ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

אילת ואשקלון: "לא נאפשר לקצא"א להרחיב את פעילותה"

בגיבוי משרד רה"מ, חברת הנפט רוצה להגדיל את הכנסותיה ולהגביר את היקף הייצוא מנמלי אילת ואשקלון באמצעות מכליות ענק, תוך הצבת סיכון אדיר לתושבי הערים ולסביבה הימית שלהן. ראשי הערים מסרו ל״שקוף״ כי הם ״נוקטים בכל האמצעים על מנת למנוע מקצא"א להרחיב את פעילותה בתחומי העיר"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ראש עיריית אילת אלי לנקרי, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם (צילומים: רוני בלחסן, ראובן קופיצ'ינסקי, CC BY-SA 4.0)
ראש עיריית אילת אלי לנקרי, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם (צילומים: רוני בלחסן, ראובן קופיצ'ינסקי, CC BY-SA 4.0)

המהלך הממשלתי להרחבת פעילות קצא"א לייצוא נפט עדיין מושהה, כאשר בשבועות האחרונים התייצבו מנגד שני ראשי ערים – אילת ואשקלון – המתנגדים נחרצות. "לא נאשר שום פעילות שתסכן אותם ולא ניתן יד לחשיפה של תושבי העיר והנופשים בה, למפגעים סביבתיים ובריאותיים״, מסר ראש עיריית אילת אלי לנקרי ל"שקוף". "מפרץ אילת על חופיו ואוצרות הטבע הטמונים בו, ובראשם שונית האלמוגים הייחודית מהווים את אבן היסוד הכלכלית עליה נשענת העיר אילת". עוד מסרו בעירייה כי ראש העיר "פועל בעניין כבר חודשים ארוכים מול כל הגורמים הרלוונטיים" בעניין, במטרה לסכל את הרחבת פעילות החברה.

כזכור, בשבועות האחרונים מנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי מקדם מהלך שיאפשר לקצא"א להרחיב את פעילותה, שהוגבלה על ידי המשרד להגנת הסביבה לעד שני מיליון טון נפט בשנה, כדי לאפשר לה לממש את הסכם RED-MED עליו חתמה לפני כשנתיים במסגרת הסכמי השלום עם איחוד האמירויות. על פי הערכות, מדובר לכל הפחות בעשרות מכליות נפט שיפקדו את נמלי אילת ואשקלון בשנה, כאשר לפי כשלוש מאות מדענים די באחוז בודד שישפך מתחולתן כדי לגרום לנזק חסר תקדים לאילת, ובמקרה של שפך נפט בנמל החברה באשקלון עלולה להיעצר פעילות בחלק מתקני ההתפלה של המדינה. 

לפני כשבועיים וחצי היה אמור להתקיים דיון בממשלה בנושא, אך זה נדחה, ומאז לא נקבע מועד חדש. המשרד להגנת הסביבה התנגד לבדו למהלך, כעת נוספו התנגדויות הרשויות. ייתכן שדחיית הדיון נובעת ממאמצי השכנוע של ראשי הערים שפועלים מאחורי הקלעים לסיכול יוזמת קצא"א.

ראש העיר מהליכוד מתנגד

את השלכות הפעילות של קצא"א מרגישים תושבי אילת כבר היום – בדיקת "שקוף" מצאה שבימים בהם מכליות הנפט מועמסות בנמל החברה באילת, התושבים מתלוננים על ריחות חריפים של דלק. גם ראש העירייה לנקרי הזהיר בעבר על כך: "התושבים מתלוננים על סחרחורות ובחילות, יש ריח חריף של גז". בנוסף, תחקיר "שקוף" מצא כי החברה הגבירה את פעילותה השנה באופן ניכר, כאשר לפי בדיקת "שקוף" שבע מכליות הנפט שעגנו בנמל החברה מתחילת השנה הציבו את החברה בגבול הפעילות המותר לה, שעומד כאמור על שני מיליון טון נפט בשנה, כפי שקבע המשרד להגנ"ס. כמו כן, תחקיר נוסף של "שקוף" גילה כי חברת קצא"א מסתירה את מסלולי מכליות הנפט שמגיעות אל הנמל שלה באילת, ולא מאפשרות מעקב ציבורי אחריהן.

האוניה "יוסטון" שמייצאת נפט מאילת בנמל קצא"א (צילום: גל שטיינבאום)

בניגוד לראש עיריית אילת לנקרי, שקיבל את תמיכתו בבחירות מגדעון סער, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם הוא ראש סיעת הליכוד בעיר. יש לכך משמעות – מי שמקדם ביחד עם בכירי קצא"א את המהלך להרחבת פעילותה הם בכירי מפלגת הליכוד. גלאם צוטט בעבר אומר כי "סיעת הליכוד תרמה רבות לעיר", אך כעת נראה שהיא פועלת דווקא נגדה, כאשר המיכליות עלולות לסכן את התושבים בהיבט זיהום האוויר, וכן במקרה של דליפה תחסל את החוף.

כפי שחשפנו בכתבה קודמת בנושא, יומנו של שר האנרגיה ישראל כץ, שהגיע לידי "שקוף" באמצעות עמותת "הצלחה", חשף שתי פגישות עם בכירי קצא"א בחודשיים הראשונים לכהונתו – עם ארז כלפון, יו"ר קצא"א; ועם מיכל עבאדי-בויאנג'ו, שהייתה החשבת הכללית באוצר ומונתה ב-2021 ליו"ר דירקטוריון קבוצת קצא"א ודוראד. בעוד שבעבר שרי האנרגיה התנגדו להסכם ולהרחבתו, לפי גורם המעורה בפרטים כעת המשרד בראשות כץ דווקא תומך בהגדלת היקף שינוע הנפט, והמשרד להגנת הסביבה עומד לבדו במערכה לשמירה על האינטרס הציבורי. לגלאם יש גישה ישירה יותר אל אותם בכירים בליכוד, דבר שעשוי לעזור לו במאמציו למנוע את הרחבת פעילות החברה.

גלאם והעירייה מסרו ל"שקוף" כי הם "נוקטים בכל האמצעים על מנת למנוע מקצא"א להרחיב את פעילותה בתחומי העיר, ויתרה מכך אף פועלים בכל הדרכים על מנת לצמצמה – פרלמנטרית, משפטית וציבורית. במסגרת זו ראש העיר נפגש גם עם ארגוני הסביבה, ופועל מול משרדי הממשלה והשרים הרלוונטיים מתוך מטרה אחת: להגן על בריאותם ואיכות החיים של תושבי העיר".

באשקלון פירטו את כל ההתנגדויות שלהם לפעילות קצא"א: "התנגדותנו התקיפה בוועדות הכנסת להארכת צו החיסיון על קצצ"א, פנייתנו לבית המשפט המחוזי ולבית המשפט העליון מכוח סמכויות הפיקוח על היתרי הרעלים ורשיון העסק של קצא"א, עמידתנו האיתנה נגד הרחבת איחסון גפ"מ וחומרים מסוכנים בחוות הדלקים, התנגדותנו להסכם רד-מד, ובימים אלה גם את דרישתנו למנוע אחסנה ושינוע של החומרים המסוכנים: ביטומן וקונדנסט, במתחם קצא"א אשקלון".

תגובות:

עיריית אילת:

עיריית אילת הרואה במפרץ אילת נכס אסטרטגי, פועלת כל העת לשמור ולשמר אותו הן בשדרוג רצועת החוף כולל מערך הגנה מפני סערות והן בשמירה על המפרץ הימי על ידי ניקיון, שמירה על השונית ועל המגוון הביולוגי וכיו״ב. בהתאם לכך עמדת העירייה והעומד בראשה – אלי לנקרי היא נחרצת, לפיה לא תאושר כל פעילות המסכנת את מפרץ אילת המהווה את אבן היסוד הכלכלית עליה נשענת העיר אילת ולא תינתן יד לחשיפה של תושבי העיר והנופשים בה, למפגעים סביבתיים ובריאותיים. ראש העירייה פועל בעניין כבר חודשים ארוכים מול כל הגורמים הרלוונטיים, גם כשזה נגע להארכת החיסיון וגם בנוגע להרחבת הפעילות.

עיריית אשקלון:

ראש העיר, עיריית אשקלון ואיגוד ערים לאיכות הסביבה נפת אשקלון נוקטים בכל האמצעים על מנת למנוע מקצא"א להרחיב את פעילותה בתחומי העיר, ויתרה מכך אף פועלים בכל הדרכים על מנת לצמצמה.

הפעילות נעשית בכל הדרכים האפשריות: פרלמנטרית, משפטית וציבורית.

הפעילות הבלתי מתפשרת של העירייה והאיגוד היא בין היתר נגד תוכניות שקצא"א מקדמת וזו כוללת את:

התנגדותנו התקיפה בוועדות הכנסת להארכת צו החיסיון על קצצ"א, פנייתנו לבית המשפט המחוזי ולבית המשפט העליון מכוח סמכויות הפיקוח על היתרי הרעלים ורשיון העסק של קצא"א, עמידתנו האיתנה נגד הרחבת איחסון גפ"מ וחומרים מסוכנים בחוות הדלקים, התנגדותנו להסכם רד-מד, ובימים אלה גם את דרישתנו למנוע אחסנה ושינוע של החומרים המסוכנים: ביטומן וקונדנסט, במתחם קצא"א אשקלון.

במסגרת זו ראש העיר נפגש גם עם ארגוני הסביבה, ופועל מול משרדי הממשלה והשרים הרלוונטיים מתוך מטרה אחת: להגן על בריאותם ואיכות החיים של תושבי העיר.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת דרור גורני

דרור גורני
כתב הון-שלטון-אקלים. סטודנט באוניברסיטה העברית, ומאמין בכוח של אנשים אכפתיים לשנות את המציאות. שומר על אופטימיות, אקטיביסט, ולצד עבודתי בשקוף מתנדב במספר ארגונים, בהם "ישראל 2050" ועמותת "לפרוש כנף". מקווה להשאיר את העולם טוב יותר לדור הבא. אני מאמין שכלי התקשורת בארץ לא מסקרים נושאים סביבתיים כמו שצריך, ולא במקרה. מאז שהצטרפתי ל"שקוף" אני שואף לחשוף את האינטרסים והקשרים החבויים הקיימים בין החברות המזהמות במדינה למקבלי ההחלטות, ורואה חובה לשקף לציבור את ההשלכות הקיומיות של משבר האקלים כמו שהן.

2 תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!