ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

בלי בושה: השר אמסלם מסתיר כבר שנתיים את הצהרת ההון שלו

מבקר המדינה לא יכול לבדוק האם אמסלם צבר סכום כסף חריג, העביר מניות או פעל באופן מושחת - כי הוא מסרב להגיש מסמכים עוד מתום ממשלת נתניהו-גנץ. וגם: שורת מקרים מהעבר מוכיחה כיצד הצהרת ההון יכולה לחשוף שחיתות של נבחרי ציבור
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השר דוד אמסלם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

מדוע השר לשיתוף פעולה אזורי דודי אמסלם, מי שמשך למשרדו את רשות החברתיות הממשלתיות, מונע ממבקר המדינה לבחון את טוהר המידות שלו? מעקב "שקוף" מגלה כי במשך כשנתיים, 731 יום ליתר דיוק, השר מסרב להגיש את הצהרת ההון שלו למבקר. מדובר בהצהרה שנועדה לבחון האם ההון, המניות או הנדל"ן שברשותו השתנו באופן מעורר חשד, בזמן שכיהן בתפקיד ציבורי. איזה תפקיד? גם אז, מדובר היה באחריות על רשות החברות, שבקדנציה ההיא, בממשלה ה-35, סופחה למשרד הדיגיטל שבראשו עמד אמסלם. 

זה לא נגמר פה. לפי משרד המבקר, השר אמסלם מאחר גם 78 ימים בהגשת הצהרת ההון שהיה מחויב להגיש לאחר שנכנס לתפקידו הנוכחי. סירובו לדווח על מצב ההון שלו, מונע ממשרד מבקר המדינה לבדוק פרטים הנוגעים לצבירת ההון שלו ולהבין את מכלול ניגודי העניינים שלו בתפקיד רגיש כמו זה שהוא מחזיק בו. 

ברשות החברות ישנה שורת תפקידים שמשפיעים על  חיי היומיום של כל אחד ואחת, בגופים כמו חברת החשמל, רשות הדואר, רכבת ישראל, ועוד. אך נראה שלא רק במנהל התקין אמסלם מזלזל, אלא גם בהליך המינוי המקצועי: "אני מגיש אנשים שאני מכיר", אמר בריש גליי בראיון לרשת ב'. "אנשים מהחבר'ה?" שאל אותו המראיין אסף ליברמן. "בוודאי. התפקיד שלי זה להגיש אנשים שאני מכיר ומעריך".

שורה של פרשיות שחיתות

הצהרת ההון אפשרה בעבר למבקר המדינה להצביע על מספר פרשיות בהן עלה חשד לשחיתות. כך למשל, דוח מהמבקר מ-2003 כלל ביקורת נוקבת על רה"מ אריאל שרון שעל ניגוד עניינים שלו בפועלות הנוגעות למועצת מקרקעי ישראל, המבקר יכול היה לדעת מהצהרת ההון שהגיש. בשנת 2011 גילה כיצד אהוד ברק העביר מניות ואחזקות לבנותיו באופן פסול, במידע שעלה מהצהרת הון – שאת הגשתה דחה ברק שוב ושוב. גם אחד מסעיפי הרשעתו של אהוד אולמרט נגע להצהרות ההון המטעות שהגיש במכוון למבקר המדינה, על מנת להסתיר את הכספים שקיבל ממשה טלנסקי. 

הצהרת ההון אפשרה בעבר להצביע על חשד לשחיתות. ברק ואולמרט (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

סירוב להגיש הצהרת הון מחבל בעבודת המבקר ומשאיר פתח לשחיתות. הגשת הצהרות הון היא אחד הכלים הבודדים שיש ברשות שומרי הסף בישראל, שבה כללי האתיקה החלים על שרים הם מינימליים ואינם כוללים ענישה מרתיעה כלפי המפרים אותם. בעבר דיווחנו בשקוף על שרי ממשלה וראשי ממשלה שאינם מגישים בזמן את הצהרות ההון שלהם, וגם פרסמנו דיווחים על השרים הבעייתיים ש"גררו רגליים" במשך תקופות ארוכות בהגשת הצהרת ההון הנדרשת. כך דיווחנו על שר השיכון לשעבר זאב אלקין שהיה היחיד שסרב להגיש הצהרת הון בתקופת כהונת "ממשלת השינוי".

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

8 תגובות

  1. אם היינו מדינה מתוקנת היה חוק שאומר:
    1. כל שר מכהן מחוייב בהגשת הצהרת הון לפני כניסתו לתפקיד
    2. כל אדם שהורשע בפלילים לא יכול לכהן כשר בכנסת ישראל.
    3. אין אפשרות להכנס לתפקיד יו"ר מפלגה אם אתה תחת אישום פלילי שלא התקבלה בו החלטה בבית המשפט.

  2. ממשלה שהעומד בראשה עומד לדין בענייני קבלת כספים – למה שהשרים שלו יהיו שוני ממנו? זו הסיבה שכל המדינה עסוקה במערבולת הנובעת ממינויו של דרעי, שהורשע כבר 3 פעמים בדין, לשר, ולכן מבקשים לסרס את מערכות המשפט (שהן ששלחו לכלא את דרעי וקבעו שמורשע או מי שעומד לדין לא יכול לכהן כשר). אז מה אתם רוצים מאמסלם? הוא בסה"כ מייצג את הליכוד, רוחו ושיטותיו. ותשכחו ממבקר המדינה שהובא לתפקידו ככלבלב שעשועים של ביבי.הגיע הזמן לשלוח את כל החובה הזו הביתה, או לכלא, כי הם איום של ממש על קיומה של המדינה כולה

    1. שחיתות היא כרסום ביסודות הדמוקרטיה
      זו אלימות מתמשכת של אמסלם אולי בגלח זה הוא מתעקש לפטר את יור החברות המנשלתיות . היתה גם פרשיה על רכישת קברים בהר הצופים. הבנאדם מתאר את עצמו כמגן החלשים המקופחים בחברה בפוכל הוא מתעשר מעסקנות פוליטית.

  3. אם זו חובה להגיש הצהרת הון .אז בדרך כלל יש סנקציות נגד מי שלא הגיש.אז היכן הסנקציות.אני כאזרח אם אני נדרש להגיש הצהרת הון.ולא מגיש מוטלים עלי קנסות.זימון למס הכנסה ועוד.אז כנראה שכאשר אתה שר אתה מעל החוק.

  4. המרוקקי למד מהמורה הכי טוב. נוכלייהו עד היום לא הגיש הצהרת הון. אני על הגרוש וחצי שלי, בעלי ואני הגשנו. בושה לממשלה מושחתת. ללא ערכים ללא מוסר ללא מצפון, רק לסחוט ולגנוב🤮🤮🤮🤮🤮

  5. בעיניי זה צריך להיות מוסכם בחקיקה. אף ח״כ או חבר כנסת לא יכול לכהן ללא הגשת הצהרת הון שהיא הדבר היחיד שיכול להראות התעשרות פתאומית באופן שהוא לא מוכח (נניח כזכיה בלוטו).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,914 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!