ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

המלחמה על מחירי המזון: תעשיית הלובינג המסחרי מתאוששת

פעילות הלובינג בכנסת צוברת תאוצה, לאחר תקופה משברית כשכמות לקוחות הלוביסטים עלתה ל-538, במגמת פתיחה גבוהה מהעבר. מספר הלוביסטים הרשומים ירד, ונראה כי החברות עברו לאפיקי פעולה גם מחוץ לכנסת. בין הלקוחות הגדולים שהצטרפו: דיפלומט, בנק הפועלים, אוניברסיטת בן גוריון ואלקטרה, שתפעיל בארץ עשרות סניפים של רשת סופרמרקטים בינלאומית. טיקטוק נגרעה לאחרונה מהרשימה. כל הנתונים: מדד הלוביסטים לכנסת ה-25
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

לוביסטים בכנסת (צילום: דוברות הכנסת)

תעשיית הלובינג המסחרי בכנסת הצליחה להתגבר באופן מרשים על המשבר הפוליטי ומשבר הקורונה שבשיאו נרשם ביוני 2020 נתון נמוך של 402 לקוחות. נכון לאחד בפברואר 2023 תעשיית הלובינג המסחרי בכנסת מייצגת 549 לקוחות שונים, 37% יותר מאותו נתון שהתעשייה רוצה לשכוח. מדובר בעלייה של 7% בכמות הלקוחות מאז מועד הבחירות לכנסת ה-25 ופתיחת המושב הראשון של הכנסת. 

הלקוחות מיוצגים בכנסת באמצעות 105 לוביסטים שונים, מספר המהווה ירידה של 13% מאז החלה פעילות הכנסת הנוכחית, מה שמצביע כנראה על שינוי אופני הפעולה שלהם מול מקבלי ההחלטות בכנסת. ניתן להעריך כי קיימים אופני פעולה שהתפתחו בתקופת הקורונה, כגון שיחות זום, המצמצמות את הצורך של שהייה פיזית בכנסת. בנוסף, יתכן ותהליך החלשות כוחה של הכנסת מול הממשלה, גרם להעתקת פעילותם של חלק מהלוביסטים למשרדי הממשלה, ושם נוכחותם איננה מדווחת.

פרויקט מדד הלוביסטים ולקוחותיהם מצביע על כך שנתוני החודשים הראשונים בכל כנסת שתפקדה לאורך זמן (שנה ומעלה) הם לרוב הנתונים הנמוכים ביותר לאותה כנסת. הכנסת ה-25 התחילה את פעילותה עם כמות של 513 לקוחות שהיו רשומים בנובמבר 2022, קצת מתחת לנתון הפתיחה של הכנסת ה-24 (529 לקוחות), אולם נתון גבוה מכל כנסת אחרת מאז הכנסת ה-20. גם ממוצע כמות הלקוחות בחודשי כהונת הכנסת ה-25, העומד על 527 לקוחות, מצביע על חוזקה של תעשיית הלובינג המסחרי בכנסת ועל תחילת פעילותה בנתוני פתיחה גבוהים, כשהמגמה כרגע היא מגמת התחזקות. 

הלקוחות המעניינים שנוספו למרשם הלוביסטים מאז החלה הכנסת ה-25 לפעול

בחודשים האחרונים יידענו את קוראי "שקוף" על שני לקוחות מעניינים שהצטרפו למרשם לקוחות הלוביסטים בכנסת – טיקטוק הסינית ששכרה את שירותי חברת כהן-רימון-כהן, וארגון עובדי תנובה ששכר את שירותיו של הלוביסט מאיר אסרף כשהחלה המחאה נגד העלאת המחירים של מוצרי החברה. עתה ניתן לעדכן ששובה של טיקטוק היה זמני ושהחברה נגרעה לאחרונה מהמרשם. 

לקוחות מעניינים שהצטרפו בחודשים האחרונים הם דיפלומט מפיצים בע"מ שהצטרפה למרשם הלוביסטים תחת חברת הלובינג ריפבליק, יממה לאחר שדווח על הוצאתו מחוק ההסדרים של החלק הנוגע להגבלות על היבואנים הגדולים. דיפלומט היא חברת ההפצה הגדולה בישראל, את שנת 2021 היא סיימה עם הכנסות של 2.74 מיליארד שקלים.

 דור כימיקלים בע"מ, בבעלות גיל דנקנר, שכר את שירותי חברת גלעד לובינג. לאחרונה דור כימיקלים הוזכרו כמי שניהלו מאבק משפטי נגד המשרד להגנת הסביבה. בנק הפועלים חוזר למרשם הלוביסטים, לראשונה מאז סגירת חברת הלובינג 'פוליסי' לפני יותר משנה. הבנק יוצג על ידי פוליסי עשרות שנים ועתה שכר את שירות חברת נהלה שבבעלות פורשות פוליסי. למרשם שב גם אגודת האשראי אופק – הבנק הקואופרטיבי שעתיד להיכנס לפעילות במהלך השנה ואולי להכניס תחרות לענף הבנקאות. את האינטרסים של אופק מייצגת חברת גויסקי קשרי ממשל.  

אלקטרה מוצרי צריכה בע"מ, שלאחרונה דווח על כוונתה לפתוח 50 סניפי קארפור בישראל, ופתחה את הסניף הראשון של סבן אילבן מבין 30 שאמורים להיפתח בישראל עד סוף 2024, שכרה את שירותי חברת ריפבליק. החברה הסינית SIPG, שהופרטו לידיה רציפים 7 ו-8 בנמל המפרץ בחיפה, שכרה את שירותי חברת גלעד לובינג. 

אוניברסיטת בן-גוריון בנגב שבה למרשם הלקוחות ושכרה את שירותי חברת ריפבליק. חברת פמי פרימיום, שהסתבכה לפני שנה וחצי בחקירות בחשד להענקת שוחד למוטי בבצ'יק, יועץ שר הבריאות לשעבר יעקב ליצמן, שבה למרשם הלוביסטים תחת ייצוג של חברת הקבינט. פיבו טכנולוגיות, פלטפורמה דיגיטלית להחזרי מס לשכירים, שכרה את שירותי גלעד לובינג. לפני שנה וחצי דווח כי שותפות טיטוניה, אליה הצטרפה נגידת בנק ישראל לשעבר קרנית פלוג, עתידה להשקיע בפיבו כמיליון דולר ולהחזיק ב-8% ממניות החברה. 

מדיהו, הפלטפורמה האינטרנטית שעוזרת לנהל את שירותי הבריאות בלי לצאת מהבית, שכרה את שירותי חברת הקבינט. עיריית אשקלון שכרה את שירותי חברת גלעד לובינג, והחברה הכלכלית אילת שכרה את שירותי חברת גורן-עמיר.

ארגון חוש"ן של קהילת הלהט"ב נכנס לראשונה למרשם הלוביסטים, יתכן לאור הרכבה של ממשלת ישראל ה-37, והוא שוכר את שירותי חברת אימפקט. ארגון נוסף שהצטרף למרשם הלוביסטים הוא ארגון הביטחוניסטים – ארגון ימני-ביטחוני שהוקם בשנת 2020 על ידי תת-אלוף אמיר אביבי יחד עם בכירים לשעבר מגופי ביטחון, המנסים להשפיע על קבלת ההחלטות בכנסת.  

מספר הלוביסטים בכנסת 

מאז המשבר הפוליטי ומגבלות התנועה בכנסת לאור משבר הקורונה, נראה שתעשיית הלובינג המסחרי סיגלה אופני פעולה שונים בכנסת, כשהבולט בהם הוא הפחתת כמות הלוביסטים הפועלים בתחומה. בעת פיזור הכנסת ה-20 עמד מספר הלוביסטים בכנסת על 176 לוביסטים, מאז המספר לא עבר מעולם את ה-130 לוביסטים, ונע לרוב סביב 100-120 לוביסטים. הכנסת ה-25 החלה לפעול עם 121 לוביסטים רשומים, כשב-1 במרץ נספרו 105 לוביסטים, ירידה של 13%. נתוני מספר הלוביסטים לבדם אינם מסוגלים להצביע על התגברות או האטה בפעילות הלובינג, אלא בצרוף עם נתוני הלקוחות, שכאמור מצביע על עלייה בהיקף הפעילות. 

ייצוג נשי גדול בהרבה מייצוג הנשים בקרב חברי הכנסת

מבדיקה שערכנו בתחילת פברואר, עולה כי 40 מקרב הלוביסטים בכנסת הן לוביסטיות, כלומר 37%. הייצוג הנשי בתעשיית הלובינג המסחרי בכנסת עקף מזמן את ייצוג הנשים בקרב חברי הכנסת שעמד אחרי הבחירות על 24% בלבד ועל 29 חברות כנסת. מבחינת תעשיית הלובינג לא מדובר רק במספר הנשים אלא גם באיוש תפקידים בכירים בתעשייה. מבשרת נבו היא אחת מבעלי חברת ריפבליק, אורית לרנר הוותיקה היא מבעלות אימפקט, וברשימת בעלות החברות הנוספות אפשר למנות את במבי-צורי, בהירה ברדוגו, עידית שבתאי-סידיס ואלכס עדן קנובסקי, ועוד שתיים שתוכלו לקרוא עליהן בשורות הבאות. 

חברת לובינג חדשה – JLM Consulting 

בינואר 2023 נוסדה חברת הלובינג JLM Consulting בראשות הלוביסטים חניתה חפץ (לשעבר פוליסי) וגל גולן-זילברמן (לשעבר אימפקט). מדובר בעוד חברת לובינג שנוסדה על ידי אחת מפורשי 'פוליסי' של בוריס קרסני. החברה רשמה תחתיה שמונה לקוחות, כשהלקוח הגדול ביניהם הוא רשת הסטרימינג NETFLIX, אחת מלקוחות החברה שהיו בעברם לקוחות חברת 'אימפקט' (NETFLIX, איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות תקיפה מינית, ארגון הרופאים הוטרינרים לחיות הבית בישראל, ארגון חברות הניקיון בישראל, גמא ניהול וסליקה בע"מ, הפורום הציבורי כפרי הנוער והפנימיות בישראל, והקואליציה הישראלית לטראומה-ITC).   

חברת "נהלה" מתקרבת להגדרת "חברה גדולה" במדד 

פרויקט מדד הלוביסטים ולקוחותיהם מתמודד לאורך השנים עם אתגרים שונים. אחד מהם הוא ניסיון לקבוע אילו פרמטרים מאפיינים חברה שאנו מכניסים למועדון החברות הגדולות בכנסת. בעיקרון מדובר בחברות שכמות הלקוחות שלהן היא גדולה בפער משמעותי מיתר החברות. הרף הכמותי שנקבע בשנים האחרונות הוא 20 לקוחות. חברת "נהלה" של פורשות פוליסי, הלוביסטיות עידית שבתאי-סידיס ואלכס עדן קנובסקי, מחזיקה כרגע ב-17 לקוחות, בהם לקוחות גדולים כמו בנק הפועלים, התאחדות התעשיינים, איגוד הבנקים, פז ועוד, דבר שמקרב אותה להגדרת חברה גדולה. יתכן ובמדדים הבאים היא תוכנס למועדון החברות הגדולות בכנסת, בכפוף להתפתחויות. 

עוד מועמדת לכניסה עתידית למועדון היא חברת הלובינג של במבי-צורי שצמחה בשנה האחרונה ל-16 לקוחות, אולם רשימת לקוחותיה מורכבת ברובה מעמותות וגופי בריאות הנחשבים בתעשייה כלקוחות קטנים, ונבחן את הסוגיה כשתעבור את הרף המינימלי של 20 לקוחות.    

הריכוזיות בענף הלובינג המסחרי בכנסת – נתוני 5 החברות הגדולות

בכנסת רשומים 38 גופי לובינג שונים המייצגים לקוחות, ועוד 15 לוביסטים עצמאיים המייצגים לקוחות, אולם למרות ריבוי גופי הלובינג חמשת חברות הלובינג הגדולות מייצגות 378 לקוחות (בלי נהלה), כלומר 69% מכלל הלקוחות, בעוד 33 החברות הנותרות והלוביסטים העצמאיים מייצגות 171 לקוחות בלבד. ריכוזיות בענף רגיש כמו ענף הלובינג, המייצג אינטרסים של הגופים הכלכליים הגדולים ביותר במשק, עשויה להוביל למצבור כוח רב מידי בידי גוף לובינג אחד, ולמצב בו חברי כנסת ופקידות יחששו מכוחו הרב של גוף לובינג מסוים המייצג לקוחות רבים ומשמעותיים במשק. 

חברת הלובינג הוותיקה אימפקט נחלשה מעט בחודשים האחרונים, הן בכמות הלקוחות, שכפי שהצבענו קודם – שישה מהם עברו לחברה החדשה של פורשת אימפקט, והן בכמות הלוביסטים מטעמה בכנסת. לעומת זאת נמשכת מגמת התחזקות של חברת ריפבליק, גם במספר הלקוחות שהגיע לשיא של 132 לקוחות, כנראה מספר השיא אי-פעם לחברה אחת בכנסת, וגם בכמות הלוביסטים הרשומים מטעמה שמטפס ל-13 לוביסטים. חמשת חברות הלובינג הגדולות מחזיקות בכנסת כ-42 לוביסטים רשומים, המהווים 40% מכלל הלוביסטים בכנסת. 

לוביסטים שחורים – חברי כנסת לשעבר

בשבועות האחרונים דווחנו על שתי פוליטיקאיות לשעבר שמונו לתפקידים בכירים בחברות מסחריות, האחת היא השרה לשעבר איילת שקד שמונתה ליו"ר קרדן נדל"ן, והשנייה היא הלוביסטית והח"כית לשעבר קרן ברק, שמונתה ליו"ר פורום יצרני החשמל הפרטיים. למעשה השתיים אינן מוגדרות על פי החוק כלוביסטיות, לאור ההגדרה הצרה של לוביסט בישראל שמכוונת רק לללוביסט צד-שלישי, אולם מתוקף תפקידן הן עשויות לעסוק בלובינג לקידום אינטרסים של הגופים המעסיקים אותן. 

פנינו בנושא לכנסת בשאלה האם בשנת הצינון לה הן מחויבות, יותר לשקד וברק להגיע לכנסת ולעסוק בלובינג עבור הגופים המעסיקים אותן, והאם כניסתם לכנסת לצורך הלובינג תתאפשר באמצעות תעודת הכניסה הקבועה שמקבל כל חבר כנסת לשעבר. מהכנסת לא נמסרה תגובה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

2 תגובות

  1. כל הכבוד על כתבה מצויינת. מידע חשוב שרובנו כלל לא חשופים אליו. אנחנו שחוקים ממלחמת החיים, וכל ההון שלטון רק מחכים לחולשתנו בכדי לגסול עוד ועוד מכבשת הרש. זו הבושה האמיתית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!