ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

ציון בלתי מספיק לסיעה הגדולה באופוזיציה: מדד הפעילות של יש עתיד

הח"כים הוותיקים נעדרים, יו"ר המפלגה ממעט להגיע לכנסת והסיעה השנייה בגודלה בכנסת ממוקמת במקום השביעי בלבד במדד הפרלמטר של "שקוף". בעוד חברי הכנסת החדשים בסיעה מציגים נוכחות ופעילות פרלמנטרית ראויות, בכירי המפלגה ששימשו בעבר בתפקידים שונים בממשלה, לא פעילים מספיק. ביש עתיד סרבו להגיב לממצאים
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

"מעמדה של הכנסת נחלש בשנים האחרונות, כוחה של הכנסת חלש אף ביחס לפרלמנטים אחרים בעולם בכל הנוגע לסמכויות של ממש, והיא מוחלשת עוד יותר בשל המשמעת הקואליציונית הקובעת למעשה את אופן ההצבעה בכל הקריאות לגבי כל הצעת חוק", כך נפתח החלק במצע מפלגת יש עתיד הנוגע למעמד הכנסת ולמשילות. "יש עתיד תקדם תוכנית לחיזוק מעמד הכנסת ולייעול עבודתה במסגרת תפקידה כמפקחת הממשלה לצד תפקידה כרשות המחוקקת", הבטיחו. אלא שעל פי מדד הפרלמטר האחרון של "שקוף" – רבים מהבכירים במפלגה שהייתה עד לאחרונה מפלגת שלטון הציגו השתתפות נמוכה בפעילות הכנסת באופן שרחוק מחיזוק מעמדה.

איך יצרנו את הפרלמטר, מה מדדנו? קראו כאן

סיעת יש עתיד היא הסיעה השנייה בגודלה בכנסת והגדולה ביותר באופוזיציה. מכהנים בה 24 חברי וחברות כנסת. ראש הממשלה לשעבר יאיר לפיד הוא יו"ר המפלגה ומשמש גם יו"ר האופוזיציה. יש עתיד נמצאת במקום העשירי והלפני אחרון במדד הפרלמטר של שקוף עם ציון ממוצע של 74.96.

עוד בפרויקט הפרלמטר:
המובילים ומי שנשרכו מאחור: סיכום ביניים לכנסת ה-25
מי מהשרים שחזרו להיות ח"כים באמת מגיע?
במקום האחרון במדד העשייה הפרלמנטרית של "שקוף": סיעת המחנה הממלכתי

מבחינת הציון המשוכלל, ח"כ ולדימיר בליאק (87.33) נמצא במקום הראשון בסיעה והתברג בציון גבוה גם ביחס לכלל חברי הכנסת. במקום השני נמצא ח"כ משה טור פז (85.03), בשלישי ח"כ טטיאנה מזרסקי (78.9), ברביעי ח"כ מטי צרפתי הרכבי (78.07) ובחמישי ח"כ יוראי להב-הרצנו. 

הפערים בין אנשי המפלגה לא קטנים: במקום האחרון ביש עתיד ממוקם יו"ר המפלגה, ח"כ יאיר לפיד (58.34), מעליו ח"כ עידן רול (68.53), ח"כ מיקי לוי (70), ח"כ קארין אלהרר (70.01), וח"כ אלעזר שטרן (70.97). הפער בין הציון של ח"כ בליאק, שהוא הראשון ביש עתיד, ובין הציון של ח"כ לפיד שהוא האחרון, עומד על 29 נקודות. 

מבחינת פרמטר הנוכחות בכנסת, במקום הראשון, בפער גדול, ממוקם ח"כ משה טור פז (784.12 שעות), אחריו במקום השני ח"כ מטי צרפתי הרכבי (679.24), ח"כ מירב כהן (670.18), ח"כ ולדימיר בליאק (659.33) וח"כ טטיאנה מזרסקי (602.56). הח"כים עם הכי פחות שעות נוכחות בכנסת הם ח"כ יאיר לפיד במקום האחרון (239.27), מיכל שיר סגמן (390.04), רם בן ברק (404.32), אלעזר שטרן (432.41) וח"כ עידן רול (448.36). המצטיינים של יש עתיד בהגשת שאילתות הם ח"כ יוראי להב הרצנו שממוקם במקום הראשון בסיעה עם 15 שאילתות, אחריו ח"כ יסמין פרידמן עם שבע שאילתות, ואחריה ח"כ מטי צרפתי הרכבי עם ארבע שאילתות. המצטיינים בהגשת הצעות לסדר לדיונים במליאה ובוועדות הם ח"כ טטיאנה מזרסקי שבמקום הראשון עם חמש הצעות לסדר, וח"כים משה טור פז ורון כץ, שכל אחד מהם הגיש ארבע הצעות לסדר. 

מהן שאילתות והצעות לסדר?
שאילתות: מדובר בכלי עבודה משמעותי לפיקוח הפרלמנטרי, שמחייב את משרדי הממשלה והעומדים בראשם להשיב לשאלות הח"כים במליאה. לכל ח"כ יש מכסת שאילתות שהוא יכול להפנות לשר בכל מושב. השר מצידו צריך להשיב תוך פרק זמן מסוים. שאילתות הן כלי משמעותי מכיוון שהן מפנות את תשומת הלב של השר והמשרד לנושא שחשוב לח"כ. הצעות לסדר: ח"כ שאינו חבר ממשלה רשאי להעלות הצעות לסדר היום של הכנסת – בוועדות או במליאה. מספר ההצעות שאפשר להגיש מוגבל בכמות ובתוכן (לדוגמה שני חברי כנסת מאותה סיעה לא יכולים להגיש את אותה הצעה). מאחר שסדר היום של הכנסת מוגבל מטבעו, נשיאות הכנסת המורכבת מיו"ר הכנסת וסגניו מחליטים יחד אילו הצעות ייכנסו לסדר היום ואילו יידחו. פעמים רבות מספר חברי כנסת מסיעות שונות מגישים הצעה באותו נושא, מה שמגדיל את הסיכויים שאותה הצעה תתקבל ותיקח חלק בסדר היום.

נציין כי ח"כ בועז טופורובסקי, יו"ר סיעת יש עתיד בכנסת, מי שאמור לרכז את פעילות הסיעה, ובמקרה שלו את פעילות הח"כים מהאופוזיציה בכלל, נעדר מרוב ימי העבודה במושב החורף בשל תאונה שעבר. יתכן שהיעדרותו של "המצליף" הסיעתי, פגעה בהיקפי הפעילות של הסיעה בכנסת. ח"כ טופורובסקי שב לכנסת עם פתיחת מושב הקיץ ובסופו נוכל להבין האם הצליח להעלות את הציון של חברי יש עתיד בדירוג של המושב הנוכחי. 

מטעם יש עתיד לא התקבלה תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

    1. אני ממש מופתע ומאוכזב מלפיד ומליברמן ( הצבעתי לליברמן בבחירות). הם אלה שהצבעתי עבורם כדי שילחמו עבורי. אם זה היחס אשקול לא להצביע עבורם בבחירות הבאות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,918 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!