ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

פתח לשחיתות: דוד אמסלם מונע ממבקר המדינה לבדוק את ההון שצבר

הח"כ מהליכוד בקרוב יושבע לשר - אך עדיין לא הגיש את הצהרת ההון מסיום תקופת כהונתו הקודמת כשר הדיגיטל. בניגוד לאזרח הפשוט, על פי החוק שר לא חשוף לקנסות במקרה שאינו מצהיר על הונו כנדרש
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

השר דוד אמסלם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

ח"כ דוד אמסלם צפוי בקרוב להתמנות לשר בממשלת נתניהו ה-37, הוא ישמש שר נוסף במשרד המשפטים ויהיה מעורב בקידום המהפכה המשפטית שמקדמת הקואליציה. אלא שלאמסלם יש חוב בלתי פתור לציבור: הוא טרם הגיש הצהרת הון כנדרש בחוק, עם סיום כהונתו בממשלה ה-35. 

המשמעות: הוא מונע בפועל מהמבקר לבחון אם פעל בהגינות או שצבר הון חריג במהלך הקדנציה ההיא, בה כיהן כשר הדיגיטל והיה אחראי על רשות החברות. 

בנובמבר 2022 פרסמנו כי השר אמסלם הוא אחד מהשרים שטרם הגישו למבקר המדינה את הצהרות ההון שלהם, כנדרש. בכללים למניעת ניגוד עניינים של שרים וסגני שרים (התשס"ג-2003), שהתקינה הממשלה והמבוססים על המלצות דו"ח ועדת אשר משנת 1977, נקבע כי ראש הממשלה, שרי הממשלה וסגניהם, מחויבים בהגשתה למבקר המדינה של הצהרה הון שנתית. המטרה היא לעקוב אחר התפתחות נכסיהם והונם ולוודא שלא עשו שימוש לרעה בתפקיד הציבורי כדי להכניס כסף לכיס.

ח"כ אמסלם סיים לכהן כשר במשרד הדיגיטל הלאומי ב-13 ביוני 2021, וכשרים אחרים בממשלה ה-35 הוא היה מחויב בהגשת הצהרת הון עד 60 יום מתום השנה הראשונה לכהונתו או מתום כהונתו. הוא לא עשה זאת עד עכשיו. שרים נוספים בממשלה ה-35 שלא הגישו הצהרת הון היו השרים זאב אלקין,יעקב אביטן ורפי פרץ.

ההצהרה אמורה לכלול את הנתונים הבאים: (1) ההון, הנכסים, הזכויות וההתחייבויות שיש לשר ולבני משפחתו בתום אותה שנה או בתום תקופת הכהונה; (2) מקורות ההכנסה של השר ובני משפחתו באותה שנה או באותה תקופה וסכומי ההכנסה מכל מקור. מטרת ההצהרות היא לאפשר למבקר המדינה לבדוק אפשרות ששרים סוטים מהכללים, וכשיש חשד לפלילים בסמכותו להעביר את העניין ליועץ המשפטי לממשלה. 

מלשכת אמסלם לא נמסרה תגובה.

אזמ"ע?

(איך זה משפיע עליך)

כשהשרים לא מגישים את הגשת הצהרת ההון שלהם בזמן קשה יותר לגלות חריגות בהון שצברו. חריגות כאלה עשויות להצביע על קבלת מתנה אסורה שהשפיעה על קבלת ההחלטות של אותו שר או שרה. אם יסתירו את המתנה בהצהרת ההון, יאלצו לעשות זאת באופן אקטיבי ולשקר – מה שעשוי להביא גם לחקירה פלילית. חוסר שיתוף פעולה כזה עם ניסיון לאתר ולמנוע שחיתות – מערער את אמון הציבור.

מעש"י

(מה עושים כדי שיתוקן)

יש להחיל תקנון אתיקה לעבודת הממשלה, המגובה בסנקציות כלפי שרים סוררים. במאי 2020 הניחו חברי הכנסת גדעון סער ושרן השכל מהליכוד הצעת חוק שמטרתה לפתור את הבעיה. אותה הצעה מחייבת את כלל השרים וחברי הכנסת להגיש הצהרת הון תוך 60 יום וגם לפרסמה לציבור. על פי ההצעה, יוטלו קנסות על שרים שיאחרו. סער, שהיה שר המשפטים בממשלה האחרונה, לא טרח לקדם את ההצעה שלו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

14 תגובות

  1. ככה מנהלים מדינה? גועל נפש מה זה לא הגיש הצהרת הון? ואינו נקנס ?מה הוא מלך?

    1. מה קרה? אז מה ?בשביל הדברים האלה הוא נמצא בכנסת זהו המקום לשחיתות.ממילא אף אחד לא יעשה לו כלום אחרת הוא ישבור להם את הראש 😂

  2. מה לא ברור חוץ מביבי כל השאר רוצים רפורמה כדי שיוכלו להמשיך לגנוב לרמות לקמבן את עמצם ואם החברים שלהם ושאף אחד לא יוכל להפריע לחגיגה. חבורת זבלים אפסים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,913 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!