ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הפגישה ה-12 שלא דווחה: "המרתון" של לוין, סמוטריץ' ופורום קהלת 

במוצאי פורים, במשך שלוש שעות דנו שר המשפטים, שר האוצר, ויו"ר ועדת החוקה רוטמן עם נציג פורום קהלת ד"ר אביעד בקשי בנושא "התייעצות רפורמה". הפגישה בין אדריכלי המהפכה המשפטית לא נכללה בתשובת חוק חופש המידע שמשרד המשפטים מסר ל"שקוף". דבר קיום הפגישה התגלה בהצלבת מידע עם יומני סמוטריץ' שלקח חלק בפגישה
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

בצלאל סמוטריץ' ויריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
I

דרמת ניסיון ההפיכה המשפטית שמקדמת ממשלת נתניהו מגיעה היום (שני) לשיאה בכנסת, כשהקואליציה מתכוננת להשלים את החוק לביטול עילת הסבירות העולה לקריאה שנייה ושלישית במליאה. בחודש וחצי האחרונים חשפנו פרטים על חלקו של פורום קהלת בחקיקה שהובילה בהמשך למשבר העמוק בישראל, ועד כמה משמעותית השפעת אותו מכון מחקר ימני-ליברטיאני, על תהליכי קבלת ההחלטות של גורמי המפתח העומדים מאחורי המהלך. אלא שפגישה נוספת, ה-12 במספר, התגלתה רק כעת.

על פי יומני שר האוצר בצלאל סמוטריץ', שהתפרסמו בסוף חודש יוני, ב-8 במרץ בין השעות 18:15-21:15, במשך שלוש שעות רצופות, התקיימה "פגישת מרתון" במשרד האוצר בה השתתפו "יריב + שמחה + אביעד בקשי", כשהכוונה ככל הנראה לשר המשפטים יריב לוין, יו"ר ועדת החוק חוק ומשפט שמחה רוטמן, וד"ר אביעד בקשי, ראש המחלקה המשפטית בקהלת. נושא הפגישה הוגדר "התייעצות רפורמה".

אורכה של הפגישה הוא בהחלט חריג. פגישות שרים עם גורמים שונים נעות בדרך כלל סביב חצי-שעה עד שעה. פגישות עבודה עם צוותים מקצועיים נמשכות לעיתים יותר, כששלוש שעות פגישה מהוות פרק זמן ארוך במיוחד גם עבורן. הפגישה המדוברת היא ככל הנראה פגישת עבודה חשובה בה נכחו שניים מהשרים הבכירים בישראל, שכל אחד מהם הקדיש לה שלוש שעות מזמנו. 

שמונה במרץ היה יום חג "שושן פורים", והפגישה התקיימה עשר דקות לאחר צאת החג. לא ברור מי מצוות לשכתו של השר סמוטריץ' הגיע באותו יום לעבודה שביומנו של מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, מוזכר כיום חופש שצוין במילה אחת ביומן – "פורים". 

נוכחות ד"ר בקשי בפורום הכולל שני שרים בכירים ביותר בממשלה, ויו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, שהייתה מתכנסת באותם הימים במהירות וברציפות לצורך קידום חקיקת המהפכה המשפטית, מעידה על מרכזיות הפורום בתהליכי קבלת ההחלטות בנושא. נדמה שבאותה תקופה בה חושל ניסיון החקיקה, השר לוין פשוט "לא זז" בלי עצות הפורום הנוגעות לחקיקה, ויחסיו עם הפורום הם היחסים הקרובים ביותר שפוליטיקאי יכול לנהל מול מכון מחקר מסוגו. 

ד"ר אביעד בקשי בדיון בוועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)
ד"ר אביעד בקשי בדיון בוועדת החוקה (צילום: יונתן זינדל פלאש 90)

אין מדובר כנראה בפגישה היחידה בה נכח שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושנערכה במשרד האוצר. כפי שחשפנו כבר ביוני, ב-24 בינואר בשעה 22:00 בלילה התקיימה פגישה בה נכחו שר המשפטים לוין, ד"ר אביעד בקשי, וכנראה גם סמוטריץ' לאור שהפגישה נערכה במשרד האוצר, ומשתתפים נוספים שאת זהותם אנו אמורים לקבל בקרוב. 

11 פגישות ב-64 ימים

ב-12 ביוני חשפנו את חמשת הפגישות הראשונות של לוין ונציגי פורום קהלת, בראשם ד"ר בקשי. הפגישה הראשונה ביניהם ב-2 בינואר הייתה אחת הפגישות הראשונות שקיים שר המשפטים מיד עם כניסתו לתפקיד, וכעבור יומיים נערכה הפגישה השנייה, שעות בודדות לפני מסיבת העיתונאים בה הציג השר לוין את תוכניתו לציבור. 

ב-3 ביולי חשפנו פרטים הנוגעים לשש פגישות נוספות שנערכו בין השר לוין לנציגי הפורום, שנפגשו 11 פעמים בפרק הזמן הקצר שבין 2 בינואר ועד 6 במרץ. הפגישות כולן עסקו בחוקי המהפכה המשפטית, ובדרכים להתמודד עם הביקורת על החקיקות השונות. לשכותיהם של השר לוין ושל רוטמן – יו"ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, סרבו לחשוף אם הם נפגשו עם פורום קהלת בתחילת יוני כדי להתייעץ עמם לגבי "ריכוך" החוק לביטול עילת הסבירות. הנתונים התקבלו בשתי בקשות חופש מידע שונות שפורסמו לראשונה ב"שקוף".

העיתוי ודחיפות הפגישות בין שר משפטים וגורם כגון פורום קהלת, מעיד על עומק המעורבות של הפורום בתהליך קבלת ההחלטות של השר, ובמקרה זה על מידת השפעתו על תהליך קידום מקבץ החוקים שנועדו לקדם בישראל מהפכה משפטית ושהכניסו את החברה הישראלית לכאוס הולך ומתגבר העתיד להגיע היום לשיאו.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

6 תגובות

  1. ממשלת הימין הנוכחית הורסת בשיטתיות כל חלקה טובה שממשלת הימין בראשות בגין והאחרים ניסו ליצור. היום נמצאת ממשלה ימנית קיצונית ען אוריינטציה של הרס הקיים ויצור מדינת הלכה ימנית קיצונית שעתידה לוט בערפל…

  2. צריך להפסיק לקרוא לקהלת מכון מחקר.

    הם לא נכון מחקר. הם לובי ולא יותר מזה.

    לקרוא להם מכון מחקר זה להטעות את הקוראים.

  3. בבקשה, כל מי שתהה האם האתר הזה באמת "תמים" ו"אובייקטיבי", "אינו מוטה" כהצהרת מפעיליו.
    מדובר בעוד גוף שמאל קיצוני עם שם מתמם וציני. כל כך שקוף שהוא שמסתיר את מטרותיו האמיתיות ואת יסוד השקפתו הפוליטית הזועקת מכל מאמר ומכל משפט.
    די לבחון את הטרמינולוגיה, ואת הנושאים הנידונים, וכן את אופי הביקורת כדי להסיק שזה אתר אובייקטיבי בערך כמו בג"ץ ובצלם, עם שם תמים כמקובל בכל גופי השמאל מבית הקרן לישראל חדשה, תמים כמו המכון הישראלי לדמוקרטיה, בו מכהנים השמאל ההזוי והתמהוני בכפיפה עם הקיצונים ביותר שניתן למצוא.
    הבננו. זעקת הקוזק הנגזל. אין לכם בושה, אבק יושרה או חלילה הגינות כלשהי.
    אין לכם בעיה עם זה שמאות גופי שמאל משפיעים באופן עמוק לאורך שנים על הכנסת ועל כל משרדי הממשלה כמעט בכל תחום אך בעיקר בחינוך, משפטים ובטחון, אבל איזשהו ארגון ימין שמעז להשתמש באותן טכניקות על מנת לייצר השפעה על המדיניות של הממשלה שמייצגת את השקפתם , זה כבר "חילול הקודש".

    1. ובקיצור: לדעת המגיב/ה, דמוקרטיה זה רעיון שמאלני מסוכן, שיש לבערו…
      אז איך תסביר/י שיש כ"כ הרבה אנשי ימין במחאה נגד ההפיכה המשטרית?
      דיקטטורה היא דיקטטורה היא דיקטטורה, ומי שהגון בקרב הימין, מבין את זה.
      נחוצים שינויים במערכת המשפט, אבל לא השינויים האלה, שסופו של דבר יחלישוה, ויכפיפו אותה לגמרי לשליט.

  4. בושה , בושה, בושה…..
    מתביישת בממשלה
    וכואבת איך כל השנים האלו ישנו ולא היינו מספיק ערים למה שמתבשל מתחת לאף שלנו ….

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!