ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

יועמ"שית הכנסת: הענשת ח"כ גוטליב "עד להודעה חדשה" מנוגדת לתקנון

בתשובה לשאלת "שקוף", עו"ד שגית אפיק הבהירה כי לא ניתן להטיל סנקציות ללא הגבלת זמן מוגדרת על חברי כנסת. למרות זאת, לשכת יו"ר הקואליציה אישרה כי נשללה מח"כ גוטליב, שהפרה משמעת קואליציונית, זכות דיבור מטעם הליכוד "עד הודעה חדשה". עו"ד אפיק: "הנושא ייבחן בהמשך לשם קציבתו"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

ח"כ טלי גוטליב

היועצת המשפטית לכנסת, עו"ד שגית אפיק, אישרה ל"שקוף" כי הטלת סנקציות ללא הגבלת זמן מנוגדת לתקנון הכנסת. לפי אפיק, "יובהר כי לא ניתן להטיל מגבלות 'עד להודעה חדשה"', וכי היקפן ועוצמתן של המגבלות נדרש להיבחן מעת לעת בהתאם לעקרונות והשיקולים השונים". אלא שלמרות תשובתה, עונשה הסופי של ח"כ טלי גוטליב (הליכוד), שהתמודדה בניגוד לעמדת הקואליציה בבחירת נציג הכנסת לוועדה לבחירת שופטים, כולל ענישה ללא הגבלת זמן. 

ענישתה הכוללת של ח"כ גוטליב, שפרטיה אושרו בלשכת יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ, כללה השעייה מחברות בוועדות עד תום המושב, מניעת העלאת חוקים במליאה למשך שלושה שבועות ושלילת זכות דיבור מטעם סיעת הליכוד "עד הודעה חדשה". לגבי שלילת זכות הדיבור, הענישה איננה מתיישבת עם תשובת אפיק לפניית ח"כ גוטליב בנושא הענישה, שם ציינה בסעיף 13, הנוגע לשלילת זכות הדיבור, כי "נדרש לקבוע למגבלה זו תקופת זמן מירבית שתואמת את נסיבות העניין".

לאחר היוודע מלוא הענישה שהושתה על ח"כ גוטליב, פנינו לקבל שוב את תגובת אפיק בנושא שלילת זכות הדיבור "עד הודעה חדשה", וזו הגיבה כי "כאמור במכתבי עמדתי היא שלכל מגבלה שנקבעת ביחס לחבר הכנסת בשל הפרת משמעת סיעתית נדרשת קציבת זמן. בהמשך לכך, באשר למגבלות המשמעותיות של חברות בוועדות והעלאת הצעות חוק נקבעה מסגרת זמן. לענין דיבור בשם הסיעה מדובר בענין פנימי מובהק של הסיעה ויו"ר הסיעה. עם זאת, אני מעריכה שגם ענין זה ייבחן בהמשך בתיאום איתי לשם קציבתו".

על הכוונה להטיל עונש חריג החליטו ראשי הקואליציה לאחר שח"כ טלי גוטליב החליטה להתמודד כחברה בוועדה לבחירת שופטים, בעוד ראשי הקואליציה הסכימו על מועמד אחר. יו"ר הקואליציה כץ הודיע כי מפלגת הליכוד תפעל נגדה בתגובה: תמנע ממנה להעלות הצעות חוק ולשלול חברותה בוועדות הכנסת – "עד להודעה חדשה", כפי שניסחו.

לאור כוונת השתת הענישה, ח"כ גוטליב פנתה ליועצת המשפטית לכנסת בטענה שמעשיה לא היו בבחינת הפרת משמעת קואליציונית, ושלעמיתיה לסיעה אין סמכות להענישה. תשובת עו"ד אפיק הייתה שלפי המידע שהגיע לידיה, מעשי ח"כ גוטליב כן נופלים על הגדרת הפרת משמעת קואליציונית, ושלסיעה יש כלים להעניש חברי כנסת, אולם בסייג שהעונש איננו "לאורך זמן רב יתר על המידה". 

כפי שפרסמנו השבוע, התקדים היחיד הידוע של ענישת חברת כנסת "עד הודעה חדשה" אירע בשנת 2013 כאשר יו"ר מפלגת יש עתיד, ח"כ יאיר לפיד, העניש את ח"כ עדי קול על שנמנעה בהצבעה, בניגוד לעמדת הקואליציה.

תקנון הכנסת מגביל יכולת ענישת ח"כ על ידי סיעתו

יכולת מפלגה להעניש חברת כנסת, נעוצה במספר סמכויות שמחזיקה המפלגה, בהן תלויים הח"כים. כך למשל, מכסת ההצעות לדיון מטעם חברי כנסת והעלאת הצעות חוק לוועדת השרים לחקיקה. סעיף 99 (ג') בתקנון הכנסת קובע כי הסיעה תקבע "את ההצעות שיוכלו חבריה להעלות לדיון ואת המועד שבו יוכלו להעלותן", אך בהמשך נכתב: "ובלבד שתאפשר לכל אחד מחבריה להעלות לדיון את מספר ההצעות שהוא זכאי להעלות באותו מושב, בפיזור סביר במשך המושב". כלומר, ענישה קיצונית לאורך זמן רב עשויה להיות בלתי חוקית.

היועצת המשפטית של הכנסת, שגית אפיק (צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת)

הכוונה להעניש את ח"כ גוטליב "עד להודעה חדשה" נועדה בפועל בעיקר לשמש כגורם מרתיע לח"כים אחרים מהקואליציה שירצו לפעול בניגוד לעמדתה. אולם הכוונה איננה מתיישבת עם לוח הזמנים של הכנסת: מושב הקיץ עתיד להסתיים ב-30 ביולי, כלומר עוד קצת יותר מחמישה שבועות. התקנון כאמור קובע שעד תום מושב הכנסת, סיעת הליכוד מחויבת להעניק לח"כ גוטליב להעלות הצעות חוק והצעות לסדר יחסית באופן שוויוני לכלל חברי הכנסת מהסיעה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

תגובה אחת

  1. שלילת זכות הדיבור "עד הודעה חדשה" מחברת כנסת היא מעשה לא דמוקרטי, קטנוני וילדותי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!