ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

שעות לפני ההצהרה הדרמטית: יומן הפגישות של לוין עם הבכיר בקהלת נחשף

השר יריב לוין פגש את ד"ר אביעד בקשי, ראש המחלקה המשפטית בפורום, פעמיים ביממות לפני הצגת המהפכה המשפטית ופעמיים נוספות בסמיכות לאחר הצגתה, בין היתר בנושא "התייחסות להערות שנשמעו מהציבור". הפרטים על מועדי ונושאי הפגישות נחשפים לראשונה במענה לבקשת חוק חופש המידע של "שקוף"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ב-4 בינואר 2023 בשעות הערב, שישה ימים מהשבעתו לתפקיד שר המשפטים, הכריז השר יריב לוין על קידומה של רפורמה במערכת המשפט בישראל, שבמסגרתה הוא עתיד לקדם כמה חוקים שמטרתם: שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים, חקיקת "פסקת התגברות" ברוב של 61 ח"כים, הגבלת סמכויות העליון בפסילת חוקים רק ברוב של 12 מתוך 15 שופטים, ביטול אפשרות השימוש בעילת הסבירות, והפיכת היועמ"שים במשרדי הממשלה למשרות אמון של השר. 

תוכנית השר לוין הייתה האות לתחילת המהלכים שהובילו למחאה הציבורית הגדולה והמתמשכת בתולדות המדינה. לראשונה אנו מפרסמים כאן את כרוניקת ההתערבות הנקודתית והישירה של פורום קהלת בגיבוש הצעות השר לוין. במענה לבקשת חוק חופש המידע של "שקוף", משרד המשפטים חשף פרטים של חמש פגישות שהתקיימו בין שר המשפטים וד"ר אביעד בקשי, ראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת, לפני ואחרי הצגת הרפורמה. 

השר לוין הושבע לתפקידו ביום ה' – 29 בדצמבר 2023. כבר ביום שני לאחר מכן, 2 בינואר 2023, נפגש לוין עם ד"ר בקשי. הפגישה הפרונטלית התקיימה בשעה 21:00 במשכן הכנסת ונושא הפגישה: "גיבוש הצעות החוק הנוגעות ברפורמה המשפטית". יומיים לאחר מכן מציג השר לוין בשעות הערב את הרפורמה לציבור, כאשר בשעה 15:00 הוא נפגש שוב פרונטלית בכנסת עם בקשי בנושא גיבוש הצעות החוק הנוגעות לרפורמה. 

השר יריב לוין פגש את ד"ר אביעד בקשי, ראש המחלקה המשפטית בפורום, פעמיים ביממות לפני הצגת החוקים ופעמיים נוספות בסמיכות לאחר הצגתם, בין היתר בנושא "התייחסות להערות שנשמעו מהציבור". הפרטים על מועדי הפגישות נחשפים לראשונה במענה לבקשת חוק חופש המידע של "שקוף"
ד"ר בקשי מגיע לשיחות בבית הנשיא (צילום: נועם רבקין, פלאש 90)

עוד שתי פגישות בין השניים התקיימו ב-9 בינואר בשעה 19:00, פגישה פרונטלית נוספת בכנסת, כשהפעם הנושא הוא "התייחסות להערות שנשמעו מהציבור לאחר הצגת הרפורמה ובאופן הצגת ההתייחסויות", ובאותו נושא התקיימה פגישה נוספות כעבור יומיים, ב-11 בינואר, הפעם בפגישת זום, כאשר לא קיים תיעוד שעת הפגישה. 

פגישה נוספת התקיימה בין שר המשפטים ובקשי ב-24 בינואר בשעה 22:00 בלילה אולם הפעם במשרד האוצר, בפורום מרובה משתתפים. לאור שהפגישה התקיימה במשרד האוצר, משרד המשפטים סרב לחשוף פרטים לגביו והפנה אותנו בנושא למשרד האוצר. 

ד"ר בקשי, מרצה למשפטים, נבחר לשמש חבר בצוות המשא ומתן על המהפכה המשפטית אצל נשיא המדינה מטעם הקואליציה. לפי אתר פורום קהלת, מחקריו של ד"ר בקשי בתחומי המשפט הציבורי מתמקדים בנושאים הנוגעים לזהותה של ישראל כמדינת לאום דמוקרטית ובנושאים הנוגעים להפרדת רשויות. לצד עבודתו בפורום קהלת, ד"ר בקשי מרצה למשפט חוקתי ומינהלי בקריה האקדמית אונו ובאוניברסיטת בר אילן. 

תגובת פורום קהלת:

פורום קהלת עוסק מזה עשור ברפורמה נדרשת במערכת המשפט, שעל נחיצותה מסכימים רוב מוחלט מהציבור הישראלי. במהלך כל השנים עמדנו בקשר עם נבחרי ציבור מכל קצות המפה הפוליטית לקידומה ואף פרסמנו ניירות מדיניות וערכנו כנסים פומביים גדולים בהם לקחו חלק נבחרי ציבור ומומחים מכל המנעד הפוליטי ומגוון הדעות.

בפורום קהלת נמשיך לקדם שינויים נדרשים בשלל נושאים, כגון במערכת המס, תכנון ובנייה, רגולציה, ביטחון אישי, מעמדה של ישראל בעולם ועוד.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

28 תגובות

  1. יש כאן קריסה של מערכות המדינה. אם הממשלה הנוכחית תיפול – כלומר אם ההפיכה לא תצליח – הממשלה הבאה חייבת לחזק את שומרי הסף. לחזק את בית המשפט בסמכויות פסילה של מועמדים. את ביבי, בן גביר וגם אחרים אסור היה לאשר לרוץ לבחירות.
    השב"כ כשומר בטחון המדינה והדמוקרטיה היה כבר צריך לעצור את ראשי הקואליציה כי הם מסוכנים למדינה ולדמוקרטיה. זה שהם ממשיכים להשתולל ולאיים על המדינה זו חרפה.
    ואחרי הכל יהיה צריך לעשות חוקה, לסגור הרמטית את חוקי הכנסת והממשלה שהיום נראים פרוצים מתמיד ובעיקר להקים ועדת חקירה עם סמכויות נרחבות שתחקור ותעמיד לדין את כל האחראים. את הנאשם, השרים ששיתפו פעולה מלא מלא, את ראשי פורום קוהלת שלמעשה נתנו גב לזה. די נמאס. צריך דמוקרטיה שיודעת לשמור על עצמה.

    1. אני מציע לסגור את הכנסת בכלל ולהקים ממשלה של מומחים שתנהל אותנו כפי הבנתה לעד ולנצח נצחים. דעתכם?

  2. שום בריונות.
    מחאה והפגנה הם אמצעים דמןקרטיים שכשהם נעשים באופן אינטנסיבי, כפי שצורך השעה הדרמטי מחייב אותנו, זה באמת לא נעים לצד שעומד ומזוהה עם הממשלה. מינשחושב שדמוקרטיה זה דובוני אכפת לי שמשחקים במשחק קוביות, לא מבין מהי נשמת הדמוקרטיה ואיך בקלות שלטון יכולצלהחריב את היסודות של הבניין של כולנו… כשנשכב מתחת לבניין הנחרב כבר לא נוכל לזעוק ולא יישאר מה לתקן. חייבים להיות אקטיביסטים, אינטנסיביים ולתפוס כל נציג ממשלה בכל שעה בחייו ובכל מקום כדי לקדם את המהלכים של המחאה. והמחאה הזאת מחזיקה הרבה מאוד רעיונות ותפיסות שמשולבים בהבנה מהו הבסיס הליברלי של חיינו. מי שלא מבין כמה המצב אקוטי כנראה מגיב כמוך ונבהל מגובה האנרגייה של המחאה. תנוח דעתך. מה שראינו עד היום זה כלום מול מה שעומד להיות הקיץ.

    1. אני אומרת תסתלק מחיינו הגיעה שלך חשוכה ואנחנו בני אור רוצים לחיות במדינה שזכויות האדם הן במרכז ולא נסכים לשום קומץ אנשים הזויים מושחתים שגונבים לנו את החופש

    2. סליחה שעוררתי שדים. אני סך הכל רוצה להבין, האם המגיבים הנכבדים כאן חושבים שמותר לאנשים לחשוב שמערכת המשפט זקוקה לשינוי או שזוהי דעה לא לגיטימית שדגל שחור מתנוסס עליה. דעתי, שזוהי דעה לגיטימית שצריך לגבור עליה בקלפי. דעתו של ישעיהו לייבוביץ שציטט אחד המגיבים היא דעה לא דמוקרטית כלל. היא גורסת שצריך לחזור לימי הביניים שרק שכבה דקה אליטיסטית יש לזה זכות להשפיע. האם כולכם שותפים לדעה הזו?

  3. ההפגנות חצו איזשהו קו אדום. הרדיפה אחרי אנשי ציבור בבתיהם חסימת הכניסה לפורום קוהלת התנפלות פיזית על פוליטיקאים, כל אלו אינם הפגנה אלא נסיון להשתיק דעה לגיטימית.

    1. באמת!
      שכחתם מה היה בזמן ממשלת השינוי, מדובר בכלל בהמצאה של הימין.
      ידע כל איש ציבור שזה חלק מהמשחק לא מתאים להם שיבחרו פרופשין אחר

    2. מה לעשות?
      אנשים לא רוצים שחלאות אדם פאשיסטיות ינהלו פה. תתמודדו עם הכוונות שלכם ותשננו.

      דמוקרטיה !
      או ..
      מרד!!!!!

    3. במדינה דמוקרטית כל דרך חוקית למנוע מפוליטיקאים לבצע מהלכים אנטי דמוקרטיים לגיטית

      1. שיאכלו את הצפרדע שהם יצרו נגד הממשלה הקודמת . אם זו הדרך הייתה שלהם , מה ילינו? שיתקפלו כפי שהתקפלה הממשלה הקודמת ויתנו לנו לחיות בשקט .

    4. מי שהתחיל לרדוף אחרי חכ״ים הם הביבסטים המופרעים שירדו לחייהם של עידית סלמן, כהנה ואורבך.
      מופרעים שפועלים לפי הוראות של שרה ויאיר

  4. פורום קוהלת יכול להמתין להפרדת דת ומדינה ואז לשלוט על מדינת יהודה.
    מדינת ישראל שואפת להישאר מדינה ליהודים שחושבים חופש….

    1. מי זו מדינת ישראל אם לא אזרחיה? איך נדע מה אזרחיה חושבים אם לא נתייחס בכובד ראש לרצון העם כפי שבא לידי ביטוי בקלפי?

      1. פרופ' ישעיהו לייבוביץ':
        "אין סילוף גדול יותר של מושג הדמוקרטיה מאשר ההנחה שהרוב מוסמך להחליט על ערכים. מה ההבדל בין דיקטטור המחליט מה טוב ומה רע לבין המון בני אדם, שמחליטים על הדבר הזה? אנחנו אומרים שהדיקטטור הוא רשע או מטופש, אבל כל אדם יכול להיות רשע ומטופש. זאת אומרת, גם הרוב של בני האדם יכול להיות רוב של מטופשים ומרושעים, ולכן המהות הפנימית של הדמוקרטיה אינה בשלטון רוב, אלא במישטר שבו הסמכויות של השלטון מוגבלות, ללא תלות בכך אם זה שלטון של יחיד או שלטון של הרוב."

    2. יש הרבה פערים בין קהלת לממשלה הזאת. לוין מייצג את הצדדים הניאוליברליים המכוונים לחיזוק הממשלה והפרטת שירותיה לאזרח, כך שיהיה לממשלה נוח יותר להפעיל מדיניות ללא מגבלות ויועמשים ובמקביל פחות שרותים חברתיים לאזרח. קהלת, אם היו יכולים היו מפריטים גם את צהל… מנגד יש בממשלה גורמים שמכוונים למדיניות של התערבות אינטנסיבית של הממשלה בענייני דת, מסורת, הלכה יהודית והשליטה על יהדותו של המרחב הציבור, זה נוגד לחלוטין את האני מאמין של קהלת… בנוסף, כיון שמדובר בנציגי ממשלה של השכבות הנמוכות ביותר הסובלות מעוני ומהיעדר משאבי פרנסה, הממשלה מנהלת מדיניות רווחה שלא היתה מביישת את המפלגה הקומוניסטית… כך שבמפגש קהלת ממשלה נוצר אנדרוגינוס לא נורמלי מבחינה אידיאולוגית ובלתי אפשרי ליישום.

      1. בשל הדברים שציינת, הייתי מציע לקבוע שבעלי זכות הבחירה יהיו מרקע סוציו-אקונומי גבוה ולשלול מהשכבות הנמוכות את זכות הבחירה.

  5. כל הדבר הזה קורה תחת נתניהו. ה"שותפים הטבעיים" שלו מסתבר הם חברי כתות וביריונים למיניהם. זו מורשת נתניהו ובושה לישראל לדראון עולם

    1. בכלל לא הבנתי למה אסור ללוין להפגש עם משפטנים שיסייעו לו. פורום קהלת הוא פורום מכובד וגם עם דעותיו לא מקובלות על כל הנוכחים כאן. למה כל מי שחושב אחרת הופך לברין? איפה ההכלה לדיעות אחרות? הפסקנו להיות ליברלים?

      1. קהלת הוא ארגון שמקבל מימון מאנשים רבי אמצעים כלכליים בארה"ב. זו התערבות של אידיאולוגיה המנוגדת למדיניות הליכוד מזה 50 שנה, מאז 1977. הליכוד היה תנועה ליברלית שמקיימת מדיניות רווחה ושרותים לאזרח… עכשיו הניאוליברליזם מבקש להקצין פערים כלכליים, להסיר מהממשלה אחריות על נושאים חברתיים, ולהשאיר את החברה והמשק בידי כוחות השוק החופשי במובן החזירי והמנוכר. זה לא רק אנטי תנועת הליכוד זה אנטי ציונות.
        שלא לדבר על הצביעות כשארגוני זכויות אדם וליברליזם אירופאים מעורבים בארגונים אזרחיים, הממשלה קופצת וטוענת שמדובר בהתערבות פסולה.

  6. על המחריב כתבו רבות וגם שרה כבר לא רוצה אותו אצלה. איזה חרבון עשה לחיים הטובים שלה ! עובדה שהנאשם היה צריך לפגוש אותו בדן קיסריה ולא בבית.
    לגבי קוהלת אכן הם יעשו הכל כדי לשנות את חיינו מהקצה אל הקצה. אבל אנחנו, בנינו ונכדינו לא ניתן להם את התענוג הזה.

    1. קוהלת מנסים להשפיע על חיי כולם כמו ששלום עכשיו ושוברים שתיקה וכל ארגון כלשהו מנסה להשפיע. זה לגיטימי במסגרת משטר דמוקרטי. השאלה מהם האמצעים שאתה בניך ונכדיך מוכנים לנקוט על מנת למנוע את זה. באמצעים דמוקרטיים זו זכותך. באמצעיפ בריוניים כמו שהמחאה היום מתנהלת זה לא לגיטימי.

      1. הפגנה היא אמצעי דמוקרטי. דעתך, שהמחאה בריונית ולכן לא לגיטימית, מעידה על מידת התמיכה שלך בדמוקרטיה ועל האמונה שלך בליברליות.
        אם אתה לא מוצא בעייתיות בפסקה שבסוף תגובתם, אתה יכול להפסיק ללכת לקלפי.

      2. קהלת? אסופת אפרטהיידיסטים משיחיים. ממניהם אינם חיים פה, ובנינם לא יהרגו בהגנת האפרטהייד המתנחלי. מנצלים את הדמוקרטיה השברירית שלנו כדי להרוס אותה מבפנים.

        ״האמצעים הבריוניים״ מופנים נגד הפגנות המחאה. זאת עושה הממשלה באמצעות בריוני המשטרה. בקרוב יגוייס השב״כ, ולא רחוק היום שבו חמושים יסתובבו ברחובות ויעלימו אזרחים במרתפים חשוכים.

      3. שום בריונות.
        מחאה והפגנה הם אמצעים דמןקרטיים שכשהם נעשים באופן אינטנסיבי, כפי שצורך השעה הדרמטי מחייב אותנו, זה באמת לא נעים לצד שעומד ומזוהה עם הממשלה. מינשחושב שדמוקרטיה זה דובוני אכפת לי שמשחקים במשחק קוביות, לא מבין מהי נשמת הדמוקרטיה ואיך בקלות שלטון יכולצלהחריב את היסודות של הבניין של כולנו… כשנשכב מתחת לבניין הנחרב כבר לא נוכל לזעוק ולא יישאר מה לתקן. חייבים להיות אקטיביסטים, אינטנסיביים ולתפוס כל נציג ממשלה בכל שעה בחייו ובכל מקום כדי לקדם את המהלכים של המחאה. והמחאה הזאת מחזיקה הרבה מאוד רעיונות ותפיסות שמשולבים בהבנה מהו הבסיס הליברלי של חיינו. מי שלא מבין כמה המצב אקוטי כנראה מגיב כמוך ונבהל מגובה האנרגייה של המחאה. תנוח דעתך. מה שראינו עד היום זה כלום מול מה שעומד להיות הקיץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!