחון ואף להתערבותו של ראש הממשלה בענייני המשרד. בשבוע שעבר תקף סמוטריץ' את גלנט על רקע האישור שנתן שר הביטחון לעצור מנהלית ארבעה מתנחלים שהיו מעורבים באלימות נגד פלסטינים.

שבעה מחברי הוועדה ביקשו לדון בהשלכות הרות הגורל על ההשפעה של המאבק בין השניים והפגיעה האפשרית בתפקוד מערכת הביטחון, אולם יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת יולי אדלשטיין כלל לא התייחס לבקשה. למעשה, ח"כ אדלשטיין לא התייחס לבקשות לדיונים רבים שהוגשו מטעם חברי ועדת חוץ וביטחון מאז כינון הכנסת ה-25, וזאת, בניגוד לתקנון הכנסת. 

לפי תקנון הכנסת, יו"ר ועדה מתבקש לכנס את הוועדה שלו ומעמיק בכנסת. לאורך פעילותה של הכנסת לדון בנושא מסויים לפי דרישה של שליש מחברי הוועדה. מדובר בכלי פרלמנטרי חשוב המשמש בעיקר את חברי הוועדות מהאופוזיציה ומסייע להם להשפיע על סדר היום ולפקח על נושאים שונים באמצעות עריכת דיון מקצועי. בכנסת ה-25 דרשו חברי ועדת חוץ וביטחון מהאופוזיציה לקיים בוועדה דיונים בשמונה נושאים שונים שנוגעים לביטחון המדינה ואזרחיה, כמו למשל בקשות שנוגעות לסכנות הרפורמה המשפטית על חיילי צה"ל, פיטורי גלנט, או סוגיית התבססות כוח חיזבאללה מעבר לקו הכחול. אולם בכל פעם נתקלו מחדש בהתעלמות מוחלטת מצידו של יושב ראש הוועדה ומהנהלת הוועדה. חלק מהבקשות הוגשו לפני כמעט חצי שנה. 

במכתב דחוף ששיגרו חברי ועדת החוץ והביטחון מהאופוזיציה בהובלת חבר הכנסת רם בן ברק, ליושב ראש הכנסת, אמיר אוחנה, דרשו חברי הכנסת לקבל הערכה למועד כינוס הוועדה בנושאים שביקשו, ולאפשר להם לממש את תפקידה של הוועדה ואת אחריותם כחברים בוועדה בהקדם האפשרי. עוד טענו כי "על אף שבתקנון לא מצוינת מגבלת זמן לכינוס הוועדה, מן הראוי שחברי הוועדה יקבלו לכל הפחות התייחסות". ח"כ אדלשטיין בחר שלא להגיב לדברים.

על המכתב חתומים: ח"כ רם בן ברק, ח"כ אורנה ברביבאי, ח"כ גדי איזנקוט, ח"כ מרב מיכאלי, ח"כ אלעזר שטרן, ח"כ עידן רול.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת אפרת אביבי

אפרת אביבי
כתבת כנסת, שקוף. בוגרת תואר משפטים בהצטיינות מהאוניברסיטה העברית, ועו״ד מוסמכת. לשעבר תחקירנית וכתבת מגזין בערוץ 13. מאמינה שפיקוח ושקיפות הן המצפן של האנושות לבחירה בטוב. סביר להניח שתמצאו אותי בדיוני ועדות הכנסת עם לפטופ על הברכיים ופופקורן ביד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,904 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!