ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

הפגנה מול משרדי רדימיקס: "אם אתם קונים מלט מ'נשר' – הזיהום באחריותכם"

הקומיקאי עידן מור (גדי וילצ'רסקי) הפגין יחד עם פעילי "מגמה ירוקה" מול אחד הלקוחות הגדולים של מפעל המלט בדרישה שיפסיק לפרנס את מוקד הזיהום שעלול לפגוע בתושבים. "אנחנו מצפים גם מראשי עיריות מודיעין, רמלה לוד וגזר להצטרף". וגם: אחרי קנס של מיליונים אשתקד - "נשר" עומדים בפני שימוע חדש על זיהום והסתרת מידע. צפו:
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאבק התושבים במפעל המלט המזהם "נשר" ברמלה עלה מדרגה: בהובלת הקומיקאי ופעיל הסביבה, עידן מור, שמוכר בשם הבמה גדי וילצ'רסקי, התקיימה הפגנה מול אחד הלקוחות הגדולים של מפעל, רדימיקס. וילצ'רסקי, בתמיכת ארגון הסביבה "מגמה ירוקה", הגיע למשרדי החברה ברמת גן וקרא לעברם: "אתם לא יכולים להקטין ראש, אתם צריכים לקחת אחריות על זה שאתם נותנים יד לזיהום". בהמשך הוא נכנס למשרדי החברה ופנה לנציג ששוחח עימו וביקש שלא לשתף פעולה עימם בשל הזיהום הכבד.  

"כל עוד הם עומדים בחוק, ואם הם יהיו עבריינים, לא נוכל לקנות מהם גם ככה וגם ככה", ענה לו נציג החברה. "מעולה", השיב וילצ'רסקי, "אז אתה אומר שאם אתה יודע ש'נשר' עוברים על החוק, אתה לא יכול לקנות ממנו את המלט כי אתה תהיה שותף לדבר עבירה". "אני לא מדינת ישראל ולא משטרה", השיב לו נציג המפעל מול המצלמות, ומיד הסתייג: "ברגע שהם מוציאים החלטה כזאת, זה יהיה משהו אחר".

"מגמה ירוקה מצטרפת למאבק שלנו ומובילה אותו", אמר וילצ'רסקי ל"שקוף". "אנחנו מצפים גם מראשי עיריות מודיעין, רמלה ולוד וראשת המועצת גזר להצטרף ולהוביל, לטובת תושביהן". עוד הוסיף כי גם השרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, צריכה להידרש לנושא בדחיפות "לאור הפרות חוזרות ונשנות וחשש לפגיעה משמעותית באוכלוסיה נרחבת במרכז הארץ".

קיבלו קנס – והמשיכו בשלהם

לפני כשנה קנס המשרד להגנת הסביבה את מפעל "נשר" בשישה מיליון שקלים, תוצאה של הליך משמעתי ארוך בשל שמונה מקרים שונים. הקנס היה גבוה יחסית למקובל בהליכי האכיפה של המשרד, אך תושבים ופעילי סביבה טענו כי הסכום הינו זעום ביחס להון של לן בלווטניק, בעל השליטה בחברת האם של "נשר", "משאב", ולא ישנה דבר. בראיון ל"שקוף" נציג המשרד סבר אחרת: "התגובה מראה שזה פוגע בהם קשה", אמר גדעון מזור, מנהל מחוז מרכז במשרד להגנת הסביבה.

אלא שהמציאות בשנה שחלפה הראתה שלכאורה דבר לא השתנה: המפעל, שבבעלות בלווטניק, שאף מחזיק ברשת 13 וחברת החדשות שלה, לא שינה את מנהגו. השבוע חשפנו כי בימים אלה מפעל המלט "נשר" שברמלה זומן לשימוע בשל עבירות לכאורה על חוק אוויר נקי, בין היתר בשל חריגות חלקיקים מהארובה. בנוסף, המפעל נמצא בעוד בהליך אכיפה, כך לפי מסמכים שהגיעו לידי "שקוף", בשל בין היתר מידע על ריכוזי כספית גבוהים שלכאורה נעלם מהמערכת. למרות שהאירועים התרחשו לפני שנתיים ויותר, השימוע נערך בחודש מרץ בשנה שעברה.

מפעל נשר (צילום: מילה אביב, פלאש 90)

חשוב לציין כי פליטות כספית עלולות לגרום לפגיעות חמורות בבריאות. לפי חוות הדעת של פרופ' חגי לוין, יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור של ההסתדרות הרפואית ופרופסור לאפידמיולוגיה, חשיפה לכספית עלולה להוביל לפגיעה הורמונלית, נזק למערכת החיסון, פגיעה בעובר ובהתפתחות הילד, פגיעות בריאות, בכבד ובמקרים של הרעלה חמורה, אף מוות.

בארגז הכלים של המשרד להגנת הסביבה ישנו אמצעי שעלול להרתיע את מנהלי מפעל המלט הרבה יותר מאשר קנס של כמה מיליונים – הגשת כתבי אישום אישיים. "יכול להיות שביום מן הימים נמצא את עצמנו מגישים תביעה פלילית", אמר מזור בשיחה עם "שקוף" לפני כשנה.

ממשרדי רדימיקס לא נמסרה תגובה

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת יעל געתון

יעל געתון
כתבת סביבה. יעל געתון החלה את דרכה העיתונאית בעיתון העיר תל אביב, שם שימשה ככתבת חינוך עד לסגירתו בשנת 2010. בהמשך עבדה בחדשות המקומיות בטלוויזיה וסיקרה את אזור העמקים בצפון עד לשנת 2014. בשנת 2015 החלה לעבוד בוואלה!News במשך כחמש שנים, בשורה של תפקידים, בהם עורכת חדשות, כתבת מגזין וכתבת תרבות וצרכנות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,915 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!