ערכת שאלות לפוליטיקאים

חיפוש
Close this search box.
חיפוש

על רקע מחאת יוקר המחייה: עובדי תנובה חזרו להעסיק לוביסט בכנסת

ארגון העובדים נרשם במרשם הלוביסטים, אף שלא ידוע על מחלוקת בינו לבין ההנהלה • החשד: ועד העובדים יתגייס למען תנובה כדי להצדיק את עליית המחירים • ארכיון הכנסת חושף: כך איומים בפיטורים הופכים לקלף מיקוח לטובת המונופול • תגובת ארגון העובדים: "אם העובדים שלנו יפגעו בעקבות המאבק הציבורי - נתגייס בכל כוחנו"
הדפיסו את הכתבה

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

הלוביסט מאיר אסרף (מימין) ויו"ר ארגון עובדי תנובה, אחיאב שמחי, בדיון ועדת הכספים ב-2018 (צילום מסך)

בזמן שההתנגדות הציבורית לעליית המחירים בתנובה בשיאה, בחברה מצחצחים חרבות ומתארגנים, כפי הנראה, למאבק בחזית – כנסת ישראל. בדיקת "שקוף" והעמותה לדמוקרטיה מתקדמת (אותה מנהל כותב שורות אלה) מצאה כי ארגון עובדי תנובה נרשם בשבוע שעבר במרשם הלוביסטים בכנסת. זאת במקביל לרישום חברת תנובה במרשם. בעוד שתנובה מיוצגת בכנסת על ידי חברת "הקבינט" בראשות ח"כ לשעבר יואל חסון וצח בורוביץ, ארגון העובדים נרשם תחת הלוביסט מאיר אסרף, שייצג אותו בעבר. 

אף שמוועד העובדים נמסר כי הארגון "לא התגייס לטובת העלאת המחירים ולא התבטא בנושא בשום מקום", התגובה הרשמית נחתמת באמירה העשויה לרמוז על העתיד לבוא. "אנו עוקבים אחרי כל המתרחש בתקשורת ובכנסת", כתב ארגון העובדים, "ובמידה והעובדים שלנו יפגעו בעקבות המאבק הציבורי נתגייס בכל כוחנו לטובת 7,000 עובדי תנובה שנמצאים בכל רחבי הארץ, מרביתם בפריפריה" (התגובה המלאה בסיום הכתבה). הצצה לארכיון דיוני הכנסת מחזקת את החשד כי ארגון העובדים עשוי להתגייס למאמצי ההנהלה להעלות רוחבית את מחירי מוצרי החברה.

למה ועד עובדים צריך לוביסט בכנסת?

ארגוני עובדים מיוצגים לא פעם בכנסת כמעגל לובינג נוסף ללובינג המרכזי של החברה. לעיתים, ייצוג העובדים עוצמתי לא פחות מזה של בעליה. כך גם במקרה של חברה תנובה, שמעסיקה 6,600 עובדים, רובם מהפריפריה. מדובר בכוח לא מבוטל ביכולת ההתפקדות שלו למפלגות. גם הסקטור החקלאי משחק פה תפקיד, שכן עסקי תנובה לא פעם מושפעים ממנו – ומשפיעים עליו; וגם הקיבוצים, המחזיקים בחלק ממניות החברה. כל אלה מתגייסים, לרוב, לפעילות לובינג שנועדה לקדם אינטרסים של הנהלת תנובה. 

כשהחברה מנהלת קמפיין, ארגון עובדיה אמון על שליחת נציגים לוועדות כדי ללחוץ על חברי כנסת. התפקיד של ארגוני העובדים במשוואה הוא ברור: הנפת הדגל האדום "מעשיכם יגרמו לפיטורינו". לאיום תכלית כפולה: מחד, הוא נועד להפעיל לחץ על חברי כנסת המפחדים מכוחם של ארגוני עובדים בדרך לבחירתם מחדש, ומאידך הוא מקל על ח"כים המעוניינים לתמוך בבעלי ההון, המשתמשים בהתגייסות למען ארגוני העובדים כעלה תאנה.

נבהיר כי אין בכוונתנו לפגוע בעובדי תנובה. תעשייה מקומית היא חשובה, הן בהיבט הכלכלי, הן בהיבט הסביבתי. הטענה היא כנגד השימוש הפופוליסטי שנעשה בארגון עובדים – כקלף מיקוח שמשמש את התאגיד במקרה הצורך. ככל הידוע לנו, לא התגלעה מחלוקת בין עובדי תנובה להנהלת החברה שקדמה לרישום ארגון העובדים במרשם הלוביסטים. 

בחזרה לארכיון

אין זו הפעם הראשונה, כאמור, בה ארגון עובדי תנובה מיוצג על ידי הלוביסט מאיר אסרף. גם ביוני 2018, בכנסת ה-20, נרשם ארגון עובדי תנובה כלקוח של הלוביסט אסרף. ברקע ניהלה הנהלת החברה מאבק נגד שר האוצר משה כחלון שסרב לחתום על המלצה להעלאת מחירי החלב שבפיקוח. תנובה טענה אז שהימנעות השר מלחתום גורמת לה נזקים בשווי 200 מיליון שקלים (זכרו את המספר הזה להמשך). 

בדיון בוועדת הכספים שהתקיים ב-18 ביוני 2018, נראה יו"ר ארגון העובדים, אחיאב שמחי, יושב לצד הלוביסט אסרף. "ברצוני לומר לכם שאנחנו, העובדים בתנובה, חרטנו על דגלנו את הורדת יוקר המחייה", העיד על עצמו שמחי, "ואנחנו עושים את זה בצורה נפלאה". 

דברי שמחי בוועדה כוונו לרגש, מבלי להסתמך כלל על נתונים. "האגורות שנלחמים עליהן זה המשכורות שהעובדים שלנו מתקיימים מהן, זו הפרנסה שלהם", אמר יו"ר ארגון העובדים, מבלי שהציג נתונים המראים על קשר אפשרי בין בלימת עליית המחירים לבין פיטורי עובדים, אם אמנם קיים כזה.

לאחר מכן התחילה הפריטה על הרגשות הלאומיים-פטריוטיים. "אני רוצה להגיד לכם מי זה תנובה. מהמלחמות הראשונות, 1948 ועוד לפני, היית צריך לראות את כל המשאיות של תנובה בחזית, מביאים סחורה לכל מקום ומקום ולכל נקודה. לא ראיתי את החברות המתחרות שלנו עושות את זה. אנחנו כחול-לבן, אנחנו התעשייה המפוארת של הארץ הנהדרת הזאת. ואני מבקש את הסעד מחברי הוועדה", אמר שמחי. מבלי להפחית במעשי חברת תנובה ב-1948, השליטה בחברה היום אינה ישראלית אלא סינית, על כן יש להעריך שבימינו חדורים בה קצת פחות רגשות ציוניים עכשיו.

אלא שבוועדה ישבו באותה שעה חברי כנסת נוחים לשכנוע, בהם מיקי לוי, יצחק וקנין, איילת נחמיאס-ורבין ואיתן ברושי (היום לוביסט ב"גלעד לובינג"), שהתמסרו בקלות לדברי הנהלת תנובה וארגון עובדיה. בסוף הדיון, יו"ר הוועדה משה גפני, אף איים שאם כחלון לא יאשר את העלאת המחירים, הח"כים יפנו לחקיקה שתעקוף את שר האוצר. 

מנכ"ל תנובה, אייל מליס (במרכז), בדיון ועדת הכספים ב-2018 (צילום מסך)

אלא שכחלון לא חתם על הצו ב-2018. בתגובה, הגישה תנובה עתירה לבג"ץ נגד שר האוצר ואף זכתה בה. כחלון מצידו אמר כי צעדיה של תנובה הם בלתי מתקבלים על הדעת, ומדובר ב"ניסיון לפגוע בצרכן הישראלי, תוך ניצול כוח מונופוליסטי שרירותי ובצע כסף", שלטענתו שבר בזמנו שיאים חדשים. 

אך ההשתלשלות המעניינת ביותר קרתה כחצי שנה אחרי הדיון בוועדת הכספים, אז פורסם כי תנובה מחלקת דיבידנד עצום, בהיקף 200 מיליון שקל, לבעליה. סכום דומה, כזכור, ציינה החברה כשהתלוננה על הנזקים הכספיים הצפויים לה בגלל כחלון. עושה רושם, אם כן, שהחברה לא הייתה מצויה בשעתו בקשיים כלכליים.

שידור חוזר?

שוויה של חברת תנובה עומד, נכון להיום, על 8.6 מיליארד שקלים. בשנת 1988 הוכרזה כמונופול בתחומי ייצור החלב לשתייה ומוצרי חלב. בשנת 2008 נמכרו 56 אחוז ממניות החברה לקבוצת משקיעים מקרן אייפקס הבריטית, תמורת סכום שנחשב נמוך ושיקף ערך חברה של 3.8 מיליארד שקל. אחרי שש שנים בלבד, בשנת 2014, מכרה קרן אייפקס את חלקה לחברת ברייט פוד הסינית, הנשלטת על ידי ממשלת סין, ב-8.6 מיליארד שקל. השנה דובר על הנפקת מניות החברה בבורסה על פי ערך שנע בין 8-10 מיליארד שקל.

הנהלת החברה עומדת בימים אלה בפני אחד האתגרים הגדולים שידעה מאז המחאה החברתית ב-2011. באותם ימים, הפכה תנובה לסמל שלילי של המאבק ביוקר המחייה, וספגה פגיעה כלכלית ותדמיתית קשה. ב-11 השנים האחרונות נזהרו בתנובה מלחזור לפוזיציית "אויב העם", אולם בחודשים האחרונים רצון מנהליה להעלות רוחבית את מחירי מוצריה הציתו מחדש את הסערה הציבורית. בשבועות האחרונים הקמפיין נגד יוקר המחייה שמנהל העיתונאי-אקטיביסט גיא לרר, שם למטרה גם את תנובה, מה שהוביל לחרם על החברה ולהורדת מוצריה ממדפי שופרסל ורמי לוי. 

שוויה של חברת תנובה עומד על 8.6 מיליארד שקלים. מחאה על מכירת החברה לממשלת סין ב-2014 (צילום: רוני שוויצר, פלאש 90)

כמו ב-2018, כך גם היום, ההצדקה שיש לתנובה להעלאת המחירים נראית תמוהה על רקע חלוקת דיבידנד בגובה של 100 מיליון לבעליה בחודש שעבר. רק ב-2020, חילקה החברה דיבידנד כפול של 200 מיליון שקל. 

האם בחברה מתכוונים להשען פעם נוספת על ארגון העובדים כדי להצדיק את עליית המחירים? רישום ארגון עובדי תנובה במרשם הלוביסטים תחת מאיר אסרף עשוי ללמד אותנו על המהלך המתוכנן, הכולל נפנוף בחרב הפיטורים.

אם יעשו כן, מדובר באסטרטגיית לובינג שיש בה גם סיכון לא מבוטל. לאור מצבה הכלכלי המזהיר, איום בפיטורי עובדים עשוי לחזור לתנובה כמו בומרנג. אם יתברר שאין צורך אמיתי בפיטורים – הדבר עלול להוביל גם לסנקציות נגד החברה.

תגובת ארגון העובדים של תנובה: משרד עו״ד בני כהן ושות׳ מלווים זמן רב ובאופן שוטף את ארגון עובדי תנובה ואמונים על כל תחום יחסי העבודה, כולל מתן יעוץ אסטרטגי משפטי וארגוני, וניהול משברים. הפעילות במשרד היא רחבה וכוללת גם שירותים בתחום הביטוח הלאומי והפנסיה וגם שירותי לובינג. 

עו״ד מאיר אסרף הוא שותף במשרד והפעילות שלו היא במסגרת השירות השוטף שמעניק המשרד לארגון וחבריו. יוזכר כי המשרד ליווה את העובדים בכל ההסכמים הקיבוציים, הסכמי שכר והסכמי עבודה והסכמים להבטחת זכויותיהם בעת המכירה הראשונה והשניה.

ארגון העובדים לא התגייס לטובת העלאת המחירים ולא התבטא בנושא בשום מקום.

אנו עוקבים אחרי כל המתרחש בתקשורת ובכנסת ובמידה והעובדים שלנו יפגעו בעקבות המאבק הציבורי נתגייס בכל כוחנו לטובת 7,000 עובדי תנובה שנמצאים בכל רחבי הארץ, מרביתם בפריפריה.

יש לכם הערות, הארות או ביקורת על הכתבה? מכירים מידע או סיפור שאנחנו לא?

רוצה את מיטב הכתבות והתחקירים של שקוף ישירות לתיבה? פה נרשמים לניוזלטר:

מאת שבי גטניו

שבי גטניו
עיתונאי ב"שקוף", מסקר את הכנסת, עבודת הלוביסטים והקשרים בין הון-שלטון-עיתון. החל מ-2008 פעיל בסוגיות תחלואי קשרי הון-שלטון-עיתונות ואסדרת פעילות השדלנים בישראל. בין השנים 1998-2008 פעיל במאבק לקידום זכויות להט"ב (יוצר הקיצור להט"ב). דובר לשעבר של עמותת 'רופאים לזכויות אדם'. בוגר תואר ראשון במדעי החברה והרוח ובדרך לסיום תואר שני במסלול מצטיינים עם תזה בלימודי דמוקרטיה בין-תחומיים באוניברסיטה הפתוחה. גר בתל אביב, אב לילד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

שקוף הוא כלי התקשורת העצמאי הגדול בישראל. פה תקראו עיתונות חוקרת, מעמיקה וביקורתית, בתחומי הון-שלטון-עיתון, עבודת הכנסת, משבר האקלים ועוד.

"עצמאי" אומר שכל המימון שלנו, מהשקל הראשון ועד האחרון, מגיע רק מ- 8,910 איש ואישה בדיוק כמוך. אנחנו לא לוקחים אגורה מבעלי הון או קרנות, אין פרסומות ואנחנו משוחררים משיקולי רייטינג. זו מהפכה: אנחנו היחידים בישראל שפועלים במודל הזה, באופן שמבטיח שנעשה עיתונות נקייה מאינטרסים ומלחצים פוליטיים, כזו שנכנסת לעובי הקורה ולא פוחדת לומר את האמת. כל תמיכה, בכל סכום, מאפשרת לנו להמשיך ולשנות את המציאות הישראלית, למען כולנו.
אנחנו נלחמים על האמת שאחרים מנסים להסתיר.
בשקוף אין פרסומות.
אנחנו עושים עיתונות שנלחמת על האמת שאחרים מנסים להסתיר.

מול הכוחות הגדולים שמנסים להשתיק אותנו, היום יותר מתמיד אנחנו צריכים אותך איתנו!